Onweerskansen 24 & 25 mei 2018

Topic gezien door 7684 bezoekers
Gestart door Marsel, wo 23 mei 2018 - 12:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherboy

Het hele buiengebied boven midden/noord duitsland heeft bijna geen enkel model te pakken. Dat zit veel noordelijker dan de bedoeling. Sterker nog, zelfs de guidance geeft kansen  voor een bui in het noorden op basis van hirlam. Ik hoop het wel, al is het maar een beetje regen, want de tuin is totaal opgedroogd, deze hele maand slechts 17,2 mm!

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op do 24 mei 2018 - 13:56
Yup we zijn begonnen. Netjes volgens plan boven het Ardennenmassief. Komende uren op meer plekken initiatie.

Jeuj, dat wordt driftig F5'en op de radar :)

Misschien dit topic uitbreiden naar morgen? Volgens de KNMI guidance is er morgen grote onweerskans (althans, dat stond er vanochtend nog, is nu weg).
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

winter67

Citaat van: Weatherboy op do 24 mei 2018 - 14:20
Het hele buiengebied boven midden/noord duitsland heeft bijna geen enkel model te pakken. Dat zit veel noordelijker dan de bedoeling. Sterker nog, zelfs de guidance geeft kansen  voor een bui in het noorden op basis van hirlam. Ik hoop het wel, al is het maar een beetje regen, want de tuin is totaal opgedroogd, deze hele maand slechts 17,2 mm!
Als goed is gaat dat buiengebied verpieteren naarmate het naar nl gaat. Overigens de buien bij België lijken eerder richting Brabant België te koersen

zorba

Citaat van: GeneralDuke op do 24 mei 2018 - 14:23
Jeuj, dat wordt driftig F5'en op de radar :)

Misschien dit topic uitbreiden naar morgen? Volgens de KNMI guidance is er morgen grote onweerskans (althans, dat stond er vanochtend nog, is nu weg).

Mocht er aanleiding toe zijn zal het uiteraard uitgebreid worden naar morgen ;)

Hou wel je F5 knop heel hé ;)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Weatherboy

Ook WRF laat de buien veel noordelijker komen nadat hirlam dat ook al deed

Eric

Het rommelt hier in Maastricht!

htoutenh

Zo te zien weer concentratie in het uiterste zuid-oosten in westelijk/noordwestelijke richting verplaatsend. Het oosten lijkt ook nu weer buiten schot te blijven op wat buienrestanten vanuit Duitsland na. Ziet er nu ook nog niet direct naar uit dat het geheel zich nog beduidend naar het midden zal bewegen. Dus aanhoudende droogte hier...........

Lothiriel

Prijs jezelf gelukkig, is hier al de 5de dag op rij dat we de volle lading krijgen. Was het maar eens een dag droog :P denk dat er hier voorlopig geen probleem met droogte meer is haha
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

htoutenh

Citaat van: Lothiriel op do 24 mei 2018 - 17:39
Prijs jezelf gelukkig, is hier al de 5de dag op rij dat we de volle lading krijgen. Was het maar eens een dag droog :P denk dat er hier voorlopig geen probleem met droogte meer is haha

Het is deze dagen wat onevenredig verdeeld! Maar dat is nu juist het interessante aan het weer. Het laat zich niet dwingen en is altijd weer verrassend. Maar een paar druppels hier zou wel prettig zijn  ;)

Peter

Ik heb zelf maar weer met de tuinslang voor een plaatselijke regenbui gezorgd. Het onweer heb ik er maar bij gedacht. ::) ;D
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Armand

Hier begint het toch weer vrij intens te regenen. Tot dusver wat donderslagen in de verte. België heeft de laatste dagen toch aardig prijs gehad, vandaag ook weer.

Eric

Citaat van: Armand op do 24 mei 2018 - 19:35
Hier begint het toch weer vrij intens te regenen. Tot dusver wat donderslagen in de verte. België heeft de laatste dagen toch aardig prijs gehad, vandaag ook weer.
Hier in Gebrook geen druppel...

Armand

Citaat van: Eric op do 24 mei 2018 - 20:28
Hier in Gebrook geen druppel...

Was hier heel even ook maar, er trok een kleine pit over. Nog geen 2 mm. De bewolking heeft waarschijnlijk toch wat roet in het eten gegooid. Binnen de grenzen van Nederland viel het redelijk mee. In België wel weer foto's gezien van wateroverlast.


TaL

Hier in Gent komen we goed weg, maar 30 km ten westen van hier, is het alle hens aan dek geweest met meer dan 75 mm op een paar uur tijd. Onder andere het station liep onder water. Goed werk hoor Marsel, onweer met de gebruikelijke overlast maar niets meer. Plaatselijk dus van die stortbuien maar niet op grote schaal. Toch een leuke onweersvoorjaar dit jaar, april voor Nederland, mei voor België. Deze zomer het dynamisch onweer voor iedereen?  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: TaL op do 24 mei 2018 - 21:22
Hier in Gent komen we goed weg, maar 30 km ten westen van hier, is het alle hens aan dek geweest met meer dan 75 mm op een paar uur tijd. Onder andere het station liep onder water. Goed werk hoor Marsel, onweer met de gebruikelijke overlast maar niets meer. Plaatselijk dus van die stortbuien maar niet op grote schaal. Toch een leuke onweersvoorjaar dit jaar, april voor Nederland, mei voor België. Deze zomer het dynamisch onweer voor iedereen?  8)

Dank. Ik heb inderdaad ook enkele metingen van 30-50mm ('verse' neerslag van vandaag dus) voorbij zien komen uit BE. Maar slechts zeer lokaal. Logisch ook met die lage treksnelheden. Als je dat bij een verzadigde grond optelt heb je al snel wateroverlast. Ondanks dat de details dan wel aardig klopte ben ik toch niet helemaal content met de verwachting. De locatie, met name de noordelijkste begrenzing, was 'off'.  Het had eigenlijk een 100-150km noordelijker uit moeten komen dan het nu uiteindelijk deed. Maar goed, you can't win them all :).

Wel bizarre beelden trouwens.

dennis089

kunnen we vandaag weer wat verwachten marsel? Ik zie opeens dat de topicnaam veranderd is  8) :o :D
Edit; ik heb het stukje gelezen voor vandaag. ergens hoop ik toch dat ook vandaag er weer een onweersdagje erbij mag. het hoeft allemaal niet eens heftig te zijn. paar klappen wat flitsen en we zijn alweer gelukkig. Ik hou er gewoon zoveel van en probeer ook de angst ervoor bijvoorbeeld wat meer te onderdrukken.
Laatst zat ik bijvoorbeeld gewoon ervan te genieten op het balkon bij mijn vriendin in Hückelhoven. We hebben het onderste balkon en derhalve zitten er nog twee balkons boven. Dus eigenlijk is dat redelijk veilig lijkt me en je blijft ook nog eens droog.  8) :D

Serge

Zouden we een herhaling krijgen van 25-05-2009 ? haha,...
Waar is mijn cape

dennis089

ik zie nog niet heel veel gebeuren. de atmosfeer lijkt eerder weer tot rust te komen  ::) ??? :(

dennis089

is dat een MCS boven frankrijk? Dat zou wat zijn, want het koerst richting Limburg  8) :o :D

Powered by EzPortal