Onweerskansen donderdag 09-08-2018

Topic gezien door 24440 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 08 aug 2018 - 13:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Jelte op do 09 aug 2018 - 17:15
ECMWF zit er qua windveld wel precies bij met de huidige metingen dus ik denk wel dat die de meest geloofwaardige verwachting oplevert.

Mja precies. Anderzijds kan ik het me nauwelijks voorstellen dat we vanuit de huidige situatie over een paar uur hier zware windstoten hebben. Het is allemaal ook wat zwakker in de laatste runs. Nog steeds fors maar aanmerkelijk minder extreem. Worden belangrijke uren....

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op do 09 aug 2018 - 17:20
Mja precies. Anderzijds kan ik het me nauwelijks voorstellen dat we vanuit de huidige situatie over een paar uur hier zware windstoten hebben. Het is allemaal ook wat zwakker in de laatste runs. Nog steeds fors maar aanmerkelijk minder extreem. Worden belangrijke uren....

Afgaande op jouw update lijkt het alsof het laag westelijker overtrekt dan verwacht en dat daardoor de meeste wind op de Noordzee komt te staan. Klopt dat? Zelf had ik namelijk het idee dat de kern iets oostelijker lag, maar dat was idd afgaande van die sfc analysis van meteocentre waarvan je aangaf dat die het te oostelijk legde.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op do 09 aug 2018 - 17:30
Afgaande op jouw update lijkt het alsof het laag westelijker overtrekt dan verwacht en dat daardoor de meeste wind op de Noordzee komt te staan. Klopt dat? Zelf had ik namelijk het idee dat de kern iets oostelijker lag, maar dat was idd afgaande van die sfc analysis van meteocentre waarvan je aangaf dat die het te oostelijk legde.

Op basis van de laatste waarnemingen (1525Z) ligt het systeem nu ergens net ten zuiden van Zeeuws Vlaanderen. Antwerpen gaf zojuist een naar ZZW draaiende wind (maar met een forse variatie in de nabijheid van de kern). Woensdrecht nog oost, terwijl Semmerzake (BE) al west tot zuidwest geeft. Wat verder zuidwaarts staat kom je af en toe 20G30kt tegen. Nog vrij mak dus maar wel conform Harmonie36 van 12z.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op do 09 aug 2018 - 16:49
Op de laatste radarscans is de wolkenband aan de westflank van het laag inmiddels langzaam met een indraaiende beweging begonnen hetgeen duidt op enige uitdieping als gevolg van interactie met de bovenlucht.

Hoe leidt dat uitdiepen trouwens tot het indraaien van de wolkenband?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op do 09 aug 2018 - 17:42
Hoe leidt dat uitdiepen trouwens tot het indraaien van de wolkenband?

De circulatie van het laag in onderontwikkelde vorm beïnvloedt louter de onderste kilometer(s). Pas wanneer de circulatie sterker en dieper wordt onder toenemende interactie met de bovenlucht wordt het stromingspatroon ook op grotere hoogte beïnvloed. Overigens komt het laag op de mid- en later op de upperlevels iets uit fase te liggen, richting het westen, t.o.v. het grondlaag. Iets wat klassiek is voor uitdiepende depressies. Eigenlijk kun je stellen dat zolang het laag op hoogte nog niet zichtbaar is op de isohypsen analyse op 500hPa het systeem in potentie nog enorm kan uitdiepen. Dan moet uiteraard het hoogtepatroon daar wel aanleiding toe geven. Dat is met dit geval dus ook zo. Wanneer het laag aan de grond en in de bovenlucht uiteindelijk in een latere fase boven elkaar liggen stopt de uitdieping en vangt vaak het opvulproces aan.

petertje

Was dit het? Hier in Bussum is wat regen gevallen,maar nog geen 0,4 mm denk ik.

Marsel

Kern nu ter hoogte van Zeeuws Vlaanderen, trekt langzaam noordwaarts Zeeland door straks. De meeste wind volgt pas wanneer het systeem over Zuid- en Noord-Holland trekt.

boxer

Citaat van: Marsel op do 09 aug 2018 - 18:07
Kern nu ter hoogte van Zeeuws Vlaanderen, trekt langzaam noordwaarts Zeeland door straks. De meeste wind volgt pas wanneer het systeem over Zuid- en Noord-Holland trekt.

Nog ff geduld hebben dus...

TomvanHal

waalwijk nu, flinke wind ineens zeg, ramen en deuren waaien dicht

Marsel

Citaat van: TomvanHal op do 09 aug 2018 - 18:52
waalwijk nu, flinke wind ineens zeg, ramen en deuren waaien dicht

Mooi! Dan zit je dus al zuid, of in jouw geval zuidoost, van de kern. De wind valt hier nu weg. Rare stilte. Bewolking komt uit het zuiden, de laatste zuchtjes wind nog uit het oosten tot zuidoosten. Straks dan de plotse omslag. Kern van het laag ligt net ten zuiden van Rotterdam momenteel. Ben benieuwd, kan nooit lang meer duren.

Wind valt overigens nog mee. Gusts tussen 50 en 60km/h so far. Dat is nog niet schokkend.

winter67

Citaat van: Marsel op do 09 aug 2018 - 19:05
Mooi! Dan zit je dus al zuid, of in jouw geval zuidoost, van de kern. De wind valt hier nu weg. Rare stilte. Bewolking komt uit het zuiden, de laatste zuchtjes wind nog uit het oosten tot zuidoosten. Straks dan de plotse omslag. Kern van het laag ligt net ten zuiden van Rotterdam momenteel. Ben benieuwd, kan nooit lang meer duren.
De kern ligt denk ik hier eerst ff stilte kraak helder en nu trek de wind opeens aan plus bewolking

Roy85

Wat een dag, onweer regen zon en een heerlijke "storm" 

TomvanHal

het gaat nu steeds harder waaien in waalwijk. het huis fluit.

Adrie

Den Bosch ook nu een aardige wind.

Marsel

Citaat van: TomvanHal op do 09 aug 2018 - 19:24
het gaat nu steeds harder waaien in waalwijk. het huis fluit.

Ja het gaat nu gebeuren. Uitdieping is een kritiek punt over. Hoek van Holland meldde zojuist ook vanuit windstilte plots 8bft en 82hm/h gusts.

GeneralDuke

In Nijmegen is de tegenwind op de fiets net vervelend.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

raymond041

Citaat van: Marsel op do 09 aug 2018 - 19:27
Ja het gaat nu gebeuren. Uitdieping is een kritiek punt over. Hoek van Holland meldde zojuist ook vanuit windstilte plots 8bft en 82hm/h gusts.

Gaat het nog volgens de voorspelling?Bedoel Den Helder windkracht 8 en 100km stoten?

Marco uit Hangar 5

Code Oranje voor zware windstoten is een kwartier geleden ingegaan... maar in Heerhugowaard is het vrijwel windstil!
Marco Nierop
http://zweef.nl/

winter67

Lang leve het code oranje de code die mensen het weer niet volgen nooit meer serieus nemen

devil-strike

Zo lol ineens klap onweer daarna bak met water en nu flink aantrekkende wind in haarlem
Locatie: regio Haarlem

Powered by EzPortal