Onweerskansen 13, 14 en 15 augustus

Topic gezien door 52724 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 12 aug 2015 - 08:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caps

Ontstaat een aardig front boven Noord-Frankrijk


Peter

Citaat van: lander20 op do 13 aug 2015 - 13:07
ik hoop dat het overal eens gaat lukken nu want er moet even veel regen gaan vallen want het is extreem droog! de boeren krijgen het anders zeer moeilijk.
De enige manier om die droogte weg te krijgen is een week een miezerend tot gestaag vallende regen. Als vanavond die grote plons inderdaad gaat vallen heb je er niets aan, aangezien de grond dan dicht slaat en het water er zo over heen loopt zonder de grond in te trekken.
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

dennis089

Mooi lijntje aan het ontstaan boven België.

lander20

zijn serieuze buien daar in N(W) Frankrijk! zware neerslag (lijnvormig) en veel bliksem :)

dennis089

Nu hopen dat er nog iets voor Limburg ontstaat. We moeten dan meer iets boven saarbrucken hebben met deze trekrichting

lander20

bow echo in het noorden van Frankrijk lijkt het!

Jan van Ooijen

Zal me benieuwen waar dit op uit gaat draaien. Recente satbeeld

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Giso84

Wat had ik nu graag in F / BE willen zijn.
Hoop dat er voor NL ook zulks mooi's gaat komen (bij mij).
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Channiej

Citaat van: Jan van Ooijen op do 13 aug 2015 - 17:05
Zal me benieuwen waar dit op uit gaat draaien. Recente satbeeld



Wat denk je zelf? Blijf je nog steeds bij je verwachting?

Wertha

Aantal onweersdagen 2024: 3 | 2023: 17 | 2022: 21

boxer

Het moet nog wel ff onze kant op geblazen worden ;)

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op do 13 aug 2015 - 17:05
Zal me benieuwen waar dit op uit gaat draaien. Recente satbeeld

Mij ook.
De vraag die we ons nu moeten stellen is of de buien en met name de (nu nog) individuele coldpools zullen samensmelten waardoor de propagatie de advectie 'ontzet'. Oftewel, of het systeem op z'n 'harmonies' noodrwaarts in plaats van noordwestwaarts zal gaan verplaatsen. Nu beweegt het spul met de heersende hoogtestroming mee, maar wanneer je een sterke gemeenschappelijke coldpool introduceert zal deze, gezien de gemiddelde scheringsvector, een wat meer noordwaarte uitbreiding bewerkstelligen. Dat moeten we simpelweg afwachten.

pietjelol

Citaat van: Marsel op do 13 aug 2015 - 17:23
Mij ook.
De vraag die we ons nu moeten stellen is of de buien en met name de (nu nog) individuele coldpools zullen samensmelten waardoor de propagatie de advectie 'ontzet'. Oftewel, of het systeem op z'n 'harmonies' noodrwaarts in plaats van noordwestwaarts zal gaan verplaatsen. Nu beweegt het spul met de heersende hoogtestroming mee, maar wanneer je een sterke gemeenschappelijke coldpool introduceert zal deze, gezien de gemiddelde scheringsvector, een wat meer noordwaarte uitbreiding bewerkstelligen. Dat moeten we simpelweg afwachten.
gebeurt al die bui in de buurt van lille schuift al de andere kant op. Trouwens een behoorlijk exemplaar rond de 800 ontladingen per 5 minuten.
Bovendien zal het niks verbazen als er uit die bui wel eens schade wordt gemeld

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op do 13 aug 2015 - 17:23
Mij ook.
De vraag die we ons nu moeten stellen is of de buien en met name de (nu nog) individuele coldpools zullen samensmelten waardoor de propagatie de advectie 'ontzet'. Oftewel, of het systeem op z'n 'harmonies' noodrwaarts in plaats van noordwestwaarts zal gaan verplaatsen. Nu beweegt het spul met de heersende hoogtestroming mee, maar wanneer je een sterke gemeenschappelijke coldpool introduceert zal deze, gezien de gemiddelde scheringsvector, een wat meer noordwaarte uitbreiding bewerkstelligen. Dat moeten we simpelweg afwachten.

Als we vanuit KNMI Hirl/EC uitgaan dan om 00utc pas conv.lijn bij Nederland

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Alles trekt naar het noordwesten toe, denk dat Zeeland goed zit :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Er moeten meer onweersbuien boven westelijke deel van Duitsland ontstaan, om in Nederland onweer te krijgen. Gezien de stroming in dat gebied, Duitsland laat het afweten >:(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: ron12 op do 13 aug 2015 - 17:35
Er moeten meer onweersbuien boven westelijke deel van Duitsland ontstaan, om in Nederland onweer te krijgen. Gezien de stroming in dat gebied, Duitsland laat het afweten >:(

Voor jouw regio was sowieso niet zo heel veel verwacht met die gekrompen bovenstroming. Toch moeten we, ondanks dat W-BE en (S)SW-NL de beste kaarten hebben de vore ook vannacht in de gaten houden aangezien het me niets zal verbazen als er ook elders langs die lijn een onweersbui mogelijk is. Alleen dan lang niet meer zo uitgesproken als nu en de komende uren. Zoals gezegd, hoe verder noordoostelijk hoe minder de kans op significant onweer.


@ Jan. Klopt, die vore loopt uiterst langzaam noordwaarts. Kan voor NL nog wel even gaan duren voordat er wat actie komt. Toch  moeten we reëel zijn: timing is wat laat, forcering is niet sterk en dus moeten we, op de eerder genoemde voorkeursregio's na, ons niet al teveel bij deze setup voorstellen als het gaat om serieus onweer. Deactivatie is tegen het eind van de avond en vannacht toch wel waarschijnlijk naarmate het spul noord(oost)waarts komt.

dennis089

Citaat van: ron12 op do 13 aug 2015 - 17:35
Er moeten meer onweersbuien boven westelijke deel van Duitsland ontstaan, om in Nederland onweer te krijgen. Gezien de stroming in dat gebied, Duitsland laat het afweten >:(

Vandaag wel... Paar dagen geleden was het daar elke dag raak! :@

SniperEye

Citaat van: dennis089 op do 13 aug 2015 - 16:39
Nu hopen dat er nog iets voor Limburg ontstaat. We moeten dan meer iets boven saarbrucken hebben met deze trekrichting

De kansen voor Limburg zijn niet heel denderend. Maar zover was het ook al duidelijk uit de berichtgeving van Marsel en Jan.

lander20

Citaat van: dennis089 op do 13 aug 2015 - 17:43
Vandaag wel... Paar dagen geleden was het daar elke dag raak! :@

best grappig inderdaad :p

nu Belgie krijgt op sommige plekken flinke onweersbuien te verwerken! en de buien hebben ook soms een eigen wil ipv mee te gaan met nw stroming. Henegouwen,west/oost vlaanderen en zelfs Brussel en Ardennen krijgen buien die later richting NL trekken ben is benieuwd hoever ze geraken :)

al meldingen van schade in het westen door omgevallen bomen en zelfs een windhoos die door maisveld zou getrokken zijn met rondvliegend puin (geen bevestiging momenteel)

Powered by EzPortal