Onweerkansen vrijdag 12 juni 2015

Topic gezien door 47505 bezoekers
Gestart door Marsel, wo 10 jun 2015 - 18:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Wederom komt Harmonie met zware buien voor Limburg (Pinkpop), Gezien de treksnelheid van de buien kan er zeer veel neerslag vallen in korte tijd




Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

De Achterhoek valt buiten schot, zo te zien! Volgende keer beter, maar stiekem hoop ik op een verdwaald pittig exemplaar rond de klok van 23 uur :)
Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

In de warme sector in het zuiden van het land onweersbuien. Waarschijnlijk vanaf de tweede helft van de middag. Naarmate zij noordelijker trekken neemt de intensiteit af. Schering is circa 20-30 knopen, MUCAPE 2000+ J/kg in het zuiden van het land. Modus: multicel. Het is echter de vraag of de buien na de avond nog lang actief blijven. Vooral de relatief geringe treksnelheid maakt dat eventuele hevige fenomenen zoals onweer (INDECS/Harmonie proxy zijn eensgezind), hagel, windstoten en overvloedige neerslag (TPW lokaal 40+ mm) weliswaar lokaal zijn, maar toch vrij lang kunnen aanhouden. In de nacht naar zaterdag neemt de buienactiviteit af, mogelijk dat het inkomende koufront nog enkele ingebedde buien heeft, aldus KNMI
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

martijn

Mensen in het zuiden, geniet ervan.
Stiekem hoop ik hier nog wat mee te pakken.  ::)

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Sven

Citaat van: Weatherman op vr 12 jun 2015 - 08:12
Dit zegt de televaag, toch heel wat anders

http://www.telegraaf.nl/teleweer/24148878/__Zonnig_en_tropisch_weer___.html

Ik zie niks anders, dat de buien naarmate ze richting het noorden trekken snel afnemen was al een gegeven.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weatherman

Citaat van: Sven op vr 12 jun 2015 - 08:19
Ik zie niks anders, dat de buien naarmate ze richting het noorden trekken snel afnemen was al een gegeven.
Hun zeggen dat het pas laat in de avond en nacht begint ? ik las dat het hier aan het eind van de middag al is.
En er staat bovendien sterven ze vrij snel uit. Hier wordt gezegd dat ze lang kunnen aanhouden ivm langzame beweging.

Ik lees dus echt verschillen.  ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Sven

Citaat van: Weatherman op vr 12 jun 2015 - 08:23
Hun zeggen dat het pas laat in de avond en nacht begint ? ik las dat het hier aan het eind van de middag al is.
En er staat bovendien sterven ze vrij snel uit. Hier wordt gezegd dat ze lang kunnen aanhouden ivm langzame beweging.

Ik lees dus echt verschillen.  ;)

Einde middag begint het pas in Belgiƫ, en met de verwachte treksnelheid kom je dan al snel in de avond terecht. Over de zaterdag nacht, dat zijn de buien die berekend worden op het koufront. Maar of daar onweer op gaat ontstaan..

En lang volhouden, heb ik nergens gezien.. Pulserende buien houden het namelijk nooit lang vol.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

martijn

Citaat van: Weatherman op vr 12 jun 2015 - 08:23
Hun zeggen dat het pas laat in de avond en nacht begint ? ik las dat het hier aan het eind van de middag al is.
En er staat bovendien sterven ze vrij snel uit. Hier wordt gezegd dat ze lang kunnen aanhouden ivm langzame beweging.

Ik lees dus echt verschillen.  ;)
Hoe verder ze naar het noorden trekken hoe sneller ze uitsterven

Weatherman

en dit dan @Sven

Vooral de relatief geringe treksnelheid maakt dat eventuele hevige fenomenen zoals onweer (INDECS/Harmonie proxy zijn eensgezind), hagel, windstoten en overvloedige neerslag (TPW lokaal 40+ mm) weliswaar lokaal zijn, maar toch vrij lang kunnen aanhouden.

En telegraaf zegt niets over verder naar het noorden en uitsterven, die zeggen uitsterven in het algemeen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

martijn

Citaat van: Weatherman op vr 12 jun 2015 - 08:42
en dit dan @Sven
uitsterven door dagelijkse gang als ik het goed heb

Vooral de relatief geringe treksnelheid maakt dat eventuele hevige fenomenen zoals onweer (INDECS/Harmonie proxy zijn eensgezind), hagel, windstoten en overvloedige neerslag (TPW lokaal 40+ mm) weliswaar lokaal zijn, maar toch vrij lang kunnen aanhouden.

En telegraaf zegt niets over verder naar het noorden en uitsterven, die zeggen uitsterven in het algemeen.

SniperEye

2 jaar geleden zeer extreme regenval meegemaakt hier met op grote schaal in de stad overstromingen. Weert lijkt gelukkig vaak de dans te ontspringen en hoop dan niet op soortgelijke taferelen vanavond.

dondertje127

Excuses voor die opmerking over het gedeelte dat het onduidelijke taal zou zijn. Ik had die dag een beetje een rot humeur.
Meteorologische termen vind ik zelf best lastig te onthouden (veel ervan dan). Heeft niks met hier te maken :)

Verder hoop ik dat het stiekem verder uit reid vandaag dat onweer. Ik kan vanaf 14.15uur wel op pad om te chasen. Gaan er meer mensen chasen als het zich niet uitbreid?

Mariska

Boven Belgiƫ hangen al de eerste kleinere buitjes zo te zien. Ben benieuwd wat er hiervan gaat worden. Aan oostelijke kant komt er ineens een rood stukje in de bui voor.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Sven

Citaat van: Weatherman op vr 12 jun 2015 - 08:42
en dit dan @Sven

Vooral de relatief geringe treksnelheid maakt dat eventuele hevige fenomenen zoals onweer (INDECS/Harmonie proxy zijn eensgezind), hagel, windstoten en overvloedige neerslag (TPW lokaal 40+ mm) weliswaar lokaal zijn, maar toch vrij lang kunnen aanhouden.

En telegraaf zegt niets over verder naar het noorden en uitsterven, die zeggen uitsterven in het algemeen.

haha kortom dus geen buien die uren doorgaan. Lijkt me ook typisch aangezien het pulse stormpjes zijn sommige misschien wat meer georganiseerd. Maar pulse buien kennende zijn ze maar een kort leven beschoren van begin tot eind, omdat ze zichzelf kapot maken. Maar je weet wel hoe dat werkt.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weatherman

Citaat van: Sven op vr 12 jun 2015 - 09:54
haha kortom dus geen buien die uren doorgaan. Lijkt me ook typisch aangezien het pulse stormpjes zijn sommige misschien wat meer georganiseerd. Maar pulse buien kennende zijn ze maar een kort leven beschoren van begin tot eind, omdat ze zichzelf kapot maken. Maar je weet wel hoe dat werkt.
Ik zeg niks he  :P ik citeer wat er wordt geplaatst, kortom we wachten gewoon af  ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

ron12

Waarschuwing kaartje Duitsland. Stukje Limburgs grensgebied code rood
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Sven

Citaat van: Weatherman op vr 12 jun 2015 - 10:02
Ik zeg niks he  :P ik citeer wat er wordt geplaatst, kortom we wachten gewoon af  ;)

Haha nee ik snap je :P inderdaad, gewoon nowcasten en geluk hebben :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Joep

Citaat van: ron12 op vr 12 jun 2015 - 10:06
Waarschuwing kaartje Duitsland. Stukje Limburgs grensgebied code rood

Dit is volgens mij geen officiele code rood, wel oranje.
En voor zuid NL code geel


Powered by EzPortal