Onweerskansen 11 en 12 april

Topic gezien door 43422 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 apr 2012 - 11:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pascal Soomers

Ben eigenlijk wel benieuwd waar ESTOFEX mee zal komen. Nog geen update gezien.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

Citaat van: Pascal Soomers op wo 11 apr 2012 - 07:41
Ben eigenlijk wel benieuwd waar ESTOFEX mee zal komen. Nog geen update gezien.

Niet veel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 11 apr 2012 - 07:55
Niet veel

Het was wel te verwachten. Toch weer leuk om te zien dat ons land ook weer eens ingetekend wordt :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

Citaat van: Pascal Soomers op wo 11 apr 2012 - 08:03
Het was wel te verwachten. Toch weer leuk om te zien dat ons land ook weer eens ingetekend wordt :).

Komt gewoon omdat er geen dynamiek aanwezig is, daarom ook zo "laag". We gaan het straks zien. Hoop op een paar mooie buien om even in te komen met fotograferen. Hieronder nog de nieuwe kaarten van KNMI, troggeparade

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Reutel

Karim is ook uit zijn winterslaap ontwaakt.  8)

dinsdag 10 april 2012
Een hoogtetrog bepaalt de komende dagen het weerbeeld over West-Europa. Daarbij zakt T500 richting -30° op woensdag en donderdag. De dynamiek is grotendeels afwezig en enkel bepalend onder de vorm van buienlijnen welke in de stroming worden meegenomen. Ook de barokliene zone bevindt zich uit onze buurt dus veel shear moet ook niet worden verwacht.

Verwacht wordt dus typische convectie gekoppeld aan de dagelijkse gang waarbij de toppen van de buien door kunnen stoten tot zo'n 5 ?  7 km en dus de kansen op onweer zijn groot met lokaal wat stofhagel. Dit zowel op woensdag en donderdag vooral vanaf rond de middag tot in de vroege avond. Zwaar onweer is niet aan de orde.

(c) Karim Hamid


Weatherboy

Ik ben benieuwd hoe het definitief gaat uitpakken allemaal, maar het zal wel lekker loslopen vanavond als die trog overkomt. Bij de eerste onweersbui van het jaar moet ik altijd even een traantje weg pinken. :P

Reutel

Citaat van: Weatherboy op wo 11 apr 2012 - 09:21
Ik ben benieuwd hoe het definitief gaat uitpakken allemaal, maar het zal wel lekker loslopen vanavond als die trog overkomt. Bij de eerste onweersbui van het jaar moet ik altijd even een traantje weg pinken. :P

lol! Ja, maar het mooiste is dat dit de eerste echte onweerkans is dit jaar. Dat er nog maar vele mogen volgen!  ;D

Michaeltje1986

Citaat van: Reutel op wo 11 apr 2012 - 09:45
lol! Ja, maar het mooiste is dat dit de eerste echte onweerkans is dit jaar. Dat er nog maar vele mogen volgen!  ;D

AMEN! ::)

Marsel

Zo, nu mag de zon haar werk gaan doen. Grenslaag is nu nog stabiel, maar dit zal weldra veranderen. Met een graad of 9-10 moeten straks de eerste Cu's gaan ontstaan. In de middag door ontwikkelend tot Cb's. Hieronder de temps van De Bilt en Engeland van 00Z. In beiden is de onstabiliteit te zien, voor vanmiddag tot max. FL250. Die van De Bilt is echter op hoogte duidelijk vochtiger en stabieler omdat deze opgelaten is vlak achter het KF. Vooral die uit Engeland (representatief voor onze omgeving vanmiddag) laat ook mooi de nachtelijke stabilisatie onderin zien, welke met een graad of 9-10 dus opgeheven moet worden.

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

aloa

wolkenhoogte voor morgen. Tot 9 km.


Dennis


Tyshane

Citaat van: Marsel op wo 11 apr 2012 - 09:56
Zo, nu mag de zon haar werk gaan doen. Grenslaag is nu nog stabiel, maar dit zal weldra veranderen. Met een graad of 9-10 moeten straks de eerste Cu's gaan ontstaan. In de middag door ontwikkelend tot Cb's. Hieronder de temps van De Bilt en Engeland van 00Z. In beiden is de onstabiliteit te zien, voor vanmiddag tot max. FL250. Die van De Bilt is echter op hoogte duidelijk vochtiger en stabieler omdat deze opgelaten is vlak achter het KF. Vooral die uit Engeland (representatief voor onze omgeving vanmiddag) laat ook mooi de nachtelijke stabilisatie onderin zien, welke met een graad of 9-10 dus opgeheven moet worden.

Goed gezegd, duidelijk. Nu al mooie donkere wolken te zien en kan niet wachten tot ze uitgroeien naar meer. Hopen dat ik vanmiddag even tijd heb om er op uit te gaan, even weer eens genieten van CB's enzo.

Citaat van: aloa op wo 11 apr 2012 - 10:14
wolkenhoogte voor morgen. Tot 9 km.

Dat begint er op te lijken, ik ben benieuwd. Was wel weer even zoeken naar ons landje by the way... ;)

Weatherboy

De kleine buitjes beginnen nu te ontstaan. Vooralsnog het midden en het zuiden. De eerste wat serieuzere bui in omgeving Zoetermeer.

Cdtj3

Prachtige wolkenluchten ontstaan hier  ;D
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

jones

Hier zijn ook al mooi de convectieve cumuli te zien ;) prachtig opbollend!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Skroei

Prachtige wolkenpartijen !!
Begint nu op gang te komen  8)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Gerard1995

wat een schitterende hollandse-zomers-aandoende-stapel(buien)wolken  8) 8) 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Powered by EzPortal