Onweerskansen 07/08 augustus 2018

Topic gezien door 24982 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 06 aug 2018 - 16:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marco uit Hangar 5

In Heerhugowaard gaat de zon inmiddels schuil achter een bijna egaal grijze laag hoge bewolking, en vanuit het zuidwesten wordt het steeds donkerder grijs. Nog wel warm, maar temperatuur daalt wel hierdoor. 32 graden zoals op de temperatuurkaart van buienradar staat, is het niet meer.

Zal  nog wel een tijd duren voordat het hier tot onweer komt, misschien wel helemaal niet vandaag.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

JerryL

Wil iedereen even naar buiten gaan en water spuiten, sproeien etc. etc.

Lekker vochtig maken die handel, misschien triggeren we dan wat mooie buien ::)

Marsel

Citaat van: JerryL op di 07 aug 2018 - 19:36
Wil iedereen even naar buiten gaan en water spuiten, sproeien etc. etc.

Lekker vochtig maken die handel, misschien triggeren we dan wat mooie buien ::)

Ging het maar zo, dan had ik hele dagen met de tuinslang buiten gestaan :D. Zonder gekheid, de algemene trend is, zoals in de openingspost aangegeven afnemend naarmate de vore het land doortrekt. Dat gaat pas richting eind van de avond gebeuren en daarmee is het dus de zuidelijke helft van het land die de grootste kans maakt op onweer. Pas als de shortwave begin van de nacht passeert is het vervolgens vooral de westelijke helft die een goede kans maakt op een veeg van het MCS op de kop van de trog. Aan de oostflank van het systeem kunnen dan ook enkele minder uitgesproken onweersbuien tot over het midden meetrekken, maar ook daar geldt boven ons land uiteindelijk een deactiverende tendens (langzaam afnemende forcering en -onstabiliteit), al zal de cluster nabij de shortwave zelf het nog lang uit kunnen houden.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op di 07 aug 2018 - 18:53
Zeker gebruiken we actuele temps! Sterker nog, juist op dagen als deze haal je daar ontzettend veel informatie uit over hoe de atmosfeer ook daadwerkelijk op dat moment is/was opgebouwd. Dat kan zomaar iets afwijken van wat een model weergeeft. Een zeer belangrijke bron van informatie dus.

Heel veel soundings worden er niet meer gemaakt toch? Op het KNMI 1x per dag en dat was het voor Nederland dacht ik.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dennis089

begin me ernstig zorgen te maken dat het nog wel eens vrijwel helemaal uitdooft nog voordat de Nederlandse grens wordt bereikt. Wat een zieke en sterke deactivatie. Zo zie je ze niet vaak bij zo'n grote stevige cel.

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op di 07 aug 2018 - 19:57
Heel veel soundings worden er niet meer gemaakt toch? Op het KNMI 1x per dag en dat was het voor Nederland dacht ik.

Klopt, bezuinigingen  :-X. Bij het KNMI alleen nog 00z temp sinds enkele jaren. Alleen wanneer de situatie het benodigd wordt er soms nog eens een extra ballon opgelaten.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op di 07 aug 2018 - 20:05
Klopt, bezuinigingen  :-X. Bij het KNMI alleen nog 00z temp sinds enkele jaren. Alleen wanneer de situatie het benodigd wordt er soms nog eens een extra ballon opgelaten.

Maakt jullie werk er ook niet makkelijker op >:(
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

JerryL

Citaat van: Marsel op di 07 aug 2018 - 19:54
...naarmate de vore het land doortrekt. Dat gaat pas richting eind van de avond gebeuren...

Dan zet de echte verkoeling in? Rond de nacht?

Marsel

Citaat van: JerryL op di 07 aug 2018 - 20:12
Dan zet de echte verkoeling in? Rond de nacht?

Dan begint operatie afkoeling inderdaad pas echt. Het eerst in het zuidwesten, het laatst in het noordoosten. Neemt niet weg dat zolang het KF niet gepasseerd is we minima van 20 tot 25C tegemoet kunnen zien. Pas wanneer het KF morgenochtend langzaam het land intrekt vindt de luchtmassawissel pas plaats.

Remy

Het zou mij geheel niet verbazen als de boeren hier de temperatuur omlaag drukken. Overal staan haspels en pompen. Vergeleken met tijden voor er windloze gemalen waren hebben we nu water in overvioed.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Bigfoot


dennis089

Ik weet niet of anderen het ook is opgevallen en wat het eigenlijk is. maar die bui bij de noordzee lijkt wel een oog in het centrum te hebben zoals een hurricane  ;D

Tyshane


mauriceb

Dat gebied boven Calais, begint wel redelijk formaat aan te nemen.


winter67

Vraag me wel af of nl wel wat krijgt alles gaat de Noordzee op en als het naar nl neigt tegaan verpietert alles

dennis089

Citaat van: winter67 op di 07 aug 2018 - 21:44
Vraag me wel af of nl wel wat krijgt alles gaat de Noordzee op en als het naar nl neigt tegaan verpietert alles

Zoals we heel vaak meemaken. of het activeert pas na de Duitse grens. Wat hebben wij een pech in dit landje  :-[ ;D :P

daan197611

Lijkt nu allemaal toch weer iets te activeren nu het bijna Belgie intrekt.

Channiej

Denk dat we allemaal blij mogen zijn als het vannacht op sommige plekken niet gaat plenzen. De grond is zo droog dat die een bak water niet aan kan. Gevolg: misscvien wel wateroverlast. Laat het eerst maar paar dagen normaal regenen....

Heeft Marsel niet nog een update in zijn vat zitten of wat bevindingen ????

winter67

Citaat van: Channiej op di 07 aug 2018 - 22:36
Denk dat we allemaal blij mogen zijn als het vannacht op sommige plekken niet gaat plenzen. De grond is zo droog dat die een bak water niet aan kan. Gevolg: misscvien wel wateroverlast. Laat het eerst maar paar dagen normaal regenen....

Heeft Marsel niet nog een update in zijn vat zitten of wat bevindingen ????
Er zijn geen nieuwe bevindingen vannacht plaatselijk kans op een onweersbui morgen meest droog en donderdag word de hitte echt verdreven door een koufront met in de namiddag zeer veel regen onweer ga ik niet vanuit

winter67

In Belgiƫ activeert het een beetje trekt richting het weste van nl ben benieuwd

Powered by EzPortal