Onweerskansen 18 tot en met 26 april

Topic gezien door 54705 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 17 apr 2012 - 07:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter

En een klein uurtje geleden ook onweer in Eemnes, een aantal lekkere klappen onweer gehoort! 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Diem

Lekker buitje in Zeeuws-Vlaanderen:

Diem

Op dit moment een enorme hagelbui die boven mij is ontstaan.

Pascal Soomers

De buien zullen vanaf nu langzamerhand gaan uitdoven.
When a supercell arrives, you must be prepared.

jones

Ik zie hier nog mooi het aambeeld van die onweersbui in Noord-België :)

Stephanie

Hopelijk blijft het onweer nog eeeeventjes in die bui zitten, dan krijgt Tilburg weer wat mee 8)

Resident Evil

Het aambeeld boven zeeland/noord belgie deze avond
Follow me on twitter https://twitter.com/Lynetterensen
#woont in Zuid  Holland Zuid #arkel

Jeroen

Toch nog ontladingen in Noord-Holland en rond Ameland.
"What goes up, can fly"

Jelte

Citaat van: Jeroen op ma 23 apr 2012 - 10:27
Toch nog ontladingen in Noord-Holland en rond Ameland.

Oh, dat heb ik hier op Terschelling dan even gemist. Maar we hebben inderdaad wel een af en aan trekken van fikse hagelbuien, dus het verbaast me niets. Wat me wel verbaast is dat de zee als zo warm is, of de lucht zo bijzonder  koud, dat de buien activeren boven de waddenzee. Meer een herfstscenario.

Marcel1976

Achter die regenzone zitten best flinke buien met onweer, boven Noord Frankrijk.

Skroei

Gaat dit topic maar tot de 22e / ??
Vandaag was er onweer ( o.a. in Groningen ) en morgen is de kans ook reëel   8)

Jurjen

Ja Skroei het kan weer verlengt worden de onweerskansen.
Was zo straks ook nog een lekker pittige bui ben benieuwd wat het nog meer gaat brengen.
Wie weet ga ik straks nog even foto's maken of even filmen.
Groeten van de west kant van EHLW.

wesley7890

De kaart van estofex. Zeeland in level 1


zorba

Resumerend op het kaartje van Estofex hierboven: Noordwest Frankrijk, Zuid Engeland, België, en een klein stukje Zeeland. Kans op zware windstoten, en kans op tornado's, dankzij een LLS van meer dan 15 m/s volgens Estofex, in een tijdspanne tussen 12 en 15 UTC.  Upgrade naar een LVL 2 waarschijnlijk als de omstandigheden daartoe aanleiding bieden, vooral voor noordwest Frankrijk.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Sven

Citaat van: zorba op wo 25 apr 2012 - 02:36
Resumerend op het kaartje van Estofex hierboven: Noordwest Frankrijk, Zuid Engeland, België, en een klein stukje Zeeland. Kans op zware windstoten, en kans op tornado's, dankzij een LLS van meer dan 15 m/s volgens Estofex, in een tijdspanne tussen 12 en 15 UTC.  Upgrade naar een LVL 2 waarschijnlijk als de omstandigheden daartoe aanleiding bieden, vooral voor noordwest Frankrijk.

Klein stukje zeeland? bijna heel zeeland en stukje zuid-holland ook nog hoor :P

Kreeg trouwens 15 min terug via meteoalarm applicatie dit bericht: "vanavond trekt vanuit het zuidwesten een lijn met forse buien over het land, hierbij komt onweer voor. Mogelijk ook hagel en zware windstoten" mooiere berichten kunnen we niet krijgen :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

KNMI Guidance spreekt...

Een lagedrukgebied net ten noorden van Nederland vult op terwijl het langzaam verder noord trekt. Bijbehorende occlusie ligt over het noorden van het land en beweegt met het laag mee naar het noorden. Een Atlantisch laag komt rond 06 UTC bij Landsend aan en stagneert daar. Vrijdag 00 UTC is het een langgerekt laag geworden van Noorwegen naar de Golf van Biskaje. Het bijbehorende frontaal systeem nadert vanuit het zuidwesten en bereikt vanmiddag het zuidwesten, komende nacht 00 UTC is het systeem het land vrijwel geheel gepasseerd. Achter dit systeem wordt van oorsprong polaire lucht aangevoerd met daarin enkele troggen. De jet ligt vanavond met zijn linkeruitgang boven het zuidwesten.

Op nadering van de volgende occlusie in de middag van het zuidwesten uit perioden met regen. Vanavond geeft zowel Hirlam als ECMWF een duidelijk signaal van buien die achter de occlusie ons land vanuit het zuidwesten binnenkomen. Harmonie is nog meer uitgesproken en laat een lijn vorming zien met fikse buien die rond 18 UTC het zuidwesten binnentrekken. De lijn neemt geleidelijk iets in activiteit af terwijl deze naar het noordoosten over het land trekt.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Gaat lekker zo deze week met al die kansjes, al lijkt deze kans voor vannacht gelijk een stuk spannender, een level 1 zelfs voor Zeeland. Had deze even niet verwacht. Leuke opmaat voor hopelijk het echte werk van het weekend! Maar weer in de gaten houden dus allemaal. De linkeruitgang van de jet had wat mij betreft wel een stuk verder het land in gemogen, maar wie weet! ;)

Tyshane

woensdag 25 april 2012

Een vrij diepe depressie in occluderende fase en ingesloten in bijhorend ULL stagneert bij de UK. Bijhorende fronten trekken vandaag overdag over de Benelux. Het KF wordt bijna loodrecht door een krachtige jetstreak gesneden en dus is er sprake van een split front karakter (actueel op de sat-beelden te zien). De uitgang van de jet komt vanavond over de Benelux te liggen (linker uitgang over de westelijke regio's). De windshear spant tevens fors aan, ook vlak achter het KF in de potentieel onstabiele luchtmassa (KO gaat volgens sommige modellen naar -2).

Door deze synoptische configuratie en de overlap van zowel sterke (SR) shear/helicity en pot/latente onstabiliteit in de postfrontale dry intrusie zone, is er een verhoogde kans op enkele dynamische (onweers)buien. Dit is ook te zien aan de significante STP/SCP waarden welke sommige modellen laten zien. Echter, vraag blijft hoe sterk de trigger zal zijn om postfrontale buien te genereren en in hoeverre de onstabiliteit werkelijkheid zal worden. Feit is dat de LU van de jet erg gunstig gepositioneerd is. Ik geef hierom een SLGT RISK voor mogelijk enkele lokale dynamische cellen. De kans schat ik op zo'n 30%.

Morgen donderdag is er nog steeds een kans op onweer maar dit onweer zou geen dynamisch karakter mogen hebben.

Door het verder uitzakken van de trog west van Europa naar zuid, en het aanscherpende thermische contrast op de opgaande tak van de trog, zwelt de Z-N jet sterk aan en bereikt waarden @300 hPa tot zo'n 130 kts over het oosten van BE en NL. Het KF zal door deze ontwikkelingen ook gaan slepen over de oostelijke regio's met vannacht en deels morgen kans op vrij veel regen over het SE van BE.

De trog kent de komende dagen een split of met ULL west van EUR met rugopbouw over C-EUR. Dit geeft komend weekend een retrograde stroming met advectie van gevoelig warmere lucht uit SE. Echter, door de afstand tot de rug én de nabijheid van de ULL zal de atmosfeer onstabiel zijn en zeker naar zondag/maandag nemen de kansen op de eerste echte hevige zomeronweders toe. Details zijn nog niet te geven.

(c) Karim Hamid - 2012

Jan van Ooijen

Best pittige waardes worden er weergegeven, zou me benieuwen. Dadelijk is de nieuwe GFS kijken. EC kawam al met SRH waardes van 300 icm weinig cape en een linkeruitgang van een jet
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jeffrey83

zal ik mijn camera maar opladen dan..

Powered by EzPortal