Onweerskansen 18 tot en met 26 april

Topic gezien door 54690 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 17 apr 2012 - 07:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

VinceBongiovi

Vanmiddag forse hagelbui gehad werd gewoon wit buiten, ook een paar flinke klappen onweer je trilde er gewoon van.
Nu begint het alweer heel donker te worden hier in Zeeland.
Ben benieuwd wat deze bui laat zien.

JorisK

Heerlijke bui net gehad met een paar flinke klappen en opnieuw pittige hagel, mijn dag kan niet meer stuk! :)

Kermisspin

Hier ook net wat onweer gehad. Vanmiddag al in Hoogeveen.  :)
Volvo for life!

jones

Had hier een van de mooiste zonsondergangen sinds lange tijd! Prachtige Cb die via het westen voorbij trok met onder de basis de laatste zonnestralen van een ondergaande zon. Zorgde voor prachtige kleureneffecten en de wolk op zich was natuurlijk al erg mooi!

Resident Evil

Vandaag gezien tijdens de buienchase in Sliedrecht een funnel???
Follow me on twitter https://twitter.com/Lynetterensen
#woont in Zuid  Holland Zuid #arkel

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Stukje Guidance

Als indicatie is de Uitvoer goed, al moet ze nu niet te deterministisch worden gebruikt. Op de Comma/CAD geclusterde buien/buiige regen. Timing wijkt soms wat af van de werkelijkheid (wat te laat). Na passage van de Comma meest geïsoleerde buien zonder veel organisatie, maar wel met vrij grote onweerskansen , KOUW 50-90%, en ook hagel behoort weer tot de mogelijkheden. INDECS komt zondag weer met hoge kansen, tot >90 in de zuidoostelijke verwachtingsgebieden, elders 50-80%. Realistisch
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Ik ben benieuwd, gister alleen onweer in de verte gehoord. Hopelijk vandaag wel een paar leuke buien ;).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Marsel

Citaat van: Pascal Soomers op za 21 apr 2012 - 11:09
Ik ben benieuwd, gister alleen onweer in de verte gehoord. Hopelijk vandaag wel een paar leuke buien ;).

Same here. Een paar hele diepe langdurige roffels op grote afstand gehoord. De basis van de bui was nog niet eens zichbaar. Ondanks de tegenvallende temperaturen van de afgelopen tijd mogen we denk ik niet klagen in deze buiige maar visueel o zo aantrekkelijke episode :).

Ramon Oost


Jan van Ooijen

De eerste bui met onweer is in Zeeland

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Weer een beste onweersbui bij Eindhoven

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Vince

Gister toch even rond 18:00 een dikke beste bui meegekregen hier in Meppel...
Daarmee staat de teller voor dit jaar op: 1....
Saillant detail is dat het meteen een fors buitje was met bijzonder veel felle CG+ ontladingen!!  8)

Jan van Ooijen

Limburg nog mogelijk wat onweer dadelijk

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcel1976

Citaat van: Jan van Ooijen op za 21 apr 2012 - 18:29
Limburg nog mogelijk wat onweer dadelijk

Vol verwachting klopt mijn hart, ik heb 'm op de korrel. Al denk ik dat de meeste activiteit er snel uitgaat.

Tyshane

Update Guidance, Geldig tot zondag 22 april 2012 24.00 locale tijd:

Vanavond zakken de Cb's op de meeste plaatsen weer in, met uitzondering van het zuidoosten alwaar de tweede trog overtrekt en het westelijk kust/zeegebied waar de een duidelijk convergentielijn zit. Komende nacht is er een signaal voor stratus, zie progtemps en TAF-guidance, maar het is geen sterk signaal. Toch kan er op de twee lijn een aantal Cb's vanaf de Noordzee het land opdrijven. Morgen zien we weer een duidelijke dagelijkse gang, 's ochtends Sc-velden die geleidelijk overgaan in convectieve bewolking met Cb's tot FL250. De derde trog kan nog voor een extra forcering zorgen.

De modellen geven een aardige indicatie maar moeten ook weer niet al te deterministisch genomen worden. Vanavond gaan de buien in het zuiden gewoon door a.g.v. de eerste trog en verlaten het zuiden in het begin van komende nacht. De twee trog (convergentielijn, duidelijk in de wind terug te vinden) zorgt ervoor dat in de loop van de nacht ook weer nieuwe buien vanaf de Noordzee het land op kunnen drijven. Ook morgenmiddag weer kans op onweer en hagel, zeker nabij de derde trog. INDECS komt voor morgen weer met hoge kansen, 40-80% met de hoogste kansen weer in het zuidoosten.

Uitgifte: 21/04/2012 18.09 uur LT.
Bron: Knmi

Tyshane

Kansenkaartje van WeerDirect voor morgen:

Marcel1976

Gaat best lekker tekeer hier nu, helaas weinig tot geen onweer meer, paar flitsen in de verte. Voordat de bui kwam zag het er zo uit:

Jeroen

Net bij de bui ten oosten van Lelystad enkele flitsen/donders waargenomen.
"What goes up, can fly"

maarten otto

Citaat van: Jeroen op za 21 apr 2012 - 20:49
Net bij de bui ten oosten van Lelystad enkele flitsen/donders waargenomen.
Dezelfde bui eerder bij Alme

Almere Poort 21-04-2012 by Maarten Otto, on Flickr
Met 250 km/h boven de kassen van het Westland en de Hollandsche Brug met windkracht 8.... Durven jul

Powered by EzPortal