Onweerskansen 18 tot en met 26 april

Topic gezien door 53949 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 17 apr 2012 - 07:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 18 tot en met 26 april

Gezien er niet veel spannends staat te gebeuren, maar er wel kans is op onweer morgen en overmorgen moeten jullie het even doen met de Guidance van het KNMI. Aanstaande donderdag is meer kans voor het gehele land, morgen zal het zich voornamelijk beperken tot de kustgebieden.



De kern van het actieve lagedrukgebied ligt woensdagnacht boven Ierland (kerndruk 975 hPa) en komt woensdag overdag boven Engeland te liggen. Aan de grond passeert er een in de avond een trog van ZW naar NO ons land, van oorsprong de occlusie die om het laag heen is gedraaid. De bijbehorende hoogtetrog volgt in de nacht naar donderdag, aan de voorzijde is woensdagmiddag en avond een PVA-maximum te vinden.

Morgen overdag ook boven land buien a.g.v. de dagelijkse gang. Gezien de diepe onstabiliteit is onweer daarbij niet uit te sluiten. Nabij de trog/occlusie in de avond geclusterde buien met kans op onweer.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GekkeLeo

Elke kans is er 1 Kijk uit naar morgen  ;D

Cdtj3

Woow ik heb nog nooit zo'n lange lijn van een lagedruk gebied zien afkomen.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Tyshane

Ziet er toch goed uit hoor voor even tussendoor. Zeker aangezien ik de focus op eind april had, dan is het leuk dat deze twee kansdagen ook nog even langskomen. Kunnen toch pittige buitjes opleveren. De ervaring met vorige week heeft ons dan ook geleerd dat ook met de kleinere kansjes het altijd de moeite waard blijft de boel in de gaten te houden en naar boven te kijken, denk aan b.v. de funnel die Wilfred spotte!

Kaartje van knmi voor woensdag:

Tyshane

En nog even de kansenkaartjes van WeerDirect, aansluitend op wat Jan zei, donderdag meer kans voor het hele land:


arjanbruggink

Gezellig, onweerskansen..... Eens kijken wat ik er van mee kan krijgen hier op me vakantieadres in de Vulkan-Eifel (DLD)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Tyshane

Woensdag en donderdag

Een opvullende depressie bevindt zich over de Britse Eilanden en zal enkele occlusiebanden over de Benelux sturen. Een eerste (hoofd)band trekt actueel over onze streken. Morgen woensdag trekken nog enkele ingedraaide fragmenten over de regio met dan telkens zwaar bewolkt weer en buiige regen. Vooral woensdagnamiddag/avond is de atmosfeer onstabiel genoeg om onweer toe te laten.

In zekere zin is dat woensdagnacht ook nog het geval, maar dan waarschijnlijk meer nabij de kustgebieden. Op dynamisch vlak gebeurt er weinig. Het gaat om een stagnerende en opvullende depressie welke gevangen zit in een gesloten isohypsenpatroon in de hoogte. Deze hoogtetrog komt ook meer over ons te liggen zodat er meer sprake zal zijn van trog-onweer zonder dynamische bijverschijnselen. De bovenluchten lijken net iets minder af te koelen als vorige week (ca. -29° op 500 hPa) maar dat moet voldoende zijn om lokaal opnieuw wat hagel te geven. Tussen de occlusiebanden (vooral dan woensdagvoormiddag en deels nog namiddag) gaat het meer om geïsoleerde buien met opklaringen, en in het westen al kans op een donderslag.

Op donderdag bevinden zowel de grond- als hoogtekern van de depressie zich over het oosten van Engeland/Noordzee met ook dan nog kans op een donderslag (KO index rond 0 of licht negatief). Verwachtte tophoogte van de buien rond 6-7 km.

Trouwens blijft de hoogtetrog ook vrijdag en tijdens het weekend over onze streken hangen met periodiek advectie van nog wat koudere lucht in de hoogte. In de praktijk betekent dit dus vooral overdag elke dag kans op onweer, de felste waarschijnlijk naar vrijdag en zondag toe wanneer de bovenluchten op 500 hPa afkoelen naar -30° (zondag zelfs naar -32°). Uiterst wisselvallig weer dus...

(c) Karim Hamid - 2012

Pascal Soomers

Kansen zijn aanwezig, al zal donderdag de meeste kans op zich nemen, vermoed ik. Ook in het weekend behouden we kans op buien met onweer. Heftig gaat het niet worden, maar ieder kansje is er een.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

Citaat van: Pascal Soomers op di 17 apr 2012 - 16:36
Kansen zijn aanwezig, al zal donderdag de meeste kans op zich nemen, vermoed ik. Ook in het weekend behouden we kans op buien met onweer. Heftig gaat het niet worden, maar ieder kansje is er een.

Inderdaad, donderdag de meeste kansen zoals GFS nu aangeeft. Morgen nog maar eens bezien of er werkelijk onweer komt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

ESTOFEX voor morgen:

...British Isles, France, Benelux, W Germany...

Near the center of the low pressure system, a strong gradient flow will persist through the day. Given some hundred J/kg of uncapped MUCAPE and EL temperature in order of -30°C, showers and thunderstorms are likely to occur in this area. Wind speeds in order of 20 - 25 m/s at 850 hPa and 0-3 km shear around 15 - 20 m/s are fairly enough for some organized multicellular lines and clusters which may produce isolated severe wind gusts. A tornado is not ruled out either as LL shear in order of 15 m/s is present and 0-3 km SRH is also enhanced. According to the GFS model, the tornado threat is maximized along the coastline of W and NW France. The peak activity is expected in the early afternoon as most of the CAPE is tied to the diurnal cycle.




Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Een afgesnoerd lagedrukgebied ten noordwesten van Ierland trekt zuidoostwaarts en komt woensdag boven het zuiden van Engeland terecht. Donderdag 00 UTC wordt het laag zowel aan de grond als op hoogte boven het zuidoosten van Engeland verwacht. De bijbehorende occlusie passeert vanavond ons land. Na passage komen we in vochtigere, warmere polaire lucht met een toenemende onstabiliteitsdiepte.

Frontale neerslag trekt oostwaarts. Goed in de div Uitvoer. Vannacht bij een eerste trog enkele buien boven zee, verder enkele buien vanuit Het Kanaal die mogelijk de NW-kust bereiken (ideale fetch). Belangrijkste aandachtspunt voor woensdag zijn de buien die door dagelijkse gang boven land ontstaan. Buiigheid neemt in de avond relatief langzaam af als gevolg van de nadering van een hoogtetrog. Enige organisatie is waarschijnlijk. De Hir Uitvoer lijkt in de patronen nu vrij goed op de EC06 Uitvoer, trog in de avond komt in de Hir Uitvoer later dan in de EC06 Uitvoer. Kans op onweer is groot, INDECS 55-75%
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Isabelle


Jan van Ooijen

KNMI guidance

Een afgesnoerd lagedrukgebied, met recht daarboven de 500 hPa trog, boven het zuiden van de Ierse Zee ligt vanavond boven het zuiden van Engeland en trekt morgen opvullend langs de Engelse oostkust naar het noorden. De 500 hPa trog is gevuld met koude lucht (tot -32 gr) en daardoor is de atmosfeer opbouw potentieel onstabiel. Rond genoemd laag trekken verschillend troggen / convergentielijnen (al dan niet gerelateerd aan de 500 hPa trog) mee. De eerste passeert vanmiddag, een volgende komend nacht en weer een morgenavond.

Belangrijkste aandachtspunt voor vandaag zijn de buien die door dagelijkse gang boven land ontstaan. Dit gebeurd vanaf ongeveer 13 LT.. Buiigheid neemt in de avond relatief langzaam af als gevolg van de nadering van een hoogtetrog. Kans op onweer is groot, vooral in het oosten van het land. ong. 70 % >1/6h. Wel onweer met hoge wolkenbasis. Hagel mogelijk maar niet vermeld, omdat het net niet de criteria haalt.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marlieke

Goh, ben ik toch maar weer eens blij dat ik in het oosten woon!  :D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Marsel

Citaat van: Marlieke op wo 18 apr 2012 - 08:58
Goh, ben ik toch maar weer eens blij dat ik in het oosten woon!  :D

Vooral het woordje 'weer' is in deze strekking meer dan terecht Marlieke! Ik, als westerling, heb elke zomer wel weer even één of meerdere 'knak-momentjes' als wederom het meeste geweld voor het oosten is ;). Ach, so be it. Gelukkig bestaat er zoiets als een auto, kunnen wij westerlingen toch ook eens af en toe wat geflits en gerommel zien  ::).

Overigens leuk convectief weertje de komende dagen.

Sven

Citaat van: Marlieke op wo 18 apr 2012 - 08:58
Goh, ben ik toch maar weer eens blij dat ik in het oosten woon!  :D



Niks mis met west  ;)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Tyshane

Rustig weertje nu, wind is stukken minder vergeleken met gisteren. Af en toe zon, al behoorlijk groeiende wolken met af en toe een lekker donker randje. Ben benieuwd hoe de dag verder gaat verlopen, nu nog een mogelijkheid creeeren om er even uit te gaan vanmiddag!

Citaat van: Sven op wo 18 apr 2012 - 10:39
Niks mis met west  ;)

De kansen lijken gekeerd, het lijkt het wilde westen wel de komende dagen! :P

Jan van Ooijen

Vreemd, KNMI zegt 70%kans voor het oosten, maar tekent midden en west in

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

X-treme

Nou de eerste buien onstaan al weer, maar het ziet er toch echt naar uit dat het westen pech heeft  :(
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Powered by EzPortal