Onweerskansen 07/08 augustus 2018

Topic gezien door 25293 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 06 aug 2018 - 16:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Jahoor onweer die hier naar toe onderweg was is vrijwel volledig verdwenen. Hopen dat de windstoten en regen het wachten waard worden.

dennis089

Citaat van: TMCThomas op wo 08 aug 2018 - 01:25
Jahoor onweer die hier naar toe onderweg was is vrijwel volledig verdwenen. Hopen dat de windstoten en regen het wachten waard worden.

hier voor de tweede maal (2 complexen dus) alles uitgedoofd precies voor de grens. zowel onweer en neerslag. nog nooit zoiets meegemaakt. ik heb MCSen gezien zo groot als Nederland die gwn om 4u snachts nog helemaal los gingen. de laatste 4 jaar echter zeer matig onweer.

Channiej

Hier (Wijchen) al ruim een uur een flinke lichtshow tezien waarbij het laatste half uur ook onweer. Paar goede klappen. Wel vreemd alleen dat de detectie van buienradar iets heel anders aangeeft....

Reutel

Heerlijk, eindelijk verfrissing!!!


dennis089

Eindelijk verfrissing. En onweer. Ik werd er wakker door omdat alles binnen regende ????????????

Tyshane

Citaat van: dennis089 op wo 08 aug 2018 - 06:04
Eindelijk verfrissing. En onweer. Ik werd er wakker door omdat alles binnen regende ????????????

Yes, lekker regen! Ik weet niet of het hier nog gedonderd heeft, was diep in slaap,  maar zo te zien heeft het wel geregend, fijn! :)

zwoof

Wat regen en onweer betreft was het 3 x niks hier. Momenteel wat gespetter op de gloeiende plaat.  Maar het waait  er wel even lekker door nu.   De warme lucht in huis vliegt er verbluffend rap  uit opeens. Goddank!   :)

devil-strike

En zoals verwacht paar spetters in het westen en dat was het dan, echt we pissen hier elke keer naast de pot.

Dit jaar nog geen 1 keer echte onweer gehad.
Locatie: regio Haarlem

Tyshane

Citaat van: zwoof op wo 08 aug 2018 - 07:18
Wat regen en onweer betreft was het 3 x niks hier. Momenteel wat gespetter op de gloeiende plaat.  Maar het waait  er wel even lekker door nu.   De warme lucht in huis vliegt er verbluffend rap  uit opeens. Goddank!   :)

Ja dat is wel lekker ja, alles even goed doortochten! :)


Citaat van: devil-strike op wo 08 aug 2018 - 07:35
En zoals verwacht paar spetters in het westen en dat was het dan, echt we pissen hier elke keer naast de pot. Dit jaar nog geen 1 keer echte onweer gehad.

Hier ook hoor, kan geen niemenswaardig onweer herinneren, maar kan ook aan mij liggen. Ik denk dat het voor het hele land best karig is. Wie weet komt het nog een keer de komende maand, zal wel een mooie afsluiter zijn voor deze bijzondere zomer met meerdere kanten.

JerryL

Citaat van: devil-strike op wo 08 aug 2018 - 07:35
En zoals verwacht paar spetters in het westen en dat was het dan, echt we pissen hier elke keer naast de pot.

Dit jaar nog geen 1 keer echte onweer gehad.

Assendelft heeft anders een behoorlijke hoeveelheid regen gehad. Hard en langdurig. Plaatselijk vermoedelijk dan, maar het was echt niet normaal. Dat was niet voorspeld.

Marsel

Goed even terugkijken naar vannacht. Overduidelijk voorbeeld van elevated convectie, geclusterd op de forcering van de shortwave met als belangrijkste dreiging zware windstoten en hoge bliksemactiviteit. Meeste activiteit over de zuidelijke en deels westelijke helft, slechts kortdurend verder noordoostwaarts doorlopend. Afnemende tendens zat er boven NL goed in. BE en FR zaten aanmerkelijk gunstiger wat dat beteft. Organisatiegraad van de belangrijkste cluster: intern opgelijnd (Squall/Bow) maar boven NL al snel rommelig wordend en uitdovend (maar nog wel met zware windstoten over bijvoorbeeld Eindhoven, 48kt).

Enige wat licht uit de pas liep was het pad ervan. Daar waar de westelijke helft in eerste instantie voorkeursregio voor die cluster was is eea een fractie (lees 100-200km) oostelijker uitgekomen. Met name dat systeem had een forse oostelijke propagatie, forser dan ik had verwacht waardoor het systeem rap oostwaarts afweek en uiteindelijk tussen Gilze-Rijen en Eindhoven het land in kwam om daarna rap te deactiveren. De wat meer geïsoleerde buien erna volgden eenzelfde pad maar waren vwb randverschijnselen (met name wind) minder uitgesproken en doofden uiteindelijk ook boven ons land uit.

htoutenh

Citaat van: Marsel op wo 08 aug 2018 - 08:57
Goed even terugkijken naar vannacht. Overduidelijk voorbeeld van elevated convectie, geclusterd op de forcering van de shortwave met als belangrijkste dreiging zware windstoten en hoge bliksemactiviteit. Meeste activiteit over de zuidelijke en westelijke helft, slechts kortdurend verder noordoostwaarts doorlopend. Afnemende tendens zat er boven NL goed in. BE en FR zaten aanmerkelijk gunstiger wat dat beteft. Organisatiegraad van de belangrijkste cluster: intern opgelijnd (Squall/Bow) maar boven NL al snel rommelig wordend en uitdovend (maar nog wel met zware windstoten over bijvoorbeeld Eindhoven, 48kt).

Enige wat licht uit de pas liep was het pad ervan. Daar waar de westelijke helft in eerste instantie voorkeursregio was is eea een fractie (lees 100-200km) oostelijker uitgekomen. Met name de belangrijkste cluster had een forse oostelijke propagatie, forser dan ik had verwacht waardoor het systeem rap oostwaarts afweek en uiteindelijk tussen Gilze-Rijen en Eindhoven het land in kwam om daarna rap te deactiveren. De wat meer geïsoleerde buien erna volgden eenzelfde pad maar waren vwb randverschijnselen (met name wind) minder uitgesproken en doofden uiteindelijk ook boven ons land uit.

Hier in de Oost-Achterhoek vanmorgen 0.5 mm opgevangen, een heel klein beetje wind en uiteraard geen onweer meer. Gevallen vocht was in een mum van tijd weer verdampt. Velen hebben het niet eens gemerkt! Benieuwd wat het morgen/vrijdag gaat worden.

Marsel

Citaat van: htoutenh op wo 08 aug 2018 - 09:04
Hier in de Oost-Achterhoek vanmorgen 0.5 mm opgevangen, een heel klein beetje wind en uiteraard geen onweer meer. Gevallen vocht was in een mum van tijd weer verdampt. Velen hebben het niet eens gemerkt! Benieuwd wat het morgen/vrijdag gaat worden.

Ja dat is zonde. Je zat in de minst gunstige hoek uiteraard. Ik ben ook benieuwd naar morgen. Ik hoop er een apart topic voor te kunnen openen later vandaag maar weet niet of ik daar de tijd voor heb.

GeneralDuke

In Nijmegen heeft het aardig wat gespetterd, dus dan is dat toch heel snel uitgedoofd als er niks meer over was in de Achterhoek. Jammer :(
Voor mij wat het leuk om 's nachts weer eens wakker te worden van donders en regen ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Eric

Ik ben hier in Zuid Limburg om klokslag 6uur uit mijn bed gedonderd, wát een knallen en best wel ff flinke regen. Nu graadje of 21, hééééérlijk!

Global warming

Zit deze dagen in de Ardennen. Hier afgelopen nacht ( tussen 02:00 en 05:00) heftig onweer met veel wind en veel neerslag . Meest regen maar ook hagel.

Verbaas mij dan ook over de blijkbaar geringe activiteit een paar honderd kilometer noordelijker.

SniperEye

Interessant waarmee Estofex voor morgen mee aankomt.

dennis089

Marsel, ik kijk uit naar het topic mocht je er uiteraard tijd voor hebben. Is het morgen een bijzondere setting met potentieel gevaar? Normaaliter worden er namelijk niet zo snel extended forecasts gedaan op estofex

Marsel

Citaat van: dennis089 op wo 08 aug 2018 - 10:26
Marsel, ik kijk uit naar het topic mocht je er uiteraard tijd voor hebben. Is het morgen een bijzondere setting met potentieel gevaar? Normaaliter worden er namelijk niet zo snel extended forecasts gedaan op estofex

Ja dat is het zeer zeker. Met name aan de warme zijde van de golf kan convectie zeer intens uitpakken met waarchijnlijk enkele volwaardige supercells over DU. De vraag is even hoe het laag aan de grond trekt en in hoeverre het aangeslagen wordt door de shortwave en de RI van de jet. Dan heb je de mogelijkheid op snelle cyclogenese (zie EC00 oper) met veel wind en langdurig intense buiige neerslag aan de zuidwestflank. Dat zijn echter processen die zeer nauw luisteren en op voorhand lastig in te schatten zijn. Anderzijds is de track ook van groot belang voor de mate waarin de warme lucht nog westwaarts kan stromen en daarmee dus de onweerskansen voor Nederland bepaalt.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op wo 08 aug 2018 - 08:57
Meeste activiteit over de zuidelijke en deels westelijke helft, slechts kortdurend verder noordoostwaarts doorlopend. Afnemende tendens zat er boven NL goed in. BE en FR zaten aanmerkelijk gunstiger wat dat beteft.

[...]

Enige wat licht uit de pas liep was het pad ervan. Daar waar de westelijke helft in eerste instantie voorkeursregio voor die cluster was is eea een fractie (lees 100-200km) oostelijker uitgekomen. Met name dat systeem had een forse oostelijke propagatie, forser dan ik had verwacht waardoor het systeem rap oostwaarts afweek en uiteindelijk tussen Gilze-Rijen en Eindhoven het land in kwam om daarna rap te deactiveren.

In general voldeed het inderdaad aan jouw verwachtingen (of voldeden je verwachtingen aan de werkelijkheid?).

Kwam het door de shortwave die toch wat verder oostelijk uitsloeg, waardoor het grote cluster ook oostelijker kwam te liggen?

Citaat van: dennis089 op wo 08 aug 2018 - 10:26
Marsel, ik kijk uit naar het topic mocht je er uiteraard tijd voor hebben. Is het morgen een bijzondere setting met potentieel gevaar? Normaaliter worden er namelijk niet zo snel extended forecasts gedaan op estofex

Inderdaad, ik heb ze denk ik nog nooit eerder gezien.

Citaat van: Marsel op wo 08 aug 2018 - 10:46
Ja dat is het zeer zeker. Met name aan de warme zijde van de golf kan convectie zeer intens uitpakken met waarchijnlijk enkele volwaardige supercells over DU. De vraag is even hoe het laag aan de grond trekt en in hoeverre het aangeslagen wordt door de shortwave en de RI van de jet. Dan heb je de mogelijkheid op snelle cyclogenese (zie EC00 oper) met veel wind en langdurig intense buiige neerslag aan de zuidwestflank. Dat zijn echter processen die zeer nauw luisteren en op voorhand lastig in te schatten zijn. Anderzijds is de track ook van groot belang voor de mate waarin de warme lucht nog westwaarts kan stromen en daarmee dus de onweerskansen voor Nederland bepaalt.

Ok, dus het is allemaal nog niet in beton gegoten. Maar even afwachten waar de modellen vanmiddag nog mee komen, en evt. nog die van 0Z vannacht.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal