Onweerskansen 26 en 27 augustus

Topic gezien door 44239 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 25 aug 2015 - 09:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op di 25 aug 2015 - 16:30
Voorlopig staat dit onweersjaar voor mijn regio op de zwarte lijst hoor. Het is pas sinds een paar weken dat 't westen met iets dat op een inhaalslag lijkt bezig is. Verder was het diep triest. Maar dat geldt/gold voor meer regio's. Landelijk een vrij rustig seizoen natuurlijk.

Ondanks een slecht jaar kan je niet ontkennen dat wel vaak regio west de betere kansen heeft. Normaal gesproken lezen we alleen maar over oost en zuidoosten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Schrik zit er goed in, artikel van RTVNH

Morgen kans op supercellen in Noord-Holland: tornado's niet uit te sluiten

De onweersbuien die morgen in onze provincie worden verwacht, kunnen mogelijk uitgroeien tot zogenaamde 'supercellen', zeer krachtige onweersbuien waaruit een tornado kan ontstaan. "De energie is er zeker, maar of er ook daadwerkelijk een tornado zal ontstaan, is nog niet te voorspellen", zegt onze weerman Jan Visser.

Gisteren trok een tornado een spoor van vernielingen in Wieringerwerf. Zeker twee boerderijen liepen grote schade op. Inmiddels is er een inzamelingsactie gestart om geld en spullen op te halen voor de getroffenen inwoners. Door de verwachte onweersbuien en krachtige wind, kan het morgen opnieuw gaan spoken in onze provincie. "Er zouden supercellen kunnen ontstaan. Dat zijn onweersbuien die als het ware voor zichzelf beginnen", legt Visser uit. "Er zit zo ontzettend veel energie in die buien dat er uitzakkingen ontstaan, van die plukken wolk aan de onderkant. Uit die uitzakkingen kunnen dan tornado's ontstaan. Maar dan moeten alle omstandigheden precies kloppen".

Zeer zeldzaam
Volgens Visser zou het 'zeer zeldzaam' zijn als er morgen opnieuw een tornado ontstaat boven onze provincie. "Het komt één keer in de tig jaar voor, dus het is meer zeer de vraag. Ik zeg niet dat niet gebeurt, maar we kunnen het gewoon nog niet zeggen." Morgen, aan het einde van de ochtend, kan Visser mogelijk meer duidelijkheid geven. "Als er een tornado ontstaat is dat in ieder geval bijna altijd 's middags, dan zijn de weersomstandigheden het best. De kans dat er 's nachts eentje ontstaat is haast onmogelijk, je kan dus gewoon rustig gaan slapen."
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

trudy

In de guidance staat dit: Harmonie berekent de laatste runs hoge bliksemintensiteiten, 250-320/5min. INDECS laat kansen tussen de 60 en 75 % zien met name over het westen en noorden van het land. De voorwaardelijke kansen op meer dan 50 ontladingen is laag. 

Wat houden voorwaardelijke kansen in?

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op di 25 aug 2015 - 17:24
Schrik zit er goed in, artikel van RTVNH

Zou goed kunnen dat ze daar morgen weer voor de hoofdprijs gaan, Harmonie 12z richt zijn pijlen in ieder geval op N-H. Zou toch wel bijzonder zijn als het daar opnieuw tot een tornado zou komen. Oosten en Zuid-Oosten lijken momenteel wat onweer betreft buiten de boot te vallen?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zorba

Citaat van: Marsel op di 25 aug 2015 - 16:30
Voorlopig staat dit onweersjaar voor mijn regio op de zwarte lijst hoor. Het is pas sinds een paar weken dat 't westen met iets dat op een inhaalslag lijkt bezig is. Verder was het diep triest. Maar dat geldt/gold voor meer regio's. Landelijk een vrij rustig 'flits-seizoen' natuurlijk.

Zie mijn handtekening, loopt aardig achter op vorig jaar.. Maargoed, dit jaar is het qua onweer allemaal minder, maar qua zomer mogen we absoluut niet klagen hoor! We hebben een topzomer voor Nederlandse begrippen! :)

Ach en morgen hopelijk weer een mooi onweersavondje :)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Joep


Extremissimorum

Citaat van: Joep op di 25 aug 2015 - 20:34
Morgen kans op forse buien in met name westen en noorden.
In de gaten houden dus.

http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Wisselend+weer+door+golvend+front/2303

Wauwie! Zo zie je de kaarten over mijn gebied niet vaak! Ben heel beniewd!

Joep


Extremissimorum

Maar ik vraag me toch af: waar blijft estofex? Of komen die morgen pas?

Joep

Onlineweather

Level 2 voor onweer en zware windstoten

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Aandacht gaat vooral uit naar de activiteit van de neerslag bij en vlak voor het koufront woensdagavond. De modellen suggereren en behoorlijke activering van de neerslag in de avond. Omdat er sprake is van flinke onstabiliteit lijkt de neerslag sterk buiig van karakter te worden met daarbij (volgens Harmonie) heftige verschijnselen. Het accent ligt in alle gevallen op het westen en noordwesten van ons land en buitengaats.

Een ander aandachtspunt zijn de mogelijke windstoten die woensdagavond bij de buien kunnen optreden die aan de warme zijde van de frontale golf gaan ontstaan. Harmonie komt zeer lokaal met uitschieters tot ca. 90 km/uur boven het noordwesten en noorden van het land, boven zee zelfs nog hoger. Gezien de hoge windsnelheden op geringe hoogte en de forse neerslagintensiteiten zijn uitwisseling van impuls en waterloading de factoren die aan de windstoten bijdragen.

Morgen oogt de frontale neerslag op de Noordzee al buiig van karakter, hetgeen door de progtemps ondersteund wordt. Harmonie geeft dan al lokaal onweer in het het front. Naarmate het front later in de middag dichterbij ons land komt zien we aan de voorzijde van het front boven het westen van het land stevige regen- en onweersbuien ontstaan (warmte-advectie onderin en al kou-advectie daarboven). Vanaf de grond lijkt het allemaal net niet te lukken. Met een CAPE van net boven de 1000 J/kg en een effectieve windschering van mogelijk ca. 40-50 kn kunnen zich goed georganiseerde multicells of mogelijk een supercell ontwikkelen. Harmonie berekent de laatste runs hoge bliksemintensiteiten, 250-320/5min. INDECS laat kansen tussen de 60 en 75 % zien met name over het westen en noorden van het land. De voorwaardelijke kansen op meer dan 50 ontladingen is laag.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep


Edwin

Zo te zien valt dat hier weer kei hard tegen. Paar spetters op de bol als ik bovenstaande kaarten zie, erg jammer!
Never Stop Exploring

PatrickM

Wordt morgen dus een interessant dagje hier. Zou het eindelijk een keer losbarsten? 8)

Jan van Ooijen

Citaat van: Edwin op di 25 aug 2015 - 22:00
Zo te zien valt dat hier weer kei hard tegen. Paar spetters op de bol als ik bovenstaande kaarten zie, erg jammer!

Pin je nog niet vast op de exacte locatie, dit was van de week ook hetzelfde met zuidoosten. Er is daar niets gevallen terwijl enkele modellen juist aangaven dat daar de meeste kans was
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

matroesjka-world

Voor ons de jackpot weer?  :P

Alhoewel, als het zo tekeer gaat als een paar weken geleden, dan sla ik graag zo'n jackpot over hoor  :o
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Edwin

Citaat van: Jan van Ooijen op di 25 aug 2015 - 22:10
Pin je nog niet vast op de exacte locatie, dit was van de week ook hetzelfde met zuidoosten. Er is daar niets gevallen terwijl enkele modellen juist aangaven dat daar de meeste kans was

Op hoop van zegen dan maar :) hoop alleen niet te vroeg...
Never Stop Exploring

vossejongk

Citaat van: Edwin op di 25 aug 2015 - 22:24
Op hoop van zegen dan maar :) hoop alen niet te vroeg...

Heb ik ff mazzel dat ik morgen de hele dag rond schiphol zit :P

Arend

Citaat van: Joep op di 25 aug 2015 - 21:20
Onlineweather

Level 2 voor onweer en zware windstoten

In de 18z runs weinig verandering. Dat plaatje zit er voor mijn gevoel behoorlijk goed op. Estofex zal vast ook nog wel iets produceren, ben benieuwd. Noord-Holland en Friesland veel plezier morgen.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op di 25 aug 2015 - 23:56
In de 18z runs weinig verandering. Dat plaatje zit er voor mijn gevoel behoorlijk goed op. Estofex zal vast ook nog wel iets produceren, ben benieuwd. Noord-Holland en Friesland veel plezier morgen.  :)

Ik zou nog niet te hard roepen. Van de week danste ze ook in het zuidoosten, we weten allemaal hoe dat afgelopen is. Zal eens kijken of UKMO en Hirlam er al is
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal