Onweerskansen 03 t/m 05 juli 2015

Topic gezien door 77351 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 03 jul 2015 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Dank voor de complimenten voor hen die het aangaat.

Vwb de actuele sitautie icm 00z ouput van vannacht zie ik nog even geen rede om af te wijken van de laatste update van gisteravond. Hoogtetrog krijgt z'n invloed al duidelijk over W-FR met langs het frontvlak zoals verwacht vorming van een MCS-like buiengebied. Even kijken waar dat naartoe loopt want dat zou begin van de middag nog wel eens voor het westen van de Benelux van belang kunnen zijn. Gezien het wispelturige gedrag van dergelijke clusters (propagatie vs regeneratie) moeten we ze nauwlettend volgen want in sommige modellen trekt het zwaartpunt via NW-FR en een stukje W-BE de Noordzee op terwijl de middag-/avondactiviteit met name over de centrale en oostelijke delen van de Benelux zou moeten trekken. In dat slechtste scenario valt het westen, en deels zuiden, buiten de boot. Maar goed, dat zijn details die we in deze situatie nog niet waar kunne maken. Nowcasten is het advies.

Verder tonen progtemps van de verschillende modellen uiterst agressieve windprofielen over met name de ESE-elijke delen van de Benelux en W-DU. SRH regelmatig >200 m2/s2 en CAPE richting of over 1500J/KG.Elke bui die zich daar vanmiddag in initiatiefase bevindt of geïsoleerd kan blijven heeft de potentie om supercellulair te worden. Modellen sturen verder, zoals gister aangegeven, in een later stadium, vooral eind van de middag en het eerste deel van de avond, aan op lijnvormige clustering (MCS met interne oplijning) richting ENE-NL. (Zeer) zware windstoten zullen dan het voornaamste dreigement zijn. Al met al zeer interessante dag, die hopelijk een waardig eind van deze toch vrij imposante hittegolf zal zijn.

Ries

Wrf mooi in lijn met estofex ook. Ik hoop stiekem op links aangroei biven mn hiofd ipv het ten zo zien missen... ;)

Martijn1978

Bedankt voor de update. Bedankt aan allen die er (veel) tijd in steken om ons op de hoogte te houden.


lander20

zit al wel flink wat onweer in Frankrijk momenteel! :)  pffft katertje van gisteren komt precies dubbel zo hard aan met dit weer  :o  :P

Weatherman

Temperatuur stijgt nauwelijks, veel bewolking.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Kialna

Ik ben benieuwd. Ik moet zo naar Baarn en Boskoop... de terugrit naar Eindhoven kan dus nog spannend worden...
Stiekem een Ninja.

Tyshane

Wat een vooruitzichten weer, spannend hoor! Dat kan wel een een zeer prettig dagje voor ons severe weather liefhebbers worden. Ik ga zo naar een feest waar ik moet fotograferen, beetje balen dat het precies vandaag is. Maar goed, ik heb wel alles bij me qua equipment en een schitterend uitzicht, dus wat let me om me plots te gaan richten op den hemel!  ;D

Geniet er allemaal van, eerst een mooie ochtend en daarna wellicht heftig weer, ik lees het allemaal vanavond weer!  ;)

P.s. Het is nu al een gedenkwaardige zomer wat mij betreft, en dan zijn we nog maar net begonnen.  Dan hebben we juli en augustus nog! 8)

lander20

begint op te warmen hier!  8)

estofex spreekt zelfs van mogelijke derecho met extreme windstoten!!!

jornonweer

Citaat van: lander20 op zo 05 jul 2015 - 09:54
begint op te warmen hier!  8)

estofex spreekt zelfs van mogelijke derecho met extreme windstoten!!!
in Duitsland wel ja
Danger is real, fear is a choice.

martijn

ook een bui met eerste onweer nabij Utrecht

Kres

Onweer te horen aan de westkant van Utrecht. Zojuist ook een heel korttstondig buitje gehad.De Meern.

boxer


Reutel

Zozo, dus toch een level 3 van Estofex, weliswaar net buiten onze landsgrenzen.  :o Als ik vandaag zou gaan chasen dan zou ik het wel weten. Bij Nijmegen een kilometertje of 50 de grens over, terrasje pakken en onder het genot van een Grosse Weisse het internet op. Beetje nowcasten, zorgen dat de BOB voldoende water drinkt, en een lekkere bratwurst. Dat zou ik wel nodig hebben want moeder natuur trekt daar waarschijnlijk alle registers open voor een knallende show met alles er op en er aan.

Helaas blijf ik vandaag gewoon in Tilburg, hopelijk activeert de boel op tijd zodat we toch wat mee krijgen van het spektakel!

boxer

Hopelijk heft dit vroege onweer en regenbui geen invloed op de rest van de dag :P

Reutel

Wow kijk de radar dan, het activeert als een malle boven Nederland  :o

https://twitter.com/helgavanleur/status/61760742848807936/photo/1

Edit Jan: Betere radar wat ook beter inlaad en belangrijker. Juiste personen ;) http://stormarchive.nl/live/

Weatherman

Citaat van: Reutel op zo 05 jul 2015 - 10:23
Helaas blijf ik vandaag gewoon in Tilburg, hopelijk activeert de boel op tijd zodat we toch wat mee krijgen van het spektakel!
laten we ervoor duimen. En als het nu al snel activeert geeft dat wel hoop voor vanmiddag
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Reutel

Citaat van: Weatherman op zo 05 jul 2015 - 10:29
laten we ervoor duimen. En als het nu al snel activeert geeft dat wel hoop voor vanmiddag

Niet te veel activeren hoor, dan is de energie weg voor de Grande Finale vanmiddag. Maar spannend is het zeker!

Weatherman

Citaat van: Reutel op zo 05 jul 2015 - 10:32
Niet te veel activeren hoor, dan is de energie weg voor de Grande Finale vanmiddag. Maar spannend is het zeker!
Ja dat is waar ook, en spannend nou en of  ::)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

densta

Ik moet t nog zien allemaal. Had de temp veel hoger verwacht. De wind is fris en alles zit pot dicht. (Zevenaar).
Moet er ook bij zeggen dat ik totaal geen fan ben van dit soort voor overdag. Doe mij maar lekker chaos in de avond uren.

mroffica

LOL m'n vrouw noemde me nerd omdat ik de situatie spannend vind van vandaag hahaha
For the love of LiGhTnInG

Powered by EzPortal