Onweerskansen 03 t/m 05 juli 2015

Topic gezien door 77354 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 03 jul 2015 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op za 04 jul 2015 - 14:07
Kan makkelijk, conv temp bereiken en dan kan het al los gaan. Dit is op radar niet te zien

Dan moet je die ook wel daadwerkelijk halen. En dat gaan we niet redden, althans niet voor de provincie Utrecht, met die westelijke wind. Om vrije convectie, dus zonder zetje van een convergentielijn oid, toe te staan heeft de atmosfeer momenteel temperaturen van hoog in de 30 nodig. Denk aan waarden >37C. Dat gaan we voor de route van de tour niet halen. Misschien doelde betrokkenen op de elevated buitjes die nu S-NL binnen komen?

Ik zal later vandaag een update online zetten voor morgen. Belooft in potentie een zeer interessante dag te worden....

Ries

Citaat van: Jan van Ooijen op za 04 jul 2015 - 14:07
Kan makkelijk, conv temp bereiken en dan kan het al los gaan. Dit is op radar niet te zien
Precies. Verraderlijke uitdoving op die lijn. Met de 32gr. (en stijgend) hier kan het zo onverwacht ploffen...hope so :)

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op za 04 jul 2015 - 14:17
Dan moet je die ook wel daadwerkelijk halen. En dat gaan we niet redden, althans niet voor de provincie Utrecht, met die westelijke wind. Om vrije convectie, dus zonder zetje van een convergentielijn oid, toe te staan heeft de atmosfeer momenteel temperaturen van hoog in de 30 nodig. Denk aan waarden >37C. Dat gaan we voor de route van de tour niet halen. Misschien doelde betrokkenen op de elevated buitjes die nu S-NL binnen komen?

Ik zal later vandaag een update online zetten voor morgen. Belooft in potentie een zeer interessante dag te worden....

Waarvan is die benodigde temperatuur voor vrije convectie afhankelijk?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op za 04 jul 2015 - 14:22
Waarvan is die benodigde temperatuur voor vrije convectie afhankelijk?

Veelal van de hoeveelheid warmte op hoogte maar ook de opbouw in de grenslaag (verhouding T/Td). In dit geval hebben we een uitgesproken EML boven onze hoofden. Dit fenomeen heeft bijna altijd een 'warme droge voet' aan de basis, vaak ergens tussen 950 en 700hPa. Die warmte op hoogte is de beruchte cap. Om daar 'voorbij' te komen hebben we dus erg hoge temps nodig. T925 ligt bijvoorbeeld later vanmiddag over C-NL tijdelijk op +24(!), terwijl op dat zelfde moment de T2m alweer gedaald is naar een graad of 28. Over een warme voet gesproken ;).


Joep

Op twitter wordt van alles voorspeld voor morgen

Zondag gerede kans op ONGEMEEN ZWARE buien: 35-70 mm. in half uur tijd lokaal. Windstoten tot 110 km./u. bij zwaar onweer en TORNADOKANS.

Martijn1978

Ik heb het KNMI de waarschuwingen voor vandaag en morgen ook al 6x zien aanpassen sinds vanmorgen.

Tam

Mn kleine zit te hopen op overstromingen zoals vorig jaar Augustus  ::)

dondertje127

Citaat van: Tam op za 04 jul 2015 - 15:06
Mn kleine zit te hopen op overstromingen zoals vorig jaar Augustus  ::)

Ahh wat schattuuhg :)

pietjelol

vandaag zullen we niet zo veel krijgen. Lucht is te droog. Maar zit eigenlijk niet te wachten op onweer voor morgen (bbq).

Tam

Zijn grootste avontuur ooit noemt hij het. We waren aan het wandelen op de veluwe naast deelen waar als ik het me goed herinner toen 97 mm op die dag viel.

Skroei

Afgerond 131 millimeter. In één uur tijd kwam er daar zelfs 76 millimeter regenwater in de regenmeter terecht...
Wij zaten toen in Otterlo / Veluwe ... ging er zeer heftig aan toe

Joep


dondertje127

Plots 36.6 graden in Arcen, wellicht nog een 37 graden haalbaar. Als de temperatuur nog even heel erg snel kan blijven stijgen dan hoop ik nog tegen beter weten in op een hitterecord. Het is in ieder geval mede weer een enorm goede voeding voor het onweer, voor de warme lucht die moet opstijgen.

Joep


ThaGhostNL

***Modbreak***

Het vriendelijke verzoek om van het forum geen slowchat te maken. Wil je chatten of dieper op de onweerskansen ingaan gebruik dan onze chatbox http://www.meteo-service.nl/index.php?action=chat
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Johann

Citaat van: Weatherman op za 04 jul 2015 - 14:01
Die maakt zich zelf compleet belachelijk zo.

"Dont't shoot the messenger", en al helemaal niet wanneer dit soort "uitlatingen" door de media (pers) worden aangehaald!

lander20

wrf laat flink signaal zien voor na 8u en vannacht :)

jornonweer

Danger is real, fear is a choice.

lander20

geen tijd om te plaatsen

kijk ff bij wrf kaarten: www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html :)
http://www.meteocenter.eu/WRF-forecast/CE/Central-Europe.html#model

wat me wel opvalt is dat er hogedruk in de buurt is wat buienvorming tegen kan gaan straks?

Unknown-user1778

buiencomplex n-fr deactiveerd  ??? ::) geen verkoeling  :'(

Powered by EzPortal