Onweerskansen 10 augustus

Topic gezien door 49867 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 09 aug 2014 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

GekkeLeo

At 13 UTC, a surface cold front associated with a cloud band eas located over NW France along a line from Dunkirk to le Mans to La Rochelle. Another line of clouds and a few storms was located further east from near Luxembourg to Limoges.

Ahead of the front, over NW France, very stronglow-level winds are evident per 12 UTC Trappes sounding and radar VAD with 25 m/s wind reported at 1500 m, yielding very strong low-level shear. Clearing skies ahead of the front should yield some further destabilization, which is also aided by lift ahead of the upper-level trough. With high 18-21 C dew point temperatures on the order of 1000-1500 J/kg CAPE should be able to form ahead of the front, and slightly higher values over eastern France.

Widespread storm development along the front and along the eastern line are expected during the coming hours. Given the strong shear, the storms will include supercells with strong low-level mesocyclones. A tornado threat will therefore exist with these storms. These tornadoes may be strong.

Additionally, severe winds will be an important risk and some large hail may occur as well. Until 17 UTC, the storms will move northeastward and affect Belgium the southern Netherlands, Luxembourg, parts of E France and W Germany and W Switzerland.

mauriceb

Voor ZW Nederland alleen regen en wind gok ik. Lijkt nog niets echt gevormd te worden. ZO en midden Nederland hebben de betere papieren.

Joep

Op weerplaza live blog is koufront mooi ingetekend

Marco uit Hangar 5

Citaat van: mauriceb op zo 10 aug 2014 - 15:35
Voor ZW Nederland alleen regen en wind gok ik. Lijkt nog niets echt gevormd te worden. ZO en midden Nederland hebben de betere papieren.

Ik denk dat het wel goed komt. Boven Noordwest Frankrijk is nu op de radar en satellietbeelden goed te zien dat er meer organisatie in de buien komt, deze zullen al activerend over Nederland gaan zwiepen, en het westen krijgt daar zeker wat van mee.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Jan van Ooijen

Amerongen omstreeks half 4. Foto Rebecca Muijskens

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op zo 10 aug 2014 - 15:49
Ik denk dat het wel goed komt. Boven Noordwest Frankrijk is nu op de radar en satellietbeelden goed te zien dat er meer organisatie in de buien komt, deze zullen al activerend over Nederland gaan zwiepen, en het westen krijgt daar zeker wat van mee.
Ik mag het hopen, ik ga zo ook wel ff de deur uit om wat plaatjes te schieten maar denk dat de timing voor het ZW-en niet goed genoeg is. Maargoed ik hoop van wel natuurlijk. :)

NitroGenetics

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op zo 10 aug 2014 - 15:49
Ik denk dat het wel goed komt. Boven Noordwest Frankrijk is nu op de radar en satellietbeelden goed te zien dat er meer organisatie in de buien komt, deze zullen al activerend over Nederland gaan zwiepen, en het westen krijgt daar zeker wat van mee.
niet alleen dat ook de omstandigheden vallen allemaal perfect in elkaar boven nederland, waardoor de kf negatief gekanteld en wel een boost krijgt ook mede door de jet die steeds maar meer werk zal verrichten de mate de avond aanbreekt. je zou bijna zeggen beter kan niet

Marsel

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op zo 10 aug 2014 - 15:49
Ik denk dat het wel goed komt. Boven Noordwest Frankrijk is nu op de radar en satellietbeelden goed te zien dat er meer organisatie in de buien komt, deze zullen al activerend over Nederland gaan zwiepen, en het westen krijgt daar zeker wat van mee.

WSW krijgt heus wel buien inderdaad. Echter, gezien de huidige ontwikkelingen het zwaartepunt verder naar het ESE met juist daar de grootste dreiging op zeer intense windverschijnselen (zie radarbeelden FR/BE). Maurice heeft dan ook zeker een punt voor het SW.

Overigens machtig mooi om de stratus momenteel werkelijk voorbij te zien zoeven. Schering onderin is zo vlak voor het KF echt enorm voor deze tijd van het jaar! :o

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 10 aug 2014 - 15:50
Amerongen omstreeks half 4. Foto Rebecca Muijskens

Over meso's gesproken....

NitroGenetics

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 10 aug 2014 - 15:50
Amerongen omstreeks half 4. Foto Rebecca Muijskens

die komt recht op hoogeveen af mocht die het zo lang volhouden, zal er zeker fotos van maken en wellicht een video als ik er de kans voor krijg

mauriceb

Nogal een verschil in radarbeelden op hetzelfde tijdstip, wat mij ook opvalt is als de buien vanuit frankrijk door de radar van KMI of KNMI opgepikt worden dat ze dan minder intens worden weergegeven.


Weatherman

Citaat van: mauriceb op zo 10 aug 2014 - 15:56
Nogal een verschil in radarbeelden op hetzelfde tijdstip, wat mij ook opvalt is als de buien vanuit frankrijk door de radar van KMI of KNMI opgepikt worden dat ze dan minder intens worden weergegeven.
Het is ook niet intens, hier niet in ieder geval, 10min regen en nu schijnt de zon al weer bijna.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Zierikzee

Het regent hier serieus hard
Onweersdagen 2014:4 dagen

MamaAs

Hier een beetje regen, en weinig wind.
(nog) Niks aan de hand.

mauriceb

KF zichtbaar met links rotterdam op de skyline

ron12

kijk op naween  Bherta http://www.omroepgelderland.nl zwakke rotatie gezien in wolken bij Nijmegen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

KF over NNW-FR wordt momenteel gekenmerkt door enkele dynsmische en zeer intense echo's, sommigen gebogen en/of met Sc-eigenschappen.
Gezien de huidige, maar ook verwachte trekrichting, lijken mij vooral de gebieden SE van de lijn Bergen op Zoom - Amersfoort - Hoogeveen gunstig te zitten voor enkele intense dynamische onweersbuien deze avond. Daarbij is dan van alles aan randverschijnselen mogelijk, dit is al eerder genoemd en behoeft nu geen verdere verdieping...

Naar het westen toe buiige neerslag op KF, met daar kleinere kans op een pittige onweersbui met (zware) windstoten, zwaartepunt echter verder ESE.

draakje

Flink wat hemelwater hier in Hoogeveen op dit moment

Weatherman

Citaat van: Marsel op zo 10 aug 2014 - 16:18
Gezien de huidige, maar ook verwachte trekrichting, lijken mij vooral de gebieden SE van de lijn Bergen op Zoom - Amersfoort - Hoogeveen gunstig te zitten
hier ben ik heel slecht in, valt Tilburg daar ook onder.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

GeneralDuke

Ik denk dat je net goed zit Weatherman.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

mauriceb

Rotterdam nu regen maar verder niet heel bijzonder wat ik al dacht.ook niet echt mooie structuren hier te zien vanuit de polder. Binnenland meer kans

Powered by EzPortal