Onweerskansen 03 t/m 05 juli 2015

Topic gezien door 77348 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 03 jul 2015 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Citaat van: F.Fredje op zo 05 jul 2015 - 16:16
Sinds een half uur erg veel wind hier. WZW, ik schat windje 5. Doet een beetje onwerkelijk aan maar doet prima dienst om het huis even door te laten tochten.
daar ben ik ook mee bezig.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Martijn1978

De wind gaat hier met noodvaart door het huis. Koelt heel snel af zo ;D

Marsel

Citaat van: TimK21 op zo 05 jul 2015 - 15:46
Dit lijkt mij de lijn waarop het eigenlijk zou moeten gebeuren toch?
Wat dus zou betekenen dat het inderdaad amper wat oplevert.

Ik vrees er wel voor ja. Daar, langs de windsprong, zijn over het noorden en oosten van NL de komende uren nog een paar zware (mogelijk opgelijnde) onweersbuien mogelijk. Lokale windschade is daarbij nog goed mogelijk. Maar het haalt het wat dat betreft niet bij de buien aan de andere kant van de grens.....Wat een knallers daar weer  :o. Uiterst intense echo's (regelmatig >60dBz) en meerdere buien die supercell potentieel hebben. Zal daar op sommige plekken weer volledig uit de hand lopen deze namiddag en avond.

Verder hebben we dan nog de zone ten westen van de windsprong alwaar de hoogtetrog heer en meester is. Daar vindt op dynamische wijze triggering boven de inversie plaats. De komende uren met name over W-NL wat onweer mogelijk zonder dat het uit de hand loopt.
Enige hoek waar dat de komende uren wel redelijk uit de verf kan komen, met toch nog een paar pittige jongens, is E-BE en SE-NL. Getuige de bui boven BE. Daarmee is het dan afgedaan vrees ik...

Ik neem mijn verlies en leg me wat dat betreft neer bij een zeer schamele oogst. Zo gaat dat soms. Hadden we 100-200km oostelijker gewoond hadden we een hoop ellende gehad...en nu doen we het, op een uitzondering de komende uren in het  ENE en ESE na, louter met toekijken. Het is niet anders... >:(

Weatherman

Ik kan mijn ramen dus gerust open laten staan zonder dat alles nat wordt. Tsss wat een fiasco.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

lander20

wel opvallend hoe veel onweer Duitsland krijgt dit jaar!

volgende week dinsdag is daar weer zwaar weer mogelijk!..

gelukkig zien de modellen er goed uit op langere termijn wat betreft zomer  8)

GeneralDuke

Hier in Midden-Limburg trekt opeens de wind fors aan: van nauwelijks wind (1/2 Bft) waaien nu de flessen bier van tafel (5 Bft). Heb ik het goed dat hier de windsprong zit, en daar achter zit de hoogtetrog die eea moet gaan activeren?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

maestro1971

Citaat van: Marsel op zo 05 jul 2015 - 16:29

Ik neem mijn verlies en leg me wat dat betreft neer bij een zeer schamele oogst. Zo gaat dat soms. Hadden we 100-200km oostelijker gewoond hadden we een hoop ellende gehad...en nu doen we het, op een uitzondering de komende uren in het  ENE en ESE na, louter met toekijken. Het is niet anders... >:(

Ach, Marsel, het blijkt maar weer eens hoe nauw alles luistert, als het zwaar weer aangaat. Je uiteenzetting van hetgeen je verwachtte, week niet af van bijvoorbeeld Estofex en bepaalde Duitse weer-instanties (die ook in het oostelijk deel van Nederland het nodige vuurwerk verwachtten). Het zij zo.
Besides: er is nog steeds een kansje voor het Oosten van het land, dus wie weet... Ik zal het je in ieder geval niet kwalijk nemen als er niks bijzonders gebeurt ;-)

jonkheer


Jenkie

Dus als ik het goed begrijp is het koufront al voorbij? Niet meer verkoeling?  :'( Het is hier nog 29,7 en benauwd warm...

Martijn1978

Volgens weerplaza hebben we de komende uren in het zuiden, midden en oosten van het land nog steeds kans op een flinke bui.

TimK21

Citaat van: Marsel op zo 05 jul 2015 - 16:29
Ik vrees er wel voor ja. Daar, langs de windsprong, zijn over het noorden en oosten van NL de komende uren nog een paar zware (mogelijk opgelijnde) onweersbuien mogelijk. Lokale windschade is daarbij nog goed mogelijk. Maar het haalt het wat dat betreft niet bij de buien aan de andere kant van de grens.....Wat een knallers daar weer  :o. Uiterst intense echo's (regelmatig >60dBz) en meerdere buien die supercell potentieel hebben. Zal daar op sommige plekken weer volledig uit de hand lopen deze namiddag en avond.

Verder hebben we dan nog de zone ten westen van de windsprong alwaar de hoogtetrog heer en meester is. Daar vindt op dynamische wijze triggering boven de inversie plaats. De komende uren met name over W-NL wat onweer mogelijk zonder dat het uit de hand loopt.
Enige hoek waar dat de komende uren wel redelijk uit de verf kan komen, met toch nog een paar pittige jongens, is E-BE en SE-NL. Getuige de bui boven BE. Daarmee is het dan afgedaan vrees ik...

Ik neem mijn verlies en leg me wat dat betreft neer bij een zeer schamele oogst. Zo gaat dat soms. Hadden we 100-200km oostelijker gewoond hadden we een hoop ellende gehad...en nu doen we het, op een uitzondering de komende uren in het  ENE en ESE na, louter met toekijken. Het is niet anders... >:(

En wat heeft er nu voor gezorgd dat het niet zoveel voorstelt dan? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar. En ik weet niet hoe jij de potentie voor pittige buien in het oosten voorziet, want naast die ene bui vlakbij Maastricht nu ontstaat er helemaal noppes. Ik durf je haast wel te zeggen dat het gewoon droog gaat blijven in Nijmegen vandaag. En dat vind ik gezien de verwachtingen op z'n zachtst gezegd opmerkelijk. Is er iets wat de buien heeft tegengehouden of zaten alle kaarten er gewoon best wel hard naast?
Challenge accepted!

Marsel

Citaat van: maestro1971 op zo 05 jul 2015 - 16:42
Ach, Marsel, het blijkt maar weer eens hoe nauw alles luistert, als het zwaar weer aangaat. Je uiteenzetting van hetgeen je verwachtte, week niet af van bijvoorbeeld Estofex en bepaalde Duitse weer-instanties (die ook in het oostelijk deel van Nederland het nodige vuurwerk verwachtten). Het zij zo.

Klopt, wat dat betreft gaan 'we' deels met z'n allen de bietenbrug op. Blijkt maar weer eens hoe klein NL op synoptische schaal toch telkens is, en hoe groot daarmee de kans dat het zwaartepunt dus (nét) buiten de landsgrenzen plaatsvindt.

Citaat van: maestro1971 op zo 05 jul 2015 - 16:42
Besides: er is nog steeds een kansje voor het Oosten van het land, dus wie weet... Ik zal het je in ieder geval niet kwalijk nemen als er niks bijzonders gebeurt ;-)

Haha gelukkig ;).

maestro1971

Citaat van: Jenkie op zo 05 jul 2015 - 16:44
Dus als ik het goed begrijp is het koufront al voorbij? Niet meer verkoeling?  :'( Het is hier nog 29,7 en benauwd warm...

Het koufront is hier nog niet gepasseerd ;-)

Mariska

Wat zal die ene bui boven België gaan doen? Aan kracht winnen of bij de grens weer verpieteren?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Arend

Behalve af en toe wat gerommel en wat spetters is hier nog weinig gebeurt. Maar laten we EC nog een kans geven.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

matroesjka-world

We hebben hier een enorme wolkbreuk gehad, straten stonden/staan blank, putdeksels kwamen omhoog !!

En wat een wind zat er in, niet normaal, ik was bang dat sommige bomen het zouden begeven.

Een paar donders zaten erbij, maar dat was alles.

Nu wachten op de volgende bui  ;D ;D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Jenkie

Citaat van: maestro1971 op zo 05 jul 2015 - 16:52
Het koufront is hier nog niet gepasseerd ;-)

Ik zou bijna zeggen gelukkig... Even wat verkoeling in huis ;-)

Bianca01

Regen en onweer in Hoorn...Hoop dat het nog even door gaat...wind gaat ook nog lekker...alles even doorwaaien. :)

PatrickM

Een beetje wind, wat gespetter, een klein aantal ontladingen en that's it helaas. Nu weer vrijwel windstil en blauwe lucht op komst. :)

HendrikJan

Is dat boven midden belgië niks? Ziet er vrij explosief uit dacht ik zo

Powered by EzPortal