Onweerskansen 26 en 27 augustus

Topic gezien door 44488 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 25 aug 2015 - 09:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Houten



Citeer
A level 1 was issued for BENELUX and extreme NW Germany mainly for severe wind gusts and tornadoes.

... BENELUX, extreme NW Germany ...

Ahead of the advancing cold front, WAA regime at lower troposphere is forecast over the area in the afternoon hours. At the same time, mid-tropospheric temperatures will remain the same or drop slightly, increasing the lapse rates. With dewpoints around 14 deg C, modest CAPE values are forecast, likely not exceeding 500 J/kg. At the same time, strong vertical wind shear is forecast with values around 20 m/s in the 0-3 and 0-6 km layer and values over 10 m/s in the 0-1 km layer. Furthermore, WAA regime will contribute to veering wind with height and SREH 0-3 km may exceed 300 m2/s2. Such vertical wind profile certainly favours well organised DMC, including supercells, even though linear segments may be more preferred as wind shear is confined to the lower troposphere. DMC will be initiated by the frontal boundary with no obvious short-wave at the mid or upper troposphere.

Basically two scenarios are possible in the situation:
1/ In case that instability will eventually materialize, well organised DMC may be capable of isolated severe wind gusts and/or tornadoes, with the greatest threat around 18 UTC.

2/ In case that instability does not support strong enough updrafts, only disorganised showers and/or weakly electrified tstms may not produce any severe weather.

Lvl 1 is introduced for the region covering the first scenario with isolated severe weather.

wordt weer nowcasten dus

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

trudy

Gaat Estofex van UKMO uit?
Ofwel t gaat los of t valt mee?

arjanbruggink

Citaat van: NitroGenetics op di 25 aug 2015 - 11:27
noordoosten heeft vereweg het minst gehad dit jaar maargoed  dat mag de pret voor morgen niet bederven blij dat geheel nederland wat krijgt en er zodoende niet veel geklaag zal zijn (al ben ik wel bang dat het uiterste zuidoosten weinig mee zal krijgen (wellicht een geisoleerde bui vooraf het frontgebied?) we zullen het zien en zullen wel wat bomen de das om doen morgen.
Voor mijzelf staat de teller op 17 dagen.... Dus dat valt nog enigzins mee. Misschien dat er door de situatie van morgen er 1 of 2 dagen bij komen.

Citaat van: matroesjka-world op di 25 aug 2015 - 22:20
Voor ons de jackpot weer?  :P

Alhoewel, als het zo tekeer gaat als een paar weken geleden, dan sla ik graag zo'n jackpot over hoor  :o
Ik neem aan dat je doelt op 2-3 juli?? Nou, van mij mag het dan. Wat een CG feest was dat!!!
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Joep

Update Guidance

Nog wat lichte regen of motregen bij het slepende koufront. Verder lijkt de frontale neerslag op de Noordzee al buiig van karakter, hetgeen door de progtemps ondersteund wordt. Harmonie geeft dan al lokaal onweer in het het front. Naarmate het front later in de middag dichterbij ons land komt zien we aan de voorzijde van het front boven het westen van het land stevige regen- en onweersbuien ontstaan (warmte-advectie onderin en al kou-advectie daarboven). Vanaf de grond lijkt het allemaal net niet te lukken. Met een CAPE van zeer lokaal 1000 J/kg en een effectieve windschering van mogelijk ca. 40-50 kn kunnen zich goed georganiseerde multicells of mogelijk een supercell ontwikkelen. Harmonie berekent de laatste run minder hoge bliksemintensiteiten dan zijn voorgangers, nu 160-240/5min (was 250-320/5min). INDECS laat kansen tussen de 20 en 30 % zien met name over het westen en noorden van het land op meer dan 50 ontladingen.

Jan van Ooijen

Hier alvast een verwachte radarsimulatie voor komende avond. Signalen voor buienlijn met (zeer) zware windstoten. Kaarten afkomstig van Wilfred

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

martijn

Het moet allemaal net iets zuidelijker trekken. Overigens maandag een onweersbui gehad niets speciaals wel continu gerommel

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 26 aug 2015 - 09:43
Hier alvast een verwachte radarsimulatie (gifje) voor komende avond. Signalen voor buienlijn met (zeer) zware windstoten

Lijkt me toch een bevestiging van wat andere modellen al eerder lieten zien? Zwaarste buien Noordwesten en inkakkend gepruttel richting het oosten.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op wo 26 aug 2015 - 09:56
Lijkt me toch een bevestiging van wat andere modellen al eerder lieten zien? Zwaarste buien Noordwesten en inkakkend gepruttel richting het oosten.

UKMO laat wel wat anders zien, dadelijk de andere WRF eens kijken

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

WRFDA laat ook west en noorden zien, in lijn met de kaarten van Wilfred







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep


WSDokkum

Ben toch wel benieuwd naar de buien vanavond, ik zal er in ieder geval alert zijn in Dokkum, verder kom ik helaas niet omdat ik met mijn enkel zit :(
Maar ach, genoeg locaties waar ik leuke foto's kan maken, alleen nog kijken of de buien niet Dokkum zullen ontwijken dat is dit jaar echt aan de orde hoewel die van eergisteren wel een voltreffer was :) misschien een teken? ;)

Kaarten zien er in ieder geval goed uit voor het noorden, nu alleen in het praktijk nog ;)

Joep

GFS geeft voor groter deel NL onweer, sja zeg het maar...




Fluffje

spannend , ben benieuwd in hoeverre de kaarten kloppen vwb de locaties, meestal wijkt het vaak af dus ik denk kans voor iedereen !!! *positieve mood modus*  ;D
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

SniperEye

Wellicht is het onjuiste perceptie, maar het zuidoosten lijkt dit jaar echt royaal buiten de boot te vallen.

jeffrey83

Zo. Gezien de kaarten kies ik voor de harmonie :)

martijn

Wat is de treksnelheid van de buien?

Jan van Ooijen

Via RTL4 Nieuws

Waarschuwing: onweer, zware windstoten en mogelijke 'supercell'

"Het kan best heftig worden." Nederland krijgt tegen het einde van de middag te maken met zwaar onweer, harde windstoten en regen- en hagelbuien. Volgens weervrouw Nicolien Kroon is er zelfs kans op een zogenoemde supercell. "Een supercell is kort gezegd een enorm grote bui met op- en neerwaartse luchtstromen waardoor er windhozen, of boven zee waterhozen, kunnen ontstaan", legt Kroon uit. "Het is een heel actief gebied met enorm veel neerslag en zware windstoten, van 90 tot 95 kilometer per uur."

Bomen vol blad
Dat begint allemaal aan het einde van de middag. "Rond 17:00 uur komt in Zeeland een gebied met flinke onweer- en regenbuien het land binnen. Het gebied trekt vervolgens het hele land over." Vooral de zware windstoten kunnen voor problemen gaan zorgen. De bomen staan nog vol in blad waardoor de wind meer greep op ze krijgt en ze daardoor makkelijker om kunnen vallen.

Heftig
Ook wordt er flink onweer verwacht. "Het gebied heeft een hoge bliksem-intensiteit. Er zijn modellen die zo'n 160 tot 240 ontladingen per 5 minuten berekenen", aldus de weervrouw van RTL. "Potentieel gevaarlijk weer wordt dit genoemd. Het kan best heftig worden." Gedurende de hele avond zullen er in het hele land flinke buien vallen. Na middernacht neemt de intensiteit van de buien af.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JanErmers

Citaat van: SniperEye op wo 26 aug 2015 - 11:01
Wellicht is het onjuiste perceptie, maar het zuidoosten lijkt dit jaar echt royaal buiten de boot te vallen.

Nou daar ben ik het wel mee eens. Een onweersbuitje en wat hagel een keer, maar veel actie heeft limburg nog niet gehad. Tenminste dat idee heb ik ook

Jan van Ooijen

Citaat van: martijn op wo 26 aug 2015 - 11:05
Wat is de treksnelheid van de buien?

Schrik niet...... ongeveer 90 km/h
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal