30 daagse: Echt geen winterweer

Topic gezien door 1395 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 12 feb 2020 - 20:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

30 daagse: Echt geen winterweer
Winter 2019/2020 zal boeken in gaan als de winter die nooit kwam
Door: Raymond Klaassen



Het zal geen verrassing meer zijn. De winter van 2019-2020 gaat uit als een nachtkaars die eigenlijk nooit is ontstoken. De trendverwachting van het Europees centrum loopt inmiddels tot ver in maart en u raadt het al: Het wordt te zacht voor de tijd van het jaar.

Collega Wilfred Janssen zei het al tegen mij: "Je kan de tekst en plaatjes van de vorige 30 daagse wel kopiƫren" en daar had hij natuurlijk een punt. De kaarten van het Europees centrum laten constant hetzelfde beeld zien: de weken verlopen in vrijwel heel de winter warmer dan normaal. Daarbij zien we de grootste afwijkingen in het noordoosten van Europa, juist de plek waar eventueel koud weer vandaan moeten krijgen.

Een warmer dan normaal weerbeeld, wil natuurlijk niet zeggen dat er geen winterse speldenprikken mogelijk zijn. De trend zegt iets over het groter geheel en niet over een specifiek weerbeeld op dag x. Deze week is wat dat betreft best een goed voorbeeld. Er vallen soms pittige hagelbuien of buien met natte sneeuw en hier en daar werd het zelfs kortstondig een beetje wit, maar daarmee hebben we het winterse wel gehad. Komend weekend wordt het 12 tot 15 graden. Eh ja, het is half februari inderdaad.



"De trendverwachtingen zijn deze winter goed uitgekomen. We hebben dan ook geen reden om aan te nemen dat de verwachting nu opeens een stuk minder zal zijn." ~ Raymond Klaassen, meteoroloog Weerplaza

Weststroming blijft domineren
Een constant te warm Europa kan in de winter eigenlijk alleen maar als de westcirculatie op volle toeren blijft draaien. Luchtdrukkaarten die de patronen schetsen voor op zeeniveau, voor de zeer langetermijn laten dit ook zien. De lagedruk blijft boven het noorden van Europa terwijl we de hogedruk boven het zuiden van Europa terugvinden. De strakke westelijke bovenstroming poetst elke poging tot significante rug- of trogvorming weg zodat er geen moment een aanwijzing is dat de luchtdrukverdeling voor lange tijd op zijn kop kan worden gezet.

Wisselvallig
Een dergelijk weststroming betekent ook iets anders. Het weerbeeld zal vaak wisselvallig zijn. De westciruclatie zet namelijk de deur open voor oceaanstoringen die regen en soms veel wind kunnen brengen. De afgelopen dagen, maar ook de komende week zullen we dat met enige regelmaat gaan merken. Net als deze week zal het volgende week vaak nat zijn.

Na volgende week is de neerslaghoeveelheid over het algemeen normaal in onze regio. De meeste activiteit binnen de zonale stroming lijkt zich dan meer noordelijk te gaan afspelen waardoor de prognoses voor Noorwegen zeer nat zijn.

Amerikaans model toont zelfde beeld
Wie zijn allerlaatste winterhoop op het Amerikaanse model had gevestigd moeten we ook teleurstellen. Ook dit model laat een zachter dan normaal beeld zien voor de rest van februari en maart.



Bron: weerplaza

TMCThomas

Ik geef het ook op wat betreft winter dit jaar, als je dit ziet en al het andere dat al tegen heeft gezeten dan denk ik gewoon niet meer dat het gaat lukken, in elk geval niks serieus. Morgen hoop ik nog wat natte flatsen te zien en dan maar beginnen met het vergeten van deze vreselijke eeuwige herfst en hopen dat we volgend jaar flink gecompenseerd worden, winter van oktober-maart graag.




dennis089

Dramatisch.. het is gewoon verschrikkelijk... zolang als de kaarten reiken.. westcirculatie.. een constante stroom van grijze vieze natte dagen.. vies herfstwinter weer...

Volgens mij is het al sinds oktober niet meer voorgekomen dat we 2a 3 dagen achter elkaar zon hebben gehad.. wat zeg ik.. 2 a 3 dagen in de week niet eens hebben gehaald...

Ben zo klaar met dit weer.. waar blijft die zaagtandpluim die de lente inluidt........

zwoof

Citaat van: dennis089 op wo 12 feb 2020 - 21:07Ben zo klaar met dit weer.. waar blijft die zaagtandpluim die de lente inluidt........

Die komt ook niet. Is het simpelweg te warm voor!  ;D

GeneralDuke

Citaat van: dennis089 op wo 12 feb 2020 - 21:07Ben zo klaar met dit weer.. waar blijft die zaagtandpluim die de lente inluidt........

Inderdaad, laten we dan maar meteen het typische februari- en maart-weer overslaan en gewoon naar de warmte lentedagen gaan.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dennis089

normaal kunnen februari en zeker maart gewoon al mooie warme dagen hebben. vandaag was hier over de oostgrens prima vertoeven in principe. maar ik mis toch de echte zaagtandenpluim waarbij er eindelijk een sprankje lente komt. de laatste maand van deze slechtste winter in een decenium wordt gewoon weer afgesloten met enkel vies guur koud herfstweer.. saai, koud en niks om van te genieten. Weg ermee!

zwoof

Ondertussen dat Dennis (niet te verwarren met Dennis089) in Nederland is gearriveerd, is het de warmste 16 februari sinds het begin van de temperatuurmeting. In De Bilt was het rond 03.20 uur 13,6 graden. Het vorige record stond op 13,3 graden en dat was van vorig jaar.

Vandaag kan het de eerste lentedag van het jaar worden. In het midden van het land worden temperaturen van ongeveer 15 graden verwacht, maar plaatselijk kan de temperatuur zelfs oplopen tot 17 graden.


Bron: nos.nl

Jasneker

Dat record is nu al gehaald, was net op de radio toen ik uit Leeuwarden terug reed naar Sneek.
Records, warmte records in de winter, een lange herfst....:(

TMCThomas

Hier inmiddels ook de 17 graden aangetikt.

zwoof

Citaat van: TMCThomas op zo 16 feb 2020 - 17:02Hier inmiddels ook de 17 graden aangetikt.

Al bijna 18 graden in Eindhoven :o



Edit: 18 graden in Ell nu !

TMCThomas

Citaat van: zwoof op zo 16 feb 2020 - 17:42Al bijna 18 graden in Eindhoven :o

Ja echt niet normaal, hier ook nog steeds stijgende, inmiddels 17.4
17.6*

vossejongk

Tja ook niet zo verassend met zo'n groot lagedrukgebied, zuidstroming is dan ook fors en komt van ver :P

Powered by EzPortal