Hoofdmenu

Chatten met mIRC

Topic gezien door 7178 bezoekers
Gestart door Sven, za 03 mrt 2012 - 17:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Sven

Hallo Leden,

Buiten de build-in chat op de website kunnen jullie ook gebruikmaken van mIRC of een ander irc programma. De meeste personen gebruiken daarvoor mIRC, vandaar dat er uitleg gegeven wordt a.d.v het gebruik van dat programma.

Wat is IRC en wat is mIRC precies?

IRC (Internet Relay Chat) is een virtuele omgeving waar mensen uit de hele wereld elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar kunnen kletsen. Eigenlijk gaat het om een verzameling van honderden heel grote babbelboxen.

Op IRC praat je niet echt met elkaar maar je tiept. Als IRC gebruiker draai je een programma als mIRC op je computer. Dit is een klein programmaatje dat de verbinding met een centrale server in een IRC netwerk maakt. Alle servers in een IRC netwerk zijn met elkaar verbonden en geven de berichtjes die men tiept aan elkaar door. Je kunt zo mee praten in groepsgesprekken op een van de duizenden IRC kanalen (channels), op een van de honderden IRC netwerken die er zijn. Ook kan je privé gesprekken houden met familie, vrienden of onbekenden waar op de wereld zij zich ook bevinden. Zo zul je een groot scala aan menselijke interesses, ideeën en gebruiken tegen komen op IRC.

mIRC is een van de programma's die je kunt gebruiken om op IRC te komen.

Je hebt voor IRC toegang namelijk speciale software nodig. mIRC is zo een programma, shareware, geschreven door Khaled Mardam-Bey. Het is eenvoudig te gebruiken en uitgerust met vele handige opties en hulpmiddelen die het gebruik van IRC helemaal naar je eigen wens mogelijk maken.

mIRC is te downloaden (op te halen) vanaf de mIRC Homepage. www.mirc.com

IRC heeft veel meer mogelijkheden dan de chatboxen die je aantreft op de meeste websites. Het downloaden van mIRC (rond de 1 Mb groot) is daarom zeker de moeite waard!

De nu volgende tekst is bedoeld als hulp om mIRC te downloaden (op te halen), te installeren op je PC en aan de gang te krijgen.

Installatie van mIRC

Je hebt ondertussen een kopie van de mIRC Installer bestand op je PC staan. Weet je de naam van de file nog die je zojuist gedownload hebt? Weet je nog waar de file gesaved is? Zoek er naar op je harde schijf. Als je de file gevonden hebt kan je er op dubbelklikken om de installatie te starten.



mIRC: Het eerste scherm van de installer

Klik "Next >".

Een soortgelijk venster verschijnt, welke je vraagt de gebruiker licentie te lezen en er mee akkoord te gaan. Klik hier op "Yes".

Het volgende venster vraagt je waar je mIRC wenst te plaatsen; De standaard plaats is meestal de beste keuze.



mIRC: Waar wil je mIRC plaatsen?

Klik hier op "Install".

mIRC wordt nu geinstalleerd..

Na installatie vink "Read mIRC Help file" als "Launch mIRC" weg en klik op de knop "Finish".

mIRC de eerste keer gebruiken.

mIRC staat dus ondertussen helemaal gereed voor gebruik op je computer. Laten we mIRC starten door het geschikte ikoontje in het start menu aan te klikken.

Het mIRC venster verschijnt met daarop een welkom bericht van de maken van mIRC:



mIRC: Welkom bij mIRC! (Klik hier op "introduction" of als je een key hebt op "How to register"

Klik links onder het vakje uit en vervolgens mag je het venster sluiten middels het kruisje rechts boven.

Het venster "mIRC Options" verschijnt. Neem daarin onderstaande gegevens over, maar let wel op dat je i.p.v. b.v. "Your Name", jouw eigen naam invult.



mIRC: Options window (IRC network en de regel daaronder zijn niet te zien bij de laatste versies, hier nog wel aangezien deze tutorial is opgebouwd vanuit een oudere versie)

Ga nu naar het subitem "Identd" (links).

Zet een vinkje voor "Enable Identd server" en geef een willekeurig "UserID" op, b.v. jouw voornaam.



mIRC: Identd instellingen

Meteo-service toevoegen aan het programma.

Ga naar het subitem "Servers" (links).

Klik hier op het tabje add, er verschijnt een nieuw venster met daarop de volgende dingen:

- Description
- IRC Server
- Ports
- Group

- Password

Vul de openstaande vlakken in zoals hier te zien is:



ADD tab

Klik vervolgens onderin op "add" de zojuist toegevoegde server zal ook te zien zijn op de server lijst, het enigste wat je nu nog moet doen is de server selecteren, dit doe je door in de lijst op "irc.meteo-service.nl" te klikken en vervolgens rechts select te drukken.

Je bent gereed, en kan het "mIRC options" scherm sluiten. Het enigste wat nog over blijft is het connecten, dit doe je door linksboven in op een geel icoontje te drukken.



Je zal nu verbonden worden naar de irc server van meteo-service, vanuit hier resteert nog het connecten naar een kanaal.
Typ daarvoor: /join #meteo-service


Gefeliciteerd! Je bent nu aangekomen op de irc server van meteo-service.nl.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

ThaGhostNL

Goed bezig Sven! Thanks!
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Jan van Ooijen

Mooi Svenn, als er nog vragen zijn van leden dan horen we ze graag
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GekkeLeo

Kan het kloppen dat er nog niemand online is? Heb de stappen volgens Svenn gevolgt (puik werk trouwens!)

Sven

Citaat van: GekkeLeo op za 03 mrt 2012 - 22:38
Kan het kloppen dat er nog niemand online is? Heb de stappen volgens Svenn gevolgt (puik werk trouwens!)

Er zijn mensen online, waar zit je nu?

Bedankt overigens!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

sandra-zwolle

oeps dit gaat wat worden voor San :-\ hopen dat ik nog op de chat kom haha

sandra-zwolle

pfff hier was ik al bang voor hahahaha,ben een leek met dat soort dingen,ben al zo ver dat ik hem heb geinstalleerd op de pc,maar de rest moet nog komen.

GekkeLeo


Jan van Ooijen

Citaat van: sandra-zwolle op za 03 mrt 2012 - 23:27
pfff hier was ik al bang voor hahahaha,ben een leek met dat soort dingen,ben al zo ver dat ik hem heb geinstalleerd op de pc,maar de rest moet nog komen.

Als alles meezit morgen een webchat ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

sandra-zwolle

Volgens mij is het me gelukt!,maar goed zeker weten doe ik het nie,morgen maar eens verder kijken.

Wouter Pringels


Weerfreak 1337

Zo ik ga ze invullen, bedankt sven :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Sven

Mooi dat de meeste mensen de chat weten te vinden middels deze uitleg :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Pageworker

@Sven,

vraagje hoe krijg ik de chat op de voorkant van de site met een linkje, ik zie dat Jan iets heeft geknutseld zodat het via dit topic is te bereiken maar via het menu is natuurlijk mooier!

Jan van Ooijen

Citaat van: alexjonk op zo 04 mrt 2012 - 16:32
@Sven,

vraagje hoe krijg ik de chat op de voorkant van de site met een linkje, ik zie dat Jan iets heeft geknutseld zodat het via dit topic is te bereiken maar via het menu is natuurlijk mooier!

Zie PB Alex
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ThaGhostNL

Citaat van: alexjonk op zo 04 mrt 2012 - 16:32
@Sven,

vraagje hoe krijg ik de chat op de voorkant van de site met een linkje, ik zie dat Jan iets heeft geknutseld zodat het via dit topic is te bereiken maar via het menu is natuurlijk mooier!

Alex,
Ik had je ook al een PB hierover gestuurt ik ben bezig met het opzetten van de chat pagina. http://chat.meteo-service.nl

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Powered by EzPortal