Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90923 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Der RoX

Die noordenwind is ook aardig fris vergeleken met afgelopen dagen!
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Citaat van: Marcellang op di 13 mrt 2018 - 10:25
Hahaha, byzonder is het zeker  ;D
De kaarten blijven vrij consistent, dus een redelijk zekere kans.
Eerst maar even een isolaagje van wit goud voor de beplanting  :P

Wat er nu in de kaarten staat is behoorlijk uniek. Dus toch maar eens kijken hoe koud deze soep uiteindelijk gegeten gaat worden.   Maar nog een beetje sneeuw erbij zou geweldig zijn inderdaad. Dat zou deze aparte winter dan wel helemaal af maken.  :D 

Lucas

Maart is het nieuwe januari  ;)
Aanhoudende sneeuwval

Marcellang

Citaat van: Lucas op di 13 mrt 2018 - 13:34
Maart is het nieuwe januari  ;)
ziet er wel naar uit ja (of februari)  :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

TMCThomas

Van vrijdagavond tot zondagmiddag lichte en soms matige sneeuwval? Bij GEM kan het :D

Joep


dennis089

Brrr... Ik voel t gwn al kouder worden ???? blergh... Waar blijft mn lente.. Tijd voor een extra winterslaap ????

zwoof

Pluim EC 12Z:



850 hPa kaartje uit de GFS run...
De beer strekt zijn lange scherpe klauwen en bezorgt Nederland wederom rillingen! 8)


Edit:
Sneeuwsignalen zijn wel wat minder geworden helaas.
Arpege en  ICON laten nl. vrijwel niets meer zien  in de 12Z run. Hopen dat de volgende runs wat positiever zijn mbt sneeuw.


Arend

Citaat van: zwoof op di 13 mrt 2018 - 21:24
Pluim EC 12Z:

850 hPa kaartje uit de GFS run...
De beer strekt zijn lange scherpe klauwen en bezorgt Nederland wederom rillingen! 8)

Maart 1969 kende ook rond de 17e en 18e een flinke lentedip. Het gaat er waarschijnlijk om spannen of we hier in Twente de dagrecords uit dat jaar naar beneden gaan bijstellen. Voor de Bilt komen de records voor deze twee dagen uit 1909 en 1969. Hieronder toont de bovenste grafiek De Bilt en de onderste grafiek Twente van maart 1969.

Bronnen: https://weerstatistieken.nl/de-bilt/1969/maart , https://weerstatistieken.nl/twenthe/1969/maart
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

Citaat van: Arend op di 13 mrt 2018 - 22:07
Maart 1969 kende ook rond de 17e en 18e een flinke lentedip. Het gaat er waarschijnlijk om spannen of we hier in Twente de dagrecords uit dat jaar naar beneden gaan bijstellen. Voor de Bilt komen de records voor deze twee dagen uit 1909 en 1969. Hieronder toont de bovenste grafiek De Bilt en de onderste grafiek Twente van maart 1969.

Bronnen: https://weerstatistieken.nl/de-bilt/1969/maart , https://weerstatistieken.nl/twenthe/1969/maart

Klopt Arend dat wordt spannend.  Ik had al gekeken naar de daggemiddelden die voorspeld worden door EC en GFS.  Er zouden wellicht ook meerdere koude records kunnen sneuvelen in deze 2dagen. Of 2018 zich inderdaad ook op deze 2 dagen tussen koude records uit de vorige eeuw zal scharen, wordt binnenkort duidelijk.  :)

Global warming

Volgens mij gebeurt er niets bijzonders. Gewoon Maart roert zijn staart. Deze kou is een typische maart prik.
Geef toe dat mijn helmannvoorspelling waarschijnlijk niet opgaat.....maar dat is verwachting op LT......een gokje.

Spring is coming  :)

zwoof

Citaat van: Global warming op wo 14 mrt 2018 - 00:28
Volgens mij gebeurt er niets bijzonders. Gewoon Maart roert zijn staart. Deze kou is een typische maart prik.


Tja, als er ongewone scenarioberekeningen en waarnemingen worden gedaan noemen we dat ook wel bijzonder. Deze woordkeuze wordt veel al gebruikt als er iets buitengewoons gebeurd.. Zoals in dit geval staat er iets markants te gebeuren, iets afzonderlijks, iets wat wellicht nog nooit sinds de weer meting is waargenomen voor de tijd van het jaar. Dan heet dat ook wel bijzonder. Als jij niet kan inzien dat zeldzaamheden bijzonder zijn, noem ik dat ook weer bijzonder!  ;D

Edit:
Oper EC is voor de komende dagen wederom consistent vanochtend. Een zeldzaam late winterprik met maxima rond nul overdag en gevoelstemperaturen tot -15 graden lijkt toch uit te komen. Een bijzonder koud weekend voor de tijd van het jaar! 

Johannes96

Citaat van: Global warming op wo 14 mrt 2018 - 00:28
Volgens mij gebeurt er niets bijzonders. Gewoon Maart roert zijn staart. Deze kou is een typische maart prik.
Geef toe dat mijn helmannvoorspelling waarschijnlijk niet opgaat.....maar dat is verwachting op LT......een gokje.

Spring is coming  :)

Cold spring is coming

JerryL

Zaterdag sneeuw? Of is die alweer uit de kaarten?

zwoof

Citaat van: JerryL op wo 14 mrt 2018 - 09:05
Zaterdag sneeuw? Of is die alweer uit de kaarten?

Wordt minder EC berekent nog wel wat sneeuw. Zal zo ff kijken naar een kaartje.

Hier de pluim:
EC 00Z

JerryL

@zwoof thx voor de toelichting. Het is nog even koffiedik-kijken maar de kaarten zijn dus in het voordeel van de sneeuw

TMCThomas

Vind de meeste sneeuwkaartjes voor het weekend een beetje matig de meeste modellen berekenen op het moment weinig tot geen sneeuw. EC is eigenlijk de enige die er op het moment zin in heeft, even afwachten op de hoge resolutie modellen het is nog 2+ dagen weg dus wie weet.
De Nieuwe ICON (Vind Icon er vaak wel goed op zitten) Laat nu weer mooi wat sneeuw zien.

EDIT: (16:49) Nieuwe GFS is ook weer iets verbeterd voor de sneeuw, nog geen grote hoeveelheden maar 2-3CM voor het noorden en 0-2CM in de rest van het land moet volgens de laatste run wel lukken.

zwoof

Het is zeker nog even koffiedik kijken. Je ziet dit ook terug in de kaarten. Waar Arpege gisteren nog redelijk positief was over sneeuw en wel tot lokaal 6 cm liet zien, laat dit model de laatste 2 runs vrijwel  niets meer zien.

GFS en EC laten al geruime tijd vrijdag een overtrekkend regenfront zien (van zuidwest naar noordoost ) die met name in het noorden overgaat in sneeuw en daarbij sneeuwaccumulatie. De hoeveelheden zijn echter niet zo heel groot, waarbij EC nog de gunstigste van de twee is.

ICON die eergisteren nog een mooie sneeuwrun had, laat het neerslaggebied niet meer ver komen nu. Het wordt als het ware teruggeduwd door de instromende koude lucht uit het oosten, waardoor een terugdraaiende krul enkel wat sneeuw oplevert voor Belgiƫ en zuid Nederland. Dit lijkt me overigens hetzelfde soort scenario als GEM waar Armand het over had gisteren.

Ik zag vanmorgen nog kaarten van WRF dat zelfs met ijzel signalen kwam voor vrijdag.  Kortom het is koffiedik kijken nog over de hoeveelheid neerslag, de soort, en ook de koers en tijd.  Een kleine verandering kan grote verschillen maken.  Toch lijkt het mij het meest waarschijnlijk dat de storing passeert zoals EC dat voor ogen heeft en dus vooral de noordelijke helft van NL de meeste kans op sneeuw zal hebben. Maar dit is dan puur om de consistentie dat het model de laatste dagen laat zien.  Wellicht dat Marsel hier een idee over heeft? Anders de komende dagen maar eens even goed in de gaten houden hoe het precies gaat lopen.   8)


Edit: ICON laatste run weer beter inderdaad   :)

Armand

Citaat van: TMCThomas op wo 14 mrt 2018 - 16:30
Vind de meeste sneeuwkaartjes voor het weekend een beetje matig de meeste modellen berekenen op het moment weinig tot geen sneeuw. EC is eigenlijk de enige die er op het moment zin in heeft, even afwachten op de hoge resolutie modellen het is nog 2+ dagen weg dus wie weet.

Ja inderdaad alleen EC berekent nog sneeuw de rest ziet het niet meer echt zitten. Nu heb ik wel een bepaalde theorie: Die eerste koudere periode eind februari hadden we op maandag 26 februari ook dus die bel koude lucht vanuit het oosten. Die dag ontstonden er opeens talrijke sneeuwbuitjes boven Duitsland en viel er hier toch wel onverwachts sneeuw. Geen enkel model had dat toen echt duidelijk in de smiezen gehad.

Kijken we nu naar vrijdag/zaterdag, dan zien we opnieuw een bel koude lucht vanuit het oosten. Het zou mij dus niet verbazen als de modellen (EC wat minder dan) opnieuw te weinig neerslag berekenen, en dat het daadwerkelijke front uiteindelijk actiever wordt dan nu gedacht.

Het is maar een theorie van mij, ik kan er ook geweldig naast zitten  ;D Maar het zou me niet verbazen, mocht dit gebeuren ;)

JerryL

Sluit me bij Armand aan. Al is het maar ijdele hoop.

Powered by EzPortal