Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90909 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Johannes96

Zooo hé! Wat een zomers aandoende onweersbui. Onderschept bij het Tjeukemeer nabij Joure, gevolgd naar Akkrum tot Grou en nu arriveert hij in Leeuwarden. Erg veel cg's gezien (zo'n 20-30 stuks). Erg lekkere dreunen ook! Lokaal liet de bui zo'n 15mm in zeer korte tijd achter. Vanmiddag eerst 15-16c met zon, nu zo'n zomerse onweersbui en in het weekend weer kans op een ijsdag. Extremen.

EDIT: onweer lijkt er nu uit maar heeft het toch zo'n 30km volgehouden!

JerryL

Mooie kaarten met sneeuwkansen! Ik zie er naar uit. We een aantal jaar terug toch ook zo een lange winterse-lente gehad? Ik zou mij er niet druk om maken, weten we nog wat voor zomer daarop volgde?

hesselsjoerd

Ja heel bizar, dik onweer omgeving leeuwarden. Vreemd klimaartje haha

TMCThomas

Mooie wolkenluchten hier, geen onweer maar desondanks indrukwekkend.


EDIT:
Kan ik hier voor tekenen? Prachtige sneeuwrun ICON

zwoof

Citaat van: TMCThomas op ma 12 mrt 2018 - 17:29
Mooie wolkenluchten hier, geen onweer maar desondanks indrukwekkend.

EDIT:
Kan ik hier voor tekenen? Prachtige sneeuwrun ICON


Nice! En kijk die 2 meter temps middag 12:00 uur.



Slee staat paraat hier! :)








Lucifer

Citaat van: Zynex op ma 12 mrt 2018 - 11:32
volgens mij heb ik perongeluk een privébericht naar iemand verzonden ????.

Ontvangen.

Maar die trio met Marsel en Armand, daar pas ik voor. 

Veel plezier!  ;D

Armand

Citaat van: zwoof op ma 12 mrt 2018 - 18:07

Slee staat paraat hier! :)

Zie ik daar nu alweer regen boven Zuid-Limburg  :o Het zal toch niet he....  :P ;)

GEM komt ook met mooie kaarten:


En woensdag nog een keer:


Zou toch wat zijn als dit uitkomt, ik heb de groenteplanten al besteld...  ;D Maar een pak sneeuw vind ik ook in maart nog steeds geen probleem ;)

Joep


winter67

De lenteliefhebbers zullen een nachtmerrie krijgen wat zou er gebeuren als er zachte lucht over de koude Noordzee trekt

Joep

EC oper komt met twee vorstdagen as weekend

zwoof

Citaat van: Joep op ma 12 mrt 2018 - 20:24
EC oper komt met twee vorstdagen as weekend

Als het aan de Oper ligt zijn het mogelijk zelfs 2  ijsdagen. Zou wel écht bijzonder zijn als dit uitkomt.   8)

Armand

Nou, dan maar weer over sneeuw gaan praten, want naast EC komen dus inmiddels ook vrijwel alle andere modellen met sneeuw aanzetten.

Even een korte update vanuit mij over de volgende situatie (ik heb nu heel even tijd over ;) ). Ik gebruik hierbij ter illustratie de luchtdrukkaarten van EC:

Komende week zien we dankzij een lagedrukgebied voor de kust van Ierland een zuidelijke tot zuidoostelijke luchtstroming ontstaan. Er wordt warme en deels vochtige lucht aangevoerd vanuit het zuiden, wat resulteert in temperaturen boven de 10 graden op woensdag en donderdag. Er kan een enkele bui vallen, maar zeker op woensdag lijkt het ook nog redelijk droog te blijven. Lenteachtige omstandigheden dus.


Echter op bovenstaande afbeelding zien we de opbouw van een hogedrukgebied boven het Noorden van Scandinavië, met een bel zeer koude lucht ten zuidoosten van de kern van dit hogedrukgebied. Deze kern gaat zich uitbreiden over Zuidelijk Scandinavië en vuurt (opnieuw) een bel vol met koude lucht richting de Benelux. Of deze ons precies gaat raken, blijft afwachten. Dat het kouder gaat worden vanaf volgend weekend is wel vrijwel zeker.

Het lagedrukgebied voor de kust van Ierland gaat vervolgens via Frankrijk richting Zuid-Europa. Een bijbehorend neerslagfront trekt vervolgens vanuit het zuidwesten naar het noordoosten, ergens later op donderdag/vrijdag. Echter vanuit het noordoosten wordt er tegengas gegeven door een opbouwende oostelijke stroming. Dit heeft tot gevolg dat dit neerslagfront ergens tot stilstand komt en vervolgens terug vanuit het noordoosten naar het zuidwesten zal trekken, dit maal vanuit het noordoosten overgaand in sneeuw. Achter het front ontstaat dan een stevige oostelijke stroming:


Details zijn nog onzeker natuurlijk, maar wel van belang. Er zit bijvoorbeeld nog veel onzekerheid waar het front precies tot stilstand komt. EC laat dat nu precies boven NL gebeuren, GFS boven de Noordzee en Denemarken. Bovendien is de timing, intensiteit en neerslagsoort natuurlijk een aandachtspunt. Zeker bij sneeuwval is de timing heel belangrijk; valt de sneeuw in de vroege ochtend, avond en nacht dan is dat geen probleem. Overdag moet de intensiteit hoog genoeg zijn en de temperatuur onder 0. Anders is de zon in deze tijd van het jaar al te sterk voor een volledig gesloten sneeuwdek. Zo kan het zelfs dat de sneeuw niet overal blijft liggen als het overdag sneeuwt bij temperaturen onder 0, doordat het hele kleine beetje instraling van de zon die door het wolkendek breekt, genoeg kan zijn om de ondergrond of verschillende oppervlaktes net enkele tienden genoeg op te warmen, zodat de sneeuw niet blijft liggen.

Interessante week dus voor de boeg. Zal voor de activiteit op het forum zeker niet verkeerd zijn ;)

dennis089

Citaat van: Armand op ma 12 mrt 2018 - 19:19
Zie ik daar nu alweer regen boven Zuid-Limburg  :o Het zal toch niet he....  :P ;)

Zou toch wat zijn als dit uitkomt, ik heb de groenteplanten al besteld...  ;D Maar een pak sneeuw vind ik ook in maart nog steeds geen probleem ;)

Haha ???? alweer regen en de rest sneeuw. Neen! Dat trek ik niet nog eens ????

Wij willen ook groente en fruit plantjes bestellen, heb je een aanrader? Waar bestel jij? ???? Armand: ik heb je even een PB gestuurd!

TMCThomas

Jongens kan iemand bij Marsel gaan checken of het nog wel goed gaat?  ;) :P
Inderdaad prachtige Kaarten, zou graag nog een dagje of 2 sneeuwpret zien. Lijkt me in iedergeval erg gaaf zover in maart!

zwoof


Koen-IJM

Citaat van: zwoof op ma 12 mrt 2018 - 21:14
Pluim EC 12Z De Bilt:  8)

En dat met een krachtige oostenwind. Het wintertje van februari 2018 komt weer even om de hoek kijken....  ;)


zwoof

Citaat van: Koen-IJM op ma 12 mrt 2018 - 21:45
En dat met een krachtige oostenwind. Het wintertje van februari 2018 komt weer even om de hoek kijken....  ;)

Jep gevoelstemperaturen tot zo'n -15 graden  8)

Arend

Citaat van: zwoof op ma 12 mrt 2018 - 21:14
Pluim EC 12Z De Bilt:  8)


Volgens mij zitten daar 4 members tussen die 2 opeenvolgende landelijke ijsdagen opleveren. Wie telt er meer?  :D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

Pluim EC 00Z :



Als het aan de Oper ligt , mogelijk nog steeds twee ijsdagen.
Het zal in elk geval ijzig koud aanvoelen door de straffe oostenwind. -2 zal aanvoelen als -10



Vrijdag middag overtrekkende neerslag die overgaat in sneeuw voor de noordelijke helft van NL.
Sneeuw situatie van vrijdag op zaterdag volgens Arpege 00z:





Marcellang

Citaat van: zwoof op di 13 mrt 2018 - 09:14
Pluim EC 00Z :
Als het aan de Oper ligt , mogelijk nog steeds twee ijsdagen.
Het zal in elk geval ijzig koud aanvoelen door de straffe oostenwind. -2 zal aanvoelen als -10
Vrijdag middag overtrekkende neerslag die overgaat in sneeuw voor de noordelijke helft van NL.
Sneeuw situatie van vrijdag op zaterdag volgens Arpege 00z:
Hahaha, byzonder is het zeker  ;D
De kaarten blijven vrij consistent, dus een redelijk zekere kans.
Eerst maar even een isolaagje van wit goud voor de beplanting  :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Powered by EzPortal