Onweerskansen 03 t/m 05 juli 2015

Topic gezien door 76692 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 03 jul 2015 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeneralDuke

Ik heb ook die lijn te pakken, lijkt idd op de radar op een squall line. Foto's zometeen :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Mrkos

Wel of geen onweer, jammer dan, maar wel afkoeling :D Van 28,5 hier na 24,5.... Heerlijk!

dondertje127

Ook in Velp zijn al een kwartiertje ofzo diepe dreunen te horen, maar ik weet niet waarvandaan. Ik zie niets op radars en bliksemdetectie in de buurt. Ik denk dat er terstond eentje aan het ontstaan is. Ik zie wel wat bloemkooltjes structuur tussen de betrokken hemel door, en donker is het nog niet echt, al wordt het nu wel ietsje donkerder na pas 20 minuutjes.

Nog voor er dreunen te horen waren, waren er wel windstoten zo'n a 3 kwartier geleden geloof ik. Ik hoop dat er nog een flinke verassing komt voor het Rijk Arnhem en Nijmegen en rondom de Veluwe.

Mag ik trouwens vragen wat 50k (als voorbeeld) en kt betekenen in gewone mensentaal? Zag ik meermalen langskomen, maar weet niet wat het inhoudt?

Peter730

In Nijmegen een goede regenbui met flitsen en donders........Marsel bedankt!  ;) :)

TimK21

Nou, dit wat nu over Nijmegen trekt kan ik amper een onweersbui noemen. Qua water is het net genoeg om alles nat te maken en het zijn slechts heel sporadische donders. Maargoed, het is iets.
Challenge accepted!

Peter730

Citaat van: TimK21 op zo 05 jul 2015 - 18:19
Nou, dit wat nu over Nijmegen trekt kan ik amper een onweersbui noemen. Qua water is het net genoeg om alles nat te maken en het zijn slechts heel sporadische donders. Maargoed, het is iets.

Tja ik had nergens meer op gerekend, maar het had natuurlijk veel meer mogen zijn  8)

GeneralDuke

Ook niet gauw tevreden he Tim :P

Citaat van: dondertje127 op zo 05 jul 2015 - 18:12
Mag ik trouwens vragen wat 50k (als voorbeeld) en kt betekenen in gewone mensentaal? Zag ik meermalen langskomen, maar weet niet wat het inhoudt?

50k is denk ik 50.000. kt is de afkorting voor knopen, (zee)mijlen per uur. 10kt is ongeveer 5m/s, wat dan weer 18km/h is.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dondertje127

Ook in Velp regent het nu wat. Onweer valt (nog) tegen, al was een klein rommeltje dichterbij. Wel is het nu grijs in het Zuiden. En op de radar zie ik dat het ons schampt. Ik had veel meer verwacht :(. Er ontstaan zeker geen nieuwe meer? Alles erachter klaart op. Niet zozeer dat we al aardig wat onweer hebben gehad (vaak 1 klaps of heel kort dit jaar)maar voor een dag waar veel verwacht wordt ben ik teleurgesteld.

TimK21

Citaat van: GeneralDuke op zo 05 jul 2015 - 18:22
Ook niet gauw tevreden he Tim :P

50k is denk ik 50.000. kt is de afkorting voor knopen, (zee)mijlen per uur. 10kt is ongeveer 5m/s, wat dan weer 18km/h is.

Het gaat niet om gauw tevreden zijn, maar het is een relatief iets. Wanneer je al dagenlang van allerlei media voorgeschoteld krijgt dat het gaat knallen, ga je daar op een gegeven moment ook op rekenen. En ik heb nergens gelezen dat er mensen een slag om de arm hielden, erbij vermeldden dat het niet zeker was, dat er nog wat onzeker factoren zijn, en dat het dus ook met een sisser zou kunnen aflopen. Ja, lokaal zouden er verschillen zijn, maar iedereen was het er unaniem over eens dat het zou gaan knallen. Dus men hield rekening met vanalles, maar het zou hoe dan ook flink gaan regenen en onweren. En uiteindelijk 10 donders en nog geen 3 millimeter regen. Tussen die einduitslag en de initiële verwachting van (zelfs) vanmorgen nog zit een gigantisch verschil.
Challenge accepted!

Tam

Maar het ging ook knallen. Midden in het level 3 gebied van estofex

dondertje127

Citaat van: TimK21 op zo 05 jul 2015 - 18:28
Het gaat niet om gauw tevreden zijn, maar het is een relatief iets. Wanneer je al dagenlang van allerlei media voorgeschoteld krijgt dat het gaat knallen, ga je daar op een gegeven moment ook op rekenen. En ik heb nergens gelezen dat er mensen een slag om de arm hielden, erbij vermeldden dat het niet zeker was, dat er nog wat onzeker factoren zijn, en dat het dus ook met een sisser zou kunnen aflopen. Ja, lokaal zouden er verschillen zijn, maar iedereen was het er unaniem over eens dat het zou gaan knallen. Dus men hield rekening met vanalles, maar het zou hoe dan ook flink gaan regenen en onweren. En uiteindelijk 10 donders en nog geen 3 millimeter regen. Tussen die einduitslag en de initiële verwachting van (zelfs) vanmorgen nog zit een gigantisch verschil.

Oh, zo te zien had iemand het al eerder gevraagd.

Het onweer is er alweer uit trouwens, nog niet eens 1 flits gezien. En dit alles wat Tim schrijft, is exact wat ik bedoel in mijn vorige post :)
Je leeft je er op dat moment ook naartoe, heeft zeker niets te maken met niet tevreden zijn ongeacht hoeveel onweersdagen je al hebt meegemaakt, maar de teleurstelling waarvan je dacht dat het groots werd die dag niet doorging. Ik had bij die windstoten al een vermoeden dat het niet veel zou worden ofwel helemaal niets, omdat ik op dat moment al dacht, dat er onweersbuien om ons heen waren gegaan (zonder radarbeelden). Er viel zelfs geen drup regen uit.

Dank voor het aanvullen Tim. Maar ondanks dat wel een 13e onweersdag op afstand (alleen een klein beetje gedonder), zij het wel de meest teleurstellende van het jaar. Nu wachten op hopelijk de volgende situatie deze zomer en weer verder.

Summer

Ik lees al vanaf donderdag mee op dit geweldige forum  :D
Volg alle updates en moet zeggen dat er hier veel goede informatie te vinden is, mijn complimenten daarvoor!
Ik ben woonachtig in het uiterste zuiden van Limburg en vandaag is welgeteld de allereerste bui gevallen sinds dat de hittegolf is begonnen.
Hoopvol heb ik steeds alle updates gelezen, maar helaas trok alles aan ons voorbij  :-\
De bui stelde niks voor, wel veel wind en sterke daling temp. van 29 graden naar momenteel 22 graden...
Heb nog stille hoop op meer regen, want de natuur heeft het hier hard nodig, we hebben hoge temp. gehad de afgelopen dagen dus wat afkoeling en regen is welkom  ;)

dondertje127

Citaat van: Summer op zo 05 jul 2015 - 18:37
Ik lees al vanaf donderdag mee op dit geweldige forum  :D
Volg alle updates en moet zeggen dat er hier veel goede informatie te vinden is, mijn complimenten daarvoor!
Ik ben woonachtig in het uiterste zuiden van Limburg en vandaag is welgeteld de allereerste bui gevallen sinds dat de hittegolf is begonnen.
Hoopvol heb ik steeds alle updates gelezen, maar helaas trok alles aan ons voorbij  :-\
De bui stelde niks voor, wel veel wind en sterke daling temp. van 29 graden naar momenteel 22 graden...
Heb nog stille hoop op meer regen, want de natuur heeft het hier hard nodig, we hebben hoge temp. gehad de afgelopen dagen dus wat afkoeling en regen is welkom  ;)

Dat vind ik nog veel zuurder voor de Limburgers en de natuur aldaar. Maar ook als onweerliefhebber gok ik? In zo'n geval mogen wij dan weer niet klagen vergeleken met mensen uit Limburg, want zo is het natuurlijk ook weer. Zo realistisch ben ik dan ook wel weer.

Summer

Citaat van: dondertje127 op zo 05 jul 2015 - 18:42
Dat vind ik nog veel zuurder voor de Limburgers en de natuur aldaar. Maar ook als onweerliefhebber gok ik? In zo'n geval mogen wij dan weer niet klagen vergeleken met mensen uit Limburg, want zo is het natuurlijk ook weer. Zo realistisch ben ik dan ook wel weer.

Ik ben op en top een favoriet van natuurfenomenen dus ik volg radars en weerberichten op de voet  :D
Zodoende dat ik toevallig ook op dit mooie forum uit ben gekomen.
Met enige jaloezie heb ik inderdaad vanaf donderdag jullie berichten en foto's gevolgd...had het hier ook graag gezien.
Maar zo is de natuur nu eenmaal, je hebt er als mens geen vat op en dat maakt het juist ook weer spannend om het weer te volgen  ;)

Mrkos

Uit het niets een beste klap hier in Assen zeg, wow buitje net ontstaan :O

GeneralDuke

Tsja, weersverwachtingen blijven weersverwachtingen... Dat ze dat geknetter van vandaag tot op 150km nauwkeurig hebben kunnen voorspellen vind ik best netjes, want het gebied van zo'n model is vrij groot. Je weet dat het kan knallen, en voor hetzelfde geld was het wel precies hier loos gegaan.

Bij alle verwachtingen kun je maar beter een heel stevige slag om de arm houden, dan valt het nooit tegen :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

mroffica

Citaat van: GeneralDuke op zo 05 jul 2015 - 18:56
Tsja, weersverwachtingen blijven weersverwachtingen... Dat ze dat geknetter van vandaag tot op 150km nauwkeurig hebben kunnen voorspellen vind ik best netjes, want het gebied van zo'n model is vrij groot. Je weet dat het kan knallen, en voor hetzelfde geld was het wel precies hier loos gegaan.

Bij alle verwachtingen kun je maar beter een heel stevige slag om de arm houden, dan valt het nooit tegen :)
Amen!

Helemaal mee eens.
For the love of LiGhTnInG

Armand

Citaat van: Summer op zo 05 jul 2015 - 18:37
Ik lees al vanaf donderdag mee op dit geweldige forum  :D
Volg alle updates en moet zeggen dat er hier veel goede informatie te vinden is, mijn complimenten daarvoor!
Ik ben woonachtig in het uiterste zuiden van Limburg en vandaag is welgeteld de allereerste bui gevallen sinds dat de hittegolf is begonnen.
Hoopvol heb ik steeds alle updates gelezen, maar helaas trok alles aan ons voorbij  :-\
De bui stelde niks voor, wel veel wind en sterke daling temp. van 29 graden naar momenteel 22 graden...
Heb nog stille hoop op meer regen, want de natuur heeft het hier hard nodig, we hebben hoge temp. gehad de afgelopen dagen dus wat afkoeling en regen is welkom  ;)

Welkom! Ook ik ben afkomstig uit Limburg en kan je inderdaad vertellen dat we dit seizoen al vaak buiten de boot zijn gevallen vergeleken met de een groot deel van Nederland. De natuur heeft de regen inderdaad het hardst nodig en de zomer gaat de komende dagen gewoon weer door, waardoor er weinig regen zal gaan vallen.

maestro1971

Was daar nou net nog een leftmover te zien in Twente?

Marsel

Citaat van: Skroei op zo 05 jul 2015 - 17:50
Marsel, hier bij mij vandaag 3 x raak; onweer met veel ontladingen, de 1e bui veel intracloud, bui met hoge basis.
Dat nu een aantal provincies er bekaaid vanaf komen, wil niet zeggen dat jouw verhaal "niet klopte".

Het gaat bij mij ook regelmatig links,-of rechts van me langs, dat wil dan niet zeggen dat de verwachting niet klopte.
Hier in de provincie op diverse plaatsen rukwinden, wateroverlast, hoge bliksemintensiteit en alles wat je beschreef in je updates.
Het komt dan op meerdere plaatsen uit, maar ook op een heleboel plaatsen niet, dat lijkt me 9 vd 10 x het geval.

Daar heb je natuurlijk gelijk in, dank voor de mooie woorden trouwens. :)
Maar waar het om draait, en dat ontgaat velen, is dat de potentie die vandaag aanwezig was niet volledig is gebruikt en dat het beeld dat geschetst was niet waar is gemaakt. Het liep voor grote delen van NL namlijk anders. Dat het dan tot een paar onweersbuien komt waarin het op zeer lokale basis tot wind en waterschade komt is met het oog op de verwachting mooi meegenomen, maar voldoet wat mij betreft niet. We hadden, gezien de situatie, immers op veel grotere schaal (lees: lineair MCS en in initiatiefase zelfs losse supercells) 'last' van onweersbuien met alles erop en eraan moeten hebben. Dat is niet gebeurd, en daarom zijn 'we' deels de bietenbrug op gegaan. In de weerkamer zat iedereen er eind van de middag ook redelijk beduusd bij, een redelijke anticlimax wat dat betreft.

Citaat van: Joep op zo 05 jul 2015 - 17:34
Dit is niet net buiten de landsgrenzen  :) Maar ver ver Duitsland in.

Natuurlijk maar net wat je als definitie gebruikt. Als zware buien binnen grofweg 50-100km afstand van de NL grens initiëren (hetgeen vandaag veelvuldig gebeurd is) vind ik dat net buiten onze landsgrenzen. Inwoners van de oostelijke regio's konden vandaag zelfs regelmatig het Duitse onweer horen  en zien. Nu ja, als dat geen 'nét' is weet ik het ook niet meer. Dat ze vervolgens verder in Duitsland trekken en verder ontploffen is een ander verhaal. Het komt er op neer dat buien van dat kaliber voor hetzelfde geld (door iets andere timing oid) ook binnen NL hadden kunnen (en wellicht moeten) ontstaan.

Powered by EzPortal