Onweerskansen 03 t/m 05 juli 2015

Topic gezien door 77349 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 03 jul 2015 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Reutel

Eens kijken wat die bui boven midden België gaat doen voor ons...  8)

Joep

KNMI Guidance

NEERSLAG:

CAPE actueel van 400-700 in het NW tot 2000-4000 J/kg in ZO. Schering neemt toe naarmate de bases lager worden en hoogtetrog dichterbij komt. Actueel convectieve modus matig georganiseerde multicel tot pulse storm, bij vore MCS tot supercel. Actueel dus enkele losse onweersbuien, met wel forse neerslagintensiteiten. Bij de vore grotere onweerscomplexen, met hagel en lokaal veel neerslag. KOUW met 30% op meer dan 200 ontladingen per 5 minuten per SGG. Harmonie circa 300 in SGG. Grootste kans conform het weerbeeld.

Johannes96

Wat een onweer alweer hier in Friesland  :o zeer zware donders en hele felle flitsen steeds weer

Mrkos

Citaat van: Johannes96 op zo 05 jul 2015 - 12:45
Wat een onweer alweer hier in Friesland  :o zeer zware donders en hele felle flitsen steeds weer
Ziet er goed uit daar! Helaas gaan beide buien net langs Assen....

District

Citaat van: Johannes96 op zo 05 jul 2015 - 12:45
Wat een onweer alweer hier in Friesland  :o zeer zware donders en hele felle flitsen steeds weer

Hier in Heerenveen niets van onweer te merken  >:(

Joep

Update 12:30 uur
Situatie om 12:30 uur. Nabij of iets voor de rode lijn ontstaan de zwaarste buien.
Situatie om 12:30 uur. Nabij of iets voor de rode lijn ontstaan de zwaarste buien.

Er zijn inmiddels een aantal forse onweersbuien ontstaan die het midden, maar vooral ook het noorden en noordoosten van het land aandoen. Bij deze buien is veel bliksem waargenomen en hagel tot 1,5 cm in doorsnede. Deze buien zijn vermoedelijk nog maar een 'voorproefje' van het zware weer dat later in de middag over het land gaat trekken.

De situatie rond het middaguur is in het plaatje hiernaast geschetst. De rode lijn geeft de voorzijde aan vanaf waar de zware buien van vanmiddag zich nu bevinden, maar voor een deel ook nog gaan ontstaan. Want Weerplaza verwacht dat deels vóór deze rode lijn uit, ook al zware buien tot ontwikkeling kunnen gaan komen. Dat zal dan vooral in de oostelijke helft van Nederland zijn.

Vanaf 14:00 uur zullen de buien ons land gaan aandoen, rond 17:00 uur bereiken ze het midden van het land en rond 20:00 uur zullen ze het oosten en noordoosten van het land geleidelijk gaan verlaten.

Weatherman

Citaat van: Joep op zo 05 jul 2015 - 12:48
Update 12:30 uur
Situatie om 12:30 uur. Nabij of iets voor de rode lijn ontstaan de zwaarste buien.
Situatie om 12:30 uur. Nabij of iets voor de rode lijn ontstaan de zwaarste buien.

Er zijn inmiddels een aantal forse onweersbuien ontstaan die het midden, maar vooral ook het noorden en noordoosten van het land aandoen. Bij deze buien is veel bliksem waargenomen en hagel tot 1,5 cm in doorsnede. Deze buien zijn vermoedelijk nog maar een 'voorproefje' van het zware weer dat later in de middag over het land gaat trekken.

De situatie rond het middaguur is in het plaatje hiernaast geschetst. De rode lijn geeft de voorzijde aan vanaf waar de zware buien van vanmiddag zich nu bevinden, maar voor een deel ook nog gaan ontstaan. Want Weerplaza verwacht dat deels vóór deze rode lijn uit, ook al zware buien tot ontwikkeling kunnen gaan komen. Dat zal dan vooral in de oostelijke helft van Nederland zijn.

Vanaf 14:00 uur zullen de buien ons land gaan aandoen, rond 17:00 uur bereiken ze het midden van het land en rond 20:00 uur zullen ze het oosten en noordoosten van het land geleidelijk gaan verlaten.
Toch wel voor hier ? want iemand bij mij hier zij dat we niks krijgen ? wan t die wil op het terras een drankje doen, ik zij hou de lucht wel in de gaten.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerfreak 1337

Hirlam zit er vrij goed op actueel. Volgens het model moet het in België zodadelijk langzaam gaan ploffen. :) Enige wat hirlam mist is de buien die nu over Friesland en omstreken trekken.

Eerste kaart is wat het model voor dit moment berekend had.
Tweede kaart is voor 16:00 en de laatste voor 19:00.
(Kaarten alleen zichtbaar voor leden)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Stephanie

Citaat van: Reutel op zo 05 jul 2015 - 12:36
Eens kijken wat die bui boven midden België gaat doen voor ons...  8)
Niet zo veel vrees ik, zakt een beetje in :(

HendrikJan

Mooie webcam(s) in groningen, goede beelden op de buien.
http://ringnoord.bouwwebcam.nl/

Weatherman

Citaat van: Stephanie op zo 05 jul 2015 - 13:01
Niet zo veel vrees ik, zakt een beetje in :(
Er moet toch echt wat komen zeer zeker voor de natuur. ???
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Stephanie

Citaat van: Weatherman op zo 05 jul 2015 - 13:02
Er moet toch echt wat komen zeer zeker voor de natuur. ???
Het écht onweer (op het koufront) moet nog komen, niets aan het handje!
Blijft natuurlijk lastig te bepalen of wij ook flink onweer krijgen, maar ik heb goede hoop 8)

Weatherman

Citaat van: Stephanie op zo 05 jul 2015 - 13:05
Het écht onweer (op het koufront) moet nog komen, niets aan het handje!
Blijft natuurlijk lastig te bepalen of wij ook flink onweer krijgen, maar ik heb goede hoop 8)
mooi zo, en wanneer zou dat komen. We willen met paar even drankje doen op het terras.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jornonweer

Kan elk moment losgaan.. ik zie vanuit België richting nederlands Limburg een stapelwolken flink doorschieten
Danger is real, fear is a choice.

GeneralDuke

Citaat van: jornonweer op zo 05 jul 2015 - 13:08
Kan elk moment losgaan.. ik zie vanuit België richting nederlands Limburg een stapelwolken flink doorschieten

Dan vang ik ze zo op ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Reutel

Citaat van: Stephanie op zo 05 jul 2015 - 13:05
Het écht onweer (op het koufront) moet nog komen, niets aan het handje!
Blijft natuurlijk lastig te bepalen of wij ook flink onweer krijgen, maar ik heb goede hoop 8)

Ik heb ook goede hoop. We zullen niet het zwaarste onweer krijgen denk ik, dat is voor de oostelijke provincies. Maar toch zeker een paar flinke klappers met een plens regen.  :D

Citaat van: Weatherman op zo 05 jul 2015 - 13:08
mooi zo, en wanneer zou dat komen. We willen met paar even drankje doen op het terras.

Na drie uur schat ik, schiet maar op dus! ;)

Marsel

Intense lijnvormige echo boven W-BE momenteel. Blijft mooi om te zien. Kunnen overigens zware windstoten opzitten aangezien de hoogtestroming vanuit het zuiden nu goed begint aan te spannen op nadering van de hoogtetrog.

District

na de buien van net, komt de zon weer door. Gelijk vies benauwd weer >:(

Reutel

Citaat van: Marsel op zo 05 jul 2015 - 13:12
Intense lijnvormige echo boven W-BE momenteel. Blijft mooi om te zien. Kunnen overigens zware windstoten opzitten aangezien de hoogtestroming vanuit het zuiden nu goed begint aan te spannen op nadering van de hoogtetrog.

Gaat nog wat worden met de Tour, hoop dat ze hun regenjasje bij hebben.  ;D

Weatherman

Citaat van: Reutel op zo 05 jul 2015 - 13:12
Ik heb ook goede hoop. We zullen niet het zwaarste onweer krijgen denk ik, dat is voor de oostelijke provincies. Maar toch zeker een paar flinke klappers met een plens regen.  :D

Na drie uur schat ik, schiet maar op dus! ;)
Dankje  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal