Onweerskansen 24 t/m 29 juli

Topic gezien door 38547 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jul 2014 - 10:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Pittig buitje, bijna continu gerommel, soms een lekkere flits erbij, en heel veel regen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jornonweer

juist weerfreak, zuidoosten lijkt me morgen de place to be..
Danger is real, fear is a choice.

Weerfreak 1337

Voor korte meldingen maken, korte vragen te stellen en bovendien om gezellig mee te praten over het weer, kun je ook op de chat terecht.

Dit voorkomt, voor sommigen storende slowchat op het forum.

Bij de volgende link, krijg je een scherm (chatportaal), met daarin een aanmeldknop + een voor jou gemaakte nickname. Deze is automatisch gegenereerd in gast-00? < Getal.
Wij verzoeken je dit in je eigen nickname te veranderen. Dit voorkomt verwarring! Vervolgens kun je inloggen.

Klik hier voor de Chat!

Chatregels


Groeten, Weerfreak


@Jorn

Trek je een rechte lijn langs alle buien, dan kom je neer op de zuid(west)elijke HELFT van het land. Daar zit ook het zuidoosten bij inbegrepen. ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weatherman

Zitten paar raken klappen bij, en nog steeds veel regen, stort regen gewoon
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Tyshane

Hier een prachtige dag gehad, lekker zomerweer met regelmatig zon en prima temperatuurtje, begint nu wel te bewolken, maar buien zullen hoogstwaarschijnlijk voor hier niet gaan slagen!  ;)

Citaat van: Weatherman op zo 27 jul 2014 - 20:10
Zitten paar raken klappen bij, en nog steeds veel regen, stort regen gewoon

Ik zag de buienradar en dacht gelijk dat weatherman wel eens onweer zou kunnen hebben, mooi man, geniet ervan!  ;D

Weatherman

Citaat van: Tyshane op zo 27 jul 2014 - 20:31
Ik zag de buienradar en dacht gelijk dat weatherman wel eens onweer zou kunnen hebben, mooi man, geniet ervan!  ;D
klopt dik 1 uur heeft het geduurd   ;D nu nog af en toe gerommel.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

dondertje127

Wel onweersachtige lucht in het Zuiden aan de nabije horizon. Hoop dat het nog iets wordt met het onweer. Maar als het lang genoeg duurt zal weerlicht minimaal tot de mogelijkheden behoren hier.

Edit: Op buienradar is ineens onweer in de buurt ontstaan. De lucht kleurt ook van het ene op het andere moment ook ineens heel vreemd. Zo ontzettend snel dat dat gaat.

jornonweer

alweer onweer.. recht boven me ontstaan, onweersdag 28.. gekkenhuis!  8)
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

De tijd ontbreekt mij momenteel helaas om een wat uitgebreider bericht te schrijven, maar toch, bij deze een korte update.

Immers, met het afzakken van het Engelse ULL richting WNW-FR activeert het tot op heden vrij inactieve polaire front en staan delen van NL mogelijk voor een wat onrustige nacht. Dit laatste systeem ligt overigens momenteel ingekruld over de Noordzee, via het kanaal richting NW-FR en beweegt netto slechts zeer traag oostwaarts ivm de steeds verder krimpende bovenstroming.
Terwijl vannacht dan het ULL de oversteek richting FR maakt, verstrerkt over onze omgeving de algehele lift agv toenemende PVA. Mede hierdoor diept vannacht een grondlaag over BE/FR uit en activeert het PF over onze omgeving.

Dit laatste feit wordt door alle modellen ondersteund, maar details over de positie van de zwaartepunten loopt enigszins uiteen. In het algemeen mogen we voor vannacht voor de westelijke en centrale helft van NL langs het PF gebieden met buiige neerslag verwachten, activerend vanuit het zuiden met langs de warme kant verspreid onweersactiviteit. CAPE-profielen ogen dun maar wel vrij diep, lokaal iets boven 500J/Kg, en PW loopt langs het front op tot rond 35mm. Gezien de forse forcering en de max 30kt diepe schering kunnen buien lokaal pittig en enigszins geclusterd zijn met veel water in korte tijd (!) en even flink wat gebliksem. Significante hagel lijkt me minder valide alsmede 'severe' windstoten, in dat opzicht hoeven we dus niet meteen zwaar weer te verwachten.
Ondanks de onzekerheden qua neerslagmaxima en hun positie lijkt de lijn Volkel - De Kooy de meest oostelijke begrenzing.

Morgen, wanneer het hoogtelaag zuidelijk wegtrekt en het grondlaag richting DU trekt, komt aan de noordzijde van beide systemen een overheersend ESE-elijke bovenstroming op gang waarmee de warme lucht in beweging komt. Het PF kantelt en komt vervolgens vanaf de UK richting BE te liggen. Het grondlaag heeft tegen die tijd een duidelijke vore over NL met noord ervan de warme luchtmassa (ENE stroming) en zuid ervan de relatief koele massa (WSW stroming). Het is juist langs deze vore (met bijberhorende convergentie) waar overdag de focus op convectief gebied ligt.
Probleem is ook met dit 'systeem' dat de exacte positie op NL-schaal niet meteen duidelijk is. Toch lijken 's middags/'s avonds vooral de centrale en zuidelijke regio's van NL de grootste onweerskansen aan de warme kant mee te pakken.

Onstabiliteit overdag 's middags langs de vore lokaal tot rond 1000-1500J/Kg  en diepe schering 20-25kt. Nabij de vore even opletten op lokaal versterkte SRH, lokaal wordt tot rond 150m2/s2 berekend, maar langs convergentiezones is het altijd even opletten (ook langs coldpools). Belangrijkste dreiging morgen overvloedige neerslag langs de vore, vooral gezien de relatief hoge PW (nog steeds lokaal >30mm) en de parallelle ligging tov de bovenstroming. Multicells zijn de te verwachte organisatiegraad

dondertje127

Alles stort nu ineen. Helaas, ik was er al bang voor.

Weatherman

Citaat van: Marsel op zo 27 jul 2014 - 21:10
De tijd ontbreekt mij momenteel helaas om een wat uitgebreider bericht te schrijven, maar toch, bij deze een korte update.
Oke, dus we krijgen nog meer vannacht ;D

BTW, erg mooi geschreven, ook al snap ik niet alle termen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerfreak 1337

Dat tijdsgebrek valt niet op Marsel! Wat een prachtige uiteenzetting weer! Top! :)

Ik ben benieuwd wat er morgen komen gaat. Ik zal in ieder geval het topic op de hoogte houden met kaarten-updates etc. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Oh, Marsel z'n topic nu pas gelezen. Had hem denk ik niet gezien vlak na het posten. Voor nu is het bij deze even over. Ben benieuwd naar vannacht. Meestal begint bij mij richting augustus weer een heel klein beetje het herfstgevoel, zeker als het 's nachts hard kan regenen. Als er onweer bij is kan het natuurlijk ook weer zomers aanvoelen. Toch merk ik vaak het verschil nu al, dat de dagen een ietsje korter zijn nu maar niet veel. En zo merk ik tegen februari juist al weer vooruitgang. Kortom, ik ben er altijd best vroeg bij, maar niet zo vroeg als Jan :P

Maar dan vind ik d eherfst juist in het begin met name ook wel weer iets hebben. Straks weer langere regennachten, maar ik hoop natuurlijk dat het nog volop zomer wordt in augustus. En in September kan het natuurlijk ook vaak nog lekker weer zijn.

Hopen op nog vele zomerse onweersdagen. Ik moet toch zeker de 25 dagen halen hoor, dus nu nog minstens 10 :)
Regenen gaat het zometeen denk ik nog wel.

ron12

Bui bij Tilburg is over en uit, bui bij Weert neemt het over,wat onweer betreft ;) onweer bij Nijmegen nu. uit het niets ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Ik hoorde het beginnen regenen, en net toen ik naar buiten keek flits boem! :D
Toch een onweersdag in De Laar/Elst nog tegen mijn verwachting in, maar wel gehoopt. Het onweer is er dus toch niet uit. Aangezien het schemert voelt en ziet het meer herfstachtig aan. Vreemde lucht.

ron12

Citaat van: dondertje127 op zo 27 jul 2014 - 21:46
Ik hoorde het beginnen regenen, en net toen ik naar buiten keek flits boem! :D
Toch een onweersdag in De Laar/Elst nog tegen mijn verwachting in, maar wel gehoopt. Het onweer is er dus toch niet uit. Aangezien het schemert voelt en ziet het meer herfstachtig aan. Vreemde lucht.
wolken gaan alle kanten hier,zelfs hier de donder gehoord
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Het KNMI geeft code geel af voor onweer voor de centrale en zuidelijke provincies + Noord-Holland.




In Noord-Brabant een enkele bui met onweer, morgen buiige regen met een kans op onweer.

In Noord-Brabant komt nog een enkele bui met onweer voor.
Vannacht en morgen overdag komt er in het zuiden en westen van het land buiige regen voor, waarbij onweer mogelijk is. Het regent met name in de zuidelijke helft van het land langdurig, waardoor er lokaal veel neerslag kan vallen.
Uitgifte: 27/07/2014 21:32 uur LT

Bron: KNMI

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

densta

Net wat gerommel gehoord in Zevenaar.

ron12

Citaat van: densta op zo 27 jul 2014 - 22:05
Net wat gerommel gehoord in Zevenaar.
ten zuiden Nijmegen weerlicht te zien van die limburgse bui  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Even een korte update.
Buien in het zuidoosten en oosten trekken weg of lossen op.

Ondertussen ontstaan er voor de kust snel een aantal buienpitten. Ikzelf zie soms wat omhoogschieten in die richting.

Afbeelding alleen voor leden.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal