Onweerskansen 2018 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 42181 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, za 31 mrt 2018 - 14:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2018?

 < 10 (Buitengewoon weinig)
10-15 (Zeer weinig)
15-20 (Weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40-45 dagen (Zeer veel)
45 > dagen (Buitengewoon veel)

dennis089

Ziek. Volgens mij is dat die bui geweest die ook hier over trok. Ik heb echter niks kunnen zien van draaiende bewegingen in de bewolking

Tam


Arend

Nog een:



Reactie van de filmer spreekt boekdelen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

GeneralDuke

Is vooral heel veel stof volgens mij. De Telegraaf noemde het een EF3 maar dat lijkt me erg overdreven, gezien de schade gok ik op een hoge F1.

Terug naar onweer: voor dinsdag staat er volgens mij een laag/vore op het programma, na twee dagen van ~25 graden. Zou misschien wat leuks kunnen worden, dus even in de gaten houden!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dennis089

Zouden we vandaag weer ostgewitter krijgen... Estofex heeft geen waarschuwing. Hier is het angstvallig stil... Waarschijnlijk dus niet. Toch houd ik hoop ????????

dennis089

Citaat van: dennis089 op zo 20 mei 2018 - 15:41
Zouden we vandaag weer ostgewitter krijgen... Estofex heeft geen waarschuwing. Hier is het angstvallig stil... Waarschijnlijk dus niet. Toch houd ik hoop ????????
weer een klap onweer gehad. we kunnen dit jaar al nummer 4 op de teller zetten  8)

Lothiriel

Gisteren hier toch flinke onweersbuien gehad. Situeerde zich wel zo goed als volledig boven België.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Tyshane

Dit geeft weer wat extra hoop, niet alleen op mooie dagen, maar ook op onweer. Komende periode zal er toch ergens wel hier wat onweerlol te beleven zijn. ;)  ::)

Marsel

Citaat van: Tyshane op ma 21 mei 2018 - 12:07
Dit geeft weer wat extra hoop, niet alleen op mooie dagen, maar ook op onweer. Komende periode zal er toch ergens wel hier wat onweerlol te beleven zijn. ;)  ::)

Gister al een voorproefje gehad. Een prima buitje trok gisteravond over Woensdrecht en omgeving. Mooie outflow boundary op de voorkant met flinke windtoename en vrije val van de temperatuur. Bovendien een paar mooie ontladingen. Geen groot spektakel met wel vermakelijk. :) Belooft een heerlijke periode te worden zo.

Armand

Typische pulse cellen die nu ontstaan en overtrekken. Deze cellen ontstaan rap en produceren dan zeker in het begin wat hagel en onweer, maar ze leven over het algemeen niet lang. Als één celletje uitsterft, ontstaat er vaker een aantal kilometers verder weer een nieuwe. Hier nu wat gerommel her en der en een beetje gedruppel. Voor alsnog lijkt het grootste deel voor België weggelegd vandaag, volgens verwachting overigens. ;)

Tyshane

Citaat van: Marsel op ma 21 mei 2018 - 12:30
Gister al een voorproefje gehad. Een prima buitje trok gisteravond over Woensdrecht en omgeving. Mooie outflow boundary op de voorkant met flinke windtoename en vrije val van de temperatuur. Bovendien een paar mooie ontladingen. Geen groot spektakel met wel vermakelijk. :) Belooft een heerlijke periode te worden zo.

Oh gaaf! Mooi toch, wie het kleine niet eert... ;) Het hoeft niet altijd een groot spektakel te zijn, dat kleinere werk kan ook heel genietbaar zijn. Zeker als je het zo lokaal ziet opkomen en groeien en kan volgen. Ik kan er juist erg van genieten. Jij hebt gelukkig weer een bui gehad. Hier nog niet, maar komt vast goed.

Citaat van: Armand op ma 21 mei 2018 - 18:04
Typische pulse cellen die nu ontstaan en overtrekken. Deze cellen ontstaan rap en produceren dan zeker in het begin wat hagel en onweer, maar ze leven over het algemeen niet lang. Als één celletje uitsterft, ontstaat er vaker een aantal kilometers verder weer een nieuwe. Hier nu wat gerommel her en der en een beetje gedruppel. Voor alsnog lijkt het grootste deel voor België weggelegd vandaag, volgens verwachting overigens. ;)

het loop allemaal allemaal netjes volgens plan inderdaad. Zo denk ik dat de week wel een beetje gaat verlopen met op een paar dagen wat hoger buien- en onweerskansen. Leuke week in het vooruitzicht.  :)

Armand

Citaat van: Tyshane op ma 21 mei 2018 - 18:39
Oh gaaf! Mooi toch, wie het kleine niet eert... ;) Het hoeft niet altijd een groot spektakel te zijn, dat kleinere werk kan ook heel genietbaar zijn. Zeker als je het zo lokaal ziet opkomen en groeien en kan volgen. Ik kan er juist erg van genieten. Jij hebt gelukkig weer een bui gehad. Hier nog niet, maar komt vast goed.

het loop allemaal allemaal netjes volgens plan inderdaad. Zo denk ik dat de week wel een beetje gaat verlopen met op een paar dagen wat hoger buien- en onweerskansen. Leuke week in het vooruitzicht.  :)

Precies! Hier nu al een half uur een buitje rond de grens met België dat niet echt dichterbij komt. In zuidelijk Maastricht (Eijsden) leidde dit al tot wateroverlast heb ik vernomen. Ik zit mooi op de juiste plek om enkele prachtige CC's tegen de grijze massa te kunnen zien ;) Die kleinere buien kunnen inderdaad ook heftig uitpakken. Je krijgt alles wat beter mee.

EDIT: Het buiencomplex trekt hier net weg. Er viel heel veel water naar beneden. Op veel plekken ruim 20mm gevallen met wateroverlast tot gevolg! Verschillende celletjes trokken over verschillende delen van Zuid-Limburg, waardoor al met al geheel Zuid-Limburg aan de beurt is geweest. Ook hier had de afvoer het even moeilijk, maar (gelukkig) geen wateroverlast.

GeneralDuke

Ik zag de radar en moest meteen aan jou denken Armand. Ik dacht, daar heeft-ie z'n onweersbuitje :) Toch leuk zo'n verrassing (was t voor mij dan).
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Hoe zit het eigenlijk met de onweerskansen van morgen? Zag dat er morgenmiddag aardige cape-waardes waren voor een groot deel van Nederland. Nu moet ik zeggen dat ik erg weinig van onweer af weet (anders dan dat ik altijd erg spectaculair vindt en het altijd voor heteren uitdooft  ;)) Vroeg me af of cape waardes een goede graadmeter is voor de hoeveelheid onweer die komen gaat of kun je daar niet zo vanuit gaan? Iemand hier op het forum die daar iets meer uitleg over zou willen geven? (of een andere goede techniek voor het voorspellen van onweer aan de hand van modellen?)  :)

Marsel

Citaat van: TMCThomas op ma 21 mei 2018 - 21:57
Hoe zit het eigenlijk met de onweerskansen van morgen? Zag dat er morgenmiddag aardige cape-waardes waren voor een groot deel van Nederland. Nu moet ik zeggen dat ik erg weinig van onweer af weet (anders dan dat ik altijd erg spectaculair vindt en het altijd voor heteren uitdooft  ;)) Vroeg me af of cape waardes een goede graadmeter is voor de hoeveelheid onweer die komen gaat of kun je daar niet zo vanuit gaan? Iemand hier op het forum die daar iets meer uitleg over zou willen geven? (of een andere goede techniek voor het voorspellen van onweer aan de hand van modellen?)  :)

CAPE is niets meer dan een energetische onstabiliteitsmaat gebaseerd op het temperatuurverschil van een potentiële updraft en de omgevingslucht. Daarmee is het een dus niet per definitie een verwachtingstool voor het überhaupt optreden van onweer. Immers, krijg je een luchtpakketje niet tot het LFC kun je bij 3000J/Kg alsnog onweersloos blijven. Berucht zijn natuurlijk Spaanse pluimen met gemakkelijk een paar duizend Joules aan CAPE maar soms zónder onweersactviteit door het ontbreken van een sterke trigger of voldoende vocht.

Als je echter wel onweersbuien verwacht dan is CAPE anderzijds weldegelijk een verwachtingstool voor de verwachte bliksemactiviteit en het overheersende type ontlading (op dat laatste ga ik nu door tijdgebrek niet in). Belangrijk is dat je kijkt naar de dikte van het CAPE profiel boven de -10C. Dat is de hoogte waar de belangrijkste graupelkolom zich bevindt. Hoe groter de CAPE aldaar hoe groter de verticale snelheden in die zone en dus hoe meer ontladingen. Zwakke updrafts (dunne CAPE profielen) die slechts langzaam hoger dan -10C doorgroeien geven veelal minder en bovendien vaak relatief zwakke ontladingen.

CAPE is dus tot op zekere hoogte, even los van eventuele dynamisch effecten in roterende updrafts en gvolgen van entrainment en waterloading, een maat voor updrafsterkte en daarme dus bliksemactviteit. Wat verder in de operationele meteorologie wordt gebruikt is de de door verschillende modellen berekende graupeldichtheid om een inschatting te maken van de potentiële bliksemactiviteit. Die data is echter niet vrij beschikbaar.

Als je met hoeveelheid onweer bedoelt de dekkingsgraad van onweersbuien loont het om naar de verhouding tussen de sterkte van de aanwezige trigger(s) en de hoeveelheid beschikbare onstabiliteit icm windschering te kijken.

Vwb morgen zullen we nabij het grondlaag, zuidoost van de grove lijn Woensdrecht, Drechtsteden via Utrecht in de richting van de Achterhoek typische singlecells zien. Met een diepe schering van 10-20kt en 1000-1500J/Kg CAPE kunnen dat intense 'pulsestorm-achtige' buien worden. Hoge bliksemactiviteit, hagel tot 2.0-2.5cm, lokaal veel neerslag in korte tijd (vrij laag PW (25mm) máár trage verplaatsing) en windstoten tot rond 35kt. Let daarbij morgen vooral op (lokale) convergentiezones en reliëf alwaar de buiigheid zich het eerst en meest uitgesproken zal manifesteren. Convectietemperatuur ligt rond 24-25C, icm convergentie wellicht iets lager. De locatie van die lokale convergentiezones springt per run, hetgeen morgen de aandacht behoeft (nowcasten!). Gezien de zeer geringe windschering 0-3km (<10kt) zal een weglopende coldpool niet lang regeneratie op de kop vol kunnen houden. Toch is gezien de kleine verschillen tussen LFC en LCL de multicellulaire kant van het spectrum morgen tijdelijk mogelijk (edoch ondergeschikt).

Eric

WoW Marcel, dank en respect weer voor de update!

TMCThomas

Citaat van: Marsel op ma 21 mei 2018 - 23:26
Mooi stuk tekst
Wow erg bedankt voor de informatie Marsel!  :)
Is nu al weer een stuk duidelijker  :D

htoutenh

Bedankt voor de uitleg Marsel! Zie in de diverse modellen flinke neerslagsignalen ook voor de Achterhoek! Vanmorgen vroeg 0,5 mm in de regenmeter.......

GeneralDuke

Het valt me op dat er morgen significant minder CAPE wordt verwacht dan vandaag (vandaag ~1500-2000 in het zuiden versus "verwaarloosbaar" morgen, aldus KNMI guidance).
In de dauwpunten zie ik een verschil van ongeveer 6 graden in het zuiden van het land, namelijk ~16 graden vandaag en ~10 graden morgen. Is dat dan ook het voornaamste verschil in deze setup?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Estofex level 1 waarschuwing voor zuid en oost nederland.


Knmi code geel vanwege onweer voor zeeland, brabant, limburg, utrecht en gelderland.

Powered by EzPortal