Onweerskansen 2018 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 41511 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, za 31 mrt 2018 - 14:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2018?

 < 10 (Buitengewoon weinig)
10-15 (Zeer weinig)
15-20 (Weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40-45 dagen (Zeer veel)
45 > dagen (Buitengewoon veel)

Joep

A level 2 was issued across parts of Germany and the Northeast Netherlands mainly for extreme rainfall, and to a lesser extent for large hail.

A level 1 was issued across large portions of Central Europe and the West Balkans for extreme rainfall and large hail.

Arend

Citaat van: Joep op za 12 mei 2018 - 22:18
A level 2 was issued across parts of Germany and the Northeast Netherlands mainly for extreme rainfall, and to a lesser extent for large hail.

EC oper says no. Mocht het overigens wel zo zijn, dan is het grotendeels nutteloze neerslag en gaan we vervolgens weer verder met de droogte volgens de pluim.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Armand

Kansloos hier in zuidoost met 15-18 graden als het beetje meezit. De warme lucht zit net ten noordoosten. Lijkt precies op de lagedrukgebiedjes situaties in de winter, dan zit de koude lucht met sneeuw vaak net ten noordoosten ;D

Achja heb morgen toch een drukke dag dus misschien maar beter ;). In elk geval veel plezier voor de onweersliefhebbers in het noordoostelijk deel van NL!

Energizer85

Ben erg benieuwd... vind het nogsteeds verrassend warm buiten... nog steeds niet helemaal bekend hoever de convergentie zone gaat komen... nowcasten straks!

hesselsjoerd

Kheb laatste kaartjes wat bekeken. Lijkt alsof het gebied met de meest onstabiele waarden weer wat naar het NO is verschoven. Gister was de SB CAPE in een lijn van den helder naar achterhoek +1000 en nu zie ik deze waarden slechts in Groningen en Drenthe. Hoe staat het er verder voor?

Marsel

Citaat van: hesselsjoerd op zo 13 mei 2018 - 10:09
Kheb laatste kaartjes wat bekeken. Lijkt alsof het gebied met de meest onstabiele waarden weer wat naar het NO is verschoven. Gister was de SB CAPE in een lijn van den helder naar achterhoek +1000 en nu zie ik deze waarden slechts in Groningen en Drenthe. Hoe staat het er verder voor?

Ik heb net een nieuw topic geopend waar we verder kunnen aangaande vandaag. Meest waarschijnlijke locatie voor de convergentiezone vanmiddag: vanaf Terschelling richting Emmen. Zie topic.

Eric

Geen update betreffende het Limburg onweer?  :o

Eric


Armand

Inderdaad! In zuidoost Maastricht een intensiteit van 153 mm/uur zelfs! Er komen nog meer buien vanuit Duitsland aan en bovendien kunnen er nog buien ontstaan. De buien zijn kort maar kunnen vrij stevig uitpakken, met onweer, hagel en windstoten. De buien zullen vooral beperkt blijven tot Limburg.

Tyshane

Citaat van: Armand op wo 16 mei 2018 - 16:47
Inderdaad! In zuidoost Maastricht een intensiteit van 153 mm/uur zelfs! Er komen nog meer buien vanuit Duitsland aan en bovendien kunnen er nog buien ontstaan. De buien zijn kort maar kunnen vrij stevig uitpakken, met onweer, hagel en windstoten. De buien zullen vooral beperkt blijven tot Limburg.

Nou dan zit jij goed! :) Komen best leuke buitjes aan, have fun!  ;)

dennis089

Ik verwachtte er weinig van omdat er niks was gezegd hier en ook estofex (eigenlijk nu mn allereerste source van informatie) had niks geplaatst. Echter heb ik toch een heuse paar knallen mogen horen hier met wat regen erbij. Gewoon alles op en top voor een klein zomers onweersbuitje. Niks speciaals maar toch mogen we dit jaar alweer nummer 3 voeren. Meer dan sommige voorgaande jaren bij elkaar bijna. En de zomer is nog niet eens begonnen ^^

dennis089

heerlijk dit ostgewitter. die keiharde knallen waardoor de glazen trillen  8)

Armand

Citaat van: dennis089 op wo 16 mei 2018 - 18:44
heerlijk dit ostgewitter. die keiharde knallen waardoor de glazen trillen  8)

Inderdaad! Zuid-Limburg heeft nu al een poosje te maken met dit buiencomplex waarbij er steeds weer wat nieuwe celletjes tot leven komen. Er trekken zodadelijk nog twee cellen Z-Limburg binnen. Het kan even goed plenzen en ik heb ook al meerdere malen hagel waargenomen, variƫrend van kleine steentjes van 0.5 cm tot toch wel wat flinkere jongens van 2cm. Hierna lijkt het over te zijn, dat gebied verder boven Duitsland lijkt net ten oosten langs te trekken. Al met al inderdaad wel een leuke avond ;)

dennis089

Citaat van: Armand op wo 16 mei 2018 - 19:00
Inderdaad! Zuid-Limburg heeft nu al een poosje te maken met dit buiencomplex waarbij er steeds weer wat nieuwe celletjes tot leven komen. Er trekken zodadelijk nog twee cellen Z-Limburg binnen. Het kan even goed plenzen en ik heb ook al meerdere malen hagel waargenomen, variƫrend van kleine steentjes van 0.5 cm tot toch wel wat flinkere jongens van 2cm. Hierna lijkt het over te zijn, dat gebied verder boven Duitsland lijkt net ten oosten langs te trekken. Al met al inderdaad wel een leuke avond ;)

Ik zit voor mijn gevoel net in zo'n zone waarbij er steeds nieuw ontstaat. in Huckelhoven, zuidelijk van monchengladbach. Vooral nu gaat het flink tekeer met vele donders en veel neerslag. Als dit jou kant opkomt wat ik denk, dan heb je nog wat moois voor de boeg  8)

Armand

Citaat van: dennis089 op wo 16 mei 2018 - 19:11
Ik zit voor mijn gevoel net in zo'n zone waarbij er steeds nieuw ontstaat. in Huckelhoven, zuidelijk van monchengladbach. Vooral nu gaat het flink tekeer met vele donders en veel neerslag. Als dit jou kant opkomt wat ik denk, dan heb je nog wat moois voor de boeg  8)

Dan zit je inderdaad perfect ;) Aardig wat neerslag gevallen gok ik zo in Zuid-Limburg. We zullen zien wat het overige uur nog gaat brengen. De binnenkomende celletjes lijken al iets in activiteit af te nemen, maar er zit nog wel wat leuks op ;)

Kermisspin

Ziet er goed uit daar in het zuiden.

Ik hoor geruchten over een heuse tornado net op de grens onder Venlo. Wie kan dit bevestigen? 
Volvo for life!

dennis089

Citaat van: Armand op wo 16 mei 2018 - 19:17
Dan zit je inderdaad perfect ;) Aardig wat neerslag gevallen gok ik zo in Zuid-Limburg. We zullen zien wat het overige uur nog gaat brengen. De binnenkomende celletjes lijken al iets in activiteit af te nemen, maar er zit nog wel wat leuks op ;)

Laten we het hopen. Het was heerlijk. Ik heb lekker op het balkon het zitten aanschauwen, het heeft wel een uur tekeer gegaan, donders, regen. Er was niks meer dan de storm. En vooral nu het open trekt. De rust erna. De stilte. Niet vaak zo meegemaakt. Samen met een dikke duif op een tak zit ik het geheel nog na te kijken terwijl het verder over de horizon wegtrekt.

vlerk


Kialna

Da's nie mis...

Ik ben ook weer eens ingelogd sinds....2013? Hah. Maar ik zag het op facebook voorbij komen. Wat 'n ding zeg.  :o
Stiekem een Ninja.

TMCThomas

poeh en dat zo'n 10 Kilometer van de Nederlandse grens af!

Powered by EzPortal