Lente discussietopic 2023

Topic gezien door 35200 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 01 mrt 2023 - 16:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

X-treme

Pluim is weer top  8)

Het bekende dipje aan het begin van de week en daarna lijken we eindelijk de echte warmte te krijgen.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

JerryL

Citaat van: flyineddy op wo 24 mei 2023 - 16:48Ik was net even aan het kijken tot hoe ver je Buienradar kunt terugkijken (antwoord: 18 juni 2008). Toen ik even een paar dagen verder keek zag ik wat interessants op 22 juni 2008. Meerdere zware buien over het oosten van het land die mij gelijk aan supercells deden denken. Daar heb ik even op geGoogled en toen vond ik gelijk een

Eddy.

De zomer van 2008 staat mij nog heel goed bij. Vlak voor destijds nog Koninginnedag sneeuw (meest nat) in Assendelft. In mei werd het snel warmer. Maar die zomer klapte het van het water. Wat mij destijds opviel is dat vaak doordeweeks vaak de zon scheen, maar de weekenden (vaak al vanaf de donderdag) afgestraft met behoorlijke plensbuien.

Ik kan mij nog heugen dat ik destijds eind augustus op vakantie ben geweest en zelden zo sterk het gevoel had in de herfst op vakantie te zijn gegaan

TMCThomas

Avondpluim iets minder maar nog steeds prima.



EDIT: GEM erg mooi voor de warmte liefhebbers. Ruime dertigers in de huidige Oper run. Onwaarschijnlijk kijkend naar de andere modellen maar wel erg mooi.




TMCThomas

 >:( Een aantal runs ging het goed maar nu trekt EC het hoog toch weer verder de oceaan op wat bij ons weer een soort van noordelijke stromingen betekent. Waardoor je eerder naar de 15 dan de 25 graden gaat. Ook gfs lijkt zich bedacht te hebben en komt met hetzelfde idee als EC. UKMO is vooralsnog nog beter en GEM zet de zomer gewoon door tot het einde van de run. Hopelijk zijn EC en GFS gewoon even de weg kwijt, maargoed we weten dat het meestal andersom is.


X-treme

Waarom trappen we er ook weer in.
Het verbaast me aan de andere kant ook niet echt, het is echt een trend dit jaar.

Edit:

Overigens heelijk weer vandaag.
Lekker tochtje van 70 km gemaakt met de fiets 🙂
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

dennis089

Het is idd heerlijk vandaag. Gisteren ook. En morgen ook nog. Beetje energie tanken dus. Lekker genieten ervan want snel komt de koude noordewind weer terug. Het gaat keilang door dit jaar het is ongelofelijk xd

Koen-IJM

Toch wel benieuwd wanneer die N tot NO-stroming een keer verbroken gaat worden. Stevenen we ondertussen niet af op een record?

Der RoX

Behoorlijk fris weer itt gisteren :o
WiNtEr!!11!1!@

daan197611

Las op Weerplaza wat over een weeromslag voor half Juni.  Dan einderlijk verlost van die rotte noorderwind en dan aanvoer uit het zuiden, wat soms onstabiel weer oplevert met (onweers)buien.  Ik heb liever onstabiel weer met warmte als die rotwind al dagen lang!

Wil je ook lezen over de weersomslag met de bijgevoegde kaarjes kan dat hier:

30-daagse: hardnekkige noordenwind, half juni verandering

Lothiriel

Ik vind het eerlijk gezegd wel prima zo? Warm zonnetje, koele wind, perfect wandelweer.

Niet leuk voor de onweer/hitte liefhebber natuurlijk. Maar ik kan hier echt van genieten na zo'n verregende lente.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Ruud

Wat regen zou ook niet verkeerd zijn. Het neerslagtekort is inmiddels opgelopen tot boven de mediaan en volgens de verwachting kruipen we in vlot tempo richting de 5% droogste jaren zo halverwege juni.

Bubba

Citaat van: Ruud op wo 31 mei 2023 - 10:20Wat regen zou ook niet verkeerd zijn. Het neerslagtekort is inmiddels opgelopen tot boven de mediaan en volgens de verwachting kruipen we in vlot tempo richting de 5% droogste jaren zo halverwege juni.

:o Het is welgeteld één week droog (in Hilversum heeft het vorige week nog geregend) En nu alweer beginnen over een neerslag te kort :P Het heeft een half jaar bijna onophoudelijk geregend 8)

Citaat van: Lothiriel op di 30 mei 2023 - 21:19Ik vind het eerlijk gezegd wel prima zo? Warm zonnetje, koele wind, perfect wandelweer.


Dat is fijn dat jij dat wel prima vind zo ;) Van mij mogen er structureel wel 10 graden bij 8)

X-treme

Citaat van: Lothiriel op di 30 mei 2023 - 21:19Ik vind het eerlijk gezegd wel prima zo? Warm zonnetje, koele wind, perfect wandelweer.

Niet leuk voor de onweer/hitte liefhebber natuurlijk. Maar ik kan hier echt van genieten na zo'n verregende lente.

Jij woont dan ook een stuk gunstiger dan de noordelijke helft van Nederland.
Kijk nu maar weer naar het verschil tussen noord en zuid(oost) Nederland.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Als de wind uit oost/noordoost komt is het weer prima in het noorden.
Maar zodra de wind noordelijk word (wat de laatste tijd nogal vaak gebeurt) daalt de temperatuur gelijk een aantal graden en neemt de frisse wind in kracht toe.
Zo prettig voelt het hier dan niet.

Ik vind een temperatuur van +/- 20 graden prima, zolang die wind maar gunstig staat.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

Zomerse avondruns tot nu toe, vanaf dit weekend een stijgende lijn bij deze gfs run. Het centrum van het hoog schuift wat meer oostelijke en laat zeker op hoogte langzaam maar zeker warmere lucht instromen. Aankomend weekend is het al aangenaam met zo'n 20-23 graden maar volgende week zien we dit steeds verder doorstijgen tot we uiteindelijk bij de 30 aankomen. ICON doet iets soortgelijks met temperaturen van zo'n 28 graden volgende week. GEM pakt het iets anders aan maar komt ook met 30 voor eind volgende week. Enkel UKMO momenteel negatief, hopelijk zitten de andere modellen bij het rechte eind.








vivalavida

Kom. Maar. Door.  8) Ik heb genóten vandaag en de kinderen ook. Zo heerlijk dit!

TMCThomas

EC oper doet niet echt mee, al zijn er zeker leden bij die GFS achteraan gaan.

X-treme

Ik wil niet te negatief zijn, maar ik ben die bewolking, die we de laatste tijd vaak hebben in de noordelijke helft van het land, wel aardig zat.

Het is zo teleurstellend om op de satelliet beelden te zien dat het stralend zonnig is in de zuidelijke helft  :(
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

Yep ik wilde er net wat over gaan plaatsen, enorm contrast tussen het noorden en zuiden. In het noorden momenteel volledig grijs met 12-13 graden, hier en daar wat miezer en ook nog relatief gezien de meeste wind. Terwijl het zuiden volledig helder is met een aangename 17-19 graden, mijn eigen temperatuurmeter meet een fijne 22.3 graden in de zon.


Energizer85

Copy paste de komende 10 dagen... geen drup, veel wind, en noordelijke provincies gevoelig voor wolken

TMCThomas

We gaan door naar het zomer discussietopic! Die vind je hier

Powered by EzPortal