Onweerskansen 11 en 12 april

Topic gezien door 43101 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 apr 2012 - 11:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zorba

Hier de Boyden-index voor woensdagmiddag 17.00 uur: (via MeteoConsult)

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jan van Ooijen

Citaat van: zorba op ma 09 apr 2012 - 17:44
Hier de Boyden-index voor woensdagmiddag 17.00 uur: (via MeteoConsult)



Hier even de richtwaardes voor de Boyden:

< 94   drempel waarde voor onweer
94   kans op onweer
>94   50% kans op onweer
>= 94 a 95 onweer is bijna zeker
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie

Oh die waarden zien er dan wel weer erg goed uit!
Laten we het hopen!

aloa


Ramon Oost

Run over het algemeen redelijk het zelfde als de 06z. alleen op donderdag ietsje minder. (GFS12)

SB Cape GFS12


ML Cape GFS12


Neerslag

Ramon Oost

In de GFS12 nu ook wat SB Cape en LI op vrijdag berekend. Maximaal 200J/kg SB Cape en 0 a -1 LI.


Paspimefonic

Ik blijf het fascinerend vinden hoe alles zo'n beetje berekend word, en uiteraard hoop ik mee op een onweersbui a.s woensdag.
Vorig jaar ook veel mee gelezen, en mezelf wat verdiept in al die kaarten etc, maar blijf het nog steeds wat moeilijk vinden.
Nog meer verdiepen dus ;)

Jan van Ooijen

Citaat van: Paspimefonic op ma 09 apr 2012 - 20:49
Ik blijf het fascinerend vinden hoe alles zo'n beetje berekend word, en uiteraard hoop ik mee op een onweersbui a.s woensdag.
Vorig jaar ook veel mee gelezen, en mezelf wat verdiept in al die kaarten etc, maar blijf het nog steeds wat moeilijk vinden.
Nog meer verdiepen dus ;)

Is ook moeilijk, ook het schrijven zelf is weer even wennen. We proberen het zo helder mogelijk uit te leggen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

UPdate: Onweerskansen 11 en 12 april 2012

Zoals al een aantal dagen achter elkaar op de kaarten vastgehouden wordt, neemt de kans op onweer voor aanstaande woensdag en donderdag toe. Een depressie zal zich gaan ontwikkelen in het noordwesten van Frankrijk. Randverschijnselen hoeven we waarschijnlijk niet te verwachten. Dit komt omdat er nauwelijks dynamiek in de kaarten te zien is. Het zal voornamelijk om een onstabiele factor gaan wat zowel door ECMWF en GFS wordt berekent.

Woensdag nadert de depressie vanuit het zuidwesten. In de ochtend nemen de Cape en LI waardes al toe. Zo wordt er door GFS een maximale CAPE van 300 - 400 j/kg ingeschreven en een li van -1. Misschien dat e.e.a nog verandert, maar zo is het hoe het er nu voor staat. ECMWF komt in een iets ander scenario wat deze waardes betreft. Deze laat de Cape waardes nog maar net oplopen tot aan de 100 j/kg. Dit komt mede door de verkeerde dauwpunten die weergegeven worden.

We gaan nu even verder met wat andere kaarten. Ik pak even de KO-Index erbij. Voor de mensen die niet weten wat KO-Index betekent, hier even een korte samenvatting.


De KO-Index is er om in te schatten hoe onstabiel de luchtmassa is. Dit kun je zien aan de hand van de lijntjes die in bovenstaande kaart worden getekend. Het is natuurlijk logisch om de volgende verklaring af te leggen. Hoe negatiever de getallen op de kaarten staan, hoe groter de kans is dat er zich een onweder ontwikkeld in die regio of regio's.

De KO-Index voor aanstaande woensdag is gering te noemen, maar het is er wel aanwezig. Dit betekent dat er her en der lokaal wat onweer kan gaan voorkomen. Misschien hadden jullie al een legenda gezien, van mijn eerdere posts. Maar ik zal hem hier nogmaals plaatsen.



De volgende term die ik even naar boven neem is de Boyden-Index. Daar is eigenlijk niet veel aan uit te leggen. Aan de hand van de kaart die Jan eerder al gepost had, kun je zien dat de kans op onweer volgens die berekeningen vrijwel reëel is. Daar staat dan ook een mooie legenda onder. Nogmaals, heftige situaties hoeft niemand te verwachten.

Een dynamische setting wordt het niet. Verschillende parameters zoals de supercell composit parameter, deep layer shear en low level shear zijn vrijwel niet aanwezig. Wel kan er tijdens buien lokaal wat hagel gaan vallen, maar meer dan 0,5cm in doorsnee zal het niet zijn. Windstoten worden vrijwel uitgesloten.

Ik verwacht aan de hand van de laatste kaarten een buienlijn die zich in het noordwesten van Frankrijk gaat ontwikkelen. Deze zal dan vervolgens verder trekken in zuidoostelijke richting. Op deze buienlijn kan er lokaal wat onweer gaan voorkomen. Ook bestaat er een mogelijkheid (zoals ik met Jan besproken had vanmiddag) dat er enkele losse cellen gevoed kunnen worden. Mooi voor de weerfotografen dus!

Al met al is het in ieder geval wel een update schrijven waard, want.... Een kans is een kans! En elke kans moeten we nemen, we hebben er met z'n allen lang genoeg op gewacht en het wordt nu wel tijd..

P.S: Mochten de laatste HIRLAM kaarten nog optijd komen voordat ik m'n nest opzoek, dan zal ik daar ook een korte uitleg over geven.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Dennis

Heel mooi gedaan Pascal :) Denk Woensdag de grootste kans

MvG Dennis

Stealth

Heel goed geschreven pascal. Het wordt wel tijd voor een lekker onweersbuitje :)
Onweersdagen 2012: 10

Jan van Ooijen

UKMET laat de trog veel mooier zien....

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook nog even de recente kaarten, bij onze zuiderburen ietsjes beter geworden wat betreft de lifted. Over het algemeen hetzelfde gebleven.





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

KNMI Guidance



NEERSLAG:
Zolang het koufront niet gepasseerd is hebben we van tijd tot tijd regen. Alle modellen geven dat aan. Boven land lijkt de neerslag wat meer convectief te worden (Zie bv. HARM36) Pas in de loop van de ochtend zien we het vanuit het westen droog worden. Het oosten blijft dusdanig dicht bij het front liggen (als gevolg van de golfvorming), dat het daar tot ver in de avond of in de nacht naar woensdag kan blijven regenen. Morgen in de polaire lucht onstabiele opbouw (tot 20.00 ft).
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook op de nieuwe kaarten is de onstabiliteit nog goed aanwezig



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Mooi dat er weer onweerskansen zijn..... Ik hoop er nog iets van mee te kunnen pakken aangezien ik beide dagen (late diensten) moet werken als de buien vallen  :'(
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Weatherboy

Zoals het er nu naar uit ziet gaan de 3 Zuidelijke provincies en Gelderland en met de hoofdprijs vandoor. De trog trekt wzw>ono, waardoor het vooral vanaf het Kanaal licht naar het NO trekt. Er komen nog een aantal runs maar dit lijkt de meest aannemelijk koers.

Mike25

Ziet er toch wel spannend uit. Ben benieuwd eerste keer dit jaar. Begint toch al wat te kriebelen  ;D heren, toppie zover ;)

Jan van Ooijen

We kunnen er nu niet meer omheen, enkele onweersbuitjes zullen er vast en zeker gaan komen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 10 apr 2012 - 13:02
We kunnen er nu niet meer omheen, enkele onweersbuitjes zullen er vast en zeker gaan komen

We wíllen er ook niet niet meer omheen ;).
Maar inderdaad. Typische luchtsoort buien morgen, ontwikkelend vanaf het eind van de ochtend maar vooral gedurende de middag. Progtemps (GFS) laten in de middag landinwaarts toppen tot FL200-250 toe alwaar het gemakkelijk -35 graden is. Het geheel wordt mogelijk gemaakt door CAPE waarden van max. 200-400 J/Kg, hoogste waarden over zuidelijke delen van NL en over BE. Onweerskans goed aanwezig, vooral voor het midden, oosten en zuid(west)en van NL.
Het feit dat er maar enkele honderden joules beschikbaar zijn over een vrij diepe atmosferische laag geven al te kennen dat we morgen geen 'vigorous updrafts' en dito verschijnselen hoeven te verwachten.

Powered by EzPortal