Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2012?

Topic gezien door 12000 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 21 mrt 2012 - 22:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2012?

0-10 dagen
10-15 dagen
15-20 dagen
20-25 dagen
25-30 dagen
30 of meer dagen

Jan van Ooijen

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2012?

***Uitgaand van De Bilt***

In ons land onweert het jaarlijks op gemiddeld op 25 dagen. Het aantal onweersdagen (dagen waarop ergens op een weerstation van het KNMI minstens één donderklap wordt gehoord) loopt uiteen van 21 in het noordoosten van het land tot 34 boven het westen van Brabant. Het meest onweersrijke gebied, waar het jaarlijks op 30 tot 34 dagen onweert, is een strook die zich uitstrekt van Antwerpen tot het Gooi. Op enige afstand van zee neemt de onweersactiviteit sterk toe. 's Zomers komt bij het binnendringen van minder warme lucht de buienvorming vaak pas landinwaarts goed op gang. In het najaar en in de winter ligt de piek juist vlak aan zee: het relatief warme zeewater is dan een belangrijkste voedingsbron.


Foto Walter van Ooijen

Het aantal onweersdagen verschilt sterk van jaar tot jaar en maand tot maand. Zo kwam het in 1929 in De Bilt op 12 dagen tot onweer, terwijl het hier in 1957 op 52 dagen onweerde. Sommige maanden tellen alleen al meer dan 10 onweersdagen. Gegevens over het aantal dagen met onweer zeggen echter weinig over de werkelijke activiteit. De ene onweersbui levert veel meer bliksems op dan de andere.

Bron KNMI
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jur

Iets zegt me dat het een rotjaar gaat worden, maar ik hoop dat jullie in september zeggen dat ik een eikel ben en iets van, nanana je zat er lekker naast.  8)

arjanbruggink

Ik denk dat ze daar in De Bilt wel 20-25 dagen krijgen.
Voor me eigen regio (NO) verwacht ik duidelijk minder, 10-15 dagen
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Daisy

All glory to the hypnotoad!
www.twitter.com/mrs_sekhmet

GekkeLeo

25-30 dagen, dit gaat gewoon een knetter jaar worden!

zorba

20-25 dagen, maar ik hoop op meer! Op naar een spetterend seizoen.. ;)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

sandra-zwolle

ik hoop ook op meer dan 25 dagen!   laat maar komen,kan niet wachten!

Weerfreak 1337


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

GHkstra

27 dagen. En ik hoop het meeste in Fryslân  ;)

JorisK

Heb gekozen voor 20-25 dagen, ik heb juist het gevoel dat dit een topjaar gaat worden dus hoop ik stiekem op nog wat meer onweersdagen.

Ramon Oost

Denk rond de 20-25 dagen, beetje het gemiddelde.

Ramon

Sven

30 dagen en meer gestemt, vorig jaar zat ik aan de 27 en het was een erg slecht jaar. Nu met afzwakkende la-nina. Kan het alleen maar beter worden.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marcel

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Pascal Soomers

20-30 dagen. Ik zit denk ik wel goed in die buurt! Laat het maar lekker knallen dit jaar.  8)
When a supercell arrives, you must be prepared.

Tyshane

Blijft moeilijk te zeggen dit, want ja, waarop gebaseerd? ;) Ik weet het niet, maar hoop gewoon op iets meer dan gemiddeld. Vorig jaar was voor hier toch meer onweer dan gemiddeld, dus ik ga er vanuit dat dat dit jaar weer zal zijn. Hoogste schaal gekozen dus! :)

Sasha

Ik hen 15-20 onweersdagen gekozen. Hoop natuurlijk ook op meer, maar denk gewoon dat het er tegen de 20 zullen zijn  ;)
Vergeet niet te leven!

Weatherboy

Na een explosief jaar in 2009 (37 onweersdagen) voor regio Amsterdam, en schandalig slechte onweersjaren 2010 en 2011, lijkt me dat 2012 het weer gaat worden. De geruchten over bijzonder heftig weer in 2012 moeten wel uitkomen natuurlijk. Als het dit jaar weer een slecht onweersjaar wordt, dan ben ik er wel weer klaar mee. 2010 en 2011 vond ik trouwens in alle opzichten saai, slecht en nutteloos.

Ik heb er vertrouwen in! Februari 2012 was al behoorlijk heftig, dus ik ga voor kneiter hard onweer!

Diem

Ik heb op 20 tot 25 dagen gestemd, iets onder gemiddeld dus.
Ik verwacht een redelijk stabiele zomer, waardoor ik denk dat er iets minder onweer in de zomer voor gaat komen.
Dat denk ik gewoon :P

Onno_D

Dat record uit 1957 mag wel eens aan diggelen :P. Nee, zonder gekkigheid. Ik denk 25-30 onweersdagen. Zal een redelijk onstabiele zomer worden denk ik zo.

Wilfred Janssen

Ik ga voor 20-25 onweersdagen, afgelopen jaar waren dit er 31. Echter hebben we maar 6 buien gehad die er ook echt toe deden, verder alleen een enkele klap, schampschot of weerlicht met wat licht gerommel in de verte --'
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Powered by EzPortal