Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90915 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: matroesjka-world op zo 18 mrt 2018 - 12:49
Denk het niet, zie geen sneeuwkansen voor dinsdag  ???

Hirlam en ook wat andere modellen laten dinsdag nacht/morgen sneeuw zien.  Veel is het nog niet overigens. 


Armand

In de nacht naar dinsdag en dinsdagochtend trekt er inderdaad een neerslagzone van noord naar zuid over het land. Hierbij draait ook de wind naar het noorden en wordt er van oorsprong zachtere lucht ons land ingeblazen. De neerslagzone is redelijk zwak te noemen en de intensiteit zal licht zijn.

In het noorden komt de zachtere lucht als eerste binnen, waardoor het zowel op hoogte als op de grond al snel boven 0 komt. Hier verwacht ik alleen wat regen of motregen die slechts heel lokaal en heel even kan opvriezen op een nog koude ondergrond, maar dat zal slechts heel even kunnen gebeuren. Verder richting het midden en oosten blijft de kou op aan de grond nog wat plakken, terwijl er op hoogte al warmere lucht binnenstroomt (opglijding). Hier is er dus een mengelmoes mogelijk van allerlei neerslagsoorten, waarbij de neerslag vanuit het noorden waarschijnlijk steeds meer over zal gaan in natte sneeuw/ijzel/regen. Op een bevroren ondergrond kan dit voor gladheid zorgen. Het zuiden en zuidoosten blijft het langst in de koude lucht, waardoor hier de neerslag voornamelijk onder de vorm van sneeuw zal vallen.

Dus een korte samenvatting: Noorden voornamelijk regen. Midden een mengelmoes van neerslagsoorten met eerst grotere kans op (natte) sneeuw, later vloeibaarder. Zuiden voornamelijk sneeuw. Echter nu zal de intensiteit zo laag zijn, dat ik echt geen grootschalige gladheid verwacht, eerder lokaal een beetje glad. Ook in het zuiden zal het niet veel meer worden dan 1 of misschien 2 centimeter sneeuw, die overigens ook weer snel smelt.

Een (laatste?!?) dooi-aanval van deze winter, die dus weinig zal gaan voorstellen, maar lokaal toch een beetje voor gladheid kan zorgen. ;)

Armand

Ofja, het blijft nog even afwachten of we daadwerkelijk echt van alle winterse perikelen af zullen zijn. Na dinsdag gaat de kou er in elk geval voor een aantal dagen uit met een zuidelijkere stroming. De temperaturen zullen weer gaan oplopen naar 10 graden later volgende week. Het zal daarbij licht wisselvallig zijn, met dus soms wel wat lente-achtige momentjes. Echter richting Pasen zijn er kansen op een noordelijke stroming en met een koude Noordzee kan dat voor stevige winterse buien zorgen, zoals GFS nu ook schetst:

Witte Pasen misschien? Kans is klein, maar het lijkt eerder een witte Pasen te worden dan een mooie lentedag op dit moment...

Overigens zijn enkele stations in het zuiden nog in de race voor een regionale ijsdag. Hier nog net onder 0, terwijl de zon een beetje door begint te komen. Het zal close gaan worden.

zwoof

Citaat van: Armand op zo 18 mrt 2018 - 14:48
Ofja, het blijft nog even afwachten of we daadwerkelijk echt van alle winterse perikelen af zullen zijn. Na dinsdag gaat de kou er in elk geval voor een aantal dagen uit met een zuidelijkere stroming. De temperaturen zullen weer gaan oplopen naar 10 graden later volgende week. Het zal daarbij licht wisselvallig zijn, met dus soms wel wat lente-achtige momentjes. Echter richting Pasen zijn er kansen op een noordelijke stroming en met een koude Noordzee kan dat voor stevige winterse buien zorgen, zoals GFS nu ook schetst:

Witte Pasen misschien? Kans is klein, maar het lijkt eerder een witte Pasen te worden dan een mooie lentedag op dit moment...

Overigens zijn enkele stations in het zuiden nog in de race voor een regionale ijsdag. Hier nog net onder 0, terwijl de zon een beetje door begint te komen. Het zal close gaan worden.

Jep die winterse opties rond 1 april komen al enkele runs terug.
Harmonie heeft trouwens temperaturen voor vannacht / morgenvroeg staan die dicht tegen het historisch minimum van 18 en 19 maart aan liggen. Wie weet?  :)



vossejongk

Voor alle warmte liefhebbers (inc ikzelf) ;D


zwoof


Koudste etmaalgemiddelde op18 maart ooit gemeten

En wederom een koude record in De Bilt. Sinds de weer meting is het gemiddeld nog nooit zo koud geweest op 18 maart als gisteren. 18 maart 1958 stond tot gisteren in de boeken met het koudste etmaal gemiddelde van -08 graden.  Vanaf vandaag staat  op die plaats 18 maart 2018 genoteerd als de aller koudste met een etmaalgemiddelde van -1.0 graden. Ook op diverse andere KNMI stations werden weer meerdere koude records gebroken.  Meer info: weerstatistieken




Matige Vorst
Vannacht kwam het op een aantal plaatsen tot matige vorst. Nieuw Beerta werd met – 6 graden het koudst.
De gevoelstemperaturen liggen wederom erg laag.


JerryL

In de winter was dit allemaal leuk geweest, maar...... maar het is gewoon de tijd van het jaar niet meer. Nu vriest m'n Rozemarijn in de tuin kapot....mn Esdoorn heeft nog altijd geen blad. * Zit je nou te zeiken om je plantjes? * Bedoel te zeggen dat wat er in mijn bescheiden tuin gebeurd natuurlijk op grotere schaal in heel Nederland gaande is. Is tamelijk late vorst niet schadelijk voor de flora?

zwoof

Citaat van: Armand op zo 18 mrt 2018 - 14:48
Ofja, het blijft nog even afwachten of we daadwerkelijk echt van alle winterse perikelen af zullen zijn. Na dinsdag gaat de kou er in elk geval voor een aantal dagen uit met een zuidelijkere stroming. De temperaturen zullen weer gaan oplopen naar 10 graden later volgende week. Het zal daarbij licht wisselvallig zijn, met dus soms wel wat lente-achtige momentjes. Echter richting Pasen zijn er kansen op een noordelijke stroming en met een koude Noordzee kan dat voor stevige winterse buien zorgen, zoals GFS nu ook schetst:

Witte Pasen misschien? Kans is klein, maar het lijkt eerder een witte Pasen te worden dan een mooie lentedag op dit moment...

Overigens zijn enkele stations in het zuiden nog in de race voor een regionale ijsdag. Hier nog net onder 0, terwijl de zon een beetje door begint te komen. Het zal close gaan worden.

Blijft gewoon steeds terug komen.  Aprilletje zoet heeft soms nog een witte hoed. 

Met deze temperaturen wil dat wel lukken dacht ik. 8)




Der RoX

Koude wind in mijn nek, terwijl de zon lekker aanvoelt ????
WiNtEr!!11!1!@

Eric

Nog laatste nieuws mbt de neerslag van vanavond/vannacht?

Armand

De neerslag vannacht zal slecht licht van aard zijn. Zoals eerder gezegd in het noorden vooral (mot)regen, in het midden eerst mogelijk sneeuw/mengelvorm en later meer ijsregen/ijzel, in het uiterste zuiden en zuidoosten uitsluitende lichte (mot)sneeuw.

De neerslaghoeveelheden zullen klein zijn, met op veel plaatsen niet meer dan 1/2 mm. Toch kan ook dit tot gladheid leiden mocht men nog de weg op moeten vannacht/morgenvroeg. Zodra de zon eenmaal gaat schijnen wordt het dik boven 0 en zal overal de gladheid snel verdwijnen.

Voor een uitgebreide versie verwijs ik naar de KNMI guidance, ik zit momenteel met tijdgebrek...

JerryL

''Is tamelijk late vorst niet schadelijk voor de flora?'' Niemand? Of wordt ik nou een beetje gedist?  ;D

GeneralDuke

Citaat van: Armand op ma 19 mrt 2018 - 14:43
Voor een uitgebreide versie verwijs ik naar de KNMI guidance, ik zit momenteel met tijdgebrek...

Hier dan maar even de KNMI-guidance:

Synoptische situatie
Dankzij een krachtig hoog met het centrum tussen Schotland en IJsland en een rug vanuit dit hoog richting Denemarken wordt met een sterke oostelijke stroming lucht van arctische oorsprong aangevoerd. Vandaag trekt het hoog verder zuidwestwaarts richting Ierland en de rug passeert dan ons land. Na rugpassage krimpt de wind naar een noordelijke richting en wordt de lucht vanaf zee aangevoerd. Boven het Skagerrak ontstaat in de luwte van de Noorse bergen een lijlaag welke via het Kattegat naar het noordoosten van Duitsland beweegt. Het bijbehorende zwakke frontale systeem boven de Noordzee komt aan de noordflank van de rug onze kant op. Het warmtefront bereikt de Wadden aan het einde van de avond. en trekt dan in de nacht langzaam verder zuidwaarts, vrij snel gevolgd door het koufront. Het koufront verlaat aan het begin van dinsdagochtend het zuidoosten van het land. Dinsdag overdag bevinden we ons dan aan de oostzijde van het hoog in een noordelijke stroming met aanvoer van maritiem polaire lucht.

Modelbeoordeling
Overdag geen echte aandachtspunten. Het aandachtspunt wordt de passage van het zwakke frontale systeem vanavond laat en in de nacht naar dinsdag. De neerslaghoeveelheden zijn beperkt, maar de neerslagsoort is winters, waarbij regen, onderkoelde regen, regen op een bevroren ondergrond en sneeuw mogelijk zijn.

Neerslag
Met het binnenkomen van de frontale bewolking en een wind die voor het front uit al van zee waait lijkt de kans op winterse neerslag voor de noordelijke kustgebieden uitermate klein. Verder landinwaarts laat de koude lucht zich minder makkelijk verdrijven. Naarmate de neerslag verder zuidwaarts trekt begint de zachtere lucht enigszins op te glijden. Hoe zuidelijker de neerslag komt hoe groter de kans dat het gehele temp-profiel onder nul blijft en de neerslag als sneeuw valt, temperatuur aan de top van de wolkenlaag liggen rond -12 graden. Er zal echter ook een zone aanwezig zijn waarin ijsregen of onderkoelde regen mogelijk is. Belangrijke parameter in deze is de temperatuur in de onderste niveaus. EC laat de temperatuur vrij makkelijk oplopen met het binnenkomen van de bewolking en in dit model ontstaat er (vrijwel) nergens een ijsdriehoek. Dit in tegenstelling tot Hirlam, maar ook de Harmonies, waar we, vooral in een brede strook van Zeeland naar Drenthe/Overijssel wel een (kleine) ijsdriehoek tevoorschijn zien komen. Van Hirlam is het bekend dat het net iets te traag opwarmt in dergelijke situaties. Voorlopig houden we het op lichte (mot)regen in het (uiterste) noorden van het land waarna de kans op winterse neerslag, naarmate het zuidelijker komt, steeds groter wordt. Er ontstaat dan een zone waarin diverse mengvormen mogelijk zijn, ook ijsregen, of onderkoelde regen. Het wegdek is hier ook nog onder nul, wat ook voor gladheid door bevriezing zorgt. De vraag is hoe grootschalig dit zal zijn. De intensiteiten zijn beperkt (op de meeste plekken minder dan een 1 mm, Harmonies komen lokaal met iets grotere hoeveelheden); opglijding zorgt voor enige intensivering, maar het bovenluchtpatroon vertoont wat divergentie, wat activering tegenwerkt. Bovendien zit de vorst niet in de grond, dus alleen het oppervlak van het wegdek is onder nul, wat er voor zorgt, dat dit gemakkelijker opwarmt. Verder naar het zuiden en zuidoosten, waar de koude laag wat dikker is, zijn er sneeuwkansen. Allemaal licht van intensiteit en verbrokkeld, wat waarschijnlijk slechts lokale (maar verraderlijke) gladheid oplevert.

Uitgifte: 19/03/2018 11.47 uur LT.


Korte uitleg over de ijsdriehoek voor wie dat niet weet:
IJzel ontstaat wanneer neerslag terwijl het valt even in een luchtlaag komt met een temperatuur boven nul, terwijl het dicht bij het aardoppervlak wel weer vriest. Als je de luchttemperatuur zou uitzetten tegen de hoogte, dan zie je in dit geval een stuk waarin de temperatuur boven 0 is, wat de vorm heeft van een driehoek (de ijsdriehoek dus (op zich een vreemde naam, want in deze driehoek zit dus juist geen ijs... :o :-\ )). De grootte en locatie van deze driehoek zegt iets over in welke vorm de neerslag valt, bij ijzel is deze driehoek groter en/of lager dan bij ijsregen. De neerslag is dan net onder nul (maar wel vloeibaar; onderkoeld) wanneer het de grond raakt, waardoor het meteen bevriest. Bij ijsregen is er weer voldoende tijd om de neerslag te doen herbevriezen, dus dit lijkt meer op heel kleine hagel.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Mariska

Ik zag ergens een plaatje langskomen waarop er sneeuw voor 1 april wordt voorspeld. Klopt dit?

Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

TMCThomas

Citaat van: Mariska op ma 19 mrt 2018 - 17:51
Ik zag ergens een plaatje langskomen waarop er sneeuw voor 1 april wordt voorspeld. Klopt dit?
Yep GFS komt daar bijvoorbeeld nu mee:


Niet veel vanwege de hoge temperaturen maar een paar CM hebben ze nu wel in de kaarten staan ja. Nu zou ik daar niet vanuit gaan is nog veel te lange termijn om daar iets zinnigs over te zeggen maar het behoort inderdaad wel tot de mogelijkheden, al is het in dit scenario wel een groot drab bende omdat de temperatuur overdag gewoon te hoog is.

Johannes96

Citaat van: TMCThomas op ma 19 mrt 2018 - 18:04
Yep GFS komt daar bijvoorbeeld nu mee:


Niet veel vanwege de hoge temperaturen maar een paar CM hebben ze nu wel in de kaarten staan ja. Nu zou ik daar niet vanuit gaan is nog veel te lange termijn om daar iets zinnigs over te zeggen maar het behoort inderdaad wel tot de mogelijkheden, al is het in dit scenario wel een groot drab bende omdat de temperatuur overdag gewoon te hoog is.

Zou me niks verbazen dat die kaartjes uit gaan komen, na die SSW.

Marcellang

Citaat van: Johannes96 op ma 19 mrt 2018 - 18:30
Zou me niks verbazen dat die kaartjes uit gaan komen, na die SSW.
Idd, zag een -10 op de 850 hPa ( behalve het Z/W )
Volgens mij is dit mijn eerste post in een Lentetopic  :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

vossejongk

Citaat van: JerryL op ma 19 mrt 2018 - 15:54
''Is tamelijk late vorst niet schadelijk voor de flora?'' Niemand? Of wordt ik nou een beetje gedist?  ;D

Neuh, zolang 't koud is blijft de groei uit. Pas als we zoals vorig jaar eerst een warme periode hebben waardoor alles uitloopt en dan ineens nachtvorst met -9 krijg je grote schade zoals de tuinders in heel west en midden Europa wel gemerkt hebben. Hier ook forse schade aan de planten in de tuin, alles 1.5 maand teruggezet.. (uitgelopen blad stierf af, reserveknoppen moesten weer uitlopen)

Marcellang

Citaat van: vossejongk op ma 19 mrt 2018 - 19:58
Neuh, zolang 't koud is blijft de groei uit. Pas als we zoals vorig jaar eerst een warme periode hebben waardoor alles uitloopt en dan ineens nachtvorst met -9 krijg je grote schade zoals de tuinders in heel west en midden Europa wel gemerkt hebben. Hier ook forse schade aan de planten in de tuin, alles 1.5 maand teruggezet.. (uitgelopen blad stierf af, reserveknoppen moesten weer uitlopen)
Jahhh, door de warme temperaturen voor de eerste ssw was er al volop sapstroom.
Eerste meter, van mijn in november aangeplante laurier ( ca. 1.8 m) bladuitval van het blad gevormd in 2017.( en schde in de twijgen)
Ook vorstschade in de vlinderstruiken, bloeiknoppen hortensia.
Pieris,bladknoppen fruitboompjes,viburnum etc etc.
Veel is gewoon gevriesdroogd  :D




Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Arend

Citaat van: vossejongk op ma 19 mrt 2018 - 19:58
Neuh, zolang 't koud is blijft de groei uit. Pas als we zoals vorig jaar eerst een warme periode hebben waardoor alles uitloopt en dan ineens nachtvorst met -9 krijg je grote schade zoals de tuinders in heel west en midden Europa wel gemerkt hebben. Hier ook forse schade aan de planten in de tuin, alles 1.5 maand teruggezet.. (uitgelopen blad stierf af, reserveknoppen moesten weer uitlopen)

Schade is er hier in ieder geval aangericht, vooral de combinatie met de harde wind natuurlijk. Wat er uiteindelijk definitief het loodje heeft gelegd, moet later in het seizoen duidelijk worden. Maar tuinieren is experimenteren en daar horen verliezen bij, heeft als voordeel dat je weer eens wat nieuws kunt planten.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal