Onweerskansen 03 t/m 05 juli 2015

Topic gezien door 77356 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 03 jul 2015 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zorba

Petje af Marsel, klasse update!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op za 04 jul 2015 - 23:39
Mooie update Marsel. Nieuwe Harmonie is vrij explosief! Heel het land krijgt wat. Kan wat worden morgen! :o





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dondertje127

Nou.... Eerste buitjes lijken nu te ontstaan rondom de grens van FR en Belgiƫ op de radar. Ik hoop morgen dat de zon en de temperatuur heet genoeg is om voortijdig al het eventuele water van vannacht te verdampen. Ik hoop liever pas dat het in de avond komt. Van mij mag het dan wederom lager dan een uur blijven rondspoken. Zo'n onweer als afgelopen donderdag mag maar dan nog langer.

Eigenlijk hoop ik dat het onweer tot na middernacht nog actief is, dan komen we direct op 14 onweersdagen.

Edit: Buitjes rond de grens FR-B storten al weer in.

maestro1971

Ik plaats vrijwel nooit berichten hiero, lees altijd wel fanatiek mee, maar wil nu ff tussendoor iedereen bedanken die tijd en energie steken in het plaatsen van verwachtingen / updates!

Joep


Giso84

Citaat van: maestro1971 op zo 05 jul 2015 - 00:06
Ik plaats vrijwel nooit berichten hiero, lees altijd wel fanatiek mee, maar wil nu ff tussendoor iedereen bedanken die tijd en energie steken in het plaatsen van verwachtingen / updates!

En hier sluit ik me bij aan, dank allen!
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

vossejongk

Nog iemand op chase omgeving Zutphen? Ik heb eigen vervoer!

mroffica

Ja idd de mensen die de updates maken verdienen wel een bedankje. Deze van Marsel was ook weer fijn. Morgen leuke dag 2 passies volgen wielrennen en onweer.
For the love of LiGhTnInG

alfons

Ook mijn dank gaat uit naar Marsel en de rest van de crew.
Ik heb nog wel een vraag , Wat is belangrijker voor de vorming van de buien voor morgen. Warme vochtige lucht die voor voeding zorgt of droge hete lucht om de cap te doorbreken [ deksel ] ? Of is dit hierbij niet van toepassing?

JanErmers

thnx voor de updates, 
Schoonouders komen op bezoek morgen ... ::) dat word "discussie" want ik moet natuurlijk op chase  :P schoonouwelui komen volgende week zondag maar terug  ;D

alfons

Citaat van: JanErmers op zo 05 jul 2015 - 00:41
thnx voor de updates, 
Schoonouders komen op bezoek morgen ... ::) dat word "discussie" want ik moet natuurlijk op chase  :P schoonouwelui komen volgende week zondag maar terug  ;D
Je kunt ze ook gezellig meenemen natuurlijk ;D

onweerdetectie1449

Er ontstaan nu wat buitjes in het noorden van FR  8)

MarkNL

Estofex komt met een level 3 voor west-Duitsland, 2 voor midden/oost-Nederland en 1 voor de rest.



CiteerA level 3 was issued for N Germany mainly for the damaging wind gusts, large and very large hail, tornadoes and excessive precipitation.

A level 2 was issued for parts of Benelux, NE France, S Denmark, NW Poland and parts of Germany mainly for the damaging wind gusts, large and very large hail, tornadoes and excessive precipitation.

A level 1 was issued for France, Denmark, S Germany, W Poland, W Czech Republic, W Austria, parts of Italy and Switzerland mainly for the large hail, severe wind gusts and excessive precipitation.

Meer info: http://www.estofex.org

jornonweer

Wow zit op de rand vandere level 3.. er gaat sowieso op meerdere plaatsen schade zijn morgen.. alles is mogelijk morgen, hagel/wind/waterschade  :o
Danger is real, fear is a choice.

flyineddy

Er ontstaan nu her en der wat pittige buitjes.
De eerste paar ontladingen zijn al te zien op blitzortung.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dondertje127

Ben erg moe heb nog niet geslapen maar plots regent het hier uit een lokale wolk. Niet hard, lekker zomers regenbuitje. Zag inderdaad al wat bliksemactiviteit in Belgiƫ bij Namur en Brussel.

Tis nu gestopt met spetteren, maar wel half bewolkt. De wolk hangt nog boven ons. Nu toch proberen slapen.

Unknown-user1778

Omg een level 3!
Dat wordt dus Duitsland in.
Lijkt wel een beetje hetzelfde 'path' als die vorige flinke onweersbui 9-6-2015.
Toen lag het zwaartepunt bij dusseldorf - essen als ik me goed herinner.
Veel plezier mede chasers! Dit gaat leuk materiaal opleveren.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Vanochtend enkele regen en oweersbuien in het zuidoosten . Vanmiddag van het zuidwesten uit kans op onweersbuien en naarmate meer naar het oosten is de kans groter op zwaardere buien. Kijkende naar de CAPE en en Shear dan zien we in het oosten een smal gebied met 2000 J/KG en effectieve shear maximaal van ca 45 kn op een klein gebied (In het oosten :convectiemodus MCS) en op een groter gebied CAPE 1000-2000 met Shear rond 30 kn (convectiemodus Impulsestorm). Kijkende naar Harmonie00 dan is de kans op 200 ontladingen zeer in het oosten noordoosten lokaal mogelijk. Ook INDECS laat een kans van 68 % zien op >= 200/5min voor het noordoosten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Robin

Harmonie heeft de huidige buien niet voorzien, WRF 15z van gisteren daarentegen (enigszins) wel.


Jan van Ooijen

WRF laat al enkele weken zien in buiensituaties dat ze er goed bijzitten iit de andere modellen. Hier de recente run van WRF-ARW











Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal