Onweerskansen 03 t/m 05 juli 2015

Topic gezien door 77523 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 03 jul 2015 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Reutel op za 04 jul 2015 - 20:45
Ben benieuwd waar Marsel straks mee gaat komen. Vooralsnog lijkt het gehele oosten van NL morgen de beste kaarten te hebben. Een level 3 warning van Estofex voor die regio lijkt me niet ondenkbaar...
Almost done ;).

Marsel

Update onweerskansen t/m zondagavond 05 juli
Nu we zeer waarschijnlijk het eind van de eerste hittegolf van 2015 naderen, eindigt ook ons tijdelijke onweersachtige uitstapje. Immers, met de onweerssituatie van morgen wordt de tropische luchtmassa, over de gehele diepte van de atmosfeer dit keer, definitief uit ons land verdreven. De vraag is daarbij even op welke manier de warme lucht de deur wordt gewezen. Hieronder gaan we, op basis van 12z output van de verschillende rekenbreinen, een gooi doen naar de situatie van morgen om eea in een verwachting te vatten. De kaarten liegen er wat dat betreft niet om, al is eea wel wat complex. Laten we hopen op een waardig afscheid van deze warme periode...

Kort synoptisch
Wederom is vandaag door een vore, met duidelijk verhoogde theta-W en gebruikelijke windsprong, de warmste lucht aan de grond richting DU verdreven. De vore, en dus ook de grootste bulk aan onstabiliteit, loopt vanavond en vannacht vanuit C-DU richting SW-FR en zal morgen(na)middag een belangrijke rol spelen. Ten westen van ons land is verder, grofweg vanaf NW-FR via SE-UK richting de Noordzee, een KF aanwezig dat langzaam steeds meer parallel aan de bovenstroming komt te liggen. Daarmee wordt de oostwaartse verplaatsing bemoeilijkt hetgeen betekent dat de Benelux t/m morgenmiddag aan de warme kant vertoeft. Het KNMI noemde dit frontale systeem eerder vandaag overigens een occlusie met KF eigenschappen.

Het systeem markeert, ongeacht de naam van het beestje, de definitieve overgang naar koelere lucht ten westen ervan en zolang het front nog niet is gepasseerd blijven onweerskansen bestaan aangezien op hoogte, zij het iets afgevlakt, de EML met name richting het oosten nog redelijk intact blijft en daarmee dus ook een belangrijke bron van onstabiliteit. Pas morgen, als een verscherpende hoogtetrog op de frontale zone inloopt, veranderd de configuratie, wordt het status quo doorbroken en zien we zowel de warme als koude luchtmassa in beweging komen. Vooral het oosten komt daarbij weer wat dieper in de warme lucht.

Eerst vanavond en vannacht
Zoals in de openingspost en zojuist nogmaals aangegeven, bestaat zolang we aan de warme zijde van het front zitten de mogelijkheid op een in dit geval elevated onweer. Modellen zijn hierin voor vannacht nog steeds niet eenduidig. Het signaal dat verschillende rekenbreinen afgeven verraad echter wel dat we eea niet uit kunnen sluiten ondanks dat er geen duidelijke trigger aanwezig is. Het vochtiger worden van de midlevels op nadering van eerder genoemd front en de nog aanwezige EML-achtige opbouw zouden voldoende kunnen zijn voor enige nachtelijke activiteit. Voorkeursregio's zijn mijn inziens met name het oosten van de Benelux en in mindere mate de centrale delen. Dus eigenlijk de regio's die het dichtst bij de warme lucht zitten. Het westen vertoeft al vrij dicht in de buurt van de frontale zone en daar erodeert volgens progtemps de EML enigszins weg, met afname van de midlevel onstabiliteit tot gevolg.

Als, en dat zeg ik er met nadruk bij, als er zich conform bijvoorbeeld Hirlam12z en WFR4km12z elevated buien voordoen is dat in een omgeving waar grofweg 30kt diepe schering staat en tussen de 500 en 1000 joule aan CAPE voorradig is vanaf de midlevels. Gezien de elevated aard geen schokkende waarden maar voldoende om er eventueel een lokaal vrij bliksemactief multicelulair geheel van te maken zonder dat het uit de hand loopt. Deze buien trekken dan tijdens de vroege ochtend NE-waarts richting DU weg. En keert de rust tijdelijk weer even terug.

Zondag overdag
Dan is het wachten op de lang verwachte hoogtetrog. Het systeem krijgt invloed met name tijdens de middag en is tegen die tijd negatief gekanteld en verscherpt enigszins op haar weg richting de Benelux. Juist die verscherping en stiekem toch rappe verplaatsing zorgt ervoor dat stroomafwaarts van de as sterke forcering als gevolg van PVA optreedt. Vanaf het moment dat er op het KF ingelopen wordt slaat er een actieve golf in de frontale zone waarbij de algehele activiteit ervan het sterk toeneemt en er tijdelijk weer enige WAA aan de oostkant optreedt. Dit hele proces begint eind van de nacht z'n resultaat te krijgen over WSW-FR alwaar zich op de golftop, volgens veel modellen, een actief buiige neerslagzone weet te vormen. Aan de oostkant van de hoogtetrog spant daarbij de bovenstroming sterk aan door de toegenomen (temperatuur)gradiënt en neemt aan de warme zijde van het front de onweersdreiging  rap toe.

Zondagochtend moeten we dan ook onze blik op het zuidwesten richten aangezien het me niets zal verbazen als er zich langs het frontvlak aan de warme kant in de buurt van het PVA maximum een geclusterde elevated buienzone, mogelijk (lijnvormig?) MCS, weet te vormen. Dit neerslagmaximum wordt door veel modellen in grove lijnen boven NW-FR en het Kanaal gegeven waarbij vanaf het begin van de middag dan vooral het westelijke deel van de Benelux ten prooi zou kúnnen vallen. De vraag is even of de track daarbij niet te westelijk is waardoor eea via NW-FR en W-BE de Noordzee op drijft.
Verder moeten we constateren dat de forcering in met name de westelijke helft sterk is maar juist daar de onstabiliteit aanmerkelijk minder groot zal zijn tov het (zuid)oosten. Wel worden deze buien in een omgeving gevormd waar 40-50kt diepe schering aanwezig is waarbij zware windstoten en veel water op korte tijd het belangrijkste gevaar zullen vormen.

Tot die tijd, dus tot begin van de middag, zien we dat er zich in de oude vore die vandaag passeerde boven het zuidoosten van de Benelux een separaat (thermisch) laagje ontwikkelt en dat het nog even goed kan aanwarmen. Afhankelijk van de hoeveelheid zon landinwaarts tot ergens tussen 25 en 30C, in het westen waarschijnlijk wat koeler. Daarmee vergroot de onstabiliteit en zien we dat dieper in de warme massa, vooral noord en oost van het grondlaag, de grondwinden gevaarlijk krimpen tov de aanspannende bovenluchtstroming hetgeen tijdens de middag de SRH behoorlijk doet vergroten tot vrij gemakkelijk >200 m2/s2. Tegelijkertijd loopt boven grote delen van NL de onstabiliteit op naar 1-1.5KJ, maar richting het (zuid)oosten van de Benelux al vrij rap naar 2.0KJ of meer waarbij de onstabiliteit diep kan zijn (FL350-400). Dat icm ruim 40kt diepe schering maakt het 's middags in de warme lucht tot een uiterst agressieve cocktail. Vooral als we weten dat later op de de middag in diezelfde hoek (dus met name de (zuid)oostelijke helft) convectie mogelijk even vanaf de grond gevoed is als het voldoende kan aanwarmen. Zwaar weer indices slaan dan ook met name richting de oostelijke helft van de Benelux flink uit (gunstige overlap CAPE-shear).

We moeten dan ook niet gek opkijken als in de loop van de middag aan de warme kant van het frontale systeem, vooral landinwaarts in een strook vanaf grofweg het midwesten van BE richting ENE-NL en oost daarvan, spontaan buien geïnitieerd worden. Enerzijds door dagelijkse gang, of op lokale convergentiezones, anderzijds door forcering agv de duwende hoogtetrog. Buien zullen in dit agressieve milieu, zeker in initiatiefase, in staat zijn om rap supercellulaire trekken te krijgen of uit te groeien tot één of meerdere serieuze supercells met alles erop en eraan. Denk vooral grote hagel (tot rond 4-5cm) en zeer zware windstoten (90-100km/h). Tornado kansen zijn uiterst klein vooral gezien schering in de onderste km zeer te wensen overlaat. Toch zijn LCL's lokaal relatief laag wat het eea niet volledig uitsluit. Dit laatste dan met name louter wanneer convectie volledig surface based is!
Terwijl buien met vrij hoge snelheden (gemakkelijk 40kt) NE-waarts zullen trekken treedt in een later stadium (namiddag/vroege avond) over met name ENE-NL waarschijnlijk enige lijnvormige clustering op waarbij wederom die zeer zware windstoten een belangrijk gevaar vormen, zeker wanneer zich gebogen segmenten voordoen. Door de hoge treksnelheid lijkt wateroverlast niet meteen een groot probleem, al is in deze situatie niets uit sluiten aangezien PW toch oploopt naar >35mm.

Terwijl dit hele proces tijdens de middag gaande is kantelt het polaire front om uiteindelijk halverwege avond achter de buien aan van SW naar NE over NL trekken om dan definitief de warmte te verdrijven. Daarna is de onweerskans per direct verkeken en keert de rust na een waarschijnlijk roerige middag en vooravond weer terug...

Bij dit hele verhaal dient men in het achterhoofd te houden dat de kaarten pikant zijn, en dat zware buien mogelijk zijn, maar dat regionalisering soms kan veranderen. Mocht dat zo zijn, is dit topic de plek om dat te lezen. We wachten het af.

Weatherman

Ik hou mijn camera maar paraat, zou vast wel wat komen, daar ben ik van overtuigd. hoe zwaar weet ik niet. Ik snap sommige termen niet vooral in de lijn van en hoe ik dat moet zien.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Energizer85

Marsel, zoals zovaak weer super bedankt! Ik ga voor dat MCS over t westen maargoed... inmiddels is t hier bijna fris te noemen na een week 25 plus! Tkoelt hier flink af momenteel...

LeMisérable

@Weatherman

Ooit van "verander" gehoord?
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Weatherman

Had mijn post net veranderd, dus is duidelijk.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Reutel

Duidelijk stuk Marsel. Gaat moeilijke keuze worden morgenmiddag, F1 kijken op tv of F5 rammen op de laptop.  ;D

Arend

Er zou toch onderhand iets moeten gebeuren op de grens Frankrijk/België voor vanavond/vannacht, tenminste dat is wat bijna alle modellen in een of andere vorm laten zien. Maar het blijft tot nu toe verontrustend rustig op de radars. KNMI geeft ook geen waarschuwingen meer voor vannacht.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op za 04 jul 2015 - 23:05
Er zou toch onderhand iets moeten gebeuren op de grens Frankrijk/België voor vanavond/vannacht, tenminste dat is wat bijna alle modellen in een of andere vorm laten zien. Maar het blijft tot nu toe verontrustend rustig op de radars. KNMI geeft ook geen waarschuwingen meer voor vannacht.

Was ook mijn gedachte. Opvallend dat zowel EC, GFS al Hirlam het eea blijven genereren...

alfons

betekend dit , wanneer er niks gebeurt boven Belgie \  N.W Frankrijk vannacht de buien morgen boven Nederland zwaarder kunnen uitpakken doordat het warmer kan worden omdat er geen restbewolking is die de warmte tegen kan houden?

Jan van Ooijen

Schitterende verwachting weer Marsel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Unknown-user1778

ik ga voor een SC in ESE. Misschien wat kilometers Duitsland inrijden.. morgen maar de radar goed in de gaten houden  :o

Unknown-user1778

nou ben ik vooral benieuwd wat estofex gaat plaatsen.. vind dat ze laat zijn dit keer

dondertje127

Ik wil ook wel chasen richting Duitsland, maar ben dan bang dat ik weer enorme hagelstenen mis. Bij de Veluwezoom zit ik wellicht ergens in de buurt goed. Aan de andere kant, naar Duitsland toe zijn ze waarschijnlijk nog verder geactiveerd. Hoop een keer enorme hagel kogels te zien vallen met eigen ogen.

GeneralDuke

Citaat van: alfons op za 04 jul 2015 - 23:19
betekend dit , wanneer er niks gebeurt boven Belgie \  N.W Frankrijk vannacht de buien morgen boven Nederland zwaarder kunnen uitpakken doordat het warmer kan worden omdat er geen restbewolking is die de warmte tegen kan houden?

Denk het wel, dan blijft er namelijk meer eten over voor morgen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dondertje127

Ik hoop ook dat er vannacht niets komt. Maar volgens mij zie ik rondom Rocroi (N-FR) vlak onder de FR-B grens wel enkele kleine buitjes ontstaan op buienradar?

@ Alfons, en ook omdat de grond dan nog droog is waardoor warme lucht van de grond meer vrij spel heeft dan wanneer het heeft geregend. Een 2e factor.

hj32


Extremissimorum

Mooie update Marsel. Nieuwe Harmonie is vrij explosief! Heel het land krijgt wat. Kan wat worden morgen! :o

peter 76

Estofex komt met een 3 voor oostkant NED denk ik de rest een 2 er omheen, vingerspitzen........ ;), onzin er is van alles mogelijk kijk naar KNMI vandaag ...., kwam ook niet uit en wel 4 keer aangepast, de verwachting is gewoon heel precair, De modellen worden het wel langzaam eens maar dan moet het ook nog maar ff gebeuren, er is gewoon niks lastiger voor een computer of meteoroloog om deze situatie te finetunen, dat kan gewoonweg niet, gewoon afwachten....

Powered by EzPortal