Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90923 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Lothiriel

Volgens die kaartjes gaan wij weeral achter het net vissen hoor  :o

Hopen op toch een leuke witte verrassing
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Joep

Pietje toch  ;D


'Vrijdag sneeuwstorm in ons land'

Weer & Verkeer | Vandaag 19:27
Piet Paulusma:
 

Wie net gewend was aan het lente weer zal het de komende dagen zwaar krijgen. Volgens weerman Piet Paulusma krijgt Nederland vrijdag last van een sneeuwstorm met zware spits tot gevolg.

"In de ochtend gaat in het noorden de regen over in sneeuw", laat de weerman weten. "Het midden van het land krijg in de middag te maken met winterse buien, in de avond en nacht komt het zuiden daarbij."

'Zeer zware spits'

Vanaf vrijdagmiddag tot en met zaterdag zal er matig tot slecht zicht zijn door sneeuw. "Sneeuwstormachtig weer met windstoten tot in windkracht 8 of 9, kans op sneeuwduinen. Het wordt een zeer zware middag en avondspits."


Laatste update: Vandaag 19:29

zwoof

Citaat van: Lothiriel op do 15 mrt 2018 - 19:56
Volgens die kaartjes gaan wij weeral achter het net vissen hoor  :o

Hopen op toch een leuke witte verrassing

Het ligt er maar net aan welk kaartje je neemt. In kaartenland is voor elk wat wils op dit moment.
Snowcasten is als vanouds troef!  8)

Johannes96

Piet heeft het over buien, terwijl het toch echt een front is.

Piet zegt op zijn twitter dat de gevoelstemperatuur overal al onder 0 is.

:-X

Armand

Citaat van: Johannes96 op do 15 mrt 2018 - 20:12
Piet heeft het over buien, terwijl het toch echt een front is.

Piet zegt op zijn twitter dat de gevoelstemperatuur overal al onder 0 is.

:-X

Sorry hoor ik vind Piet een leuke man, maar echt duidelijk het weer voorspellen kan hij gewoon niet. Ook die seizoensverwachtingen van hem zijn zo aangepast, dat ze bij elk weertype wel een beetje kloppen.

Joep

Late ijsdag en sneeuwpoppen in Limburg

15-03-2018    door Margot Ribberink

De kou komt uit het oosten, transportkou en begint vrijdagmiddag binnen te lekken, het eerst in Groningen. Daar zal rond het middaguur een mengelmoes vallen van regen en natte sneeuw. Tijdens de afgelopen week is het ondergrond weer flink opgewarmd.  De kletsnatte sneeuw geeft dan ook geen aanleiding tot gladheid. Winterse neerslag zal zich vrijdagavond langzaam naar het zuidwesten uitbreiden. Omdat de aangevoerde lucht steeds kouder wordt, ook in de onderste lagen van de atmosfeer gaat de neerslag rond zonsondergang op steeds meer plaatsen over in echte sneeuw en kan het in Twente en in de Achterhoek al een beetje wit worden. Hoewel de sneeuw op een warme grond valt en nog geen aanleiding zal geven tot grootschalige gladheid, gaan veel mensen wel langzamer rijden en kunnen er daardoor toch files ontstaan.  De neerslagzone trekt vrijdagavond en in de nacht naar zaterdag verder zuidwaarts. De neerslagactiviteit neemt in het westen en midden van het land echter af, waardoor het daar niet of nauwelijks tot een sneeuwdekje zal komen. In het oosten en zuidoosten kan er wel wat sneeuw vallen, in Limburg zelfs een vrij lange periode. Daar kan dan ook zaterdagavond een sneeuwdekje van 3 tot 5 centimeter worden gemeten, voldoende om een mini sneeuwpopje te maken. Ook de Waddeneilanden krijgen een witte veeg mee. Met de stevige oostenwind ontstaan er boven het Noordzeewater sneeuwbuitjes die Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog weer wit zullen kleuren.

Hoe koud wordt het?

En dan wordt het ook nog eens gevoelig kouder... De nacht zaterdag is de eerste vorstnacht met lichte en in het noordoosten op een enkele plaats al matige vorst.  Zaterdag overdag komt het kwik op de meeste plaatsen maar net iets boven het vriespunt uit. Als de temperatuur onder het vriespunt blijft, hebben we op 17 maart een ijsdag. Dat is bijzonder, maar niet uniek. Op 24 maart 2013 kwam de temperatuur ook niet boven het vriespunt. De kou kwam toen ook vanuit het oosten. De kans op een ijsdag zo laat in het seizoen is klein vanwege de sterker wordende zon. Als het bewolkt is, is de kans dat de temperatuur niet boven het vriespunt komt groter. 

IJsdag in Maastricht?

Limburg blijft waarschijnlijk zaterdag onder een dikke wolkendeken liggen waaruit tot in de namiddag nog een vlokje sneeuw kan vallen en maakt de beste kansen op een ijsdag. De laatste keer dan Limburg een ijsdag had in maart was op 13 maart 2013. Als het kwik in Maastricht zaterdag in de min blijft, is dat sowieso een dagrecord.  Het record staat nu nog op 1.6 graden in 1985. Overigens staat de laatste ijsdag in Maastricht op 5 april in 1911. Toen bleef het kwik een halve graad onder het vriespunt steken.

Gevoelstemperaturen

Tijdens de koudegolf begin maart was het vooral de stevige oostenwind die het voor het gevoel zo koud maakte. Gevoelstemperaturen tot -18 werden berekend volgens de JAG/TI-methode.  In het weekeinde staat ook nu een straffe oostenwind te waaien, matig tot vrij krachtig boven land, windkracht 4 of 5, aan zee en op het IJsselmeer krachtig tot hard, windkracht 6 tot 7. Zaterdag overdag ligt de gevoelstemperatuur rond -7 of -8 graden. Het koudste moment is zondagochtend. Op de thermometer vriest het 3 tot 8 graden. In combinatie met de stevige oostenwind voelt het aan alsof het 12 of 13 graden vriest.  De nacht naar maandag is op de thermometer nog iets kouder, maar dan neemt de wind af.

Hoe lang duurt de kou?

Zoals het er nu naar uit ziet, gaat het 2 nachten op grote schaal matig vriezen met temperaturen rond -5 of -6 graden. Dat zijn de nacht naar zondag en de nacht naar maandag.

weer.nl

zwoof

Oper EC 12Z ruim onder nul voor de Bilt zaterdag. #ijsdag


Zie: yr.no



Edit:


Pluim EC 12Z De Bilt:  8)


TMCThomas

Jammer dat de mensen van het KNMI denken dat Hirlam fout zit want die levert me nu toch lekker wat sneeuw op! Op veel plaatsen 5+ CM

Weerextrem

Citaat van: TMCThomas op do 15 mrt 2018 - 20:56
Jammer dat de mensen van het KNMI denken dat Hirlam fout zit want die levert me nu toch lekker wat sneeuw op! Op veel plaatsen 5+ CM

Dit is geen sneeuwhoogte helaas. Maar de accumulatie, en bovendien ik zou ook maar niet teveel op rekenen.

TMCThomas

Citaat van: Weerextrem op do 15 mrt 2018 - 21:12
Dit is geen sneeuwhoogte helaas. Maar de accumulatie, en bovendien ik zou ook maar niet teveel op rekenen.
Mijn frans is niet super goed, maar volgens mij is dit toch de sneeuwhoogte die er in principe zou moeten liggen. Weet wel dat ze hier geen rekening houden met smelt. Maar dan zou het alsnog zeker omdat het meeste 's nachts valt in de buurt moeten komen? Maar denk inderdaad ook niet dat het zover zal komen. Hoop toch nog wel op een witte wereld.

zwoof

Citaat van: TMCThomas op do 15 mrt 2018 - 21:17
Mijn frans is niet super goed, maar volgens mij is dit toch de sneeuwhoogte die er in principe zou moeten liggen. Weet wel dat ze hier geen rekening houden met smelt. Maar dan zou het alsnog zeker omdat het meeste 's nachts valt in de buurt moeten komen? Maar denk inderdaad ook niet dat het zover zal komen. Hoop toch nog wel op een witte wereld.

Kaartje is niks mis mee volgens mij.  Smelt is er niet zaterdagnacht. Of het zo uitkomt is een tweede uiteraard.  Maar heerlijk dat snowcasten toch?  Het ligt er maar net aan waar en wanneer het front wordt teruggeduwd. Ik hou elk scenario gewoon open dan valt het ook nooit tegen. Ik weet nog jaren geleden toen de hoofdprijs voor het zuiden was bedoeld, maar er uiteindelijk mooie sneeuwblizzards met metershoge sneeuwduinen in het noorden des lands volop in het nieuws waren. Haha! Geweldig die onvoorspelbaarheid, leve het snowcasten!  8)


Citaat van: Joep op do 15 mrt 2018 - 20:38
Late ijsdag en sneeuwpoppen in Limburg

15-03-2018    door Margot Ribberink

Hoe koud wordt het?

Als de temperatuur onder het vriespunt blijft, hebben we op 17 maart een ijsdag. Dat is bijzonder, maar niet uniek. Op 24 maart 2013 kwam de temperatuur ook niet boven het vriespunt. De kou kwam toen ook vanuit het oosten. De kans op een ijsdag zo laat in het seizoen is klein vanwege de sterker wordende zon. Als het bewolkt is, is de kans dat de temperatuur niet boven het vriespunt komt groter. 

weer.nl

Wat weer.nl hier suggereert klopt niet volgens weerstatistieken. Op 24 maart 2013 werd het in De Bilt nl. 3 graden max. Dus geen ijsdag toen.
De laatste ijsdag ooit was volgens de statistieken op 12 maart 1947. 

zie: De Bilt maart 2013

zie: De Bilt maart 1947


TMCThomas

Weet niet wat Hirlam nu doet maar het is zeker intressant.

IPV dat in het noorden de meeste sneeuwvalt. valt nu het meeste in het zuiden. valt nog geen touw aan vast te knopen!
Word inderdaad zoals Zwoof ook al zegt weer ouderwets Snowcasten en dat half maart. Nu al zin in  :D
EDIT: Icon doet iets wat er op lijkt maar is wat milder. Harmonie vind ik vooralsnog het rampscenario.

zwoof

Citaat van: TMCThomas op do 15 mrt 2018 - 23:03
Weet niet wat Hirlam nu doet maar het is zeker intressant.

IPV dat in het noorden de meeste sneeuwvalt. valt nu het meeste in het zuiden. valt nog geen touw aan vast te knopen!
Word inderdaad zoals Zwoof ook al zegt weer ouderwets Snowcasten en dat half maart. Nu al zin in  :D
EDIT: Icon doet iets wat er op lijkt maar is wat milder. Harmonie vind ik vooralsnog het rampscenario.

Harmonie is het enige model dat bijna niets berekend.  Morgen zal in elk geval duidelijk worden hoe het gaat lopen
Ben benieuwd!  8)

Hier nog GFS met een beetje vergelijkbaar scenario als EC.


zwoof

Modellen worden het eens
Nu het front vandaag en morgen in de rebound passeert, kruipen de modellen ook steeds meer naar elkaar toe.
Hier de laatste sneeuwkaartjes van Icon , arpege, harmonie en hirlam tot morgenmiddag 15:uur.

winter67

Citaat van: zwoof op vr 16 mrt 2018 - 07:48
Modellen worden het eens
Nu het front vandaag en morgen in de rebound passeert, kruipen de modellen ook steeds meer naar elkaar toe.
Hier de laatste sneeuwkaartjes van Icon , arpege, harmonie en hirlam tot morgenmiddag 15:uur.
Wel raar eerst zeggen ze allemaal het noorden maakt de meeste kans op sneeuw nu opeens mid en zuid nl

dennis089

Citaat van: winter67 op vr 16 mrt 2018 - 09:06
Wel raar eerst zeggen ze allemaal het noorden maakt de meeste kans op sneeuw nu opeens mid en zuid nl

bahalve limburg  ::) de sneeuwgod haat ons  :-\ ???

zwoof

Citaat van: winter67 op vr 16 mrt 2018 - 09:06
Wel raar eerst zeggen ze allemaal het noorden maakt de meeste kans op sneeuw nu opeens mid en zuid nl


Ja klopt wel. Maar zo gaat het vaak. Neerslag en dan ook nog eens sneeuw is altijd al lastig geweest voor de modellen. Hoewel ik ga er vanuit dat de kaarten nu wel geschud zijn. Maar het zou het me ook niets verbazen dat ze er toch allemaal naast zitten en het nog anders gaat verlopen.  In combinatie met de wind is sneeuwjacht ook mogelijk. Hoe dan ook, ik kijk het met grote interesse aan hoe e.e.a. gaat verlopen.  8)

Hier de pluim EC 00 De Bilt:


De landelijke ijsdag gaat er volgens EC dus nog steeds komen


Ik zag overigens bij WRF ook weer ijzel staan voor vanmiddag.  :o



Der RoX

Die spreiding nog op dinsdag :D

WiNtEr!!11!1!@

Johannes96

Citaat van: winter67 op vr 16 mrt 2018 - 09:06
Wel raar eerst zeggen ze allemaal het noorden maakt de meeste kans op sneeuw nu opeens mid en zuid nl

Wie hebben dat gezegd dan? Paar dagen geleden was voor mij al zichtbaar dat het hiet wel mee zou gaan vallen: de koude lucht wint en drukt te storing met de zachte lucht naar het zuiden, op de scheiding daar van sneeuwval..

zwoof

Citaat van: dennis089 op vr 16 mrt 2018 - 09:30
bahalve limburg  ::) de sneeuwgod haat ons  :-\ ???

Zal wel meevallen denk ik. In de laatste runs sneeuw nog verder naar het zuiden. Nog even en alleen Limburg krijgt sneeuw.  ;D

Edit:
Hier de kaartjes uit de nieuwe 06 run van Icon, Arpege, Harmonie en Hirlam


Powered by EzPortal