Onweerskansen 03 t/m 05 juli 2015

Topic gezien door 76768 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 03 jul 2015 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

dondertje127

Citaat van: Marsel op za 04 jul 2015 - 11:41
Nee, heeft meer weg van een back building MCS. Back building slaat op het opbouwen tegen de stroom in. In dit geval dus constant regeneratie aan de zuidzijde.

Dit fenomeen leek donderdag ook te gebeuren naar mijn idee. Met name ' savonds was dit het geval in deze streken. Wat zichtbaar was dat de bliksem aan de achterzijde toch soms weer dichterbij kwam en activeerde qua aantal ontladingen, en ook de donder op die momenten weer luider werden.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op za 04 jul 2015 - 11:41
Nee, heeft meer weg van een back building MCS. Back building slaat op het opbouwen tegen de stroom in. In dit geval dus constant regeneratie aan de zuidzijde.

Oke dank.

Wat wordt er verwacht voor die buien in Frankrijk? Komt dat hier langs?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

District

Als ik hier naar de lucht kijk zie ik dreigende wolken...(kastello's? noem je ze zo?). voor voor al warm en klam hier

Energizer85

Ben erg benieuwd of we in t westen nog wat gaan krijgen de komende 48 uur.... die zeewind is altijd zon spelbreker.. maar je weet t nooit...

dennis089

Zo'n publieks buitenthermometer+tijdindicatie (paal met rode cijfers) geeft 34 graden al aan in Echt. En dat voor 12:00u. Ik denk dat zonder interference het all time temp record wel zou gaan sneuvelen met nog 4u opwarming te gaan. Echter lijken de ploffers van Frankrijk mits ze op tijd zijn roet in het eten te gaan gooien!

marsel, wat kan ik verwachten van die ploffers, is dat potentieel SC waardig? Dan moet ik namelijk chase plannen maken :p

dondertje127

Aan de grond zijn al wel temperaturen van 36 graden hier en daar. Hoop dat ik nu wel eens een keer met eigen ogen hagelstenen zo groot als pingpong mag zien. Je kan het niet plannen naturlijk waar ze evt. vallen.

GeneralDuke

Dat ding in Frankrijk lijkt wel een hook te hebben, zie ik dat goed? Of is dat wishful thinking (of niet zo wishful...)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

lander20

Marsel je noemde gisteren in je bericht PVA+RI, bedoel je met RI een rechter ingang van een jet mee voor morgen?

Thunderfreak

Weet je wat ik haat?

Zoals Donderdag, niet weten waar het gaat gebeuren omdat verschillende modellen verschillende berekeningen laat zien. Nou dan besluit je naar de Veluwe te rijden en kom je voor de Noord tunnel in een file te staan want de tunnel moest zo nodig dicht. Het was 32 graden en amper drinken bij me, besloten om naar huis te gaan met als uitgangspunt gewoon weer het Westen aangezien er ook berekeningen waar dat er wel eens wat kon gebeuren.

Helaas bleek dat niet het geval en was de Veluwe ACHTERAF een goed besluit geweest!

Maar nu, ik werk tot 15.00 vanmiddag en kan er al iets met zekerheid vast gesteld worden waar er eventueel mooie dingen staan te gebeuren? Ga zelf uit van de Provincie Oost Brabant tot Provincie Luik.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

matroesjka-world

Citaat van: Jelte op za 04 jul 2015 - 10:42
Allemachtig, dat was indrukwekkend. Die bui boven de Wadden ging met het staartje net langs ons. Bizar snel kolkende luchten, iets wat op een inflow band lijkt die vanaf het wad de bui in wordt gezogen. Wolken die ontstaan, groeien, volledig op de kop worden gedraaid en weer oplossen binnen enkele minuten.
Vervolgens een korte en flinke windvlaag vanuit het noordoosten (waar de wind zuidoost hoort te zijn) die nog het meest lijkt op een fikse dustdevil en daarna stroomt er ineens voelbaar warmere lucht om me heen en is de bui voorbij.
Als dat ding daar op de Noordzee geen enorme waterhoos aan het bouwen is, weet ik het ook niet meer.

Hoe zal die bui zich gehouden hebben aan de kust van Schiermonnikoog?
Misschien net als bij jullie op Terschelling?
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Joep


Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 12 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.


Modellenbeoordeling.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een hogedrukgebied met centrum boven de noordelijke Noordzee beweegt noordwaarts en heeft een uitloper richting ons land. Deze uitloper maakt de komende 12 uur plaats voor een thermische vore die van het zuidwesten uit noordwaarts trekt. De vore beweegt noordoostwaarts en verlaat begin van de middag het noordoosten. De vore wordt gevolgd door een rug die zich vanuit Frankrijk geleidelijk over ons land uit breidt. Deze rug wordt op zijn beurt weer aangetast door een tweede thermische vore die zondagmiddag en -avond voor buienactiviteit in het hele land kan gaan zorgen. Hier loopt tevens een hoogtetrog op in, waarbij aan de oostflank de gradiënt sterk toeneemt op hoogte.

MODELBEOORDELING:
We bekijken deze situatie nu vooral conceptueel, omdat de grilligheid van het weertype ervoor zorgt dat modellen vooral indicatief gebruikt moeten worden. Voor wat betreft de buien van morgen: er is nu dus ook een dynamische forcering aanwezig de vorm van een hoogtetrog die in de avond het zuidwesten bereikt en dan over het land trekt. In de warme lucht boven het oosten kunnen ook buien vanaf de grond ontwikkelen, daar is de CAPE dan ook verreweg het grootst (2000+). Schering gaat hier richting 40 knopen doordat aan de oostflank van de hoogtetrog de gradiënt op hoogte toeneemt. Progtemps zijn niet altijd representatief om de verticale opbouw te duiden, omdat ze al verstoord zijn door progbuien. Convectieve modus minimaal goed georganiseerde multicel (MCS) of supercel. Fenomenen bij dit beeld: zware windstoten tot lokaal 100 km/uur, Harmonie komt hier ook mee), veel ontladingen (Harmonie komt tot 300 per 5, INDECS nog gereserveerd) en lokaal wateroverlast. Verwachte tijdsspanne: middag/avond van het zuiden uit. Echter, modellen berekenen ook al komende nacht enkele buiencomplexen. Die voorgeschiedenis kan de opwarming overdag temperen, zodat dat ingrediënt wegvalt of in mindere mate bijdraagt.

Aandachtspunten.

WIND:
Morgen bij buien kans op zware windstoten tot 100 km/uur. Harmonie heeft deze run een en ander wel afgebouwd.

BEWOLKING:
Aandachtspunt is nog steeds de stratus of mist in het uiterste noorden van de FIR. Wordt door alle modellen weergegeven en verlaat nu snel de FIR, maar kan morgen rondom de rug weer terugkeren richting het Waddengebied. Advectief van het zuidwesten uit enkele Cb's met toppen FL350/380, lijken weer in te storten. Verder landinwaarts kunnen op de vore enkele buien tot ontwikkeling komen, eveneens met toppen FL350. Morgenmiddag bkn Cb met toppen FL400 en hoger. In het oosten mogelijk ook vanaf de grond ontwikkeld.

NEERSLAG:
Van het zuidwesten uit enkele buien, mogelijk met onweer. Lijkt wel in activiteit af te nemen op dit moment. Modellen doen er ook niet veel meer mee. De vraag is of dagelijkse gang nog wat kan doen boven het oosten. Morgenmiddag van het zuidwesten uit kans op zware onweersbuien.

ZICHT:
Goed, in een (onweers)bui matig tot slecht. Vanaf vanavond kan de mist weer terugkeren in de FIR, eerst boven zee, morgen mogelijk in het Waddengebied.

TEMPERATUUR:
De maximale temperatuur wordt al aan het begin van de middag bereikt, daarna zal de westenwind de temperatuur in de loop van de middag omlaag brengen. Tx van 25 graden aan zee tot lokaal nog 35 graden in het zuidoosten van het land.

Joep

Buien ZW kakken in door voorbijkomend hoogteruggetje las ik

Thunderfreak

Weinig interessants denk ik vandaag. CIN is ook aanwezig.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Jelte

Citaat van: matroesjka-world op za 04 jul 2015 - 12:44
Hoe zal die bui zich gehouden hebben aan de kust van Schiermonnikoog?
Misschien net als bij jullie op Terschelling?

Ik weet het niet, hij liep wel precies langs de kust, dus ze zullen er weinig van gemerkt hebben. Maar aan alles kon je merken dat er een krachtig systeem in de buurt was.
Ik ben ook serieus blij dat hij niet over kwam. Geen lieverdje.
Marsel: vreemde windsprongen zaten er ook bij
Als je de grafiek bekijkt lijkt het net alsof de grafiek van noordoost naar noord naar noordoost terug gaat. Maar dat was niet zo, de wind kwam echt even uit alle richtingen. Hij heeft ook echt even strak uit het westen gewaaid en dan weer even uit het oosten en dan weer uit het noordwesten. Maar het ging zo snel dat het weerstation de vele richtingen niet heeft opgepakt denk ik. En inderdaad was het een stofhoos die langskwam als ik de mensen op mijn terrasje mocht geloven, de stoelen waaiden alle kanten op.
De bui werd gevoed vanaf het wad, zo leek het.
Nouja, als je nagaat dat de grafiek gemaakt is op een plek waar de bui niet eens overheen is gegaan, dan kun je nagaan wat er een kilometer of 10 verderop aan de hand moet zijn geweest.


Joep



Cdtj3

Citaat van: boxer op za 04 jul 2015 - 13:43
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1339937/meteogroup-halverwege-de-middag-flinke-onweersbui-boven-utrecht.html

Helderziende weerman zeg :o Kunnen we hier wel op het forum gebruiken voor de verwachtingen, nooit meer boze gezichtjes van: "het is hier niets geworden" ;)
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Weatherman

Citaat van: Cdtj3 op za 04 jul 2015 - 13:49
Helderziende weerman zeg :o Kunnen we hier wel op het forum gebruiken voor de verwachtingen, nooit meer boze gezichtjes van: "het is hier niets geworden" ;)
Die maakt zich zelf compleet belachelijk zo.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Kan makkelijk, conv temp bereiken en dan kan het al los gaan. Dit is op radar niet te zien
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TimK21

De buien voor vanavond en vannacht zijn gewoon compleet verdwenen uit de verwachtingen? Of lees ik daar overheen?
Challenge accepted!

Powered by EzPortal