Onweerskansen 16 t/m 18 juli 2015

Topic gezien door 20490 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 16 jul 2015 - 09:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen


Aangezien ik momenteel weinig tijd heb, pakken we het stuk vanuit de Guidance. Mogelijk vult Marsel of Wilfred het aan vandaag.

Een laag boven de Atlantische Oceaan diept uit en trekt vandaag naar Ierland. Hierdoor neemt de gradiënt vanavond geleidelijk weer toe en worden de genoemde fronten naar het noorden getransporteerd. Althans, wat er van over is want door dagelijkse gang en zal het bijbehorende vocht dieper doormengen in de atmosfeer waardoor de fronten steeds lastiger te herkennen zijn. Door deze noordwaartse verplaatsing komt het aandachtsgebied geleidelijk weer dieper in de warme sector en vrijdagnacht vindt er op enige hoogte al destabilisatie plaats door warmteadvectie op middelbare niveaus en de aanwezigheid van een elevated mixed layer. Tezamen met dynamische geforceerde optilling zou dit kunnen leiden tot convectie. Vrijdag overdag passeert van zuid naar noord de thermische vore aan de grond waarachter de wind draait naar een westelijke richting. Vrijdagavond bereikt het koufront het westen van het land en deze passeert in de nacht naar zaterdag.



Synoptisch gezien zit het allemaal wel op een lijn zoals hierboven geschetst. Vanochtend een geleidelijk oplossen van de grenslaag bewolking. Het scenario van Harmonie heeft de actualiteit goed te pakken en oogt ook in de prognose periode niet gek. Interessant is ook de ontwikkeling die we zien voor de nacht naar vrijdag. Harmonie laat tamelijk zware convectie vanuit Frankrijk over het zuidoosten trekken. Dit lijkt zijn origine hebben door surface based convectie welke ontstaat in de namiddag nabij Parijs en zich in de avond en nacht in de bovenlucht kan handhaven door bovengenoemde factoren. De grootschaliger modellen smeren dit signaal uiteraard uit. Wat we wel zien is dat de runs van afgelopen avond en nacht voortdurend een wisselende positie hebben voor optreden van de convectie.



Nabij de frontale zones vanochtend zeer lokaal eerst nog wat motregen, met name bij de occlusie. In de nacht naar vrijdag in het zuidoosten dus kans op een onweersbui. De classificatie van de convectie is waarschijnlijk van het type multicell met een effectieve schering van ca 30 kn en een MU CAPE van 1000-2000 J/Kg. De vore vrijdag overdag lijkt vooral een glazen gebeuren te gaan worden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

CiteerA level 2 was issued for parts of NW Germany, Benelux, N France, and S UK mainly for large hail, severe wind gusts, and to a lesser extend tornadoes and excessive precipitation.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Nice, mooi. We gaan het weer in de gaten houden vanavond :)

GeneralDuke

Deze keer lijkt Duitsland ernaast te grijpen. Laat het dan maar hier knallen! ;D

Estofex heeft het over een vrij hoge low level shear, dat gauw tot supercells zou kunnen leiden. Het KNMI noemt echter alleen de deep level shear en geeft multicell aan als convectiemodus. Heeft het KNMI die low-level shear niet op de kaarten staan?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Joep

GFS is iets minder dan gisteren


Marsel

Een wat hoge Estofex waardering voor ons land wat mij betreft. Ja, we hebben veel (stormrelatieve) schering in zowel de onderste km's als over de 0-6km laag. Ja, er is kans op een paar onweersbuien langs de achterzijde van het WF (restant). Ja, zwaar weer indices slaan dan vanzelfsprekend flink uit.
Maarrrrr, sterke WAA levert zoals gebruikelijk in dergelijke situaties, zeker gezien de nachtelijke timing, veelal elevated convectie en een stabiele grenslaag op (met logischerwijs forse LLS en SRH). En dat zou betekenen dat een deel van de dynamiek niet gebruikt kan worden.  Bovendien, progtemps tonen in de warme sector dan wel een mooie EML, maar onstabiliteit is ondanks dat ze diep is niet uitzonderlijk groot (veelal 500-1000J), gezien vanaf de midlevels dan wel.

Al met al voldoende voor wellicht een paar nachtelijke elevated flitsers, mogelijk enigszins geclusterd langs de achterzijde van het WF. Waarschijnlijk met een zwaartepunt (MCS?) over ESE-UK en deels de Noordzee. In de minder actieve zone boven ons land verwacht ik nauwelijks uitzonderlijke randverschijnselen. Windstoten worden deels uitgedempt in de stabiele grenslaag, maar gezien de bovenstroming zou een geïsoleerde 40kt kunnen.
Uiteraard, als een bui z'n inflowlaag in de grenslaag weet te krijgen heb je meteen supercellulaire eigenschappen te pakken (met dan grote hagel en zware windverschijnselen). Dat verhaal kennen we. Maar dat gebeurt in dergelijke situaties maar zelden, en dan vaak op geïsoleerde basis, en dan vooral in de gebieden waar de sterkste forcering plaats vindt. En dat laatste lijkt in dit geval niet boven ons land het geval. Maar goed, we wachten het wel even af.  ;)

Armand

Ik zit deze zomer eigenlijk nog steeds te wachten op een echte ouderwetse situatie met stevige ploffers in N-Frankrijk die activerend richting ons trekken.

Tot nu toe helaas alleen wat deactiverende buitjes vanuit onze zuiderburen gezien. Bij andere situaties ontstond het onweer juist boven ons land of in Duitsland en aangezien ik in het zuiden woon krijg ik daar vrijwel niks van mee.

Achja, kansen blijven kansen en er is dus ook vandaag nog het een en ander mogelijk. Kan me nog goed herinneren dat het wel vaker is voorgekomen dat er niet uitgebreid gewaarschuwd werd, maar dat er toch net in mijn omgeving een flinke (super)cell ontstond. Ik eigenlijk vaker onweer gehad bij een code geel/level 1 dan bij een level 2 of 3. Heel opmerkelijk eigenlijk ;)

martijn


Weerfreak 1337

Onderstaande kaarten tonen dat we vannacht met vrij strakke WLA te maken krijgen. Op het 850hPa vlak (plusminus 1,5km) gaan de temperaturen naar zo'n 15 tot 20 graden stijgen. Opmerkelijk zijn ook de vrij forse Theta-E waarden (omstreeks 55 graden). :)
Vanaf die hoogte moet dan ook het een en ander gevoed/in stand gehouden geworden.

Allemaal typisch voor een vrij klassieke onweerssituatie. Alleen moet het "balletje gaan rollen", zoals Weerplaza en Marsel aankaarten. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Eric

Harmonie (buienradar +24) gelooft er niet in....

Gerard1995

Elke onweerskans is er 1, en ik heb vakantie dus wakker blijven is ook een optie:):)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

jones


Mikal

Citaat van: jones op do 16 jul 2015 - 15:00
Dat is een handige site zeg, jammer dat zo iets niet bestaat in / uitgebreid is naar België!

Qua radarbeelden dekken we grotendeels heel België wel, hier en daar een plekje niet het uiterste zuiden, en dan hebben we nog de station parameters. Dit is opzicht een lastige kwestie gezien KMI niet echt lief is, en dus amper wat uitbrengt qua stationsdata. Ja, ze hebben wel wat maar dat is uurlijkse data waar we weinig mee kunnen. Via onze data provider van de radar hebben we wel de stationsdata van heel Nederland, en België, maar dit is dus hetzelfde probleem. (uurlijkse data) Een optie is dat we die uurlijkse data gaan interpoleren naar 10 minuten. Oftewel een trendlijn maken met temperatuur, wind, etc, en die doortrekken naar 10 minuten verder, en ga zo maar door. Dit doen we liever niet gezien dan de parameters niet reëel en kloppend zijn, en dus onjuiste informatie weergeven. Storm Archive wordt veel gebruikt onder de chasers, en dan doel ik ook grotendeels op die stationsparameters, want deze geven toch goede informatie over waar en hoe het er voor staat. Natuurlijk kunnen we altijd die uurlijkse data nog gebruiken, maar we hebben momenteel andere plannen voor deze uur data. ;) Hopelijk heb ik je genoeg geïnformeerd, anders mag/kan je altijd vragen via privé, social media en/of hier gewoon. 

Gerard1995

Ik vind dat we Frankrijk de komende uren toch best wel in de gaten mogen houden, bewolking ontwikkeld zich daar nu snel, met wat onschuldige echo's al:)  8)

off-(Wat een rust hier :o)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Fanatic

Gaan de buien daar al ontstaan en doortrekken naar Nederland?
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

jornonweer

Inderdaad toch wat poffertjes boven NW fr. Ik zie ze hangen vanuit de Belgische kust  8)
Danger is real, fear is a choice.

Gerard1995

Citaat van: Fanatic op do 16 jul 2015 - 17:01
Gaan de buien daar al ontstaan en doortrekken naar Nederland?

Wordt weer ouderwets nowcasten:)

Hoorde Reinier vanmiddag ergens zeggen, buien die in NW-Fr ontstaan zullen de N'zee op trekken, nou 1 ding weet ik zeker, dat doen ze iig niet! *CORRECTIE* dat doen ze gedeeltelijk niet!*

dus nowcasten geblazen:)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

jornonweer

Citaat van: Gerard1995 op do 16 jul 2015 - 17:43
Wordt weer ouderwets nowcasten:)

Hoorde Reinier vanmiddag ergens zeggen, buien die in NW-Fr ontstaan zullen de N'zee op trekken, nou 1 ding weet ik zeker, dat doen ze iig niet! *CORRECTIE* dat doen ze gedeeltelijk niet!* inderdaad, momenteel een klein beetje onweer aan de Belgische kust hier.

dus nowcasten geblazen:)
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Citaat van: Gerard1995 op do 16 jul 2015 - 17:43
Wordt weer ouderwets nowcasten:)

Hoorde Reinier vanmiddag ergens zeggen, buien die in NW-Fr ontstaan zullen de N'zee op trekken, nou 1 ding weet ik zeker, dat doen ze iig niet! *CORRECTIE* dat doen ze gedeeltelijk niet!*

dus nowcasten geblazen:)

Sterker nog, met de heersende stroming op de midlevels draait het spulletje (je moet je afvragen hoe actief nog?) gewoon af naar het ENE. Dat zie je nu al gebeuren, vooral de buien over W-BE en N-FR hebben in principe de juiste track.

Powered by EzPortal