Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 105198 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ThaGhostNL

De eerste officiële zomermaand hebben we nu achter de rug en kunnen we met nog 2 maanden voor de boeg, de balans opmaken van een nu al legendarische zomer 2018. Een zomer die niet snel vergeten zal worden, een zomer waarin nu al een record gesneuveld is en wellicht nog een aantal records gaan sneuvelen.

Droogte
Het is niemand ontgaan dat deze zomer de boeken in gaat als een van de droogste zomers sinds 1976 het begin van de waarnemingen.
Als we het prikpunt in de Bilt nemen dan zien we toch wat ontnuchterende getallen, nou ja getallen... 0,1 mm aan neerslag in de periode van 21 juni tot 21 juli. Het normale maandgemiddelde ligt rond de 70,6 mm. Zelfs het droogste jaar tot nu toe (1976), scoorde met 35,3 mm neerslag stukken beter dan nu.

Droogte record verbroken?
Het totaal tekort is nu opgelopen tot 256mm. Om de droogtegrens van 344,5 mm te passeren moet er tot 1 oktober 2018 nog een extra tekort van 88,4 mm bijkomen.
Een begeleidende tekst van Tam:

Citaat van: Tam op di 24 jul 2018 - 20:12Omdat we het neerslagtekort van 1976 voorbij zijn gegaan weer even een update. Zoals te zien is in de grafiek is het tekort nu opgelopen tot 256 mm waarbij de 15 daagse verwachting uitkomt op een tekort van 295.7 mm.



We kunnen deze vraag nu nog beantwoorden met "nee", maar met nog ruim 2 maanden voor de boeg komen we aardig in de buurt. Gaat het lukken? Wie weet, al hoop ik het voor de agrariërs dat het bij nee blijft en de komende periode het tekort niet verder oploopt of zelfs misschien minder wordt.

Hittegolf
Een record wat in ieder geval niet gaat sneuvelen, althans nog niet gaat sneuvelen, is de duur van de komende landelijke hittegolf. Ik heb bewust niet voor het "met terug werkende kracht scenario" gekozen, maar ga liever voor wat er komen gaat.
Donderdag kunnen we zeggen dat we de eerste landelijke hittegolf van de zomer te pakken hebben, zelf verwacht ik dat deze hittegolf niet langer gaat duren tot zaterdag (daarover later meer) en komen we bij lange na niet aan de langste hittegolf van 18 dagen in 1975 met 8 augustus als heetste dag 32,9°C.
Overigens was dat niet gelijk de heetste zomerdag, de heetste zomerdag staat nog steeds op 15 juli 2006 in de boeken, toen werd het 35,7°C. Wellicht dat het record aankomende donderdag sneuvelt.

Citaat van: Arend op wo 25 jul 2018 - 12:18
Update (regionale) hittegolven: Gisteren zijn er 5 stations bij gekomen. Woensdrecht valt nog net buiten de boot. Vandaag volgen er weer meer.


Schroei hitte
De komende dagen staan in het teken van redelijke bizarre temperaturen in onze omgeving, op hoogte hebben we nu met een zuidelijke stroming te maken en zet daarmee warmte vanuit het zuiden op transport. De hittepomp staat dus even vol open. Kijken we naar de uitvoer van harmonie 25-06Z dan is deze gewoon heet te noemen met een Tx. in de middaguren rond de 37°C en een nacht Tn die gemiddeld niet lager komt dan 26°C.
Gelukkig is de hitte van korte duur en zakt er in de loop van vrijdag een Atlantisch laag af en wordt de aanvoer tijdelijk cyclonaal en enigszins maritiem. Zaterdag passeert er vervolgens een koufront en komt de Tx niet hoger uit dan iets onder of net boven de 25 graden. Tn in de nacht naar zondag, mede door wat afkoelende boven luchten rond de 17°C.

Tmax waarden volgens Harmonie


Regen
Op dit moment werk ik liever met EC dan met GFS. GFS heeft de laatste tijd toch wat moeite met het berekenen van de neerslag en temperaturen. Al zijn beide modellen wel redelijk eensgezind voor de komende 4 dagen. Wat mij wel opvalt is dat EC voor donderdag alleen aan de westkust wat SB-Cape intekent en GFS op het zelfde moment forse Cape berekend over geheel FR en BENELUX. WRF en Hirlam laten ongeveer het zelfde zien, wellicht in de volgende EC dat er meer duidelijk wordt.


EC SB-Cape 26-07-2018 18UTC


GFS SB-Cape 26-07-2018 18UTC

De komende dagen elke dag, vooral in het oosten, een kans op flinke regen en onweersbuien, donderdag is deze kans wat meer uitgesproken en krijgt ook de rest van Nederland te maken met een mooie kans op regen en onweersbuien. Het zal echter een druppel op de spreekwoordelijke gloeiende plaat zijn, maar alle beetjes zijn natuurlijk welkom.

Ik liet het al eerder de revue passeren, zaterdag krijgen we te maken met een koufront passage, EC laat het KF in de middag over Nederland trekken. Echter zonder significante cape waardes, GFS komt met de zelfde oplossing maar is in het geheel iets vroeger met de KF passage (in de loop van de nacht). Mocht alles goed vallen dan kunnen we ons opmaken voor 8 tot 10mm regen in het zuid oosten, zuiden, zuidwesten en de westelijke kustprovincies.
Doordat we na zaterdag nog even in de cyclonale aanvoer blijven, krijgen we dinsdag wellicht ook weer te maken met een KF, met ook weer een mooi neerslag signaal. Hoe dat zich in de komende dagen gaat vertalen is nog even koffiedik kijken.

Termijn
Bij het wegtrekken van het laag in de komende week en de aanhoudende blokkades blijven de temperaturen nog steeds aan de hoge kant, de scherpe kantjes zijn er wel af en wordt het niet meer zo heet als de komende dagen. In de laatste EPS is dat goed terug te zien en komen slechts enkele leden nog boven de 30°C uit. Gemiddelde zit dan ergens rond de 28°C en hebben we dagelijks wel een kans(je) op enkele regen en onweersbuien.


My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Armand

Zeer uitgebreide en heldere opening, top!

We gaan het zien, spannende tijden voorlopig zowel qua warmte als droogte natuurlijk. Hier nu alweer 33 graden..

Jenkie

Mooie heldere uitleg, dank. Heb wel het idee dat het plaatje er voor het uiterste oosten van Twente heel anders uitziet. Maar misschien lees ik de pluimen verkeerd. Geen neerslag hier en gewoon weer dertigers komende week?

Johannes96

Vind deze noordenwind even niet erg, nu 27c, als max vanmiddag even 30 aangetikt. Morgen met O/ZO wind zal dat wel anders zijn..

ThaGhostNL

Mooie ontwikkeling van buien aan de oostgrens, nu zijn er ook wat buien in Nederland aan het ontstaan. Vooral richting Eindhoven lijken er een paar pulse stormpjes op te komen. Goed te zien op sat24.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Tam

Het zal er om spannen of we vrijdagavond om 23:59 of beter gezegd een minuutje later op zaterdag 00:00 nog 25 graden hebben, zo ja kan deze hittegolf nog wel wat langer duren.

Marsel

Citaat van: Tam op wo 25 jul 2018 - 19:44
Het zal er om spannen of we vrijdagavond om 23:59 of beter gezegd een minuutje later op zaterdag 00:00 nog 25 graden hebben, zo ja kan deze hittegolf nog wel wat langer duren.

En de timing van het KF. Als het systeem net na het middaguur het midden verlaat kan het nog even goed instralen en zou het ook zonder 'valsspelen'  nog 25C in De Bilt kunnen worden. T850 blijft namelijk ook na passage nog enige tijd rond 10C hangen.

De dagen erna weer langzaam opwarmend in de richting van 30C op maandag in de voorkamer van een Atlantische depressie. Wel is het zo dat we niet meer zo diep de warme lucht in gaan. In de loop van maandag nadert namelijk wederom een hoogtetrog + KF met er vooruit een thermische vore. Echt diep de hitte gaan we dan dus ook niet in, eerder een vluchtig bezoek, maar waarschijnlijk voldoende om het maandag in het oosten, en mogelijk ook verder westelijk (afhankelijk van de timing van de vore), weer tropisch te laten zijn.

Daarna tekent zich een scenario af waarbij we, zoals in de laatste update beschreven, op de wip tussen warm tot normaal weer boven de Britse Eilanden en een heet
continent komen te zitten. Het zwakke KF passeert waarschijnlijk dinsdag (het oosten dus nog het langst in de warmte) waarna hernieuwde hogedrukimpulsen vanuit het zuidwesten volgen. Afhankelijk de locatie en het pad van die opbouwende rug kunnen we dan enkele dagen aan de oostflank van het systeem met aanlandige winden (tussen NW en NNO) komen te zitten waarbij de hitte getemperd wordt. Anderzijds, er zijn nog steeds opties die, eigenlijk zoals komende zondag en maandag, de rug vrijwel direct achter het KF via onze omgeving in de richting van Denemarken op laten bouwen waardoor we al weer vrij snel overschakelen op een hernieuwd hittekanon als de stroming aflandig wordt het de hitte op het continent ons weer kan bereiken. Maar dan zitten we alweer tegen eind van volgende week.

De onduidelijkheid omtrent het gedrag van de rug achter het KF maakt dat de pluim zo uitwaaiert na maandag. Harde uitspraken hierover doen is dan ook nog niet handig, zeker ook gezien de termijn. Wel is duidelijk dat als de rug goed uit de verf komt we in een later stadium weer vertrokken kunnen zijn voor een nieuwe schroeiperiode (richting eind volgende week oid). Eigenlijk een beetje zoals al eerder aangehaald. Er broeit namelijk nog steeds iets ergens in de periode van 2 t/m 5 augustus. Hoe dat precies uitpakt moeten we voorlopig even afwachten. Voor hen die zich zorgen maken: GFS12 oper is tegen die tijd de warmste optie van het ensemble ;).  Kijken waar EC straks mee komt. Eerst maar eens schroeien morgen en overmorgen!

Jenkie

Er hangt een onzichtbare barrière boven Denekamp  :'( Ik dacht echt, nu krijgen we toch een plensbui, maar het is alsof je de bui ziet aanboten tegen die onzichtbare grens.... Wederom geen druppel.

JerryL

Citaat van: Jenkie op wo 25 jul 2018 - 20:26
Er hangt een onzichtbare barrière boven Denekamp  :'( Ik dacht echt, nu krijgen we toch een plensbui, maar het is alsof je de bui ziet aanboten tegen die onzichtbare grens.... Wederom geen druppel.

Ja ik ken het gevoel. Zaanstad zou deze ochtend ook regen krijgen, totdat de druiloor bij Amsterdam afboog richting Flevoland. Erg jammer.

Er dreigt momenteel een watertekort in het zuiden en oosten volgens de Telegraaf. Zal na zaterdag wel verlicht worden.... daarna maar duimen voor meer ''typisch Hollands zomerweer''. Als Marsel het over ''schroeien'' heeft staan mijn nekharen recht overeind. ''Fuck'' denk ik dan, ''wanneer mag ik nou eens lekker pitten?''.

Arend

Citaat van: Jenkie op wo 25 jul 2018 - 20:26
Er hangt een onzichtbare barrière boven Denekamp  :'( Ik dacht echt, nu krijgen we toch een plensbui, maar het is alsof je de bui ziet aanboten tegen die onzichtbare grens.... Wederom geen druppel.

Hier in Hengelo behoren we tot de kleine groep van geluksvogels waar het wel stevig heeft geplensd. 13 mm in de pluviometer en op dit moment druppelt het nog steeds een beetje. Dat maakt het allemaal net ietsjes beter verdraagbaar, een kleine troost voor de thermische ellende van de afgelopen tijd en die ons morgen en overmorgen staat te wachten. Het was even genieten geblazen vanavond. Iedereen sterkte toegewenst voor de komende dagen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

JerryL

Citaat van: Arend op wo 25 jul 2018 - 21:28
Hier in Hengelo behoren we tot de kleine groep van geluksvogels waar het wel stevig heeft geplensd. 13 mm in de pluviometer en op dit moment druppelt het nog steeds een beetje. Dat maakt het allemaal net ietsjes beter verdraagbaar, een kleine troost voor de thermische ellende van de afgelopen tijd en die ons morgen en overmorgen staat te wachten. Het was even genieten geblazen vanavond. Iedereen sterkte toegewenst voor de komende dagen.

Dank je, jij ook. Weet me geen raad meer als het na dit weekend weer gaat opwarmen boven de 30. Misschien maar een korte vakantie naar Ijsland boeken.

Marsel

Citaat van: JerryL op wo 25 jul 2018 - 21:27
Ja ik ken het gevoel. Zaanstad zou deze ochtend ook regen krijgen, totdat de druiloor bij Amsterdam afboog richting Flevoland. Erg jammer.

Er dreigt momenteel een watertekort in het zuiden en oosten volgens de Telegraaf. Zal na zaterdag wel verlicht worden.... daarna maar duimen voor meer ''typisch Hollands zomerweer''. Als Marsel het over ''schroeien'' heeft staan mijn nekharen recht overeind. ''Fuck'' denk ik dan, ''wanneer mag ik nou eens lekker pitten?''.

Vergis je niet, ik slaap ook slechter. Sterker nog, ik werk in ploegendienst en dus regelmatig 's nachts. Je kunt je voorstellen dat slapen overdag niet prettig meer is onder de huidige omstandigheden. Dus ook voor mij als warmteliefhebber is het soms afzien. Maar het gekke is dat dit juist het weertype is waar ik als kind zulke mooie herinneringen aan heb. Het weertype waar de hobby en later mijn beroep uit voortgekomen is. Uiteraard vooral ook door de onweerskansen die bij zomerweer horen. Ik krijg er dus ook ergens juist wel energie van. Een vreemde kick omdat het een bijzondere plek in m'n gestel heeft. De geuren van verdord gras, het ruiken van regendruppels op gloeiende straattegels, het gerommel in de verte. Om maar niet te beginnen over de dynamiek vanuit de grenslaag op een hete zomerdag....prachtig.

Toch kan ik me inbeelden dat sommigen dit verschrikkelijk vinden. Bedenk maar zo, straks komt die herfst en die winter weer. Dan ben je ook weer van mij af voor tenminste 6 maanden ;);D.

Reutel

Pff, ik heb het als winterliefhebber ook slecht met deze dagen. Maar ik moet zeggen, een mobiel airco apparaat doet wonderen als je lekker wil slapen!

As we speak is Hengelo van de aardbodem verdwenen naar 't schijnt...

https://www.dumpert.nl/mediabase/7481779/ee7c2fac/horrorzomer_des_doods,_hengelo_bestaat_niet_meer.html

Arend

Citaat van: Reutel op wo 25 jul 2018 - 22:17
Pff, ik heb het als winterliefhebber ook slecht met deze dagen. Maar ik moet zeggen, een mobiel airco apparaat doet wonderen als je lekker wil slapen!

As we speak is Hengelo van de aardbodem verdwenen naar 't schijnt...

https://www.dumpert.nl/mediabase/7481779/ee7c2fac/horrorzomer_des_doods,_hengelo_bestaat_niet_meer.html

Huh? Dat noemen we hier een verfrissend buitje. Overdrijven is een vak! :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jenkie

In Losser heeft het daarentegen geplenst!!! Ik denk dan ook dat Losser en Hengelo door elkaar zijn gehaald... Zogauw het buiten de Randstad is.....

Armand

Buitje liet hier enkele druppels los. Nog erger is dat de wind is gaan liggen en dat we hier momenteel onder de bewolking zitten. 27 graden nu vlak voor 23 uur en het daalt nauwelijks...

Adrie

Citaat van: Marsel op wo 25 jul 2018 - 21:55
Vergis je niet, ik slaap ook slechter. Sterker nog, ik werk in ploegendienst en dus regelmatig 's nachts. Je kunt je voorstellen dat slapen overdag niet prettig meer is onder de huidige omstandigheden. Dus ook voor mij als warmteliefhebber is het soms afzien. Maar het gekke is dat dit juist het weertype is waar ik als kind zulke mooie herinneringen aan heb. Het weertype waar de hobby en later mijn beroep uit voortgekomen is. Uiteraard vooral ook door de onweerskansen die bij zomerweer horen. Ik krijg er dus ook ergens juist wel energie van. Een vreemde kick omdat het een bijzondere plek in m'n gestel heeft. De geuren van verdord gras, het ruiken van regendruppels op gloeiende straattegels, het gerommel in de verte. Om maar niet te beginnen over de dynamiek vanuit de grenslaag op een hete zomerdag....prachtig.

Toch kan ik me inbeelden dat sommigen dit verschrikkelijk vinden. Bedenk maar zo, straks komt die herfst en die winter weer. Dan ben je ook weer van mij af voor tenminste 6 maanden ;);D.
Haha daarom ben ik een winterliefhebber ik heb in mijn kinderjaren de winter van 63 meegemaakt,enja valt wel op dat er nu veel winterliefhebbers hier aanwezig zijn om te volgen wanneer de afkoeling komt

dennis089

Ik snak ook naar afkoeling. Maar ik zie toch echt 30 graden eindeloos op de pluim terug bij zowel gfs als ec met nauwelijks tot geen neerslag. Ben benieuwd hoe lang het duurt totdat er echt problemen gaan ontstaan met water.. Dit is gewoon een goedje waarvan heel het leven van afhankelijk is. Zowel mens, dier als natuur.

Marsel

Goedemorgen deze morgen! Twee bijzondere weerdagen staan ons te wachten. Ben zelf vooral erg benieuwd naar vandaag. De onstabiliteit is hier van het zwerk af te lezen in de vorm van castellanus en onderweg naar de zaak had ik al een buitje ter hoogte van de Brienenoord brug bij Rotterdam. Eigenlijk heb ik een situatie als deze nog zelden meegemaakt. Vooral de combinatie van OZO'elijke winden, extreem hoge temperaturen icm die onstabiliteit maakt het uitzonderlijk. Meestal worden deze temperaturen bereikt in Spaanse pluim situaties of in zeer droge aflandige stromingspatronen zonder een wolkje aan de lucht. De huidige variant komt niet zo vaak voor. Mocht er een bui ontstaan is het meteen goed raak en heb je snel wateroverlast (droge bodem!).

dennis089

Nou Marsel, hopelijk ontstaan er veel buitjes. Ik gun iedereen een bui. Buien zijn mooi en fijn. Misschien ga ik er wel in staan dan buiten en laat me gießen zoals dat zo leuk klinkt in het Duits ???? ik ben wel benieuwd of het all time temperatuur record gaat sneuvelen vandaag. Ik zie als ik naar weer en dan diverse plaatsen google het maximaal 34 soms 35 graden wordt.

Powered by EzPortal