Onweerskansen 10 augustus

Topic gezien door 49633 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 09 aug 2014 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sandra-zwolle


Johann

Update Karim

//In deze update bevestig ik de eerdere uiteenzetting en actuele warning levels. Een eerste probleem regio is het zuiden van BE met kans deze namiddag op supercells met bijbehorende potenties. Dit in ee prefrontale eerste theta e tong op 850 hpa en bijhorende hoge heliciteit (SRH boven 150). Een tweede probleem is de doortocht van het koufront met daar net vooruit of op het front zeer hoge shear (minder heliciteit) en sterke voortstuw tgv kantelende trog op 500 hpa en naderende 200hpa jetstreak. Hierop voorzie ik meer lijnvormig onweer (squall, bow echo) met in de zuidelijke tak mss nog een embedded SC. Op deze onweersbuien kans op windschade en rukwinden rond 80-100 km/h. Dit uiteraard niet over gans de lijn (n over gans de regio) , maar wel lokaal op deze lijn, bij de bowing segments vooral. Ook kans op lokaal wateroverlast doch dit zal niet algemeen zijn gezien de snelle treksnelheid van de buien.
//

Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.be

Weatherman

Alles oranje rond om ons heen, behalve wij  :P
Ik zie het wel  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

LeMisérable

Is het nou het onweer wat zo gevaarlijk is vandaag of alle randverschijnselen? Krijg de indruk dat het kwa onweer wel mee gaat vallen. Heb tenminste nog geen >200/5min berichten gezien of zoiets dergelijks...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

dennis089

Toch wel apart dat deze 'redelijk serieuze' situatie zich zo voordoet met zo weinig 'aandacht'.
Denk dat vele het ook niet voelen aankomen daar het bijvoorbeeld niet extreem warm is en op de meeste plaatsen sterk bewolkt.

Mocht het in de buurt interessant worden dan ga ik in ieder geval een korte chase doen.

jandeventer

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 10 aug 2014 - 11:59
Actuele situatie in Engeland met zeer extreme buien, deze lijn zal het in Nederland moeten gaan doen

***Geen plaatjes meequoten alsjeblieft :)***

maar zoals t nu lijkt trekt t no waarts of draaid de wind nog jan?

Jmanig

Leuk om bij te houden met dagen zoals vandaag, de real-time knetterkaart.

http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=nl

8)
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

ThaGhostNL

Discussies omtrent de Storm die Bertha brengt kunnen ook worden gevoerd in onze chatbox.
http://www.meteo-service.nl/index.php?page=chat
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Weatherman

Mijn begeleider op de woongroep zegt dat er niks komt behalve beetje regen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Arend

Citaat van: dennis089 op zo 10 aug 2014 - 12:35
Toch wel apart dat deze 'redelijk serieuze' situatie zich zo voordoet met zo weinig 'aandacht'.

Mwah, valt wel mee toch? Zie dat er op allerlei fora en in de media aandacht aan besteed wordt. Hier al een record aantal bezoekers, bijna code rood voor de server. ;) Waarschijnlijk het meest interessant zijn de wind-gerelateerde zaken, hieronder de guidance van het KNMI Uitgifte: 10/08/2014 11.39 uur LT.

WIND:
Hirlam is met de wind mogelijk iets te hoog, maar als waarschuwingsfunctie wordt dit wel aangehouden. Dat betekent mogelijk 8 bft in onze kustgebieden en een storm boven de Noordzee op de zuidflank van het laag. Wat windstoten betreft moeten we twee zaken onderscheiden. We hebben kans op convectieve windstoten bij de buien en we hebben windstoten als gevolg van de stormachtige wind en de daarbij behorende turbulentie in de kustgebieden. Bij de buien zien we Harmonie lokaal uitschieten naar waardes rond de net boven de 56 kn. Dat geeft wel aan wat er in potentie kan gebeuren, maar dit is, als het voorkomt, veel te kleinschalig om voor te waarschuwen. Wel noemen we bij de buien kans op zware windstoten. Wat betreft de mechanische turbulentie in de kustgebieden: alle modellen geven aan dat de kans groot is dat de 41 knopen overschreden gaat worden. Hiervoor is wél een aparte waarschuwing opgenomen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Reutel

Citaat van: Weatherman op zo 10 aug 2014 - 13:01
Mijn begeleider op de woongroep zegt dat er niks komt behalve beetje regen.

Pff wat weet die er nou van? Gelukkig weten wij het beter! ;)

Weatherman

Citaat van: Reutel op zo 10 aug 2014 - 13:20
Pff wat weet die er nou van? Gelukkig weten wij het beter! ;)
Ja ze had al gekeken op rader en stelde niet veel voor, ik ben ook niet in discussie gegaan.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jornonweer

Citaat van: Weatherman op zo 10 aug 2014 - 13:22
Ja ze had al gekeken op rader en stelde niet veel voor, ik ben ook niet in discussie gegaan.
tja dat het NU niet veel voorstelt op de radar wilt niet zeggen dat dat straks nog zo is  ;D
Danger is real, fear is a choice.

Weatherman

Citaat van: jornonweer op zo 10 aug 2014 - 13:30
tja dat het NU niet veel voorstelt op de radar wilt niet zeggen dat dat straks nog zo is  ;D
Dat zei ik dus ook  :P
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

SniperEye

Citaat van: Marsel op zo 10 aug 2014 - 08:59
Totaal geen tijd gehad om deze situatie te beschrijven in een update. Ondanks dat heb ik onrustig geslapen, immers het was vrijdag al duidelijk dat dit een dag met zeer goed georganiseerde convectie kon worden. Dat heb ik tussen neus en lippen door al eerder benoemd in het algemene topic.
We wachten rustig af. Ik hoop ondanks wat verplichtingen nog wel even te kunnen chasen vanmiddag...

Same here. Nu eerst naar een verjaardag.

dennis089

Citaat van: Weatherman op zo 10 aug 2014 - 13:22
Ja ze had al gekeken op rader en stelde niet veel voor, ik ben ook niet in discussie gegaan.

haha geweldig wat een meid. laat haar maar even het estofex of extremeweatheroutlook kaartje zien. die spreken toch wel boekdelen  :D

Weatherman

Citaat van: dennis089 op zo 10 aug 2014 - 13:55
haha geweldig wat een meid. laat haar maar even het estofex of extremeweatheroutlook kaartje zien. die spreken toch wel boekdelen  :D
Ja die vrouw is me wat ja  :P
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

dennis089

hoewel vooralsnog lijken de buien geen activiteit te bevatten en ze naderen toch met rasse schreden  ::)
zou ze dadelijk toch gelijk krijgen  :P

even ter zekerheid; jan/ johann. Het gaat toch om die buien die nu boven belgie hangen?

Jan van Ooijen

Citaat van: dennis089 op zo 10 aug 2014 - 13:58
hoewel vooralsnog lijken de buien geen activiteit te bevatten en ze naderen toch met rasse schreden  ::)
zou ze dadelijk toch gelijk krijgen  :P

even ter zekerheid; jan/ johann. Het gaat toch om die buien die nu boven belgie hangen?

Nee het gaat met name om het koufront
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal