Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90905 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Armand

Ik probeer het wat natuurkundig te benaderen nu, ik heb hier niet voor geleerd, maar dit is puur mijn eigen gedachte en redenering. Kan dus zijn dat ik er naast zit en eventuele aanvulling/verbetering is dan ook zeker welkom. Daar leer ik zelf weer meer van voor de volgende keer  ;D

Even wat theorie vooraf: Een groot deel van Noord/Midden Duitsland en de Ardennen bestaan uit reliëf met verschillende hoogtes. Deze middelgebergtes/heuvels bestaan uit een loefzijde en lijzijde - bij hogere bergengebieden zoals de Alpen bestaat dit effect in veel grotere mate dan bij deze middelgebergtes en heuvels -, welke een belangrijke oorzaak is voor de stromingsveranderingen van de lucht.

Loefzijde: De loefzijde is het gebied van een berg waar de luchtstroming als het ware tegenaan ''botst''. De lucht kan dan alleen maar omhoog -> koelt af -> wordt vochtiger -> condenseert ->met uiteindelijk kans op neerslagvorming. (Loef = droef = regen -> ezelsbruggetje van mijn aardrijkskundedocent ;D )
Lijzijde: De lijzijde is het gebied van een berg dat als het ware ''beschut'' is van de wind. De lijzijde bevindt zich aan de overkant van de loefzijde. De opgestegen lucht bij de loefzijde daalt nu weer -> warmt op -> wordt droger -> verdampt -> aan deze kant van de berg is het vaak zonniger en droger. (Lij = blij = zon -> opnieuw ezelsbruggetje...)

Nu als we dat vertalen naar de middelgebergtes en heuvels bij onze omgeving, dan zien we bij een stroming uit het zuiden tot westen vaak een lichte lijwerking (we bevinden ons dan als het ware ''beschut'' achter de bergen) Dit is het meest aantoonbaar bij sneeuwval. Kan me vaak genoeg herinneren dat neerslagzones vanuit het zuiden hier minder sneeuw gaven, of zelfs deels verdampen door de dus drogere lucht.
Echter komt de wind uit het noorden tot oosten, dan kan er juist sprake zijn van een lichte loefwerking (we bevinden ons dan vol in de luchtstroom die tegen de berg op ''botst''). Dat kan nu juist ervoor zorgen dat sneeuwgebieden uit het noorden en oosten wat kunnen activeren.

Nu zijn de gebergtes niet zo groot dat er een enorm effect kan optreden, maar het kan wel merkbaar zijn. Dus even samenvattend: wind uit zuiden tot westen geeft kans op verdamping ofwel sublimatie bij sneeuw (lijzijde) en wind uit het noorden tot oosten geeft kans op activering van sneeuw. (loefzijde)

Kijken we nu naar de situatie komende dagen, dan zien we donderdagavond een front het land optrekken dat ter hoogte van Noord-Nederland ergens tot stilstand komt. Ten noorden van dit front steekt een stevige oostelijke wind op, ten zuiden waait de wind voornamelijk uit het zuiden/zuidoosten. Hier een kaartje van donderdagavond, waarbij overal de wind uit het zuiden tot zuidoosten komt. Boven Noord-Duitsland en Denemarken zie je echter al de oostelijke wind opkomen:


Later op de vrijdag gaat de oostelijke luchtstroming terrein winnen, waarbij het front terug gaat bewegen richting het zuiden. Je ziet nu de wind overal naar het oosten tot noordoosten draaien:

Juist nu is er dus extra loefwerking mogelijk met mogelijk activatie van het sneeuwfront. Bovendien zijn de bovenluchten erg koud, wat ook bevorderend kan werken op de sneeuwval. Ik weet dus niet of de weermodellen rekeningen houden met deze externe factoren, zo niet dan kan er meer neerslag (sneeuw) vallen dan nu berekent. Ik durf daar geen duidelijke uitspraak over te doen. Dit is hoe ik het zie, een lang verhaal, maar ik hoop wel duidelijk ;)

zwoof

Ik vind je duidelijk omschreven theorie best wel aannemelijk Armand!  :)

Hier nog het sneeuwkaartje van ICON uit de 12Z run:
Totaal zaterdagmorgen volgens ICON:


En de pluim EC 12Z


TMCThomas

Hmm dat ziet er toch wat minder uit.

Mensen in limburg vallen deze keer wel in de prijzen als het aan EC ligt ;)

Armand

Citaat van: TMCThomas op wo 14 mrt 2018 - 21:22
Hmm dat ziet er toch wat minder uit.

Mensen in limburg vallen deze keer wel in de prijzen als het aan EC ligt ;)

Ik wilde net zeggen ik vind het prima zo  ;D
Maar deze situatie blijft natuurlijk afwachten. Kan nog vanalles gebeuren. Lijkt in elk geval bijzonder koud te worden zaterdag, zeker voor het gevoel.

zwoof

Sneeuwkaartjes:

Arpege zaterdagmorgen:


Hirlam van vrijdag op zaterdag:

tot 13 CM in Grunn! Verder gaat het model nog niet, dus ben benieuwd naar de volgende runs.

Overzicht Arpege t./m zondagmorgen 08:00 uur:


Edit:

Pluim EC 00Z: de Bilt:

EC laat het nog steeds erg spannend. Wel of geen landelijke ijsdag?



Tam

Het is jammer dat het er niet naar uitziet dat De Bilt nog net 8.5 hellmannetjes gaat scoren om een 'normale' winter te behalen.

GeneralDuke

Zal er om spannen denk ik. Als maandag niet te warm is zou dat nog wel iets kunnen opleveren. Daarnaast onderschatten modellen vaak nachtelijke afkoeling onder heldere hemel, dus als de temperatuur dan goed onderuit gaat... Wie weet! ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Laatste hirlam is mooie sneeuwrun

Harmonie is een stuk minder.

zwoof

Citaat van: TMCThomas op do 15 mrt 2018 - 11:31
Laatste hirlam is mooie sneeuwrun

Harmonie is een stuk minder.

Nou laat dat Hirlam scenario maar uitkomen dan. Boven de 5 cm voor hier is altijd goed Haha! :D
Wat betreft de Hellmannen: zoals het in de verwachtingen lijkt, gaan we nog tussen de 3 en 5 hellmannen pakken.   Maar net wat GenaralDuke zegt, met invloeden als sneeuw en heldere hemel kan dat ook maar zo meer op gaan leveren!  :)

Armand

Het front dat de sneeuwval zal gaan brengen loopt nu zeer langzaam het uiterste zuiden in en zal ook traag richting het noordoosten bewegen. Hoe noordelijk precies, daar zit nog verschil in tussen de modellen. Uiteindelijk keert het front zich weer terug naar het zuiden en vanaf dat punt gaat de kans op sneeuw ook toenemen. Daarvooruit juist erg zacht met hier dik in de 10/11 graden.

Pas ergens zaterdagochtend of zelfs nog later zal het front (of restanten ervan) het land uit trekken. Daar zit dus nog best een aardige tijd tussen ;)

TMCThomas

Nieuwe WRF doet met Hirlam mee en is ook mooi. Van vrijdag 19:00 tot zaterdag 13:00 lichte en soms matige sneeuwval op mijn locatie. Niet slecht zou ik zeggen.
Zaterdag 01:00:

Het zuiden is hier echter wel wat minder in het voordeel en dan vooral Limburg/ België. Daar slechts 0-1CM Midden/oosten Nederland zo'n 5-6 CM en de rest van Nederland 0-3CM
EDIT: laatste Icon is ook weer beter band met neerslag verpietert minder.
EDIT2: Mooi om te zien hoe de nulgradengrens snel richting Nederland komt: https://www.windy.com/?deg0,55.066,4.438,5,m:e7daghx



zwoof

Weerplaza kwam in dit artikel  met deze koude record kaartjes. Handig om komende dagen in 1 oogopslag te zien, waar er eventueel koude records gebroken gaan worden.  :)





Citaat van: TMCThomas op do 15 mrt 2018 - 11:31
Laatste hirlam is mooie sneeuwrun

Harmonie is een stuk minder.

Ook Hirlam 12Z volop sneeuw. :)

maxzz

Sneeuw blijft lastig te voorspellen. We gaan gewoon lekker snowcasten.
Groeten,
Richard

Joep

GFS is wel heeel positief.....

zwoof

Citaat van: Joep op do 15 mrt 2018 - 18:51
GFS is wel heeel positief.....

Haha! Heerlijke sneeuwbom! Hier op an! :D

(Maar ik geloof niet dat dit kaartje klopt. Ik zie weliswaar een veel positiever GFS mbt sneeuw, maar geen 17cm in de run )  :-\

dennis089

nee die moet zuidelijker!  :o ::) nu is het armand en mijn sneeuwbom!  8)

Armand

Lastige situatie er zit nog steeds best veel verschil tussen de modellen! KNMI schrijft echter Hirlam af, vanwege dit: (citaat guidance)

Hirlam is synoptisch gezien afwijkend en laat op vrijdag de belangrijkste barocliene zone op hoogte veel verder naar het noorden lopen dan de andere modellen. Dit zien we ook terug in een vergelijking van ThetaW850. In GLAMEPS en HarmonEPS zien we een dergelijk scenario niet of nauwelijks terug.

Verder een aardig gedetailleerde beschrijving van de neerslagsoort door het KNMI (citaat guidance):

Vrijdagochtend zien we in het noordoosten een signaal voor natte sneeuw in alle modellen, in de loop van de middag kan dit in een strook van de kop van Noord-Holland naar Overijssel vooral landinwaarts steeds meer sneeuw worden. Wegdektemperaturen zijn dan nog boven nul en het lijkt om overwegend lichte sneeuwval te gaan, zodat de wegdektemperaturen in de middag waarschijnlijk nog nergens naar het vriespunt zullen gaan. Vrijdagavond en op zaterdag wordt dit wel steeds meer het geval. Onderkoelde motregen lijkt niet waarschijnlijk, de laagste temperatuur in de dikkere bewolking ligt rond of beneden -7°C. Sneeuwaccumulaties vanaf vrijdagavond in de orde van enkele centimeters voor het oosten en zuid(oost)en, tot en met zaterdagochtend in het zuidoosten mogelijk lokaal 3-5 cm. Progtemps laten ook noord van het belangrijkste neerslaggebied nog af en toe wat lichte sneeuwval toe, maar dat zal dan nauwelijks meer van betekenis zijn. Sneeuwval in combinatie met een gemiddelde wind boven 40 km/uur (grofweg vanaf 6 Bft) lijkt niet aan te orde, maar enige driftsneeuw is zaterdag vooral in het oosten wel mogelijk.

Sneeuw is natuurlijk een zeer lastig te voorspellen fenomeen, dus ga zeker niet blind uit van deze verwachtingen. Er kan nog vanalles gebeuren, want werkelijk elk model verschilt wel weer wat van elkaar.

KNMI schat trouwens ook de kans op een ijsdag vrij groot in delen van het land (opnieuw citaat guidance):

Zaterdag in het oosten en noordoosten, mogelijk ook het midden, kans op een ijsdag. (De vorst komt in het zuidoosten wellicht pas na middernacht van vrijdag op zaterdag.)

Wel falend voor ons in het zuidoosten: Kans lijkt zeer groot dat het zaterdag overdag hier gewoon onder 0 blijft, maar net na middernacht zitten we hier zeer waarschijnlijk nog in de plus. Daar had ik helemaal niet bij nagedacht, ik zat al te denken aan een ijsdag  ;D

Joep

EC vanaf morgenavond tot halverwege de ochtend lichte sneeuwval


dennis089

Citaat van: Joep op do 15 mrt 2018 - 19:42
EC vanaf morgenavond tot halverwege de ochtend lichte sneeuwval

omg nee  :o dat kun je Armand niet aan doen  ;D die zit net in dat zuidelijke stukje limburg waar enkel neerslag als regen valt, en later de sneeuw net zo'n stukje ongeroerd laat  :D

Armand

Citaat van: dennis089 op do 15 mrt 2018 - 19:51
omg nee  :o dat kun je Armand niet aan doen  ;D die zit net in dat zuidelijke stukje limburg waar enkel neerslag als regen valt, en later de sneeuw net zo'n stukje ongeroerd laat  :D

Dat zou een grote ramp zijn, dan zie je me een paar dagen niet meer terug op het forum...   ::) ;D 8)

We zullen het wel allemaal zien, morgen nog eens de modellen bekijken en dan afwachten ;)

Powered by EzPortal