Onweerskansen 24 t/m 29 juli

Topic gezien door 38805 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jul 2014 - 10:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marctsm

hier in ruddervoorde (oostkamp) ook nogal wat gedonder gehad, omliggende gemeenten (wingene, pittem, lichtervelde) kampen met wateroverlast, en er komt nog wat af...

Glennb

In Amsterdam zijn de hemelpoorten open gezet. Jeetje wat een hoeveelheid water! De wegen staan inmiddels blank en het flitst zo nu en dan :)
Groet,
Glenn

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

In de ochtend laten de modellen buiigheid vanuit het zuiden zien, gekoppeld aan het frontale systeem en de forcering rondom het hoogtelaag. Accent op het zuiden en zuidwesten. Wel steeds (behoorlijke) detailverschillen, maar patronen komen overeen. Cape-waarden 1000-2000 J/kg. windschering rond 20 kn; multicells. In de buien die later door dagelijkse gang ontstaan zien we nog wat meer schering (30-35 kn) en is ook lijnvorming van de multicells mogelijk. Bij alle exemplaren onweerskansen, maar voor laatstgenoemde de grootste kans en dan vooral in de Harmonie komt met ontladingen tot max 180, al een aantal runs. Indexkansen voor grote aantallen ontladingen zijn ook niet groot. Aandachtspunt zijn de neerslaghoeveelheden. Hirlam en EC komen in de orde 20-40 in 24 uur. Harmonie zit steeds significant hoger, maar is vaak aan de zware kant met intensiteiten over te grote gebieden, op een aantal plaatsen 70-100 mm. Voorkeursgebieden voor vele neerslag op basis van de huidige modelruns zijn nog steeds Brabant en ZH.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Danny

Ga er maar van uit dat het klopt Jan. Hier in regio Alphen aan den Rijn stortregent het al bijna 3uur. We gaan hier al naar de 55-60mm toe nu. En gisterenavond hadden we er ook al ruim 20. Alle sloten beginnen over te lopen en straten zijn veranderd in rivieren. Water kan geen kant meer op!

Jan van Ooijen

Tilburg heeft niets te klagen gisteren en vandaag...

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Giso84

Al geruime tijd regen met tot nu toe 3 diepe dreunen.
Spectaculair noem ik het niet, wel een leuke verrassing :-)
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

ron12

Schiphol ligt plat door onweer,bron telegraaf
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: Danny op ma 28 jul 2014 - 09:41
Ga er maar van uit dat het klopt Jan. Hier in regio Alphen aan den Rijn stortregent het al bijna 3uur. We gaan hier al naar de 55-60mm toe nu. En gisterenavond hadden we er ook al ruim 20. Alle sloten beginnen over te lopen en straten zijn veranderd in rivieren. Water kan geen kant meer op!

Jij zit daar mooi inderdaad! Precies onder die lijn met flinke pitten. Heb je al foto's kunnen maken?

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Danny

Citaat van: Marsel op ma 28 jul 2014 - 10:00
Jij zit daar mooi inderdaad! Precies onder die lijn met flinke pitten. Heb je al foto's kunnen maken?
Nog niet helaas. Zit op het werk maar ga zo wel even proberen wat te schieten buiten. Zal vanavond even een verzamelingetje maken hier op het forum o.a. van de ontploffende whatsapp.

Danny

Even snel een klein plaatje als voorproefje. Regen valt nog steeds met bakken naar beneden. Verkeer is volledig tot stilstand gekomen door water op de straten, stoplichten zijn allemaal uitgevallen door kortsluiting en spoorbomen zitten dicht terwijl treinverkeer is uitgevallen. Chaos alom en het wordt nog niet droog als ik de radar zo bekijk.

ron12

116.2 mm regen in  Alphen aan den Rijn,hoogste wat ik kon vinden tot nu  http://www.hetweeractueel.nl/weer/alphen-weteringpark/actueel
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Oxize

Hier in twente lekker zonnetje bij 25 graden. haha :D

Wat een verschillen.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

X-treme

Ik roep al weken om regen hier, maar dit is toch wel een beetje teveel  :-X
me vijver dreigt te overstromen en het lijkt nog niet voorbij :o

edit: me vijver stroomt al over  :(
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Danny

Citaat van: X-treme op ma 28 jul 2014 - 10:26
Ik roep al weken om regen hier, maar dit is toch wel een beetje teveel  :-X
me vijver dreigt te overstromen en het lijkt nog niet voorbij :o

edit: me vijver stroomt al over  :(

Dit is echt onwerkelijk veel. De sloten staat tot de rand en gezien de regen die nog in aantocht is vrees ik het ergste hier........  :-X

Edwin

Zuid WTC:



Amstel:







En hier? Hier schijnt de zon en is het om en nabij de 22 graden :)
Never Stop Exploring

X-treme

De A10 is dicht door wolkbreuk   :o

edit: en een inslag hier dichtbij schrok me rot maar weg gaaf  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Joep

Volgens Meteoconsult in Alphen aan den Rijn vanmorgen al 75 mm! gevallen.

Volgens dit weerstation al 132 mm?????

http://www.hetweeractueel.nl/weer/alphen-weteringpark/actueel/

Danny

Zomaar even paar beelden. Op het eerste beeld is het groene in de verte het waterpeil.

Tyshane

Citaat van: Oxize op ma 28 jul 2014 - 10:24
Hier in twente lekker zonnetje bij 25 graden. haha :D

Wat een verschillen.

Inderdaad zeg, enorme verschillen in zo'n klein landje!  ;D

Powered by EzPortal