Onweerskansen 2019 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 26317 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, zo 19 mei 2019 - 10:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij?

< 10 (Buitengewoon weinig)
4 (7%)
10-15 (Zeer weinig)
4 (7%)
15-20 (Weinig)
6 (10.5%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
10 (17.5%)
25-30 dagen (Normaal)
9 (15.8%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
10 (17.5%)
35-40 dagen (Veel)
11 (19.3%)
40-45 dagen (Zeer veel)
2 (3.5%)
45 > dagen (Buitengewoon veel)
1 (1.8%)

Totaal aantal stemmen: 22

Armand

Citaat van: draakje op wo 19 jun 2019 - 15:10Wat een ploffers op de oostgrens!

Momenteel begint het ook te borrelen boven Zuidelijk België en Noord-Frankrijk. Deze buien zullen verder activeren en in noordoostelijke richting over de Benelux trekken

flyineddy

Er zitten inderdaad een paar flinke ploffers boven Duitsland en België.
Hopelijk straks ook boven Nederlands, maar dat is nog even afwachten.

CiteerHier is genoeg energie... Laat het regenen etc... Ik ben het plakken zat. Ik heb rust nodig na het behalen van m'n diploma vandaag.. 🌱🍀

Gefeliciteerd met je diploma!

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

Dankjewel. Het lijkt erop dat we verkoeling krijgen. Wat hoop ik op een stevige plof boven Limburg 😂

draakje

Citaat van: dennis089 op wo 19 jun 2019 - 15:56Dankjewel. Het lijkt erop dat we verkoeling krijgen. Wat hoop ik op een stevige plof boven Limburg 😂

Gefeliciteerd!

TMCThomas

Hier vanochtend ook nog wel verrassend krachtige onweer gehad, de donders waren harder dan ik tot nu toe heb gehoord dit jaar.

Hier enkele foto's:










draakje

Citaat van: TMCThomas op wo 19 jun 2019 - 16:10Hier vanochtend ook nog wel verrassend krachtige onweer gehad, de donders waren harder dan ik tot nu toe heb gehoord dit jaar.






Nice!

TMCThomas

Citaat van: draakje op wo 19 jun 2019 - 16:16Nice!
Bedankt!

Nieuwe buien zijn alweer onderweg, liggen nu boven belgie/noord frankrijk, zijn goed te zien op de satelliet, ook de poffers van net zie je boven Duitsland duidelijk terug.





Vooralsnog lijken vooral Brabant , Gelderland en Overijssel met de buien te maken te krijgen.

TMCThomas

Inmiddels code oranje in Brabant.


boxer

Waar ik dacht dat het langs zou trekken vanavond, rommelt het nu al aan 1 stuk door ten zuiden van ons. Lijkt wel alsof de bui aan de westkant steeds breder wordt.

TMCThomas

Flinke Cape waardes aanwezig voor dinsdag, helaas lijkt daar geen gebruik van te worden gemaakt. Is gewoon te droog.


flyineddy

Er zijn op dit moment al een aantal buien met onweer boven het land. Dit zullen er vanmiddag nog meer zijn. Zullen waarschijnlijk geen hele heftige buien zijn, gewoon de gemiddelde onweersbui, maar er kan lokaal wel vrij veel regen vallen in vrij korte tijd. Dat zal op sommige plekken, met name in het oosten, wel fijn zijn i.v.m. de droogte. :)

Gisteren waren er ook al een aantal stevige buien, lokaal met onweer.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Toch enkele stevige regen- en onweersbuien overgetrokken met lokaal ook wateroverlast op veel plekken. Tot dusver was er in juli nog niet veel neerslag gevallen, daar is op de meeste plekken nu wel verandering in gekomen. Positief dus voor de natuur en het neerslagtekort in cijfers, maar met zulke hoeveelheden in korte tijd zal het netto effect op het neerslagtekort wat minder zijn aangezien een deel van water gewoon niet kan worden opgenomen.

De stevigste buien bevinden zich momenteel nog in het uiterste oosten, noordoosten en in Limburg. Ook elders zijn er nog enkele stevige regenbuien aanwezig. Vanuit het zuidwesten gaat het echter sneller droger worden de komende uren.

flyineddy

Morgen wordt een dag om in de gaten te houden. Vooral in de oostelijke helft van het land is er een goede kans op stevige onweersbuien, al is er nog wel een hoop onzekerheid.

Zie hier de Guidance van het KNMI:
Citaat van: undefinedGuidance modelbeoordeling
Modellen algemeen tot +48 uur, geldig tot zaterdag 20 juli 2019 24.00 locale tijd

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 00 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modelbeoordeling door meteoroloog

Synoptische situatie:
Aan de zuidoostflank van een lagedrukgebied ten noorden van Schotland staat boven het aandachtsgebied een zuidwestelijke stroming. Een golvend koufront heeft, samen met nog een occlusie direct daarachter, het noordoosten verlaten. Vanochtend passeert er een zwakke rug van zuidwest naar noordoost. In de loop van de dag wordt de stroming weer duidelijk cyclonaal op nadering van een volgend frontaal systeem dat zich momenteel nog ten zuidwesten van de Britse Eilanden bevindt. Het warmtefront bereikt tegen de avond het zuidwesten van de FIR waarna we komende avond en in de nacht naar zaterdag in de warme sector terecht komen. Zaterdag overdag passeert de warmste lucht in een thermische vore alvorens het koufront later in de middag en avond oostwaarts het land zal passeren. Ondertussen nadert er in de bovenlucht een trog en komt mogelijk ook de linkeruitgang van een jetstreak zodanig te liggen dat dit ook op het koufront extra dynamische forcering oplevert.

Modelbeoordeling:
Synoptisch gezien zijn er geen noemenswaardige verschillen. De St van vanochtend is nowcasten: alle modellen hebben wel een signaal waarbij Harmonie36 overdrijft met mist boven zee. Wat de frontale neerslag betreft zien we de gebruikelijke verschillen, met Hirlam die te weinig verdamping heeft ruim voor het warmtefront uit en de Harmonies die te weinig stratiforme neerslag laten zien. Vandaag overdag zien we in verschillende modellen een zwak oplevend neerslagsignaal boven het noordwesten van het land; we hebben de kans op een lichte bui opgenomen. Zaterdagochtend wordt de situatie complex en onzeker met de ontwikkeling en advectie van buiencomplexen aan de warme kant van het koufront, waarbij de timing, locatie en intensiteit nog heel onzeker zijn. Deze zaken bepalen echter wel de activiteit van de buien, die voorlopig het actiefst boven Duitsland lijken te worden, maar ook in Nederland landinwaarts fors zouden kunnen uitpakken. Harmonie36 is het meest enthousiast: na een vroege ronde met buien op de thermische vore warmt het in dit model voor het koufront uit opnieuw op tot ruim 25°C. Ook Hirlam heeft een dergelijk scenario, de andere modellen zijn na de thermische vore bewolkter en koeler.

Aandachtspunten
Temperatuur:

Geen bijzonderheden.

Wind:
Vanmiddag zeewindcirculaties langs de kust en het IJsselmeer. Bij buien zaterdag landinwaarts kans op (zware) windstoten. Harmonie36 heeft deze vooral op het koufront boven Nederland, verder lijkt Duitsland vooral met zware windstoten te maken te krijgen en Nederland eventueel slechts lokaal.

Bewolking:
Vannacht bij de golftop en de occlusie St, met name ten noorden van de grote rivieren. Komende middag mogelijk een enkele TCu in het noordwesten van het land, toppen tot FL070-FL100. Bij het warmtefront een frontaal wolkenpakket. Op nadering van het koufront vanaf zaterdagochtend ook CB's. Eerst vanaf middelbaar niveau, later landinwaarts ook vanaf de grond. Toppen van FL350-FL400.

Neerslag:
Vannacht bij de occlusie nog af en toe (mot)regen. Vanmiddag kans op een lichte bui in het noordwesten van het land. Bij het warmtefront mogelijk wat lichte regen die waarschijnlijk nauwelijks de grond bereikt. Op nadering van het koufront perioden met regen en een toenemende kans op (ingebedde) geclusterde (onweers)buien, het eerst in het westen van de FIR. De CAPE-waarden lopen dan al op naar 500-1000 J/kg, in de middag naar 1500-2000 J/kg, in het oosten lokaal naar 2000-2500 J/kg. Progtemps laten toppen toe tot ca. FL400. De effectieve schering is dus ongeveer de 0-6 km schering en deze neemt toe naar 30-35 kn, hetgeen resulteert in een goede organisatie van de buien. Waarschijnlijk in de vorm van multicellen, de schering lijkt net onvoldoende voor een supercel. Flink wat onweer is mogelijk en ook lokaal grote hagel en/of zware windstoten zijn niet uitgesloten, vooral in het oosten. De timing, locatie en intensiteit van de buien bij de thermische vore en het koufront zijn nog erg onzeker. Momenteel is het beeld dat de buien op de vore pas boven Duitsland echt actief worden met lokaal grote hagel en zware windstoten en dat de opwarming achter deze vore, i.c.m. de positie van de linkeruitgang van de jetstreak, zal bepalen hoe actief de buien op het koufront gaan worden. Harmonie36 berekent al meerdere runs achtereen zware windstoten dieper landinwaarts bij de onweersbuien op het koufront. Harmonie40 niet of nauwelijks. Erg onzeker dus nog allemaal.

Zicht:
Vanochtend eerst nog nevel en mistbanken in de noordelijke helft. Verder goed zicht, boven zee lokaal matig. Zaterdag in neerslag weer teruglopend.

Paraaf meteoroloog: haklande

Uitgifte: 19/07/2019 06.01 uur LT.

Nog wel een hoop onduidelijk dus. Een hoop zal afhangen van waar op welk moment buien zullen ontstaan en waar het goed kan opwarmen voor de buien van morgenmiddag. Dat is een kwestie van nowcasten. Het lijkt erop dat (zoals gewoonlijk) de meeste activiteit voor Duitsland is weggelegd.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

ThaGhostNL

Ondertussen al een mooie 2 deling kwa temperatuur, zal mij benieuwen of er voldoende tijd is om het westen nog op te warmen tot rond de 23 graden. Gezien de bewolking die achter deze buien zit, heb ik het vermoeden dat het niet zo heftig zal worden dan voorzien en verwacht. Lijkt erop dat alleen het uiterste oosten te maken krijgt met onweersbuien.

Op dit moment boven Rotterdam best mooie klappers, voornamelijk midlevel zoals verwacht.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

flyineddy

Vandaag verwacht ik er niet al te veel van, gezien de timing van de buien (begin van de middag) en omdat het hier in het oosten nog steeds flink bewolkt is. Het is echt afwachten wanneer het front gaat activeren, hopelijk op tijd, zodat ik hier een mooie onweersbui kan meepakken. :)

Wel al wat foto's zien verschijnen van shelfclouds en rolwolken boven het westen van het land en België. Hopelijk is dat vanmiddag ook voor mij weggelegd, maar dat is dus even afwachten.

Het wordt dus weer een ouderwets dagje nowcasten.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

hesselsjoerd

Die bui die nu zeeland binnentrekt doet me wel wat supercel achtig aan op de radar.Iemand die dit beter in kan schatten?

blabla


ThaGhostNL

Zojuist in Schiedam

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

AFTH14


TMCThomas

Hier geen onweer gehad vandaag, wat wel indrukkwend is, is dat ik hier het in de verte kan zien flitsen. Terwijl de de dichtstbijzijnde Onweersbui hier 70km vandaan is op het moment (boven Duitsland).

Video:

Powered by EzPortal