Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90937 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Joep

Noordelijke zone lijkt weer iets te activeren

TMCThomas

Citaat van: Joep op vr 16 mrt 2018 - 22:17
Noordelijke zone lijkt weer iets te activeren
En wel precies boven mijn woonplaats! Valt hier nu lichte sneeuw maar wel genoeg om de auto's al wit te laten worden :D  Denk echter niet dat zich echt een sneeuwdekje zal vormen. In elk geval wel leuk om die sneeuwvlokjes te zien dwarrelen.
Nieuwe Hirlam is helaas niet zo rooskleurig sneeuwval lijkt op te schuiven naar brabant/belgie
Edit: Lijkt er toch op dat Harmonie gelijk krijgt. Momenteel wat intensievere neerslag bij de kust en voorderest vrij weinig. Ik hoop dat ik morgen wakker word in een witte wereld maar ik verwacht er eigenlijk niks meer van.

Der RoX

wat sneeuw op auto's. voor de rest behoorlijk nat. niet echt harde/koude wind op het moment
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Een paar kleine vlokjes hier, mag geen naam hebben.

Actuele situatie neerslaggebied:


Geen (landelijke) ijsdag
We halen geen landelijke ijsdag vandaag. In de Bilt kwam het vannacht net te laat onder nul waardoor geen (landelijke) ijsdag zal worden gemeten vandaag. Het tijdvak voor de etmaal meting loopt van 01:00 uur tot 01:00 uur.   Vannacht daalde de temperatuur tot -4 in Nieuw Beerta. Door de stevige oostenwind gaan de gevoelstemperaturen weer stevig onderuit.  :)


Serge

Ik denk dat we dinsdag een zware ochtend spits krijgen door sneeuw
Waar is mijn cape

dennis089

Hier nauwelijks sneeuw. Genoeg voor een laagje op auto's. Nee ook deze winterse prik was t niet ????

Joep

Twee sneeuwzones voegen zich nu samen tot een.

Der RoX

Vallen een paar kleine vlokjes naar beneden. Mag (nog) geen naam hebben. Ik zie wel dat het aardig waait op het moment
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Lekker guur met die harde wind. Nu even lichte tot soms iets matige sneeuwval dat alle kanten op waait hier.
Mooi gezicht. Ben nog niet buiten geweest, maar ziet er ijskoud uit.   8)

Koude records voor vandaag:
Nu het dan vandaag niet tot de laatste landelijke ijsdag in een seizoen ooit zal komen, wil dat natuurlijk niet zeggen dat er geen koude records gebroken gaan worden.  Naast eventuele lokale ijsdagen zal het waarschijnlijk op diverse stations koude records gaan regenen vandaag.
Voor De Bilt wordt wellicht het min/max record uit 1909 verbroken. De maximum temperatuur kwam toen niet boven de 1,2 graden uit.

Koudste 17 maart ooit?
Het record voor de koudste dag gemiddeld op 17 maart staat nu op naam van 1909 , toen werd er in De Bilt een etmaalgemiddelde berekend van: -1,5 graden.  Op de tweede plaats staat 17 maart 1964 met -0.4 graden gemiddeld.  Voor wat betreft de tweede plaats moet zeker lukken gezien de verwachting.

https://weerstatistieken.nl/de-bilt/




Der RoX

Windkracht 8 op de wadden...dat moet niet in aanvoelen denk ik...
WiNtEr!!11!1!@

Armand

Helaas, dat neerslagfront stopt echt letterlijk voor de deur. Wat lichte sneeuwval, maar dat mag geen naam hebben eigenlijk. Beetje sneeuw weer gezien, toch wel leuk maar het is nu wel echt ijs en ijskoud!

VinceBongiovi

Hier in Zeeland sneeuwt het toch nog aardig door, al best wat centimeters gevallen.

Johannes96

Citaat van: der rox op za 17 mrt 2018 - 10:23
Windkracht 8 op de wadden...dat moet niet in aanvoelen denk ik...

Ben momenteel op Terschelling en het is niet echt een pretje inderdaad!

Der RoX

de temperatuur stijgt ineens in het noorden, hoe kan dat?
WiNtEr!!11!1!@

daan197611

Citaat van: der rox op za 17 mrt 2018 - 13:08
de temperatuur stijgt ineens in het noorden, hoe kan dat?

Mischien door iets wat we de Zon noemen ;D

Armand

Citaat van: der rox op za 17 mrt 2018 - 13:08
de temperatuur stijgt ineens in het noorden, hoe kan dat?

Inderdaad, de kracht van de zon is daar zeer duidelijk merkbaar. Een groot teken dat ook de astronomische lente op het punt van beginnen staat. Echter in het midden en zuiden zal de bewolking redelijk blijven overheersen met daar dus op veel plekken temperaturen blijvend onder de 0. Dit betekent niet automatisch een ijsdag, gezien het net na middernacht op veel plekken toch wat boven 0 was. Ook in de Bilt was het toen net 0.1 graad (hoe precies kan het zijn), wat dus betekent dat een landelijke ijsdag niet meer mogelijk is, terwijl de kans groot is dat de temperatuur ook in de Bilt niet meer boven 0 uitkomt vandaag.

Morgen ook elders wat meer zon en dan zul je zien dat overal de temperatuur boven 0 uit gaat komen door het warme zonnetje. De wind gaat het echter nog steeds ijskoud laten aanvoelen. De nacht naar maandag lijkt vervolgens een koude te gaan worden met matige vorst op grote schaal. Daarna warmt het weer op, maar veel warmer dan 10 graden overdag zal het niet worden. Als de zon dan meewerkt dan kan het best aardig aanvoelen, maar tijdens buien zal het gewoon (herfstachtig) koud aanvoelen. Zelfs de kans op winterse buien is volgens de pluimen eind maart weliswaar klein, maar niet uit te sluiten.

Der RoX

Hehe ja, dacht alleen door die sterke wind eerder een daling vd temperatuur te zien ;)
WiNtEr!!11!1!@

Arend

Citaat van: Armand op za 17 mrt 2018 - 13:30
Dit betekent niet automatisch een ijsdag, gezien het net na middernacht op veel plekken toch wat boven 0 was. Ook in de Bilt was het toen net 0.1 graad (hoe precies kan het zijn), wat dus betekent dat een landelijke ijsdag niet meer mogelijk is, terwijl de kans groot is dat de temperatuur ook in de Bilt niet meer boven 0 uitkomt vandaag.

De officiƫle meting van de maximum temperaturen loopt van 01.00 lokale tijd tot aan de volgende dag 01.00. Voor zover ik in de data kan kijken was het op dat tijdstip vandaag precies 0,0 graden (nog erger dus dan die 0,1). We moeten het dus in twee decimalen achter de komma zoeken om er misschien alsnog een start van een ijsdag van te kunnen maken? Verder is het natuurlijk nog maar de vraag of en waar het de rest van de dag onder 0 blijft.

Weerkundig natuurlijk allemaal erg interessant wat er vandaag gebeurt, maar gevoelsmatig kan deze kou wat mij betreft niet snel genoeg verdwijnen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

AFTH14

Sneeuwt het nu ergens een beetje in Nederland, hier in Alkmaar iig (nog) niet.

TMCThomas

Hier nog wel maar is al de hele dag motsneeuw stelt niks voor. Geen sneeuwdek helaas :(

Powered by EzPortal