Onweerskansen 03 t/m 05 juli 2015

Topic gezien door 76721 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 03 jul 2015 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mrkos

Dinsdag weer een kans toch? Hoe staat het daarmee of is het daar te vroeg voor... ?

Arend

1 mm neerslag. :'( En over de grens ontploft het nu weer. Faalklimaat. Op naar nieuwe kansen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

lander20

wat een bui boven duitsland  :o zou me niet verbazen moest daar schade zijn

ik bedoelde met 50k nu gewoon 50000  :P

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op zo 05 jul 2015 - 19:19
Maar waar het om draait, en dat ontgaat velen, is dat de potentie die vandaag aanwezig was niet volledig is gebruikt en dat het beeld dat geschetst was niet waar is gemaakt. Het liep voor grote delen van NL namlijk anders. Dat het dan tot een paar onweersbuien komt waarin het op zeer lokale basis tot wind en waterschade komt is met het oog op de verwachting mooi meegenomen, maar voldoet wat mij betreft niet. We hadden, gezien de situatie, immers op veel grotere schaal (lees: lineair MCS en in initiatiefase zelfs losse supercells) 'last' van onweersbuien met alles erop en eraan moeten hebben. Dat is niet gebeurd, en daarom zijn 'we' deels de bietenbrug op gegaan.

Betekent dit dan dat er nu een bak CAPE of anderszins overblijft, dus dat een volgende trigger er nog wat mee zou kunnen? Of dissipeert dat gewoon op een of andere manier langzamerhand?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: Mrkos op zo 05 jul 2015 - 19:22
Dinsdag weer een kans toch? Hoe staat het daarmee of is het daar te vroeg voor... ?

Dinsdag lijkt niet heel bijzonder te zijn voor het overgrote deel van het land aangezien de warmste en meest onstabiele luchtmassa ons waarschijnlijk niet kan bereiken. We komen tijdelijk wel in warmere lucht terecht, maar onweerskansen nemen daarin nauwelijks toe. Vwb serieuze onweerskansen moeten we uiteindelijk de luchtsoort waar we de afgelopen dagen in vertoeft hebben zien terug te krijgen. Hooguit dat SE-NL even die luchtsoort opnieuw kan begroeten, met daar dan later op op dag de grootste onweerskans. Maar daarmee is het dan erg snel bekeken aangezien die warmte rap oostwaarts wordt weggevoerd.

Citaat van: GeneralDuke op zo 05 jul 2015 - 19:37
Betekent dit dan dat er nu een bak CAPE of anderszins overblijft, dus dat een volgende trigger er nog wat mee zou kunnen? Of dissipeert dat gewoon op een of andere manier langzamerhand?

Nee, die CAPE is direct verbonden met de opbouw van de warme lucht van de afgelopen dagen. Ook al 'gebruik' je die CAPE niet, als de luchtmassa verdreven is, zoals nu het geval, dan verdwijnt die CAPE dus met de luchtmassa mee. Boven ons land gaat na passage van de hoogtetrog, het front en de thermische vore niets meer gebeuren op onweersgebied. Ondanks dat het vandaag dus op veel plekken niet tot 'noodweer' kwam.

lander20

http://nl.sat24.com/nl/fr/visual ben ik nu gek of zie ik zelfs op de wolkenradar die eerste bui in duitsland (niet het lijnvormig complex maar die kleine bui ervoor) draaien?!!  :o

joboy52

Citaat van: lander20 op zo 05 jul 2015 - 19:49
http://nl.sat24.com/nl/fr/visual ben ik nu gek of zie ik zelfs op de wolkenradar die eerste bui in duitsland (niet het lijnvormig complex maar die kleine bui ervoor) draaien?!!  :o

je zou het bijna denken  :o

ron12

Mogelijk tornado in Werl (nrw)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Summer

Citaat van: Armand op zo 05 jul 2015 - 19:16
Welkom! Ook ik ben afkomstig uit Limburg en kan je inderdaad vertellen dat we dit seizoen al vaak buiten de boot zijn gevallen vergeleken met de een groot deel van Nederland. De natuur heeft de regen inderdaad het hardst nodig en de zomer gaat de komende dagen gewoon weer door, waardoor er weinig regen zal gaan vallen.

Dank je  :D
Laten we maar even afwachten tot dinsdag, dan zou er weer onstabiele lucht ontstaan, wellicht dat we daar een graantje van mee kunnen pikken in het zuiden  ::)

lander20

wat een downburst mooi filmpje hierboven  :o

hier nog eentje van uit duitsland  :o
https://www.youtube.com/watch?v=c67sY9AlOf4&feature=iv&src_vid=GFxUlpu46c8&annotation_id=annotation_1678992603
dinsdag nieuwe ronde met noodweer voor Duitsland ...

Weatherman

Citaat van: lander20 op zo 05 jul 2015 - 21:08
dinsdag nieuwe ronde met noodweer voor Duitsland ...
alweer voor hun  :'(
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

dennis089

helaas... het was niet voor ons besteed... ik heb zelfs nog 25euro besteed aan benzine en ben tot Essen gereden omdat daar vorig jaar juni het helemaal los ging. helaas was het dit keer pas achter hannover waar het gebeurde... dat is me toch net een 'bridge' to far aka 50 euro benzine kosten  ::)
tot zover is dit seizoen het meest teleurstellend wat ik heb mogen meemaken sinds mijn actieve deelname vanaf '09.
zelfs met die extreme hitte die voor mij het eerst was dat ik bewust zo heb mee mogen maken is er geen of nauwelijks onweer boven mijn hoofd geweest!
misschien hadden we iemand moeten offeren voor de weergoden  :(

dondertje127

Waar in Duitsland dinsdag? En als het niet ver weg is, gaat er dan iemand chasen die toevallig langs Arnhem of Velp komt? Zou zo ontzettend graag een keer mee willen! Uiteraard ben ik altijd bereid benzinegeld mee te betalen voor de (extra) gemaakte kilometers. Die filmpjes zijn razend overtuigend! Ben dol op down/microbursts en grote hagel. Niet alleen het onweer. Hoop het dolgraag eens vast te leggen met foto's en video. Zulke grote hagel heb ik helaas nog nooit mogen aanschouwen met eigen ogen.

Groetjes.

keesu

Marcel / Jan, bedankt weer voor jullie mooie bijdragen, geschreven teksten, uitleg, reacties en geuploade plaatjes.
Top, dank jullie wel!! Op naar de volgende kans.

Eric

Hee Marcel / Jan / Wilfred ! Op dit moment verblijf ik in Trier en heb het hier ff zien flitsen en horen donderen in de verte. Ik volg jullie dus ook op mijn vakantie en wil jullie enorm danken voor de updates en xtra info. Zo ben ik toch nog een bietje toes!

Marsel

Citaat van: lander20 op zo 05 jul 2015 - 21:08
wat een downburst mooi filmpje hierboven  :o
hier nog eentje van uit duitsland  :o

Damn dat gaat erg hard zeg....Er is daar op veel meer plekken in DU een hoop kapot gegaan vandaag. :o

@dondertje en Dennis
Ook ik heb vandaag op een verre rommel na niets van het onweer meegekregen. Mooie luchten dat wel, maar dan nog, het voelt enigszins rot. Ook dat hoort bij deze tak van sport. Onderdeel van het forecasten en het beleven van zwaar weer blijft mijn inziens ook de voorpret die we hier onder 'soortgenoten' in goede sfeer met elkaar kunnen delen. Dat maakt het 'verlies' van vandaag misschien minder bitter. Ik heb de afgelopen hittegolf intens genoten. Niet alleen van de onweerskansen en de hitte, maar net zo goed van het levendige forum waar met enige regelmaat flink werd gepost.

Daarom wil ik ook voor allen die de afgelopen week nuttige, waardevolle en spannende bijdragen hebben geleverd mijn dank uitspreken. Ook aan een ieder die zijn/haar waardering heeft uitgesproken. Zonder actieve leden stelt een forum niets, maar dan ook helemaal niets voor! Ik heb in ieder geval met veel plezier geforecast en zal dat bij de volgende kansen weer met hernieuwde moed doen. Op naar de volgende onweerssituatie!

dennis089

Citaat van: Marsel op zo 05 jul 2015 - 22:59
Damn dat gaat erg hard zeg....Er is daar op veel meer plekken in DU een hoop kapot gegaan vandaag. :o

@dondertje en Dennis
Ook ik heb vandaag op een verre rommel na niets van het onweer meegekregen. Mooie luchten dat wel, maar dan nog, het voelt enigszins rot. Ook dat hoort bij deze tak van sport. Onderdeel van het forecasten en het beleven van zwaar weer blijft mijn inziens ook de voorpret die we hier onder 'soortgenoten' in goede sfeer met elkaar kunnen delen. Dat maakt het 'verlies' van vandaag misschien minder bitter. Ik heb de afgelopen hittegolf intens genoten. Niet alleen van de onweerskansen en de hitte, maar net zo goed van het levendige forum waar met enige regelmaat flink werd gepost.

Daarom wil ik ook voor allen die de afgelopen week nuttige, waardevolle en spannende bijdragen hebben geleverd mijn dank uitspreken. Ook aan een ieder die zijn/haar waardering heeft uitgesproken. Zonder actieve leden stelt een forum niets, maar dan ook helemaal niets voor! Ik heb in ieder geval met veel plezier geforecast en zal dat bij de volgende kansen weer met hernieuwde moed doen. Op naar de volgende onweerssituatie!

inderdaad niet beter te verwoorden. iets trekt ons toch wekelijks en soms dagelijks terug naar dit forum en dat is toch een dikke pluim naar alle mannen die achter de schermen zorg dragen voor deze community en alle meteorologen en iets kundigere onder ons met de updates en alle leden daarnaast die de topics aanvullen, hetzij met off en ontopic berichten, teleurstelling uitingen en mooi beeldmateriaal. het hoort er allemaal bij en dat is wat dit forum zo levendig, menselijk en compleet maakt. niks aan veranderen.

GeneralDuke

Ik vind het keigezellig hier ;D Dat er nog veel kansjes komen deze zomer, zodat we elkaar nog vaker treffen hier.

Tijd voor de nodige evaluatie me dunkt: welke weermodellen zaten het beste? Ik heb ze zo gauw niet paraat (in beeld noch gedachten) dus ik hoop dat iemand deze vraag voor mij kan en wil beantwoorden :)

Op naar de volgende kansen!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dondertje127

Citaat van: dennis089 op zo 05 jul 2015 - 23:40
inderdaad niet beter te verwoorden. iets trekt ons toch wekelijks en soms dagelijks terug naar dit forum en dat is toch een dikke pluim naar alle mannen die achter de schermen zorg dragen voor deze community en alle meteorologen en iets kundigere onder ons met de updates en alle leden daarnaast die de topics aanvullen, hetzij met off en ontopic berichten, teleurstelling uitingen en mooi beeldmateriaal. het hoort er allemaal bij en dat is wat dit forum zo levendig, menselijk en compleet maakt. niks aan veranderen.

Ik sta er ook volledig achter, ook dat van Marsel.

dondertje127

Hagel tot 7 cm groot in in het Rheinland gebied in de buurt van Koblenz/Bonn. Vooral de schade aan het einde door de hagel :o

Eronder staan ook nog enkele filmpjes van zondag en ook een van 6 juli. In die van 6 juli wordt verteld dat er in Sauerland hagelstenen vielen van 4 tot 9 centimeter groot! Ook in Rheinland Pfalz vielen zulke hagelbonken.


Bron: Wetteronline (ook de vet gedrukte tekst erboven

Link: http://www.wetteronline.de/fotostrecken/2015-07-05-uw?part=single

In Braunschweig-Waggum knickt ein Unwetter Bäume wie Streichhölzer um. Nicht ausgeschlossen, dass dort ein Tornado gewütet hat. Bild: Manuela Söllner

Powered by EzPortal