Onweerkansen vrijdag 12 juni 2015

Topic gezien door 47914 bezoekers
Gestart door Marsel, wo 10 jun 2015 - 18:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

In de warme sector in het zuiden van het land onweersbuien, vanaf de tweede helft van de middag mogelijk. Naarmate zij noordelijker trekken neemt de intensiteit af. Schering is circa 20-30 knopen, MUCAPE(-) 2000+ J/kg in het zuiden van het land. Modus: multicel. Het is echter de vraag of de buien na de avond nog lang actief blijven. Vooral de relatief geringe treksnelheid maakt dat eventuele hevige fenomenen zoals onweer (INDECS/Harmonie proxy zijn eensgezind), hagel, windstoten en overvloedige neerslag (TPW lokaal 40+ mm) weliswaar lokaal zijn, Vannacht naar zaterdag neemt de buienactiviteit af, mogelijk dat het inkomende koufront nog enkele ingebedde buien heeft. ( In gedachten houdend: "Kijkende naar Harmonie dan zou zaterdag het midden en noordoosten veel neerslag kunnen verwachten")
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

weershots

Citaat van: Marsel op vr 12 jun 2015 - 12:49
Ik vraag me nog altijd af welk script er achter deze kaarten schuil gaat. Welke parameters worden hier samengepakt en op een wonderlijke manier omgezet naar een onweerskans? In mijn optiek bestaat die 'heilige' combinatie van parameters niet. Zolang we niet weten wat er achter zit is de waarde wat mij betreft nul. Ja, leuk voor het grote publiek, maar voor een forum als dit zie ik hierin geen meerwaarde. Zeker gezien de springerigheid van dergelijke producten (ze springen namelijk mee met de DMO). Sowieso wordt er mijn inziens te vaak wat in het rond geshopt en uit onbetrouwbare bronnen geput. Dat maakt voor een lezer de verwarring alleen maar groter.

Ik heb ook vaak discussies over de onzinnigheid van dit soort kaartjes want veel mensen zien dit als iets vaststaands. Zoiets in de trend van "het staat op een onweerkanskaartje dus moet het wel goed zijn".
Volgens mij is het een combinatie van actuele radar met grotendeels wat globale GFS gegevens (cape, windrichting & neerslag). Vandaar dat dat geval te pas en onpas geupdate wordt aan de hand van actuele radar. Maar er moeten bijna ook andere parameters gebruikt worden want die kaartjes veranderen soms radicaal. Ik vind die kaartjes verwaarloosbaar en zegt alleen iets over waar heel globaal onweer te verwachten is.
www.weershots.nl   Twitter: http://twitter.com/weershots

TimK21

Hoe mooi ik dat onweer ook vind, laat het vanavond de Achterhoek maar ontwijken. Buitenactiviteit met voetbalteam inclusief barbecue met de nodige biertjes, laat het maar mooi lang warm en bovenal droog blijven! Ziet er tot nu toe ook hoopvol uit, alleen houd ik m'n hart vast voor Pinkpop, m'n zus zit daar. Wateroverlast i.c.m. met velden vol tentjes is geen pretje..
Challenge accepted!

Mike25

Citaat van: Tyshane op vr 12 jun 2015 - 12:24
Precies wat ik dacht! :P We doen er alles aan om zo positief mogelijk de boel te benaderen!  8)
inderdaad ;D 8)

Jan van Ooijen

Eerste buitjes in ontwikkeling

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jones

Aha, bedankt voor de uitleg ivm bewolking. Het weerkaartje weerspiegelt dit inderdaad. Achter het warmtefront draait de wind naar het zuiden en zit ook een convergentielijn boven FR

Marsel

Citaat van: Weerfreak op vr 12 jun 2015 - 13:43
Ja, Marsel haalde het gister al aan in z'n update + kaart. Achter het warmtefront bevind zich dus inderdaad de vochtige (klamme) lucht. :)

Klopt, WF uiterst inactief maar liet hier te EHWO net een klein buitje los. Td maakte in 10min een sprong van 2C(!). Voelbaar klammer buiten nu. Nog wel vrij stabiel allemaal, pas achter het WF (zoals je terecht aangaf) loopt de onstabiliteit pas goed op.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Caps

Brabant en Limburg krijgen wel onweer en neerslag, verder denk ik dat de overige provincies weinig zorgen hoeven te maken, voordat we weer te hard van stapel lopen net zoals vorige week, elk kaartje is anders atm, niets is zeker, maar als er wat gaat gebeuren is het wel richting het ZO.

Jan van Ooijen

Citaat van: Caps op vr 12 jun 2015 - 14:59
Brabant en Limburg krijgen wel onweer en neerslag, verder denk ik dat de overige provincies weinig zorgen hoeven te maken, voordat we weer te hard van stapel lopen net zoals vorige week, elk kaartje is anders atm, niets is zeker, maar als er wat gaat gebeuren is het wel richting het ZO.

Wordt al dagen aangegeven zuidelijk ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

lander20

warmfront is dan al in Nederland nu, dus vore zal Belgie gaan intrekken, momenteel gebeurt er nog niet veel maar dat is alleen maar beter voor cape op te bouwen tot er ineens ploffertjes ontstaan boven Belgie in de late namiddag/avond

Stephanie

In/ rond Limburg al best een aantal buitjes met onweer nu!

Weatherman

De temperatuur mag nog wel wat stijgen, Limburg 29,3 al. Maar hier nog niet zo hoog.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Mariska

Citaat van: Marsel op vr 12 jun 2015 - 14:45Td maakte in 10min een sprong van 2C(!). Voelbaar klammer buiten nu. Nog wel vrij stabiel allemaal, pas achter het WF (zoals je terecht aangaf) loopt de onstabiliteit pas goed op.

Wat is Td?

Iets met temperatuur, maar dan?

Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Eric


weershots

Citaat van: Mariska op vr 12 jun 2015 - 15:22
Wat is Td?

Iets met temperatuur, maar dan?

Td is de dauwpuntstemperatuur. Daarmee kun je berekenen waar de bewolking kan ontstaan en in combinatie met de temperatuur kun je daarmee ook de wolkenbasis vaststellen. Hoe meer die naar elkaar toekruipen hoe lager de basis en normaalgesproken  dan ook 'zwaardere' buien.

Da's de hele korte (incomplete) uitleg. Hier veel meer info:   http://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt
www.weershots.nl   Twitter: http://twitter.com/weershots

Kermisspin

Hier in het NO is het prima vertoeven. 25 graden en totaal niet benauwd. De wind brengt af en toe zelfs verkoeling.

Vannacht / morgenochtend maar eens ff zien wat de buien ons eventueel brengen :)
Volvo for life!

Caps


Joep

Zit toch aardig wat vocht hier in de lucht ook eerste buitjes in zw

Weatherman

Temperatuur stijgt gelukkig nog steeds, en qua vocht zit het ook wel goed denk ik.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal