Onweerskansen 03 t/m 05 juli 2015

Topic gezien door 76759 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 03 jul 2015 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Hier een citaat van Ben (Weerplaza)

Ik maak me toch enige zorgen om de kans op zware onweersbuien voor morgen. Er komt een goed gedefinieerd koufront aan, terwijl aan de voorzijde een thermisch laag boven Luxemburg nog zorgt voor gekrompen grondwinden in het oosten en zuidoosten van het land. Tegelijkertijd gaat de wind in de bovenlucht flink aantrekken (windschering 0-6 km gaat richting 20+ m/s) en verscherpt de bovenluchttrog zich. Er is daardoor genoeg dynamische optilling, naast het front zelf. Dan is er ook nog de thermische factor, met temperaturen van 30 tot 32 graden in de oostelijke helft van NL + B. De luchtmassa tussen 1 en 4 km is al dagenlang aantoonbaar erg onstabiel (sonderingen). Gisteren en vannacht ontbrak echter een sterk mechanisme om buien in W en NW-Frankrijk op grote schaal in gang te zetten. In Midden-Duitsland gebeurde zelfs helemaal niets. Dat zal dus morgen anders zijn.

Mijn inschatting: vanaf 13-14 uur ontwikkeling van zware onweersbuien in westelijk België en Zuidwest-Nederland, uitbreidend over de hele Benelux. Het heftigste werk zal wel voor de oostelijke provincies van NL zijn. Verder landinwaarts is het thermisch contrast ook groter en neemt de kans op zware windstoten toe, tot 90-100 km/uur. Door de grote onstabiliteit bestaat uiteraard ook kans op grote hagel, er zit ook nog een drogere laag rond ca. 700 hPa in eerste instantie.

Wie heeft zijn gedachten hier ook al over laten gaan?

Groeten, Ben
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Heel spannend dus  ;D en de telegraaf zit er dus finaal naast.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [


dennis089

Dat wordt chasen morgen :d
Kan iemand nog ff mijn vraagje beantwoorden?
Een SC is altijd een surface based storm?
(wanneer men spreekt van elevated is dan een SC uitgesloten)

dennis089

Ps; ploffertje boven n-frankrijk

Jelte

Allemachtig, dat was indrukwekkend. Die bui boven de Wadden ging met het staartje net langs ons. Bizar snel kolkende luchten, iets wat op een inflow band lijkt die vanaf het wad de bui in wordt gezogen. Wolken die ontstaan, groeien, volledig op de kop worden gedraaid en weer oplossen binnen enkele minuten.
Vervolgens een korte en flinke windvlaag vanuit het noordoosten (waar de wind zuidoost hoort te zijn) die nog het meest lijkt op een fikse dustdevil en daarna stroomt er ineens voelbaar warmere lucht om me heen en is de bui voorbij.
Als dat ding daar op de Noordzee geen enorme waterhoos aan het bouwen is, weet ik het ook niet meer.

Marsel

Citaat van: Jelte op za 04 jul 2015 - 10:42
Allemachtig, dat was indrukwekkend. Die bui boven de Wadden ging met het staartje net langs ons. Bizar snel kolkende luchten, iets wat op een inflow band lijkt die vanaf het wad de bui in wordt gezogen. Wolken die ontstaan, groeien, volledig op de kop worden gedraaid en weer oplossen binnen enkele minuten.
Vervolgens een korte en flinke windvlaag vanuit het noordoosten (waar de wind zuidoost hoort te zijn) die nog het meest lijkt op een fikse dustdevil en daarna stroomt er ineens voelbaar warmere lucht om me heen en is de bui voorbij.
Als dat ding daar op de Noordzee geen enorme waterhoos aan het bouwen is, weet ik het ook niet meer.

Foto's! Uiterst intens gebeuren inderdaad. Af en toe >60 dBz en toppen >13km.....

NitroGenetics

Citaat van: Jan van Ooijen op za 04 jul 2015 - 10:18
Hier een citaat van Ben (Weerplaza)
*KNIP*

dit viel mij immers ook al op dat de potentie van instabiele lucht grotendeels gespaard is gebleven gister in nw n frankrijk waardoor er immers een grotere vooraad onstabiele lucht aanwezig is dan modellen sugesteren, ook komen tempraturen in het oosten aldus lijkt het war hoger te zijn dan voorgaande runs, mijn menting komt dan ook wel overeen met wat ben idd verteld. ben benieuwd! aldus ook wat er vandaag gaat gebeuren

boxer

't mag van mij gewoon gaan gebeuren in heel NL...Lekker ploffen

lander20

toch een paar felle buien hoor in N Frankrijk momenteel  :)

Fluffje

 Knmi weet het ook allemaal niet meer, dan weer wel waarschuwing voor vandaag, dan weer niet, dan weer zuid/oost en nu weer het hele land.....  ???
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Jelte

Citaat van: Marsel op za 04 jul 2015 - 10:46
Foto's! Uiterst intens gebeuren inderdaad. Af en toe >60 dBz en toppen >13km.....

Geen foto's, wel een kort filmpje wat een beetje laat zien wat voor beweging er in de lucht zat. Helaas geen filmpje van de spectaculairdere stukken, maar het geeft een beetje een idee.


Channiej

Gaat goed los in Frankrijk... Komt dat nou naar NL of ene kant de zee op en andere kant DL in? Lijkt bijna een horizontale lijn te vormen

dennis089

de ploffers lijken richting z-o NL te gaan. Limburg krijgt een mooi schouwspel of het gaat er net onderdoor Duitsland in, dat kan ook. Laten we hopen van niet anders moet ik dadelijk nog km's maken voor een mini chase terwijl ik die liever voor morgen bewaar  :D

Reutel

Citaat van: Jelte op za 04 jul 2015 - 10:42
Allemachtig, dat was indrukwekkend. Die bui boven de Wadden ging met het staartje net langs ons. Bizar snel kolkende luchten, iets wat op een inflow band lijkt die vanaf het wad de bui in wordt gezogen. Wolken die ontstaan, groeien, volledig op de kop worden gedraaid en weer oplossen binnen enkele minuten.
Vervolgens een korte en flinke windvlaag vanuit het noordoosten (waar de wind zuidoost hoort te zijn) die nog het meest lijkt op een fikse dustdevil en daarna stroomt er ineens voelbaar warmere lucht om me heen en is de bui voorbij.
Als dat ding daar op de Noordzee geen enorme waterhoos aan het bouwen is, weet ik het ook niet meer.

Foto's en filmpjes, graag in 3D met Ultra Dolby Surround©, Jelte de Bofkont!!  8) ;D

Bijna 32 graden nu hier, wind uit het westen momenteel. Ben benieuwd hoeveel invloed die westelijke stroming gaat hebben op Tmax. As we speak zie ik midden Frankrijk ploffen als een ploffertjespan, op ramkoers B, NL en D.. Zou zo maar een spannende dag kunnen worden vandaag..  ::) 

GeneralDuke

Vraagbaak hier naartoe verplaatst: dat ding boven de Noordzee, is dat een squall line?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dondertje127

Dat er geen onweer zou komen vandaag ben ik niet bang voor. De vraag is niet of maar wanneer (hoe laat) de kneiters komen. Dat is wat ik vermoed.

lander20

die bui in het noorden van NL heeft rainrate's van 400mm+ p/hr  :o

onweerachtige buien trekken belgie (vooral west vlaanderen) binnen :)

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op za 04 jul 2015 - 11:28
Vraagbaak hier naartoe verplaatst: dat ding boven de Noordzee, is dat een squall line?

Nee, heeft meer weg van een back building MCS. Back building slaat op het opbouwen tegen de stroom in. In dit geval dus constant regeneratie aan de zuidzijde.

Powered by EzPortal