Onweerskansen 24 t/m 29 juli

Topic gezien door 39509 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jul 2014 - 10:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

X-treme

heel beverwijk ligt plat alle drie de tunnels die ik net bekeken heb in een straal van 2 km zijn dicht en staan onder water.
Ik kan niet eens bij de supermarkt komen.
Als dat geen weeralarm waardig is.....
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Weerfreak 1337

Citaat van: X-treme op ma 28 jul 2014 - 13:47
heel beverwijk ligt plat alle drie de tunnels die ik net bekeken heb in een straal van 2 km zijn dicht en staan onder water.
Ik kan niet eens bij de supermarkt komen.
Als dat geen weeralarm waardig is.....

Prima, volgende keer als zoiets gebeurt, en er wordt een Weeralarm uitgegeven, gaan we kijken wat de reacties zijn. Ik kan je ze nu al voorspellen:
- Het valt allemaal wel mee
- Wat een onzin dat Weeralarm!
- Nou zeg, het KNMI mag van mij opgedoekt worden!

Om maar even een paar voorbeeldzinnen te geven!

Het wil niet zeggen dat ik TEGEN een Weeralarm ben. Het gaat mij om de kritiek erop.
Als ik het KNMI was, zou ik waarschuwingen nog meer regionaliseren, om dan echt meer op lokaal gebied te nowcasten en daarop te waarschuwen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Shadow112

Citaat van: X-treme op ma 28 jul 2014 - 13:47
Als dat geen weeralarm waardig is.....

Code oranje voldoet prima in mijn ogen hoor.

dondertje127

Toen ik dat onweer zag boven midden Nederland, en las dat alles ging kantelen, kreeg ik al een vermoeden dat het niet kon uitblijven. Achteraf makkelijk gezegd, maar dat dacht ik vantevoren ook al. Daarom erg jammer dat ik er vantevoren al niet mee kwam, mijn vermoeden.
Trekt nu de Veluwe op. Jammer dat het snel gaat, niet bij te houden om ernaaroe te rijden.

ron12

Maarsen 216 mm regen gevallen,bron de gelderlander
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

X-treme

Ik ben niet tegen het knmi, maar ik vind wel dat ze beter de berichten in bepaalde gebieden in de gaten moeten houden.
misschien zoals je zegt kleinere gebieden maken, het verschild namelijk heel erg per stad.

ik heb net meerdere auto's vast zien staan in het water. de pompwagens rijden af en aan en alle vrijwilligers van de brandweer zijn aan het werk.overal staan files omdat snelwegen zijn afgesloten.
ik vind dat dan echt wel een weeralarm waardig.
het is nog een geluk dat het vakantie is, anders waren de problemen nog veel groter.

De waterpeil van het water hier tegenover is met 50 cm gestegen.

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

jornonweer

dit was zeker een weeralarm geldig. en het knmi moet zich van die kritiek niks aantrekken? als ze geen weeralarm afgeven omdat ze toch altijd maar kritiek krijgen en er gebeurt dan iets serieus, wat dan? dan krijgen ze ook kritiek omdat veel mensen in problemen zitten.. weeralarm was zeker wel geldig geweest als er in 1/4de van het land wateroverlast is en op sommige plaatsen meer dan 100mm valt op 12 uur tijd.. tja
Danger is real, fear is a choice.

dondertje127

Er ontstaat weer meer bij Zetten en Oosterhout-Lent (bij Nijmegen). Ineens net als hier rond Arnhem plof, daar zijn ze! Verplaatst zich nu naar Elst, maar ik hoor nog niet veel buiten maar het komt ove rme heen. Net als net ineens een regenbui. Het ontstaat wederom weer in de omgeving :)
Blij dat ik de auto niet heb gepakt en toch thuis ben gebleven, nu mis ik dit niet.

Van niks 5 minuten geleden tot een ontploffing nu, net als met het onweer wat ontstond op dat nu op de veluwe ligt. En een flits, zware dreun inslag woooooowwwwwwww :o

Edit: Was de inslag bij Elderveld of Schuytgraaf. Echt close. Die klap voelde ik echt door m'n lijf gaan. Ik zag zelf van de vorige onweersbui een flits terwijl het gewoon licht was. Kun je nagaan hoe fel het onweer is.

Joep

Ware zondvloed treft delen van het land. In het noordoosten droog, geregeld zonneschijn en maxima tot 25-26 graden.

De situatie dreigt in delen van het land volledig uit de hand te lopen. In Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Brabant is sprake van ernstige wateroverlast vanwege zondvloedachtige regenval. Tot 12:30 uur was er in Uitgeest 70, Wijk aan Zee 88, Kaatsheuvel en Maarssen 102, Boskoop 107 en in Werkendam 108 mm gevallen. Alphen a/d Rijn staat zelfs op een 'onwaarschijnlijke' waterplas van 174 mm.De tropische regenval gaat gepaard met onweer: soms is sprake van 'explosieve' donderslagen.

De stortregens houden nog wel enige tijd aan en dan met name nog in het westen en midden en later vooral in het zuiden en zuidwesten. Tevens is er kans op onweer en mogelijk ook hagel.
Ondertussen droog met geregeld zonneschijn in het oosten en noordoosten. Daar kan het plaatselijk 25-26 graden worden: Arcen heeft reeds een voorlopig maximum van 26,1ยบ. In de regengebieden is het tussen 17 en 20 graden. De wind waait matig en aan zee vrij krachtig tot krachtig uit het noordoosten. In het zuiden een zwakke, veranderlijke wind.

Jan Visser

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

pietjelol

onweer lijkt het ijsselmeer weer eens niet over te komen

Shadow112

Even een mea culpa van mijn kant.

"Regen   75 mm of meer in 24 uur in een gebied minstens ter grootte van het standaardgebied*      Risico op en gevaar voor het overstromen van rivieren en beken. Aangrenzende gebieden kunnen daardoor onder water komen te staan.

Bovendien geeft langdurige overvloedige regen gevaar voor lokale wateroverlast. Zo kunnen er kelders onderlopen en kan het verkeer op de daarvoor gevoelige plekken ernstige hinder en groot gevaar ondervinden van water dat op de weg blijft staan.

Met name in stedelijke gebieden, maar ook in gebieden met minder capaciteit om water te bergen of een slechte waterafvoer bestaat bij overvloedige regenval het risico op maatschappelijke ontwrichting en wateroverlast.

Dus WEL weeralarm (code Rood) waardig.

Edit: Als mensen nou niet zo zouden zeiken elke keer als ze ernaast zitten was het vast al uitgegeven. Dat is wat Weerfreak bedoeld.

Weerfreak 1337

Citaat van: jornonweer op ma 28 jul 2014 - 14:00
dit was zeker een weeralarm geldig. en het knmi moet zich van die kritiek niks aantrekken? als ze geen weeralarm afgeven omdat ze toch altijd maar kritiek krijgen en er gebeurt dan iets serieus, wat dan? dan krijgen ze ook kritiek omdat veel mensen in problemen zitten.. weeralarm was zeker wel geldig geweest als er in 1/4de van het land wateroverlast is en op sommige plaatsen meer dan 100mm valt op 12 uur tijd.. tja

Mensen zouden het moeten leren om het serieus te nemen, DAT scheelt een hoop kritiek en gezever. Dit wordt mede veroorzaakt door de slechte vorm van bereikbaarheid van het KNMI.
Wij op dit forum, weten wel beter, maar de "normale burger", niet weergek etc. Ik noem het maar even zo, heeft er totaal geen benul van. Ik vind dat niet kunnen in een wispelturig weerland als Nederland. KNMI moet hun bereikbaarheid vergroten en zelf bijvoorbeeld mobiele apps maken, met info over het weer en daarbij duidelijke uitleg. Bovendien, zoals ik net al zei, en tevens Jan ook, moeten ze sterk gebruik gaan maken van sociale media.

Edit: Juist Shadow, dat bedoel ik!

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Joep

Alphen aan de Rijn koploper met meer dan 175 mm (update 13:15 uur)

Zwaarste buien in een strook van Amsterdam naar Den Bosch
De meeste neerslag viel tot nu toe in Alphen aan de Rijn met circa 180 mm neerslag sinds gisterenavond. In Westzaan viel tot dusver 140 mm regen en in Kaatsheuvel (bekend van de Efteling) 124 mm. In Boskoop viel tot dusver 118 mm, Wijk aan Zee komt tot 90 mm.

Verder is het in de hele Randstad, West-Brabant, Utrecht en in Zeeland bijzonder nat. Ook komt het tijdens sommige buien tot zwaar onweer en vallen lokaal hagelstenen van 3 cm groot. Gisteravond en zaterdag kwam het, door langzaamtrekkende buien, plaatselijk ook al tot wateroverlast.

Terwijl in de zuidwestelijke helft van Nederland de regen onverminderd aanhoudt is het in het noordoosten van het land droog en schijnt zelfs de zon. In Oost-Groningen prachtig weertje met zomerse temperaturen van boven de 25 graden.

Wat komt er nog bij? (Update 13:15 uur)
Het gebied met regen- en onweersbuien ligt momenteel boven een groot deel van ons land, maar in het uiterste noordoosten is het droog. Geleidelijk zal het gebied gaan kantelen, waardoor het in Noord-Holland vanuit het noorden droog gaat worden, terwijl in Gelderland en Overijssel de kans op buien toeneemt geleidelijk gaan kantelen. Later vanmiddag en vanavond moeten vooral het midden en zuiden rekening houden met stevige regen- en onweersbuien en wateroverlast. In Groningen en Drenthe blijft het waarschijnlijk overwegend droog.

Op steeds meer plaatsen in Zeeland, Noord-Brabant, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht zal de neerslaghoeveelheid, sinds gisterenavond, oplopen tot boven de 100 mm!

Komende nacht beperken de buien zich geleidelijk tot het zuiden en neemt de neerslagintensiteit af. Morgen is het in een groot deel van het land droog, maar in het zuidoosten is opnieuw kans op stevige regen- en onweersbuien.

meteoconsult


ps. net dijk overstroomt in Alphen aan den Rijn


dondertje127

Zo zie je maar. En bij festivals ook: Onderschat hierom dus het weer NOOIT!

Cdtj3

Even een vraagje? Heb deze foto net gemaakt vanuit Almere maar heb geen iedee wat it kan zijn. Kenners misschien?
Ik weet dat de foto overedit is, maar dat was de enige snelle manier om de structuren op de foto te krijgen.

Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

jandeventer

En weer pissen wij in t m.o naast de bekende onweerspot.

Shadow112


VincentKuipers

Hier thuis, net oost van Soesterberg.



Inmiddels flink aan het dweilen.

Giso84

Misschien een idee om de experts hier een lijst te laten maken met welke steden/dorpen kans maken op wateroverlast.
Zou natuurlijk ook een plattegrond kunnen zijn met duidelijke belijning erin.

Dit puur als waarschuwing voor de forumleden die dan eventueel vrienden en familie kunnen waarschuwen voor eventuele overlast.

Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Powered by EzPortal