Onweerskansen 19 en 20 juli

Topic gezien door 23359 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 18 jul 2017 - 06:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietjelol

Richting het ijsselmeer (flevoland) schieten de bloemkool wolken de lucht in. Ook komt het zonnetje er weer doorheen en gelijk benauwd
Edit: gaat zeer snel daar nu

Marsel

Even een korte actualisatie.
Op dit moment ligt de eerste vore over het midden richting het zuidoosten van het land, noordoostwaarts verplaatsend. De windruiming van OZO naar ZZW is duidelijk zichtbaar in de waarnemingen. De buien die de afgelopen uren vielen deden/doen zich allemaal voor vanaf de midlevels. Wanneer we terugkijken zien we dat het gebied waar de buien zich gevormd hebben restanten van een oud nachtelijk Frans MCS bevat. Die vochtige en zeer onstabiele midlevels zijn natuurlijk een prima voedingsbodem. Forcering valt echter nog tegen waardoor van een grote dekkingsgraad geen sprake is. Wat opvalt is dat zuid van de vore de windsnelheden nu langzaam oplopen naar 3-4 en in het westen zelfs 5bft, hetgeen zich kan vertalen in sterkere forcering van onderaf langs de as van de vore. Kan dus zomaar zijn, nee sterker nog, het is aannemelijk dat de buiigheid op die lijn opleeft de komende uren, dat zien we nu al deels gebeuren. Type convectie vergelijkbaar met eerder vandaag: intense grotendeels elevated convectie.

Het moge duidelijk zijn dat door de vele bewolking de convectietemperatuur niet gehaald wordt en daarmee de zwaarste randverschijnselen zoals grote hagel en zware windstoten (>40kt) achterwege blijven. We zijn echter nog niet van de EML af en voor de komende 6 uur staan nog een tweetal triggers op het programma. Te weten een tweede vore en een shortwave. Die eerste trekt nu conform de laatste waarnemingen vanuit W-BE en Zeeland langzaam oostwaarts het land op om halverwege de avond N-Z georiënteerd over C-NL te liggen. Tegelijkertijd zullen we zien dat de shortwave in de loop van de avond de EML begint te bewerken. Beide triggers vallen dus deels samen en ik verwacht dan ook dat de activatie tegen dagelijkse gang in ergens de komende uren aanvangt. Hirlam en EC zijn hierin absoluut favoriet als het gaat om het juist inschatten van dynamische triggering agv de shortwave. Harmonie is hier vaak minder goed in.

Als we van de eerste twee modellen uitgaan zullen we zien dat er vanavond enkele forse elevated onweersbuien (multicells) over met name de westelijke-, noordelijke- en in mindere mate centrale regio's van ons land kunnen ontstaan. Mogelijk opschalend naar een of twee intense clusters. Tegelijkertijd wint de eerste vore over het noordoosten ook aan activiteit. Randverschijnselen in beide gebieden conform de verwachting van gisteren, met dus vooral de focus op veel water in korte tijd en hoge bliksemfrequentie maar in mindere mate zware windstoten en (grote) hagel. Al kan in dit geval in een intense cel hagel van 2-3cm en gusts tot rondom 35kt nog prima optreden.

Later op de avond/begin van de nacht dan ook weer wat verder oostelijk kans op een paar onweersbuien, maar het zwaartepunt voor vanavond zeer waarschijnlijk ergens over de westelijke en later noord(oost)elijke helft. Hieronder de vore in de waarnemingen duidelijk zichtbaar. Op satpics is op de windsprong een duidelijke lijn met TCu te zien en worden er in W-BE en NW-FR al enkele ontladingen geregistreerd. Met het inkomen van de shortwave zou eea de komende uren dus moeten activeren.

Channiej

Is het toch te "koud" hier dat de eerste verwachting (vore) niet echt op gang wilt komen/doorzetten?
Las ergens dat als het tot zwaar onweer wilde komen de temperatuur 32-34gr zou moeten worden.

Hier in het Z-O zakt de regen ook behoorlijk in en de buien trekken toch DUI binnen, activerend. Misschien omdat de temp daar wel voldoende is om getriggerd te worden...?

*edit; dank Marsel, zat ik toch een eind in de richting. Je was me net voor toen ik het plaatsen.

Marsel

Citaat van: Channiej op wo 19 jul 2017 - 15:45
Is het toch te "koud" hier dat de eerste verwachting (vore) niet echt op gang wilt komen/doorzetten?
Las ergens dat als het tot zwaar onweer wilde komen de temperatuur 32-34gr zou moeten worden.
Hier in het Z-O zakt de regen ook behoorlijk in en de buien trekken toch DUI binnen, activerend. Misschien omdat de temp daar wel voldoende is om getriggerd te worden...?
*edit; dank Marsel, zat ik toch een eind in de richting. Je was me net voor toen ik het plaatsen.

Klopt! Duitsland is op dit moment heet met 32-33C. Icm wat meer reliëf de ideale broedplaats voor zware grond gevoede onweersbuien op dit moment. Zeer intense echo's zijn er zichtbaar. Voor NL hoeven we daar in ieder geval niet meer bang voor te zijn, althans niet voor buien van dat kaliber.

dennis089

ik moet toegeven ik zat ernaast  ;D toch onweer, toch regen, toch afkoeling  :D helaas dus geen zweetnacht voor ons limbs : >

Joep

Hirlam met de meeste neerslaghoeveelheden voor het westen.
EC met westelijke helft van NL de meeste neerslag

RealDeal

Citaat van: dennis089 op wo 19 jul 2017 - 15:53
ik moet toegeven ik zat ernaast  ;D toch onweer, toch regen, toch afkoeling  :D helaas dus geen zweetnacht voor ons limbs : >
Toch een keer mazzel  ;)

Hier in Helmond wat druppels, 1 dondertje en dat was  het. Temperatuur is wel aardig gezakt (van 30 naar 23), windje is gelijk weg en toch lijkt of  het weer wat warmer gaat worden. Hopelijk komt er nog wat verkoeling vanavond in de vorm van een lekkere onweersbui.

Eric

@Marsel; je verwacht dus niets meer voor het zuid-oosten? Harmonie denkt van wel namelijk...  :o

Marsel

Citaat van: Eric op wo 19 jul 2017 - 16:19
@Marsel; je verwacht dus niets meer voor het zuid-oosten? Harmonie denkt van wel namelijk...  :o

Ik heb momenteel meer vetrouwen in de Hirlam/EC output (ook deels op ervaring uit het verleden in deze setups). Harmonie staat al langer op een dwaalspoor. Kan uiteraard nog wel tot onweersbuien komen bij jou, vooral later op de avond, maar lijkt van mindere importantie dan verder naar het (noord)westen gezien de mindere forcering en mogelijkerwijs negatieve invloed van de Duitse buien in eerste instantie. Maar goed, ik hoop natuurlijk stiekem ook op een landelijke dekking. Maar of dat reëel is betwijfel ik.

boxer

Hier in Otterlo 1 korte stevige bui met onweer gehad een uur geleden. Kan niet echt zeggen dat het afgekoeld is. Sterker nog, de benauwdheid neemt steeds verder toe nu

Joep


Energizer85

Het lijkt vooralsnog geen slechte timing voor het westen... temperatuur flink opgelopen... laat maar lekker ploffen die boel zo!

Peter

Vanmiddag een klein buitje gehad, met onweer en net de straat nat. Na de bui was het nog heter dan daar voor, toen was het meteen 30gr. :o
Afwachten waar we vanavond en/of vannacht op worden getrakteerd. 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Joep

Citaat van: Marsel op wo 19 jul 2017 - 15:44


Het moge duidelijk zijn dat door de vele bewolking de convectietemperatuur niet gehaald wordt en daarmee de zwaarste randverschijnselen zoals grote hagel en zware windstoten (>40kt) achterwege blijven. We zijn echter nog niet van de EML af en voor de komende 6 uur staan nog een tweetal triggers op het programma. Te weten een tweede vore en een shortwave. Die eerste trekt nu conform de laatste waarnemingen vanuit W-BE en Zeeland langzaam oostwaarts het land op om halverwege de avond N-Z georiënteerd over C-NL te liggen. Tegelijkertijd zullen we zien dat de shortwave in de loop van de avond de EML begint te bewerken. Beide triggers vallen dus deels samen en ik verwacht dan ook dat de activatie tegen dagelijkse gang in ergens de komende uren aanvangt. Hirlam en EC zijn hierin absoluut favoriet als het gaat om het juist inschatten van dynamische triggering agv de shortwave. Harmonie is hier vaak minder goed in.

Marsel hoe laat verwacht jij ongeveer de volgende buien?

Franky46

Heerlijk afgekoeld na een plens regen en wat onweer 21c nog hier ;D

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op wo 19 jul 2017 - 15:44
Later op de avond/begin van de nacht dan ook weer wat verder oostelijk kans op een paar onweersbuien, maar het zwaartepunt voor vanavond zeer waarschijnlijk ergens over de westelijke en later noord(oost)elijke helft. Hieronder de vore in de waarnemingen duidelijk zichtbaar. Op satpics is op de windsprong een duidelijke lijn met TCu te zien en worden er in W-BE en NW-FR al enkele ontladingen geregistreerd. Met het inkomen van de shortwave zou eea de komende uren dus moeten activeren.

Wat zijn de triggers van deze buien dan? Als ik je post goed begrijp zijn tegen die tijd de genoemde triggers al voorbij right?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Coennn

KNMI vanaf 19:00 code oranje in Zeeland en Noord-Brabant.

maestro1971

Wel een korte stortbui gehad, maar dat was slechts een schampschot, want feitelijk trok het hele zooitje ten zuiden van ons langs. En als je nu kijkt naar de ploffers hier net over de grens, dan word je daar niet bepaald vrolijk van... Maar goed, afwachten wat de avond / vroege nacht nog gaat brengen.

Cdtj3

Citaat van: GeneralDuke op wo 19 jul 2017 - 17:24
Wat zijn de triggers van deze buien dan? Als ik je post goed begrijp zijn tegen die tijd de genoemde triggers al voorbij right?

Citaat van: Marsel op wo 19 jul 2017 - 15:44

We zijn echter nog niet van de EML af en voor de komende 6 uur staan nog een tweetal triggers op het programma. Te weten een tweede vore en een shortwave. Die eerste trekt nu conform de laatste waarnemingen vanuit W-BE en Zeeland langzaam oostwaarts het land op om halverwege de avond N-Z georiënteerd over C-NL te liggen. Tegelijkertijd zullen we zien dat de shortwave in de loop van de avond de EML begint te bewerken. Beide triggers vallen dus deels samen en ik verwacht dan ook dat de activatie tegen dagelijkse gang in ergens de komende uren aanvangt. Hirlam en EC zijn hierin absoluut favoriet als het gaat om het juist inschatten van dynamische triggering agv de shortwave. Harmonie is hier vaak minder goed in.


;)
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

hesselsjoerd

Onstaat nog niks, moet nu wel rap gebeuren..

Powered by EzPortal