Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90902 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Armand op za 17 mrt 2018 - 13:30
Inderdaad, de kracht van de zon is daar zeer duidelijk merkbaar. Een groot teken dat ook de astronomische lente op het punt van beginnen staat. Echter in het midden en zuiden zal de bewolking redelijk blijven overheersen met daar dus op veel plekken temperaturen blijvend onder de 0. Dit betekent niet automatisch een ijsdag, gezien het net na middernacht op veel plekken toch wat boven 0 was. Ook in de Bilt was het toen net 0.1 graad (hoe precies kan het zijn), wat dus betekent dat een landelijke ijsdag niet meer mogelijk is, terwijl de kans groot is dat de temperatuur ook in de Bilt niet meer boven 0 uitkomt vandaag.

Morgen ook elders wat meer zon en dan zul je zien dat overal de temperatuur boven 0 uit gaat komen door het warme zonnetje. De wind gaat het echter nog steeds ijskoud laten aanvoelen. De nacht naar maandag lijkt vervolgens een koude te gaan worden met matige vorst op grote schaal. Daarna warmt het weer op, maar veel warmer dan 10 graden overdag zal het niet worden. Als de zon dan meewerkt dan kan het best aardig aanvoelen, maar tijdens buien zal het gewoon (herfstachtig) koud aanvoelen. Zelfs de kans op winterse buien is volgens de pluimen eind maart weliswaar klein, maar niet uit te sluiten.


Tja, die opklaringen deden het noorden de das om.  Dan zie je inderdaad gelijk wat voor kracht de zon heeft in deze tijd van het jaar. 
Er zijn 4 stations die naar alle waarschijnlijkheid wel een ijsdag gaan halen: Heino, Deelen, Hupsel en Twente.



Daarbij is het min max record in De Bilt van 1.2 graden uit 1906 met overtuiging aan gruzelementen gegaan vandaag. Nog nooit werd  in De Bilt op  17 maart  zo'n lage temperatuur overdag gemeten als vandaag. Overdag bleef het ruim onder het vriespunt, de maxima (0,1 graden) werd nota bene in de nacht gemeten.  Of het gemiddeld de koudste 17 maart ooit gaat worden zien we morgen als het etmaalgemiddelde is opgemaakt. Naast De Bilt zijn er uiteraard diverse andere KNMI stations waar koude records zijn gebroken vandaag.

Zie ook: weerstatistieken.nl


Armand

Een toch wel zeer bijzondere 48 uur voor deze tijd van het jaar. Op deze link de gegevens van meetstation Maastricht (Beek) welke de gebeurtenis duidelijk laat zien:
https://www.weerplaza.nl/actueel/grafieken-per-meetpunt/maastricht+airport+(beek)/13193/afgelopen-48-uur/

Gisteren oplopende temperaturen tot richting 10 graden om 16 uur. Daarna een zeer soepele en gelijkmatige daling tot 00 uur vannacht. Je ziet ook duidelijk de windsprong om 16 uur, wat de oorzaak is van de temperatuursdrop. Toen bleef het kwik hier net wat boven de 0 hangen om vervolgens halverwege de nacht onder 0 te duiken. Vervolgens vandaag overdag niet boven de -1 geweest, wat toch echt uitzonderlijk is voor deze tijd van het jaar.

Arend

Heren (@Armand en @Zwoof) nogmaals: de kaartjes van Weerplaza zijn deels niet bruikbaar voor het vaststellen van temperatuurrecords. Dit heeft te maken met de tijdrekening (00 UTC). Het artikel van weeronline hieronder geeft het allemaal juist weer.

https://nieuws.weeronline.nl/17-3-2018-koudste-17-maart-ooit-gemeten/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Armand

Citaat van: Arend op za 17 mrt 2018 - 19:41
Heren (@Armand en @Zwoof) nogmaals: de kaartjes van Weerplaza zijn deels niet bruikbaar voor het vaststellen van temperatuurrecords. Dit heeft te maken met de tijdrekening (00 UTC). Het artikel van weeronline hieronder geeft het allemaal juist weer.

https://nieuws.weeronline.nl/17-3-2018-koudste-17-maart-ooit-gemeten/

Okee, interessant! Raar dat Weerplaza daar dan eigenlijk geen rekening mee houdt. Ik zag op nieuwssites als RTLnieuws ook de maximumtemperatuur van 0.1 graden voor de Bilt langs komen ipv die 0.0 graden. Helaas geldt die 0.0 graden ook niet voor een ijsdag. Heel erg close zullen we maar zeggen ;) Als die kou enkele uren eerder was binnengestroomd, dan had een heel groot deel van het land vandaag een ijsdag gehad en waren er veel records gebroken. Achja, voor het gevoel maakt het eigenlijk niets uit. De cijfertjes veranderen niets aan de ijskoude gevoelstemperatuur.

Bovendien zullen er op veel plekken toch wel 1 of 2 Hellmannpuntjes gescoord worden gok ik zo

Arend

Citaat van: Armand op za 17 mrt 2018 - 19:57
Okee, interessant! Raar dat Weerplaza daar dan eigenlijk geen rekening mee houdt. Ik zag op nieuwssites als RTLnieuws ook de maximumtemperatuur van 0.1 graden voor de Bilt langs komen ipv die 0.0 graden. Helaas geldt die 0.0 graden ook niet voor een ijsdag. Heel erg close zullen we maar zeggen ;) Als die kou enkele uren eerder was binnengestroomd, dan had een heel groot deel van het land vandaag een ijsdag gehad en waren er veel records gebroken. Achja, voor het gevoel maakt het eigenlijk niets uit. De cijfertjes veranderen niets aan de ijskoude gevoelstemperatuur.

Bovendien zullen er op veel plekken toch wel 1 of 2 Hellmannpuntjes gescoord worden gok ik zo

Het was inderdaad close: 10 minuten later was het wel gelukt.  ;D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

Citaat van: Arend op za 17 mrt 2018 - 19:41
Heren (@Armand en @Zwoof) nogmaals: de kaartjes van Weerplaza zijn deels niet bruikbaar voor het vaststellen van temperatuurrecords. Dit heeft te maken met de tijdrekening (00 UTC). Het artikel van weeronline hieronder geeft het allemaal juist weer.

https://nieuws.weeronline.nl/17-3-2018-koudste-17-maart-ooit-gemeten/

Oke bedankt Arend. Het is een verschil van 0,1 graad en dat kan inderdaad een wezenlijk verschil maken. (vorst of geen vorst)
Maar goed, in deze doet het er niet toe. Feit blijft gewoon : geen ijsdag, wel laagste max ooit. 
Maar of het gemiddeld de koudste 17 maart ooit wordt zal nog moeten blijken. Dit record dateert  eveneens uit 1909. Toen was het etmaalgemiddelde -1,5 graden in de Bilt.   ;)



Arend

Citaat van: zwoof op za 17 mrt 2018 - 20:44
Maar of het gemiddeld de koudste 17 maart ooit wordt zal nog moeten blijken. Dit record dateert  eveneens uit 1909. Toen was het etmaalgemiddelde -1,5 graden in de Bilt.   ;)

Gaat waarschijnlijk niet lukken wanneer je naar het huidige lopende gemiddelde kijkt:
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

Ik bekeek zojuist even de laatste 4 runs van GFS. 00Z, 12Z, 06Z en 18Z. Maar die laten geen van allen tekenen van de lente zien. De hoogste temperatuur die ik kon vinden in al de 4 runs is een schamele 13 graden.  Rond 1 april gaan ze alle 4 zelfs weer onder de 5 graden overdag met winterse opties. Als deze trend zich voortzet, wordt het misschien wel een extreem of record koud voorjaar.   8)

Global warming

Citaat van: zwoof op za 17 mrt 2018 - 23:06
Ik bekeek zojuist even de laatste 4 runs van GFS. 00Z, 12Z, 06Z en 18Z. Maar die laten geen van allen tekenen van de lente zien. De hoogste temperatuur die ik kon vinden in al de 4 runs is een schamele 13 graden.  Rond 1 april gaan ze alle 4 zelfs weer onder de 5 graden overdag met winterse opties. Als deze trend zich voortzet, wordt het misschien wel een extreem of record koud voorjaar.   8)

1. Het is nu -1.3 in De Bilt ....wees een beetje feitelijk. Jij praat hier of het -20 is.
2. Dit is het Lente Topic. Als ik tijdens het wintertopic iets zeg over de lekkere warmte krijg ik het forum inclusief de moderators over mij heen.
In dit topic mogen de wintergekkies blijkbaar het totaal vervuilen.
3. Als iemand hier max 5 graden in April geweldig vindt weet ik nog wel een inrichting voor hem. ;D

Verder de vriendelijke groeten van iemand die geniet van het weer. Ben meer dan 6 uur buiten geweest in de natuur en heb van de kou geen enkele hinder ondervonden.
Zoals ze in Noorwegen zeggen:"There's no such thing as bad weather, only bad clothes"

................and spring is coming  8)

TMCThomas

1. De minimumtemperatuur is wellicht niet zo indrukwekkend maar hier vandaag een ijsdag beleeft dat vind ik toch wel extreem
2. Dat komt onder andere omdat we het hier nu niet per sé over verlangens hebben naar winter zoals dat vaak met de lente in het winter topic gebeurd maar over reëele opties die in de kaarten staan. plus als er nu nog een winter topic was geweest dan hadden we daar huisgehouden maar die is dicht daarom was het geen probleem dat zolang de omstandigheden winters blijven we in dit topic verder kunnen discussiëren over de winter, dat is nu immers nog actueel.
3. Tja 5 graden ben ik ook niet zo'n fan van nee  ;D

zwoof

Citaat van: Global warming op za 17 mrt 2018 - 23:26
1. Het is nu -1.3 in De Bilt ....wees een beetje feitelijk. Jij praat hier of het -20 is.
2. Dit is het Lente Topic. Als ik tijdens het wintertopic iets zeg over de lekkere warmte krijg ik het forum inclusief de moderators over mij heen.
In dit topic mogen de wintergekkies blijkbaar het totaal vervuilen.
3. Als iemand hier max 5 graden in April geweldig vindt weet ik nog wel een inrichting voor hem. ;D



Dat is nou weer jammer,  Ik begrijp dat ik jou irriteer en vooropgesteld: dat kan voorkomen!
Daarom bij deze toch mijn antwoorden:   :)

1.   is nu -1.3 in De Bilt ....wees een beetje feitelijk. Jij praat hier of het -20 is.
Over feitelijkheden gesproken.  Jij spreekt zelf steeds over feiten terwijl iets nog plaats moet vinden. Daarbij, het is maart en we leven in Nederland.  Gezien de tijd van het jaar gebeurd daar iets bijzonders.  Niks meer of minder.

2. Dit is het Lente Topic. Als ik tijdens het wintertopic iets zeg over de lekkere warmte krijg ik
het forum inclusief de moderators over mij heen. In dit topic mogen de wintergekkies blijkbaar het totaal vervuilen.

Neem maar van mij aan:  als het  wintertopic open was geweest, had ik daar mijn berichten geplaatst. Verder voelt dit voor mij alsof ik Calimero aan het uitleggen ben waarom ik hier mijn berichten plaats.

3. Als iemand hier max 5 graden in April geweldig vindt weet ik nog wel een inrichting voor hem.
Dit zijn duidelijk geen aardigheden en bovendien geen snuggere opmerking in een vredelievend forum als dit lijkt me.  Ik had het over winterse opties bij die temperaturen en een extreem seizoen waar weergekken normaliter naar uit kunnen zien.  Probeer in het vervolg iedereen in zijn waarde te laten zou ik zeggen. Het is moeilijk soms, ik weet het.    ;)




zwoof

17 maart gemiddeld net niet de koudste ooit
Het record voor de koudste dag gemiddeld op 17 maart dateert uit 1909 , toen werd er in De Bilt op 17 maart een etmaalgemiddelde berekend van: -1,5 graden.
Gisteren werd er in de Bilt een etmaal gemiddelde gemeten van -1,4 graden. Daarmee gaat 17 maart 2018 de boeken in met het koudste etmaal gemiddelde sinds 1909 en de laagste maximum temperatuur ooit.

Steeds meer KNMI stations krijgen de classificatie normale winter toebedeeld. Voor De Bilt gaat dit hoogstwaarschijnlijk niet meer lukken. 
GenaralDuke kan in elk geval weer met de  hellmann lijsten aan de gang.   8)

Gemiddelde temperatuur:


Sneeuwkaartje:
Wat betreft de sneeuw is het uiteindelijk erg tegen gevallen.


Eventuele koude records vandaag:
Ook vandaag gaan er her en der weer koude records gebroken worden. Voor de Bilt gaat het lastig worden vandaag, er zijn daar twee records uit de vorige eeuw waar we naar kunnen kijken: 




dennis089

Kan iemand de gfs van weerplaza plaatsen? Die van dit moment geeft per april een duik naar - 270 graden. Het absolute nulpunt waarop elk teken van leven ophoudt. De pluim des doods ????????????

Arend

Citaat van: dennis089 op zo 18 mrt 2018 - 08:51
Kan iemand de gfs van weerplaza plaatsen? Die van dit moment geeft per april een duik naar - 270 graden. Het absolute nulpunt waarop elk teken van leven ophoudt. De pluim des doods ????????????

En het is niet eens een 1 aprilgrap, zorgelijk!  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

GeneralDuke

Helaas, kan geen kaartje vinden van GFS die dit laat zien. Was een interessante setup geweest... ::)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Dat gaat je dan nog heel wat werk voor de Hellmannen geven GeneralDuke ????

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Energizer85

Leuk hoor winter, maar ik ben deze snijdende kou zo zat ????

zwoof

Citaat van: TaL op zo 18 mrt 2018 - 12:00
Marsel is zeer stil  :o

Woensdag begint de lente, dan zal ie wel weer tevoorschijn komen.  :D

De zon brand de eerste gaten er al weer in... Ik ga er vanuit dat vandaag nergens een ijsdag behaald word.



Voor het gevoel wel een ijsdag.

matroesjka-world

Citaat van: Serge op za 17 mrt 2018 - 07:47
Ik denk dat we dinsdag een zware ochtend spits krijgen door sneeuw

Denk het niet, zie geen sneeuwkansen voor dinsdag  ???
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Powered by EzPortal