Onweerskansen 24 t/m 29 juli

Topic gezien door 39418 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jul 2014 - 10:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Citaat van: Weerfreak op ma 28 jul 2014 - 12:38
Dat kun je ze niet kwalijk nemen, als je er zelf zit, weet je pas hoe onduidelijk en verrassend het weer kan zijn. ;) Kappen met die onzin.
Als ze het 4 uur geleden hadden afgegeven, had iedereen nu geklaagd: waar is het noodweer dan?!  :)

Meer kan ik er niet over zeggen, ze doen prima werk en tevens hebben ze een grote verantwoordelijkheid.

Vind ik geen onzin! Ik bekritiseer het ook niet, het is in Nederland namelijk nooit goed ;) mensen klagen toch altijd, maar in dit geval had dat ook wel een paar uur eerder gekund. Het weer is niet te vertrouwen, dat klopt ;)
Never Stop Exploring

vlerk

Citaat van: Weerfreak op ma 28 jul 2014 - 12:38
Dat kun je ze niet kwalijk nemen, als je er zelf zit, weet je pas hoe onduidelijk en verrassend het weer kan zijn. ;) Kappen met die onzin.
Als ze het 4 uur geleden hadden afgegeven, had iedereen nu geklaagd: waar is het noodweer dan?!  :)

Meer kan ik er niet over zeggen, ze doen prima werk en tevens hebben ze een grote verantwoordelijkheid.

Helemaal mee eens, dat getroll op het KNMI altijd.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Marsel op ma 28 jul 2014 - 11:38
Even kort en concreet, het is nogal druk momenteel...

Voor vanmiddag de voorzijde van de frontale band goed in de gaten houden. Grofweg een zone vanaf N-Limburg via E-Brabant richting het grensgebied tussen N- en Zuid-Holland. Daar, aan de warme zijde van de vore, wederom vorming van enkele forse buien. PW is blijvend hoog, lokaal 35-40mm, waardoor zoals gisteren aangegeven grote hoeveelheden water mogelijk zijn. Temeer vanwege de positie van de vore welke parallel ligt aan de bovenstroming.

Schering matig, max 25kt over de onderste 6km. Dus enigszins rommelig geclusterde systemen mogelijk, vergelijkbaar met vannacht en vanmorgen.
Verder geen significante veranderingen tov oude berichtgeving: grootste dreiging is de neerslag en in veel mindere mate grote hagel en/of significante windstoten.

Begint nu al.. Het gaat behoorlijk tekeer boven de provincie Utrecht en boven oostelijk Noord Brabant ook de eerste ontladingen:

http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=nl

En de buien ontstaan snel
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Weerfreak 1337

Citaat van: Edwin op ma 28 jul 2014 - 12:43
Vind ik geen onzin! Ik bekritiseer het ook niet, het is in Nederland namelijk nooit goed ;) mensen klagen toch altijd, maar in dit geval had dat ook wel een paar uur eerder gekund. Het weer is niet te vertrouwen, dat klopt ;)

Gelukkig deel je die mening :)

@ Marco, ja het gaat heel hard nu. Duidelijk langs het gebied met convergentie aan de "warme kant".

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Edwin

Citaat van: vlerk op ma 28 jul 2014 - 12:43
Helemaal mee eens, dat getroll op het KNMI altijd.

Ik troll nooit! Knmi levert goed werk, ik gaf alleen in dit geval mijn mening en vind dat deze code ietwat aan de late kant gegeven is. Ik troll alleen op weeronline :P
Never Stop Exploring

Edwin

Never Stop Exploring

vlerk

Citaat van: Edwin op ma 28 jul 2014 - 12:47
Ik troll nooit! Knmi levert goed werk, ik gaf alleen in dit geval mijn mening en vind dat deze code ietwat aan de late kant gegeven is. Ik troll alleen op weeronline :P

Haha, okay, okay!

Weatherman

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 28 jul 2014 - 09:42
Tilburg heeft niets te klagen gisteren en vandaag...

Nee, vanmorgen enorm harde regen en paar flinke flitsen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

pietjelol

behoorlijk zwaar buitje zo te zien. Ook lightingmaps is bijna niet stil

dondertje127

Zo, dat in Zutphen goeiemorgen zeg. Ook in Arnhem-de Laar is aaneengesloten maar zacht van veraf gedonder te horen. Onweer dat volgens detectie met name tussen Nationaal park Hoge Veluwe en Westervoort actief is.

Jan van Ooijen

Feit is en blijft dat het veel te laat is uitgegeven temeer omdat ze zelf ook al wisten dat het kon gebeuren. Tegenwoordig is er ook zoiets als Social Media waaraan je enorm veel aan hebt. Als ik zo alles eens bij elkaar optel dan was het een weeralarm waardig geweest.... 75mm in 24 uur was dat toch?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Citaat van: pietjelol op ma 28 jul 2014 - 13:14
behoorlijk zwaar buitje zo te zien. Ook lightingmaps is bijna niet stil
trekt allemaal langs NIjmegenhttp://www.lightningmaps.org/realtime?lang=nl hoor alleen het gedonder,regen nog niets hier
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Hier wordt het nu gek genoeg ineens weer veel lichter maar tegelijk wordt het gedonder luider.

pietjelol

Citaat van: dondertje127 op ma 28 jul 2014 - 13:23
Hier wordt het nu gek genoeg ineens weer veel lichter maar tegelijk wordt het gedonder luider.
Zeker van dat gelige licht?. Zo ja dan kun je je borst nat maken. Betekent vaak veel regen

Edwin

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 28 jul 2014 - 13:20
Feit is en blijft dat het veel te laat is uitgegeven temeer omdat ze zelf ook al wisten dat het kon gebeuren. Tegenwoordig is er ook zoiets als Social Media waaraan je enorm veel aan hebt. Als ik zo alles eens bij elkaar optel dan was het een weeralarm waardig geweest.... 75mm in 24 uur was dat toch?

Het weeralarm wordt alleen gegeven wanneer aan bepaalde criteria wordt voldaan, hieronder een overzicht van de mogelijkheden die zijn gedefinieerd:

Bij sneeuw
Zware sneeuwval: meer dan 3 cm in 1 uur of meer dan 10 cm in 6 uur
Sneeuwjacht: sneeuwval met windkracht 6 of 7
Windstoten
In de zomer (mei tot en met oktober): bij vlagen van meer dan 100 km/h
In de winter (november tot en met april: bij vlagen van meer dan 120 km/h langs de kust of meer dan 100 km/h in het binnenland
Bij ijzel of ijsregen: gladheid op grote schaal
Bij zwaar onweer: minstens 500 ontladingen per 5 minuten
Bij zware regenval: minstens 75 mm in 24 uur
Het weeralarm wordt alleen afgegeven als het getroffen gebied naar verwachting groter is dan 50x50 km of langs een lijn ligt van minimaal 50 km lang.
Never Stop Exploring

dondertje127

Te laat ja met weeralarm? Geloo fik best. Ik ga effe de toet toet pakken en naar Arnhem Noord en Velp.

ron12

Ten westen van de Rijn boven Duitsland ontstaan nieuwe(forse) buien, kruipen langs de Rijn onze kant op. 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

En bij een Weeralarm moet er dan ook nog eens 90% kans zijn op het betreffende fenomeen, en dan moet het ook nog eens besproken worden met maatschappelijke partijen.

Nee, vandaag is echt een oranje-dag.. ;) Nou is het niet helemaal op kleine schaal, maar een Weeralarm wordt niet zomaar uitgegeven, zo simpel is dat. Want na een Weeralarm valt het ineens allemaal mee, en kun je beter een Weeralarm afgeven voor de grootschalige stroom van kritiek... ;) Ik vind wel dat er een betere bereikbaarheid moet komen naar het volk, want ik hoor maar nauwelijks mensen zeggen dat er een waarschuwing is afgegeven etc. Ik denk dat dit ook erg meespeelt in de kritiek op het KNMI.

Dat is hoe ik erover denk. :)

Wat ik wel vind, en dat ben ik totaal met je eens Jan, is dat ze wat meer open moeten staan voor Sociale Media en daarmee eens gaan luisteren naar meldingen van burgers, vragen beantwoorden etc. etc. Dat zou een hele goede zaak zijn, ook voor de verdere ontwikkeling van het KNMI. :)

Overigens, hier komt nu bijna de zon door. We gaan verder op het droge pad. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Edwin

Hoog Catherijne:



Alphen aan de Rijn dreigt een dijk door te breken
Never Stop Exploring

Danny

Een aantal foto's uit omgeving Alphen aan den Rijn.

Powered by EzPortal