Onweerskansen 29, 30, 31 mei en 1 juni 2018

Topic gezien door 25147 bezoekers
Gestart door Armand, ma 28 mei 2018 - 19:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dennis089

Wat een verschrikkelijke tegenvallende dag. Hele dag in snikhete temperaturen gewerkt. En dan blijf je hopen dat op t einde van de dag er als beloning nog een leuke verkoeling aan komt. Echter is het hier inmiddels zo hard afgekoeld en er is geen druppel regen gevallen. Altijd is onweer zo lokaal. Ik zat in Mönchengladbach waar niks te beleven viel maar 50 km verder in de ruhr lopen de kelders vol.. Jammer van zo'n grote gemiste kans :(

boxer

Citaat van: Tam
Koelt flink af door die bui in Utrecht.
/quote]

Heerlijk ;D

SniperEye

Citaat van: Channiej op di 29 mei 2018 - 16:43
Ik verwacht niet dat die buien die nu bij Duisburg/Düsseldorf zijn Nederland actief bereiken. Overal staat dat halverwege de avond de activiteit afneemt. Treksnelheid is zo laag dat de activiteit dan al is afgenomen.

Correct me if i am wrong!

Die indruk heb ik ook. Temperatuur is hier al flink gezakt en echt benauwd is het ook niet. Het is en blijft nowcasten. Ik ben ook benieuwd naar wat onze experts op dit forum verwachten de komende uren.

TMCThomas

Ik weet niet of wij de buien uit duitsland wel hier willen hebben als ik dit zo zie:
https://twitter.com/ronjarunyaronja/status/1001469461302534144

EDIT: Net een goede klap onweer gehad, recht boven het hoofd. Was wel gelijk de enige maargoed beter dan niks.

X-treme

Ik ben toch bang dat het hier weer niks word.
Het lijkt gewoon niet over het ijsselmeer/markermeer heen te komen (zoals gewoonlijk)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

dennis089

Holy hell... Wat een overstromingen de laatste tijd zeg!! ???? ????

Ik zie hier overigens wel van die uitgezakte wolken. Als een soort koeienuiers. Ooit eens een term gehoord hoe dat heet maar ik ben het vergeten. Weet iemand dat nog?

TMCThomas

Beelden vanuit Utrecht:


EDIT: Buien vanuit Duitsland trekken nu oost Nederland binnen.

Stephanie

Citaat van: dennis089 op di 29 mei 2018 - 17:06
Holy hell... Wat een overstromingen de laatste tijd zeg!! ???? ????

Ik zie hier overigens wel van die uitgezakte wolken. Als een soort koeienuiers. Ooit eens een term gehoord hoe dat heet maar ik ben het vergeten. Weet iemand dat nog?
Mammatus? :)

Hier valt het tot nu toe ook een beetje tegen.. Die bui in Duitsland daarentegen is echt een monster!

Jeroen22

Nieuwegein helemaal niks. Alleen veel wind en iets gerommel. De bui is in Utrecht gevallen maar hier nog steeds drukkend benauwd.

TMCThomas

Voor de mensen die teleurgesteld zijn, er is nog hoop. De nieuwe run van harmonie is zojuist binnen en die laat zien dat het nog niet voorbij is.


Of het inderdaad gaat gebeuren blijft nowcasten.

Eric

Citaat van: dennis089 op di 29 mei 2018 - 17:06
Holy hell... Wat een overstromingen de laatste tijd zeg!! ???? ????

Ik zie hier overigens wel van die uitgezakte wolken. Als een soort koeienuiers. Ooit eens een term gehoord hoe dat heet maar ik ben het vergeten. Weet iemand dat nog?
Mammatus

jasper-k

In Den Haag is het sinds een minuut of tien aan het onweren.

Joep

Opnieuw een speciaal radarbeeld, deze keer van 17.05 uur, waarbij groen een indicatie is voor hagel en felgroen voor zeer lokaal grote hagelstenen van 2-4 cm doorsnede.

knmi

Eric


X-treme

Citaat van: TMCThomas op di 29 mei 2018 - 17:08
Beelden vanuit Utrecht:

EDIT: Buien vanuit Duitsland trekken nu oost Nederland binnen.

Dat zijn flinke hagelstenen.
Die hoef ik hier niet te zien  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

GeneralDuke

Citaat van: Eric op di 29 mei 2018 - 17:24
Wow!

Mesoscale Discussion
Valid: Tue 29 May 2018 14:00 to Tue 29 May 2018 20:00 UTC
Issued: Tue 29 May 2018 14:45
Forecaster: GROENEMEIJER

Netherlands, Northwest Germany, North Belgium...

Scattered convection is quickly expanding in coverage Within an area of surface wind convergence and low pressure, across which the ingredients for flash floods are in place. These include ample instability (1500 - 2500 J/kg CAPE), high precipitatable water content around or above 30 mm, and very slow storm motion. In addition to flash floods, isolated severe winds gusts and large hail with diameters of 2-4 cm are possible, before the storms will likely merge into larger clusters. Very heavy rainfall will likely remain a threat throughout the evening in some areas.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

RicardoDimm

Citaat van: Eric op di 29 mei 2018 - 17:24
Wow!

Zou je kunnen uitleggen voor de leken onder ons wat dit precies inhoud?

Eric

Citaat van: RicardoDimm op di 29 mei 2018 - 17:29
Zou je kunnen uitleggen voor de leken onder ons wat dit precies inhoud?
Mesoscale Convective System.
Een Mesoscale Convective System (MCS) of een Mesoscale Convective Complexes (MCC) zijn ontstaan uit  geclusterde buien en hebben  dezelfde eigenschappen. Toch verschillen ze met elkaar. Belangrijkste verschil is dat een MCC een MCS is dat aan bepaalde vereisten voor de afmetingen voldoet, op grond van satellietfoto's.



Grootte en vorm van een MCS.
Een MCS heeft vanuit de satelliet gezien een ovaalvorm. Een dergelijk systeem kan 100.000 vierkante kilometer beslaan (ruim 300 bij 300 kilometer groot) en wordt meegevoerd met de heersende wind tussen 3 en 6 kilometer hoogte.
Soms lijkt de trekrichting afwijkend, maar dat komt doordat er aan één zijde vaker nieuwe cellen ontstaan dan aan de andere zijde. Zo lijkt het dat het buiencluster naar het noordenoosten koerst maar naar het noordnoordoosten.



Een MCS is niet altijd hetzelfde. Zo kan het voorkomen dat aan de rand van een MCS een nieuwe cel ontstaat. Dit kan een zeer krachtige onweerscel zijn met sterke stijgwinden waar hagel en windhozen in voorkomen. Zo'n chaotische MCS noemen we asymmetrisch. Is de MCS mooi ovaal dan heet die symmetrisch. Een MCS kan een enorme bliksemintensiteit geven. Vooral rond middernacht kan de bliksemfrequentie oplopen tot boven de 100 ontladingen per minuut. Het onweerscomplex gaat gepaard met hevige weertypes als hagel en windstoten. Vooral aan de randen van het systeem. Middenin komt meer gestage regen voor.

Hoe herken je van de grond een MCS?
Een MCS is niets meer dan een dreigende donkere lucht voornamelijk in het zuiden of zuidwesten. In de nacht gaat dit gepaard met heftig weerlicht dat naderbij komt. Een MCS komt alleen in de zomer voor. Het is moeilijk te zien aan de lucht of sprake is van een MCS. Satellietfoto's en radarbeelden geven een beter beeld. Maar zware onweersactiviteit in de zomernacht wordt bijna altijd door een MCS veroorzaakt.

Een Mesoscale Convective Complexes (MCC) is een MCS waar de grootte van de wolkenkap aan bepaalde afmetingen moet voldoen. Een MCC is altijd groter dan een MCS.

Eric

Uitleg is van forum lid Reutel! I dien je meer wil weten, ga naar hoofdpagina van deze site, rechtsboven bij zoeken, Mesoscale intoetsen.

Der RoX

Leiden ontspringt tot dusver de dans...
WiNtEr!!11!1!@

Powered by EzPortal