Onweerskansen 23 en 24 augustus

Topic gezien door 26226 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 22 aug 2015 - 09:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis089

Jan waar wordt morgen het onweer verwacht volgens de modellen? Ik weet dat het geen garantie is maar een lokale supercell wil ik wel meemaken :p

Ps; ongelovelijk hoe die bui weer precies langs Limburg koerstte :o dit is zo'n verschrikkelijk jaar haha

lander20

hmmm dat was hem dan weer  :P nu met de kaarten die we hadden was wel te verwachten dat het zou meevallen!

nu morgen veel wind en terug enkele (onweers)buien

dan de rest van de week perioden met regen of (onweers)buien en niet al te warm.

mogelijk in het weekend even thermische heropleving met onweerskansen maar dat is nog erg onzeker!

dondertje127

Onweer? Waar? Ik heb nog niks gezien op radar noch buiten. En onweer komt er ook niet. Het waaide vanmiddag al behoorlijk hard en het is nu overigens al flink afgekoeld.

ron12

Citaat van: dondertje127 op zo 23 aug 2015 - 21:16
Onweer? Waar? Ik heb nog niks gezien op radar noch buiten. En onweer komt er ook niet. Het waaide vanmiddag al behoorlijk hard en het is nu overigens al flink afgekoeld.
Er ontstaat onweer ten zuiden van Limburg, en komt onze kant op, geduld hebben
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Summer

Citaat van: ron12 op zo 23 aug 2015 - 22:07
Er ontstaat onweer ten zuiden van Limburg, en komt onze kant op, geduld hebben

Mijn geduld is op...ik duik mijn bed in, wederom een waardeloze avond in zuid-limburg  :-\

GeneralDuke

Wat is het hier stil terwijl ik het volgende uit de Guidance haal:

Later in de middag en begin van de avond buien met zeer waarschijnlijk ook weer onweer, deze ontwikkelen zich snel in het opklaringsgebied tussen de occlusie en het ingedraaide deel ervan. De CAPE (SB) komt ruim boven de 1000 J/kg uit en de schering (0-6 km) bedraagt ca. 40 kn. De convectiemodus is waarschijnlijk goed georganiseerde multicells, mogelijk lokaal een supercell. Het onweerssignaal in zowel Harmonie als INDECS is overduidelijk, lokaal is ook zeker hagel mogelijk.

Marsel, Jan, wat zeggen jullie hiervan?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

maestro1971

Estofex komt met level 2 voor vandaag.

Ries


CiteerA level 2 was issued for Belgium, Netherlands and NW Germany mainly for tornadoes and severe convective wind gusts.

DISCUSSION

...France, Belgium, Netherlands, Luxembourg, N Germany, S England...

Strong lift will likely trigger widespread thunderstorms. While most low-level wind is found behind the cold front, the region along the cold front seems to develop more than 10 m/s 0-1 km shear and enhanced SREH which can assist in tornadogenesis, particularly together with the low LCL heights in the humid airmass. One or more tornadoes could occur, as well as severe gusts. Isolated excessive rain may occur over S England where the occlusion and embedded thunderstorms can drag slowly.
http://estofex.org/

Arend

Citaat van: maestro1971 op ma 24 aug 2015 - 07:08
Estofex komt met level 2 voor vandaag.

Eerst zien dan geloven. ;) Heb hier dit jaar nog geen enkele onweerssituatie meegemaakt die indruk maakte. Bovendien was de timing van het beetje gerommel dat we wel hebben gehad meestal ronduit beroerd. Tot dusver waardeloos onweer-jaar, we gaan zien of vandaag daar verandering in brengt.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Citaat van: GeneralDuke op ma 24 aug 2015 - 01:07
Wat is het hier stil terwijl ik het volgende uit de Guidance haal:

Later in de middag en begin van de avond buien met zeer waarschijnlijk ook weer onweer, deze ontwikkelen zich snel in het opklaringsgebied tussen de occlusie en het ingedraaide deel ervan. De CAPE (SB) komt ruim boven de 1000 J/kg uit en de schering (0-6 km) bedraagt ca. 40 kn. De convectiemodus is waarschijnlijk goed georganiseerde multicells, mogelijk lokaal een supercell. Het onweerssignaal in zowel Harmonie als INDECS is overduidelijk, lokaal is ook zeker hagel mogelijk.

Marsel, Jan, wat zeggen jullie hiervan?

Sorry maar had gisteren een feestje ;) Maar inderdaad vandaag interessanter dan gisteren
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Actueel op het koufront nog stratiforme neerslag. Vanochtend aanvankelijk nog droog, maar vanaf het begin van de middag volgt de eerste neerslag van de occlusie, deze zal gelijk al buiig van karakter zijn. In de loop van de middag worden de buien geleidelijk nog wat intensiever door de dagelijkse gang en de iets afkoelende bovenlucht. De CAPE (SB) komt ruim boven de 1000 J/kg uit en de schering (0-6 km) bedraagt ca. 40 kn. De convectiemodus is waarschijnlijk goed georganiseerde multicells, mogelijk lokaal een supercell. Het onweerssignaal in zowel Harmonie als INDECS is overduidelijk, lokaal is ook zeker hagel mogelijk. Op de ingedraaide occlusie veelal stratiforme neerslag, mogelijk een verscholen bui. Morgen overdag meest droog, in de avond opnieuw frontale neerslag.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

KNMI voor het hele land code geel ivm enkele zware buien met kans op onweer, zware windstoten en hagel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hierbij de geplotte weerkaartjes van Wilfred met de convectieve modus (kaart 1 en 2). Daarop is te zien dat de kans aanwezig is op goed georganiseerd multicell/low topped SC. Kaart 3 en 4 is convectieve windstoten, tijdens buien kunnen er flinke windstoten voor gaan komen









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

martijn

We wachten het rustig af het viel me trouwens wel op vanochtend hoe vochtig het is buiten (klam)

Jan van Ooijen

Harmonie komt toch lokaal met flinke buien in de verwachting

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Krijgen we weer een Zeelands feestje? WRFDA  gaat er weer vanuit. Dit model zat gisteren wat betreft de neerslag er goed op

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GeneralDuke

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 24 aug 2015 - 09:21
Hierbij de geplotte weerkaartjes van Wilfred met de convectieve modus (kaart 1 en 2). Daarop is te zien dat de kans aanwezig is op goed georganiseerd multicell/low topped SC. Kaart 3 en 4 is convectieve windstoten, tijdens buien kunnen er flinke windstoten voor gaan komen

Die windstotenkaarten geven een signaal van dikke 80kmh in het binnenland da's behoorlijk. Vind het KNMI nog rustig met zijn windwaarschuwingen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jan van Ooijen

Citaat van: GeneralDuke op ma 24 aug 2015 - 10:22
Die windstotenkaarten geven een signaal van dikke 80kmh in het binnenland da's behoorlijk. Vind het KNMI nog rustig met zijn windwaarschuwingen.

Ze benoemen het in ieders geval al wel, denk dat ze wachten op de recente data die dadelijk komt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Wilfred Janssen

Citaat van: GeneralDuke op ma 24 aug 2015 - 10:22
Die windstotenkaarten geven een signaal van dikke 80kmh in het binnenland da's behoorlijk. Vind het KNMI nog rustig met zijn windwaarschuwingen.

De windstoten die je hier ziet, zijn geen reguliere windstoten uit een windveld om bijvoorbeeld een lagedrukgebied. De windstoten in deze kaart zijn convectieve windstoten die mogelijkerwijs voor kunnen komen op het moment dat er zich dus goed verticaal ontwikkelde convectie voordoet.

Dit betekent dus dat de windstoten in deze kaart niet op grote schaal voor zullen komen, maar uitsluitend in of nabij goed ontwikkelde buien. En ik zeg goed ontwikkelde buien, want de convectieve windstoten die hier berekend worden, komen uitsluitend voor wanneer er uitwisseling plaatsvindt als gevolg van negatieve buoyancy  van een downdraft van een convectief systeem. Dit kan alleen voorkomen als het systeem voldoende is ontwikkeld, maar ook dus verticaal sterkt ontwikkeld moet zijn met een goed gedefinieerde up- en downdraft.
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

GeneralDuke

Citaat van: Wilfred Janssen op ma 24 aug 2015 - 10:31
De windstoten die je hier ziet, zijn geen reguliere windstoten uit een windveld om bijvoorbeeld een lagedrukgebied. De windstoten in deze kaart zijn convectieve windstoten die mogelijkerwijs voor kunnen komen op het moment dat er zich dus goed verticaal ontwikkelde convectie voordoet.

Dit betekent dus dat de windstoten in deze kaart niet op grote schaal voor zullen komen, maar uitsluitend in of nabij goed ontwikkelde buien. En ik zeg goed ontwikkelde buien, want de convectieve windstoten die hier berekend worden, komen uitsluitend voor wanneer er uitwisseling plaatsvindt als gevolg van negatieve buoyancy  van een downdraft van een convectief systeem. Dit kan alleen voorkomen als het systeem voldoende is ontwikkeld, maar ook dus verticaal sterkt ontwikkeld moet zijn met een goed gedefinieerde up- en downdraft.

Dus in short, dit zijn niet de windstoten waarvoor het KNMI waarschuwt en die op grote schaal voorkomen, maar de windstoten die heel lokaal in een bui aanwezig zijn.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal