Onweerskansen 24 t/m 29 juli

Topic gezien door 38548 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jul 2014 - 10:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Khim

Overtrekkend onweer. Zon schijnt maar behoorlijk harde donders in de verte.
Groetjes uit Hengelo (OV)

SniperEye

Mijn beeld deze namiddag onderweg naar huis:


Marco uit Hangar 5

Citaat van: SniperEye op do 24 jul 2014 - 21:03
Mijn beeld deze namiddag onderweg naar huis:

Prachtig!

In Noordholland waren ook wel donderkoppen te zien richting het zuidoosten, maar erg ver weg. Onderweg naar huis een klein buitje voor de kust van Ijmuiden, zag er niet zo mooi uit maar zag later thuis op buienradar dat er wel een paar klappen onweer in hebben gezeten.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

trudy

Hoi    Wat houdt Dauwpunt precies in? Hoe hoger  hoe heftiger, het evt. onweer? In Groningen nu dauwpunt van 18.8, en hier in stavoren 14.8.. Getallen kwam ik net tegen, Maar waar kun je de Dauwpunten vinden?
Alvast bedankt!

dondertje127

Super mooie foto. Hoop dat er vandaag ook weer onweerskansen zijn.

Kermisspin

Zo te zien ontstaat er het een en ander in het NO des lands. Prov. Grunn' weer aan de beurt?  8)
Volvo for life!

arjanbruggink

Citaat van: Kermisspin op zo 27 jul 2014 - 09:47
Zo te zien ontstaat er het een en ander in het NO des lands. Prov. Grunn' weer aan de beurt?  8)
Hier in het westelijke gedeelte van Drenthe ook actie in de lucht. Cumuli schieten de lucht in en enkele vormen al als congestus. Nu nog ff verder groeien.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Johann

Citaat van: trudy op vr 25 jul 2014 - 16:21
Hoi    Wat houdt Dauwpunt precies in? Hoe hoger  hoe heftiger, het evt. onweer? In Groningen nu dauwpunt van 18.8, en hier in stavoren 14.8.. Getallen kwam ik net tegen, Maar waar kun je de Dauwpunten vinden?
Alvast bedankt!

Het dauwpunt (DP) geeft een indicatie voor de vochtigheid: hoe kleiner het verschil tussen temperatuur en dauwpunt, des te vochtiger de lucht. Bij mist is de luchtvochtigheid vrijwel 100% en zullen temperatuur en dauwpunt gelijk zijn. Bij helder weer kan het dauwpunt een aanwijzing zijn tot hoever de lucht in de komende nacht kan afkoelen. Hoge dauwpunten zijn, in combinatie met andere parameters (indices), gunstig voor de vorming van onweersbuien.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Overdag opnieuw buien, modellen geven vooral een signaal voor het noordoosten van het land. Nog steeds traag trekkende buien met lokaal veel neerslag in korte tijd. Harmonie geeft indicatie voor 20-40 mm/uur. Later voor het zuidwesten kans op een bui, waar een volgende convergentiezone vanuit België lijkt te naderen. Kans in westelijke en noordwestelijke kustgebieden is kleiner, gezien de frissere lucht vanaf zee. Capewaarden opnieuw rond de 1000 J/kg, Windschering 0-6 km 15-20 kt, in het zuidwesten minder. Enkele multicel is mogelijk, hagel is ook niet helemaal uit te sluiten. KOUW komt met relatief lage kansen in het NO, maximaal 20%, later in het ZW rond 40%. Op maandag laten de modellen nieuwe buiigheid vanuit het zuiden zien, gekoppeld aan het frontale systeem en de forcering rondom het hoogtelaag. Op maandag opnieuw Cape-waarden 1000-2000 J/kg. windschering 20-30 kt; multicells. Onweer in de buien mogelijk.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Eerste buien met onweer naderen westelijk deel van België

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jornonweer

wolkbreuken in belgie, leuke cellen! zie foto's voorbij komen van arcus en beginnende shelf..
Danger is real, fear is a choice.

Vincent

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 27 jul 2014 - 14:07
Eerste buien met onweer naderen westelijk deel van België


`

Neigen die meer richting het Westen of eerder het Oosten?

jornonweer

aiaiai gentse feesten.. en tomorrowland ook uitkijken!
Danger is real, fear is a choice.

Weatherman

Ik hoor lichtjes gerommel hier, dat is lang geleden  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

ron12

Komt wat richting Nijmegen komt bewolking van uit zuidwesten deze kant op  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

dondertje127

Ik zit het al lange tijd te volgen, maar nu het Tilburg binnenkomt en activerend lijkt, is er toch een heel klein sprankje hoop nadat hier de enorme mooie grote bloemkolen met beginnend onweer meteen weer ineen zakte.

Nielske

Hier in Tilburg Reeshof komt het al een 15 minuten met bakken naar beneden. Met lekker wat gerommel erbij.

Weatherman

Begon net wat harder te waaien, en aangezien ik net lees dat het in de Reeshof al begonnen is, komt het dus nog deze kant uit.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerfreak 1337

Even een impressie van de meest interessante harmoniekaarten hieronder.  :) (alleen voor leden te zien)

Vooral de zuid(west)elijke helft krijgt te maken met veel neerslag in de vorm van regen en (stevige) (onweers)buien.

Bron: Weerplaza

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal